• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goedemiddag,

Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon 600D met een Tamron 17/50 2.8 en een Canon 50mm 1.8. Nu ben ik een beetje aan het kijken om mijn set up to graden. Dus evt. een nieuwe body en lens. Nu is het aanbod tegenwoordig zo groot, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Op dit moment bestaat mijn fotografie voornamelijk uit het fotograferen langs de waterkant (vissen, landschap en alles wat daar mee te maken heeft) en bij het reizen.

Fullframe vs crop? 6D bijvoorbeeld? Of ga je hier niet meer voordeel uithalen. Wat zal een goede upgrade zijn.

Ik hoor graag de adviezen en dergelijke.

Alvast bedankt!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Tino. Beunk Waar loop je nu tegen aan dan? Wat is voor jou een reden om te upgraden? Wat zou je graag willen hebben of wat mis je?

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 14-09-2017 18:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Misschien is het handig om een budget te vermelden. Anders kan ik je zeker een 1DX + 100-400 II aanbevelen :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
De autofocus laat in het donker nog wel eens te wensen over en de weinige af punten is in sommige situaties ook niet ideaal. De 600D heeft er volgens mij maar een stuk of 9. 600D merk je ook wel dat die redelijk ruisgevoelig is. Dacht zelf na iso 800 al.

Daarnaast zal ik ook iets meer willen filmen. Vormt niét de het belangrijkste. Overige punten: Geen wifi, niet weerbestendig en natuurlijk al wat verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Budget body...1000,- mag ook 2de hands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Voor dat budget zou ik kijken naar een 80D. Enorme vooruitgang qua autofocus, sensor, ruisprestaties, snelheid, zoeker... Weerbestendig en wifi. Maar geen full frame. Heeft ook een voordeel: je Tamron 17-50 kun je er prima op blijven gebruiken (en dat is een erg fijne lens).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Tino. Beunk schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 01:20:
De autofocus laat in het donker nog wel eens te wensen over en de weinige af punten is in sommige situaties ook niet ideaal. De 600D heeft er volgens mij maar een stuk of 9. 600D merk je ook wel dat die redelijk ruisgevoelig is. Dacht zelf na iso 800 al.

Daarnaast zal ik ook iets meer willen filmen. Vormt niét de het belangrijkste. Overige punten: Geen wifi, niet weerbestendig en natuurlijk al wat verouderd.
Ik lees hier Canon 80D.

/Edit: Haha, ik zie dat mijn mede-Tweaker er ook zo over denkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Swagger op 15-09-2017 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Eens met hierboven, een 80d is een mooie upgrade op alle vlakken. Van ergonomie tot beeldkwaliteit tot....
De lenzen die je hebt zijn goed, ik zou eerst de 80d kopen en daar van genieten en later eens gaan neuzen naar een Canon 10-18 groothoeklens.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je hebt op diverse fora je vraag gesteld. Met allemaal verschillende adviezen. Deze krijg je op basis van eigen ervaringen en voorkeuren. Vooral dat laatste is vaak graadmeter voor advies.

Persoonlijk zou ik naar winkel gaan en de camera's zelf gaan testen waar jou oog op gevallen is. Neem SD/CF kaart mee en probeer eens aantal camera/objectief combinaties uit. Welke vind jij prettig bedienen. Bekijk de foto's vervolgens op je gemak thuis. Waar gaat jou persoonlijke voorkeur naar uit.

En met de 600D zijn nog steeds prima foto's te maken ook in de omstandigheden zoals je deze benoemt. Haal je nu echt al alles uit de camera ? Zelf in verleden en heden upgrades gedaan die achteraf ook te bereiken waren met de huidige set. Kennis en kunde schoten in deze bij mij te kort.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Superdaantje schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:46:
Je hebt op diverse fora je vraag gesteld. Met allemaal verschillende adviezen. Deze krijg je op basis van eigen ervaringen en voorkeuren. Vooral dat laatste is vaak graadmeter voor advies.

Persoonlijk zou ik naar winkel gaan en de camera's zelf gaan testen waar jou oog op gevallen is. Neem SD/CF kaart mee en probeer eens aantal camera/objectief combinaties uit. Welke vind jij prettig bedienen. Bekijk de foto's vervolgens op je gemak thuis. Waar gaat jou persoonlijke voorkeur naar uit.

En met de 600D zijn nog steeds prima foto's te maken ook in de omstandigheden zoals je deze benoemt. Haal je nu echt al alles uit de camera ? Zelf in verleden en heden upgrades gedaan die achteraf ook te bereiken waren met de huidige set. Kennis en kunde schoten in deze bij mij te kort.
Ik ben een beetje afgestapt van het advies "weet je zeker dat je wilt upgraden, ben je daar wel goed genoeg voor". Mijn vader is 60+ en kan niet fotograferen, toch maakt hij mooiere foto's met mijn 5d4, dan met zijn compactcamera. Plus hij heeft er meer lol van met de 5d4. Dus waarom altijd iemand tegen zichzelf beschermen. Fotograferen is een hobby en het verzamelen van mooie spullen is onderdeel van de hobby. Zo is en was het voor mij altijd al, zelfs nu, nu het mijn baan is. Techniek is leuk, evenals dingen uitproberen.

