Vraag

• StanNL
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-12-2024
Introductie (handig voor context, maar kun je overslaan)
Toen ik laatst even op Tweakers aan het kijken was naar smartphones zoals ik wel vaker doe (zonder het doel om daadwerkelijk een smartphone te kopen) vond ik ineens de volgende aanbieding:
Voor €294 is bij mobiel.nl (link naar aanbieding) de Sony Xperia XZ te koop, in combinatie met een Tele2 abonnement (welke ik al heb), terwijl deze telefoon toen hij uitkwam maar liefst €650 kostte.

Het is een echt vlaggenschip van 2016 en zal dus een grote en waardige upgrade zijn voor mijn 2.5 jaar oude Samsung Galaxy S5 mini. Ik weet echter, na het lezen van vele reviews, dat het toestel niet erg populair is. Het voornaamste probleem is niet dat de specificaties slecht zijn, maar dat het niets speciaals biedt voor €650. Daarom lijkt het mij nu juist een heel goed moment om de telefoon te kopen, want de specificaties zijn nog niet verouderd en voor circa €300 is dit toch een geweldige deal? Ik hoop echter iemand met meer ervaring te kunnen spreken die mij kan vertellen of dit een wijze keuze is, want er moet haast wel een addertje onder het gras zitten, toch?

Mijn vraag
  • Is deze Xperia XZ echt wel in een nieuwe, ongebruikte conditie, of zie ik iets heel erg over het hoofd wat experts wél zien?
  • Is het echt wel een goede telefoon? Ik hoorde namelijk dat sommige varianten buigen of oververhit raken.
  • Bestaan er betere alternatieven (voor deze price range)? In de reviews die ik las werd namelijk gezegd dat de Galaxy S7, Google Pixel, etc. beter waren op bepaalde vlakken, maar voor deze prijs zal het toch bijna niet beter kunnen? De Motorola Moto G5S is ook een goed toestel voor deze price range, maar het is een echte budget phone en doet dus concessies op bepaalde gebieden, terwijl de Xperia XZ een echt vlaggenschip is.
  • De laatste vraag (die eigenlijk al een beetje in de vorige vraag zat): Zou het verstandiger zijn om dit toestel te kopen, of om een budget toestel/midranger te kopen die ook €300 kost?
Voor het geval iemand met alternatieven komt:
Ik wil overigens géén gebruikt toestel, dus met zo'n aanbieding hoef je niet te komen. Bovendien is mijn andere eis dat ik een toestel wil dat niet te groot is (hij hoeft niet zo klein te zijn als mijn S5 mini, maar 5.5 inch bijvoorbeeld vind ik te veel). Ik wil het toestel minimaal 2, het liefst 3 jaar gebruiken. Daarom lijkt de Xperia XZ me ook zo goed voor deze prijs, omdat het een echte flagship-ervaring biedt, denk ik.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Android 7.1.1 (LineageOS 14.1) op mijn Samsung Galaxy S5 mini

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Deze aanbieding van de XZ
De Motorola Moto G5S, maar deze lijkt mij minder goed dan de Xperia XZ (vooral qua processor en camera).

Ik weet dat dit een lange, erg specifieke vraag is (ik geef echter wel voldoende informatie, in tegenstelling tot anderen). Als je dus één subvraag zou beantwoorden zou ik al heel blij zijn :) . Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door StanNL op 14-09-2017 20:57 . Reden: Lay-out aangepast ]

Beste antwoord (via StanNL op 15-09-2017 18:44)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09
Je kunt hier in de pricewatch gewoon betrouwbaarheid van een leverancier zien. Verder is Tele2 scherp met prijzen en als Mobiel.nl ook nog een deel verkoopbonus weggeeft kan deze prijs gewoon goed zijn, dus ik zou zeggen, lekker kopen!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09
Je kunt hier in de pricewatch gewoon betrouwbaarheid van een leverancier zien. Verder is Tele2 scherp met prijzen en als Mobiel.nl ook nog een deel verkoopbonus weggeeft kan deze prijs gewoon goed zijn, dus ik zou zeggen, lekker kopen!