Centerspeaker in de kast proberen of per definitie kansloos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zoals de titel al zegt, ik overweeg mijn centerspeaker in het dressoir te plaatsen in plaats van er bovenop. Het is een idee wat ik zo kreeg, misschien biedt het mij mogelijkheden, bevalt het niet dan gaat het terug naar de oude situatie.
De situatie is nu de centerspeaker op het dressoir, de TV aan de muur er direct boven. Wat ik wil proberen is centerspeaker in het dressoir en de TV verlagen tot net boven het dressoir.

Nu kan ik dit gewoon doen natuurlijk, maar kost me een heleboel gekloot om het 'even' te proberen. Aangezien ik al wat theoretische bezwaren kan bedenken vraag ik mij af of ik het überhaupt moet overwegen. :P

Bezwaren die ik zelf al bedacht:
• de center bevindt zich een heel stuk verder van de TV af dan normaal, geeft wellicht een vreemd gevoel bij waar de dialogen vandaan komen.
• de center wordt meer opgesloten, waardoor het geluidsbeeld wat belemmerd kan gaan klinken. Da's natuurlijk niet echt mooi als dat zo is.

Wat denken jullie? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Beste antwoord (via Gonadan op 19-09-2017 08:34)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

Ik heb zelf ook mijn center in het meubel en vind het meer dan prima. Moet ik wel zeggen dat de TV niet extreem veel hoger hangt dan de center in het meubel (dat is ook de reden dat de center in het meubel staat, center op het meubel en daarboven nog de TV deed de kijkhoogte geen goed). Tevens heb ik een redelijk diep meubel (63 centimeter) en open aan de achterzijde waardoor ik geen last heb van rare reflecties van de reflexpoorten die aan de achterzijde van mijn speaker zitten. Dat de center iets lager komt heb ik opgelost door rubber dopjes te plaatsen onder de speaker aan de voorzijde zodat deze iets naar boven richt en meer richting luisterpositie. Ook heb ik zoals hierboven beschreven de center zo ver mogelijk naar voren geplaatst zodat het front gelijk loopt met de front van de kast.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49

Jag

Ja, gaat minder klinken sowieso. Het midlaag straalt rondom af van een speaker, en daar krijg je dan extra reflecties van door je center in de kast te plaatsen. Je kan dit evt oplossen door hem precies in te sluiten, dus dat de voorkant precies in een vakje valt.

Wat iig nodig is, is het corrigeren van de response, want je krijgt meer (mid)laag. Dus je zal dat gebied iets moeten temperen (100 - 500Hz).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

Ik heb zelf ook mijn center in het meubel en vind het meer dan prima. Moet ik wel zeggen dat de TV niet extreem veel hoger hangt dan de center in het meubel (dat is ook de reden dat de center in het meubel staat, center op het meubel en daarboven nog de TV deed de kijkhoogte geen goed). Tevens heb ik een redelijk diep meubel (63 centimeter) en open aan de achterzijde waardoor ik geen last heb van rare reflecties van de reflexpoorten die aan de achterzijde van mijn speaker zitten. Dat de center iets lager komt heb ik opgelost door rubber dopjes te plaatsen onder de speaker aan de voorzijde zodat deze iets naar boven richt en meer richting luisterpositie. Ook heb ik zoals hierboven beschreven de center zo ver mogelijk naar voren geplaatst zodat het front gelijk loopt met de front van de kast.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mijn centerspeaker ligt op zo'n sleehouder waardoor ik hem vrij kan richten. Als dat echt helpt qua geluidsbeeld is dat wel prettig.
Helemaal gelijk met de voorkant van de kast gaat niet lukken, maar wel zover mogelijk naar voren uiteraard. Mijn dressoir heeft echter nog laden bovenin, dus de ruimte tussen de TV en centerspeaker is wel wat meer dan bij jou.

Het is de moeite van proberen waar dus?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-07 22:21
Toen ik mijn center luidspreker in mijn dressoir gestopt had (ipv erop) kreeg ik meer last van mijn salontafel (ttz. die had meer invloed op het geluid) maar door die een halve meter te verplaatsen was het opgelost.
Maar verder vond ik weinig verschil, behalve dat het er netter uitzag. Het zal ook wel een beetje afhangen van de kast denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:05
MIjn center ligt ook in mijn open kast. Wel even op van die rubberen tegeltjes gelegd tegen de resonantie en vindt het een prima geluid geven zo (klipsch rpc250)

MuziekLiefhebbert

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:12
Ik heb mijn centerspeaker ook jaren lang in een kast gehad, de tv hing +/- 35cm hoger en dat klonk goed.
Hij lag toen op rubberen noppen zodat ik hem iets schuin omhoog kon richten.

Momenteel heb ik de centerspeaker op het meubel liggen, +/- 10cm onder de rand van de tv en moet zeggen dat het wel beter klinkt op deze manier.

Gewoon een kwestie van uitproberen en kijken wat je beter vind klinken :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Equazor_ op 16-09-2017 09:15 ]

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54

Daniel36

vernieuwde formule

Centerspeaker in dressoir, plm 30 centimeter onder de rand van de tv die erop staat.
Helemaal naar voren zodat front bijna gelijk ligt met het meubel en "pootjes" met een rubber rand eronder gezet.
Bevalt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Uiteindelijk besloten het gewoon maar te proberen, dat geeft mij ook tijd om te beslissen of ik de TV weer aan de muur wil en met welke beugel.
Vooralsnog klinkt het prima. Het geluid is iets meer gedempt, maar dat is een kwestie van instellen. Qua richting is het nog steeds net alsof het vanuit het scherm komt. Grappig genoeg voornamelijk met spraak, andere geluiden hoor ik wel iets meer vanuit de speaker gericht. Zal wel een mentaal trucje zijn wat mijn brein toepast. :P

Dus vooralsnog laat ik het zo, goed advies. Grote kans dat het dan ook permanent wordt want als ik er eenmaal aan gewend ben ga ik het niet nog een keer omleggen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1