• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Eerst even de situatie schetsen.

Internet komt binnen via een Telenet Router (België). Abo is 200/20.
Die router dient als DHCP.

Van daaruit zijn er bedraad 2 extra AP verbonden.
Een Apple TimeCapsule staat achterin de woning, vooral om keuken en living af te dekken, en alle toestellen rond de TV van internet te voorzien (receiver, TV, ..)
Op de eerste verdieping staat een D-Link EA6900 om internet te voorzien op de eerste verdieping, en op de 2 kamers op de 2e verdieping.

Alle SSID's hebben dezelfde naam en paswoord (2.4 en 5 Ghz). Kanalen staan overal op automatisch.

Als ik nu thuis werk in de kamer achteraan, dan kan ik eigenlijk alle 3 de routers zien, maar allemaal met ca 3 blokjes. En tijdens VOIP gesprekken valt de verbinding soms weg. Het gaat, maar is niet perfect.

Nu heb ik het wifi signaal van de TN router uitgezet, en dan lijkt de verbinding in die kamer beter te worden, ik heb nu 4 blokjes en vrijwel geen uitval.

Zou dit toeval zijn, of kan het dat die 3 routers elkaar toch storen?
Ik mis dat signaal op de TN router niet echt, dus voorlopig blijft dat uit staan, maar ik mis de verklaring er achter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• miicker
  • Niet online
Misschien dat je even moet kijken naar de WiFi kanalen. 1, 6 en 11 zijn eigenlijk de enige WiFi (2,4Ghz) banden die niet met elkaar overlappen. Jou oplossing zal echter nooit heel goed gaan werken, aangezien het apparaat beslist van welke router hij gebruik maakt. Je computer kan dus makkelijk tijdens het werken van router wisselen (omdat alle routers dezelfde SSID uitzenden). Dit zou je kunnen oplossen door je apparatuur te vervangen. Er is namelijk apparatuur waarbij de router beslist wanneer je overstapt naar een andere router (bijvoorbeeld de apparaten van Ubiquiti).

Een andere oplossing zou zijn om ieder AP te voorzien van een andere SSID en handmatig te schakelen. Je zult zien dat dit meestal de problemen oplost.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Tommie12
Je laatste suggestie is zo'n gedoe. Als je dan een device mee neemt naar een andere verdieping, dan valt de verbinding soms weg, en moet je wachten op een nieuwe verbinding.

Verwijderd

Dat laatste wat jij schetst is normaal. WiFi jent geen "handovers" zoals wij dat bv. bij GSM kennen. Dus zolang jij geen "dure" enterprise systeem hebt met een controller, zal je moeten wachten op de client (telefoon, tablet laptop) om over te schakelen naar het andere AP.

• Tommie12
Maar als alle AP hetzelfde SSID hebben lukt dat wel.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Nee, er gebeurt precies hetzelfde, als je buiten bereik van een AP komt, moet je device een nieuwe verbinding met een ander AP opbouwen, ongeacht wat het SSID is.

Verwijderd

Niet helemaal. De client zal ten alle tijden de link verliezen en op een ander kanaal weer aanmelden. Als het goed is,heb jij de AP's verschillen kanalen gegeven (bv. 1, 6 en 11). Dus als het bereik van AP met kanaal 1 te zwak wordt, wordt deze verbroken, en zoekt de telefoon de volgende SSID op met kanaal 6.

Met dezelfde SSID gaat het iets sneller dan met verschillende namen, maar verbreken zal de telefoon toch.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 11:40 ]

• miicker
  • Niet online
De reacties kloppen niet helemaal. Het is gewoon zo dat als je meerdere routers hebt dat je telefoon, laptop of wat voor apparaat dan ook, pas gaat zoeken naar een ander alternatief op het moment dat de connectie verloren is of (afhankelijk van de fabrikant en software) als de connectie erg traag is. Dit is gewoon met de netwerkapparatuur die je nu hebt niet op te lossen (geloof me ik heb dezelfde problemen gehad). Ook je performance gaat met al die routers achteruit. Zeker wanneer je werkt met verschillende merken zorgt dit vaak voor problemen (ik spreek opnieuw uit ervaring).

Een oplossing die Ubiquiti bied is "Fast roaming" (google maar eens). Daarbij wordt ervoor gezorgd dat je apparaat enkel door het AP bediend wordt welke het op dat moment het meest gunstig voor jou is.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bushwankaz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-08 18:24
Om een goede kwaliteit te houden met VOIP zul je seamless roaming moeten ondersteunen. Wat je zou kunnen doen is de lagere base transmit rates uit kunnen zetten (als je ap dat ondersteunt) zodat je device sneller schakelt.
Door alle SSID een zelfde naam te houden lijkt het wel hetzelfde te zijn, maar onder water zullen de BSSID's verschillend zijn. Hoe meer (B)SSID's, hoe meer management overhead en hoe trager je Wi-Fi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
miicker schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:29:
De reacties kloppen niet helemaal. Het is gewoon zo dat als je meerdere routers hebt dat je telefoon, laptop of wat voor apparaat dan ook, pas gaat zoeken naar een ander alternatief op het moment dat de connectie verloren is of (afhankelijk van de fabrikant en software) als de connectie erg traag is. Dit is gewoon met de netwerkapparatuur die je nu hebt niet op te lossen (geloof me ik heb dezelfde problemen gehad). Ook je performance gaat met al die routers achteruit. Zeker wanneer je werkt met verschillende merken zorgt dit vaak voor problemen (ik spreek opnieuw uit ervaring).