Een 80d is een mooie merkbare upgrade vanaf een 600d, laat hem lekker.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Ondanks dat ik ook de 80D zou aanraden op basis van je SP zou ik ook de 77D meenemen in je vergelijking. Scheelt al snel €300 maar veel slechter is ie niet. In tegendeel, met ruis zou de digic7 beter moeten zijn dan de digic6. De andere verschillen moet je zelf op een rijtje zetten waar jouw wensen/eisen beter mee matchen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Deel absoluut je mening gebruik waar je zelf prettig bij voelt. Zo gebruik moeders hier een a6500 op de auto stand. En zij heeft er lol in.

Maar vraag me af of TS voor zich zelf goed helder heeft waar hij heen wilt. Zijn zoek tocht op fora begon met de vraag naar 6D, a7, a7II en kwam zo uit op Fujifilm X T1 .... , 80D etc.

De enige die hier goed antwoord op kan geven is TS.
* Wil je bij Canon blijven of kijk je over de grenzen heen?
* Crop camera of toch liever een FF?

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 15-09-2017 10:25 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Nomad schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:07:
Ik ben een beetje afgestapt van het advies "weet je zeker dat je wilt upgraden, ben je daar wel goed genoeg voor".
Eens!

Voor mij heeft de laatste donatie aan mijn hobby het nieuw leven ingeblazen. Ik steek mijn camera regelmatig in mijn jaszak, omdat het kan. Regelmatig komt het nu voor dat ik in een verloren tien minuutjes foto's sta te maken. Ik let goed op mijn woorden, want geld dat ik uitgeef is nooit een investering geweest, meer een donatie, mijn Gear rendeert niet want ik verdien er geen geld mee. Maar ik heb er wel veel plezier aan.

Ik had voor mijn huidige Gear een vergelijkbare set als de topicstarter, voor mij was draagbaarheid een belangrijke factor. Omdat dit niet in het wensenlijstje van de topicstarter staat denk ik dat iedereen hierboven met de 80D / 77D een goed advies hebben gegeven.

My 2ct.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 16:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als de AF van de 600D een punt is om te kijken naar vervanging, zou ik niet naar de 6D kijken: die heeft ook maar 11 scherpstelpunten waarvan slechts 1 crosstype. Ik kan er zelf prima mee werken, maar als TS problemen heeft met de 600D zal een 6D geen verbetering zijn op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
psyBSD schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:51:
[...]

Eens!

Ik let goed op mijn woorden, want geld dat ik uitgeef is nooit een investering geweest, meer een donatie, mijn Gear rendeert niet want ik verdien er geen geld mee. Maar ik heb er wel veel plezier aan.
Je kan het ook anders zien, het rendement van een investering hoeft geen soms geld te zijn die de aankoop waarde overstijgt ofzo, het rendement kan het plezier zijn dat je aan je aankoop beleeft.

Ben zelf geswitched van Nikon DSLR naar Fuji mirrorless, had ik dat nodig voor betere foto's? Amper... neem ik nu met meer plezier foto's en meer? JA!

Maar de TS een beetje helpen kan uiteraard geen kwaad, als hij onrealistische verwachtingen zou hebben van een bepaalde upgrade dan haal je der op geen enkele manier 'rendement' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@Inrage Helemaal met je eens, ik ben benieuwd of @Tino. Beunk nog additionele wensen heeft die wellicht een andere aankoop dan de twee voorgestelde bodies rechtvaardigen.

Misschien, ipv een nieuwe body, een groothoeklens zoals @Nomad voorstelde icm een lichtgewicht statief? (Mono of tripod)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Tino. Beunk
Het is sowieso lastig een goede keuze te maken. Het is daarnaast ook altijd leuk om nieuw speelgoed aan te schaffen! Die 600D heeft gewoon wat problemen met scherpstellen in donker en filmkwaliteit is niet top. Daarnaast hoeft het bij wijze geen sportcamera te zijn. Extra mm heb ik bv ook niet nodig voor vogels etc.

Belangrijkste is mooie kleuren, scherpte etc.

Daarom dacht ik ook aan bv Fullframe (2de hands nog wel voor een redelijke prijs aan te schaffen).

Vandaar even gauw de vergelijking 6D/5Dii/Sony A7/80D.

Wat ik zo hoor zijn die a7 van Sony ook wel interessant qua specificaties denk ik? En goedkope lensen met een adapter dacht ik?

Ik hoor het wel en iig bedankt voor de vele input tot zoverre!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80D is de enige logische keuze aangezien je beter wil scherpstellen in het donker. Lees je eerst eens goed in, dat scheelt een hoop vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Dank!
Pagina: 1