Peltier module een elektromotor laten aandrijven?

Pagina: 1
Acties:

• lennert100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07-2022
Hallo tweakers,

Ik ben een eerste jaar student WTB voor ons project moeten een bootje laten varen met als energiebron een waxine lichtje. de aandrijving dient uniek te zijn. Nu hebben we bedacht om elektrische energie op te wekken door middel van een peltier module. onder gunstige omstandigheden levert deze ongeveer 1.2 volt. Maar sluiten we hier een elektromotortje op aan gaat deze helaas niet draaien.

Is dit simpel een kwestie van te weinig spanning en een te lage stroomsterkte?
Of zouden we door middel van een condensator of transformator de motor wel kunnen laten draaien?

We kunnen maar moeilijk vinden of een condensator of transformator een oplossing kan beiden. voornamelijk omdat we de theorie achter de deze componenten niet volledig begrijpen en nog niet behandeld hebben gekregen.

Gebruikt spullen:
https://benselectronics.nl/peltier-element-60-watt/
https://benselectronics.nl/dc-motor-type-130-3-6-volt/
ondanks dat bij de motor vermeld staat dat deze draait bij voltages tussen 3 en 6 volt, draait deze ook gewoon op enkel één 1.5V batterij.

Ik hoop dat jullie mij de juiste richting op kunnen helpen

mvg

Lennert

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
hij draait op een 1.5v batterij, omdat die over het algemeen nog best wat stroom kunnen leveren. Ik zou kijken hoeveel stroom je kan trekken van dat peltier element met het waxine lichtje, en uitzoeken hoeveel stroom het motortje nodig heeft om te gaan draaien. Daarnaast wat gebeurt er als je 2 peltier in serie zet, en in een soort van dak plaatst boven het lichtje om de warmte vast te houden, en gelijkertijd de "koude" kant koelt van het element. Op deze manier zou je volgens mij meer energie moeten kunnen vrij krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56

Rmg

Koude kant heb je al, je zal op water varen ;)

Een beetje peltier doet met een delta van 60 graden (wat wel te halen moet zijn) toch wel 2.4v en ~500ma. zet er 2 in series of gebruik er toch 1 en laad daarmee een capacitor bank en stuur die motor op intervallen aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 14-09-2017 12:20 ]

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 09:21
Hier al eens naar gekeken?
Temperatuurverschil moet maximaal zijn om er voldoende spanning uit te halen
Wellicht de andere zijde van het element koelen....water genoeg. Via heatpipes en dan onder water ofzo?

https://www.google.se/sea...716#imgrc=cCNgHPUCiY1tsM:

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
meten is weten. Wat gebeurt er met de spanning als je het peltier element belast met de motor. Sluit het motortje eens aan op een regelbare voeding om te bepalen wat de minimale spanning is waarop ie nog werkt, en meet dan gelijk ook even de stroom die ie trekt.

Dan moet je kunnen bepalen of het simpelweg de te lage spanning is, of dat er ook misschien te weinig vermogen opgewekt wordt in je huidige opstelling. Als alleen de spanning te laag is, kan je bv een step-up regelaar gebruiken.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek motoren bedoeld voor zonnecel projecten, dis zijn ook veelal laag vermogend.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:16
Ken je het principe van een pop-pop boot?
Simpel om te maken en vaart zo weg op een waxinelichtje.

http://lemio.nl/files/pop-pop_boot.pdf

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Je kunt die batterij ook als buffer gebruiken en aangesloten laten. Je gebruikt dat peltier element dan om die batterij op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
ik heb gisteravond nog wat geprobeerd:
Delta van ongeveer 50 graden
levert de module zonder de motor 1.5V
en met de motor aangesloten 0.3V

Stroomsterkte kon ik helaas niet meten, meter was niet nauwkeurig genoeg. helaas niet de beschikking over een regelbare voeding.
We mogen geen energie op het bootje opslaan, dus de oplossing van een batterij kunnen we niet gebruiken.

We gaan nu verder kijken naar de volgende mogelijke oplossingen:
- een extra module erbij (in serie)
- een motortje met een lager vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Misschien 2 of 3 waxinelichtjes gebruiken? Motor heeft teveel vermogen dat is wel duidelijk.
Heb je foto's van het geheel?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 05:57
Aan je metingen kan je zien dat je motor een te lage impedantie heeft t.o.v. de interne weerstand van je bron. Met andere woorden, je peltier element kan niet genoeg stroom leveren om de spanning op peil te houden. Dit los je misschien op door meerdere peltier elementen parallel te zetten, of inderdaad door een kleiner motortje te pakken. Misschien kun je iets met zo'n klein trilmotortje uit een mobiel/pager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
ik zal vandaag navragen of er meerdere waxine lichtjes gebruik mogen worden.
Verder heb ik gevraagd aan de webshop hoe hoog de stroom van de motor is, hierop wacht ik nog antwoord af.
Ik heb even verder gekeken naar motortjes, en dit is degene met de laagste stroomsterkte:
https://www.allekabels.nl/motor/7370/1072303/motor.html
Ondanks dat de spanning van de motor 12v is zou deze kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Als ik je oorspronkelijke opdracht over een 'unieke aandrijving' lees krijg ik toch sterk het idee dat jullie richting een pop pop bootje moeten denken. Wat @cohn cohn dus ook al zegt.

Misschien kun je eventueel ook iets met een stirling motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Laatst online: 05-05 20:25
Hoe koppel je de warme in- en uit je peltier element? Want dat zal uiteindelijk je (maximale) vermogen bepalen (≠ aan de maximale spanning.)
Je zou natuurlijk standaard koelvinnen kunnen gebruiken. Ook voor de warme kant.

Ik denk dat de waxine an sich genoeg vermogen levert.
Wikipedia: Tealight zegt 38W.
Kunnen we natuurlijk ook zelf uitrekenen met waarde uit dit NRC artikel:
4,5 gram waxine van 42kJ/g brand 2 uur = 26 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
In plaats van een TEC kun je ook een TEG gebruiken, zie http://www.europeanthermo...rence-between-TEC-and-TEG

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ga eens kijken hoe een kachelventilator werkt, wellicht kom je daar verder mee.

En dan bedoel ik zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/3/4/2/9200000067092436.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Flagg op 22-09-2017 12:33 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:43
Je zult beide kanten van het element van metaal moeten voorzien. Aan de koude kant moet je zorgen voor een lage temperatuur, zoals met een heatsink. Aan de warme kant moet je zorgen voor wat capaciteit.
Zodat de warmte niet direct weg is als het vlammetje even verwaait. Bijvoorbeeld een plaatje koper wat de warmte kan vasthouden zodat je de temperatuur kan verhogen.

Wellicht moet je nog wat elekctronica toevoegen voor energy harvesting, zodat het motortje pas aan gaat zodra er wat condensatoren zijn opgeladen. De aanloopstroom is vaak hoger namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 22-09-2017 13:01 ]

Pagina: 1