Een oplossing die Ubiquiti bied is "Fast roaming" (google maar eens). Daarbij wordt ervoor gezorgd dat je apparaat enkel door het AP bediend wordt welke het op dat moment het meest gunstig voor jou is.
Helaas klopt dit niet. Fast roaming maakt de downtime tussen overschakelen korter maar de client bepaalt nog steeds wanneer die gaat roamen, daar maakt een unifi geen verschil in

Wat wel verschil maakt zijn lagere linkrqtes uitschakelen waardoor je client sneller disconnected is en opnieuw gaat zoeken. Laat dat laatste nou iets zijn wat unifi in de standaard firmware heeft ingesteld. Daarom gaat roamen over het algemeen met unifi beter :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
uitleg is voor je probleem is een "sticky" client
als je met je auto aan komt rijden neemt ie de eerste wifi die ie ziet , ongeacht welke dat is (meestal modem want garage en dichtbij straat)

zolang je gsm zijn ontvangst blijft houden zal ie ook niet wisselen, en blijft ie "plakken" op de 1e router.
in een pc kan je dat instellen (roaming agressivity) , bij gsm's heb ik het nog niet gevonden
je kan het zowiezo wel forceren met wifi uit-wifi aan.. dan kiest ie opnieuw de sterkste (wat je niet manueel wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
. Het is gewoon zo dat als je meerdere routers hebt dat je telefoon, laptop of wat voor apparaat dan ook, pas gaat zoeken naar een ander alternatief op het moment dat de connectie verloren is of (afhankelijk van de fabrikant en software) als de connectie erg traag is.
Een enkel AP heet ook wel BSSID (eigenlijk de MAC + SSID) een Base Service Set Identifier. Als je meerdere AP's hebt met dezelfde SSID, dan heb je een ESSID, een Extended Service Set Identifier.

Zoals ik het begrepen heb:

Of er gesprongen wordt naar een "beter" signaal in de ESSID is puur een client-side beslissing. Hoe het bijvoorbeeld bij Apple werkt: Als het signaal onder -70 dB komt, dan gaat het op zoek naar een signaal... dat minstens 8 dB beter is, bij actief gebruik. Minstens 12 dB bij passief gebruik (telefoon gelocked).

Het enige dat de "Enterprise" standaarden zoals 802.11 k,v en r doen, is het een beetje sneller maken...wanneer je roamt. (Door bijvoorbeeld een lijstje alternatieve AP's aan te bieden, en/of de authenticatie van WPA2-Enterprise te cachen). Maar je zult niet sneller gaan roamen, alleen als je het doet, dan verloopt het "overstapproces" sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 15-09-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Sneller roamen kan met Ubiquiti prima, ook via AP-only acties. Je hebt bijv. minimale RSSI wanner een AP een client kickt, dat is een manier, de andere is ZeroHandoff waarbij meerdere AP's samen een groot virtueel netwerk maken met een BSSID en de client dus geen verschillende AP's ziet. De AP's werken samen via een controller om te bepalen welke AP antwoordt voor een bepaalde client. Voor grotere installaties is ZH niet aan te raden, maar thuis maakt dat dus niks uit. Stel dat je wel een grotere installatie hebt, dan is Fast Roaming een optie.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
johnkeates schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:07:
Sneller roamen kan met Ubiquiti prima, ook via AP-only acties. Je hebt bijv. minimale RSSI wanner een AP een client kickt, dat is een manier, de andere is ZeroHandoff waarbij meerdere AP's samen een groot virtueel netwerk maken met een BSSID en de client dus geen verschillende AP's ziet. De AP's werken samen via een controller om te bepalen welke AP antwoordt voor een bepaalde client. Voor grotere installaties is ZH niet aan te raden, maar thuis maakt dat dus niks uit. Stel dat je wel een grotere installatie hebt, dan is Fast Roaming een optie.
Zero handoff was een beta voor de eerste generatie unifi en kan niet op de ac. Los van de nadelen is het simpelweg geen optie (neem aan dat niemand meer die 1e generatie gaat kopen)

Min rssi is ook niet aan te raden omdat deze geen rekening houdt met quality. Dan kun je beter gebruik maken van de min link rate settings die dit wel doen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1