Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke powerline adapter voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben gebruiker van Ziggo en heb een in de modem geïntegreerde router. Dat werkt in principe goed.
In het systeem heb ik een NAS (Seagate Central 2TB) opgenomen. Op deze NAS heb ik backups van mijn foto's en heb ik mijn media (Muziek en films)
De NAS stond bij de router in de woonkamer. Nu gaan we wat spullen verplaatsen en moet de router verplaatst worden,
Ik ben me nu aan het oriënteren hoe dat te doen?
Ik heb het idee dat ik gebruik kan gaan maken van een powerline adapter en dan de router in een ander vertrek (bijv een meterkast} kan gaan plaatsen.

Is dat juist? En zo ja welke snelheid heb ik dan nodig 300, 500 of misschien wel 1200 mbps.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Windows
NAS: Seagate Central

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Heel veel, maar heb het nog niet op een rij.
...

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:36:
En zo ja welke snelheid heb ik dan nodig 300, 500 of misschien wel 1200 mbps.
Er vanuit gaande dat het goed werkt én je de snelheid haalt, zou ik altijd voor de hoogst mogelijke gaan. Het is hoe dan ook half duplex én ook nog eens de maximale snelheid in je gehele powerline netwerk (dus gedeeld door alle adapters als ze tegelijk gebruikt worden).
Over het algemeen zijn de adapters met mimo (dus waar ook de randaarde wordt gebruikt) het beste maar dan moet natuurlijk wel overal randaarde beschikbaar zijn waar je ze wilt gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 14-09-2017 10:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
En een tip: koop die dingen in een webshop waar ze niet moeilijk doen over de wettelijke zichttermijn.

Probeer het, en als het niet direct goed werkt, gewoon terug met die dingen.
Inderdaad voor de snelste gaan!

Maar kijk eerst nog eens of een kabeltje toch niet mogelijk is, dat gaat ALTIJD stabieler en sneller werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18

Ik heb het idee dat ik gebruik kan gaan maken van een powerline adapter en dan de router in een ander vertrek (bijv een meterkast} kan gaan plaatsen.
Waarom zou je dan je NAS niet bij in de meterkast plaatsen als daar je modem/router komt?

Je hebt maar 1 stopcontact in je meterkast? Daarvoor hebben ze stekkerdoosjes uitgevonden ;) en anders is (normaal gesproken) een opbouw stopcontactje zo bij geplaatst :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet duidelijk geweest: de router blijft in de kamer, want het aansluitpunt van de kabel is daar geplaatst.
We wonen op de begane grond van een appartement. De vloer is voorzien van vloerisolatie. Ik kan dus met kabels geen kant op.
De router in de kamer bij het raam geeft al "rommel"genoeg. Om niet nog meer rommel te veeroorzaken wil ik de NAS ergens anders (zoals gesuggereerd de meterkast) plaatsen als dat mogelijk is.

Als er andere oplossingen zijn, hoor de suggesties ook graag. Ik ben niet deskundig op dit terrein dus stel ik mij open voor alle mogelijkheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 12:42 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kan je niet aan de andere kant van de kamer de NAS in een kast oid kwijt zodat je gewoon een kabel kan gebruiken?
Powerline is vragen om gedoe ;)

Edit: zie nu net inderdaad dat de NAS echt piepklein is, die kan je werkelijk overal verstoppen... Ga dan niet met Powerline prutsen maar stop die NAS ergens uit het zicht met een kabel...

[ Voor 39% gewijzigd door RGAT op 14-09-2017 12:48 ]

Fixing things to the breaking point...

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
Dus een prijzige powerline adapter in het zicht is voor jou wél een oplossing? Die dingen zijn al bijna net zo groot als de aan te sluiten NAS.

Lekker!

Verwijderd

Je kan heel veel apparaten "verstoppen" als je ze ONDER de tafel plakt. Dus tegen het tafelblad, maar dan aan de onderkant. Dan zie je niets, er ligt niet op de grond, en het staat netjes. En alles werkt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker in een appartement is powerline vragen om problemen, als het in het begin werkt kan het zomaar ineens niet meer werken. Of storing geven als de buren de magnetron aanzetten. Die kabel leggen is misschien veel werk maar zeker bij een koop appartement ook een selling point.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

RGAT schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:41:
Kan je niet aan de andere kant van de kamer de NAS in een kast oid kwijt zodat je gewoon een kabel kan gebruiken?
Powerline is vragen om gedoe ;)
Ik heb hier een HD Outside Camera op een Powerline hangen omdat ik met geen mogelijkheid hiervoor een kabel kan/wil trekken. Is er een van Netgear en draait al jaren probleemloos. Eens, bekabeld is beter, maar hij kan het altijd proberen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:21:
[...]

Ik heb hier een HD Outside Camera op een Powerline hangen omdat ik met geen mogelijkheid hiervoor een kabel kan/wil trekken. Is er een van Netgear en draait al jaren probleemloos. Eens, bekabeld is beter, maar hij kan het altijd proberen.
Maar kijk dan hoe groot de NAS is, dat kan je letterlijk overal verstoppen ;) Het is geen 19" gevaarte maar het formaat van 1 externe HDD. Om dan voor niks met Powerline te gaan prutsen is gewoon zonde.
Overigens is er altijd een kabel te trekken, tot 90 meter zonder probleem, gaat alleen erom dat het soms zoveel moeite kost dat halve oplossingen makkelijker lijken, maar het gedoe van Powerline maakt het het niet waard in dit geval.

Fixing things to the breaking point...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Idem. Van huis naar garage (over 2 verschillende groepen, zeker 100 meter afstand). Is een 500Mbit setje, haal er zo'n 20MB/s over.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

RGAT schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:26:
[...]

Maar kijk dan hoe groot de NAS is, dat kan je letterlijk overal verstoppen ;) Het is geen 19" gevaarte maar het formaat van 1 externe HDD. Om dan voor niks met Powerline te gaan prutsen is gewoon zonde.
Overigens is er altijd een kabel te trekken, tot 90 meter zonder probleem, gaat alleen erom dat het soms zoveel moeite kost dat halve oplossingen makkelijker lijken, maar het gedoe van Powerline maakt het het niet waard in dit geval.
Ik dacht dat je bedoelde dat het niet zou werken, vandaar. Ik ben het met je eens dat ik in dit geval ook niet hiermee zou gaan werken. Ik zou gewoon van de router langs de muren een utp kabeltje trekken naar de NAS toe. Of de coax kabel verlengen naar het punt waar je de router en NAS wil hebben staan. Daar splits je dan het signaal tv/internet. Zolang dat geen tientallen meters zijn kan dit makkelijk. (vraag het niet aan Ziggo want die roepen gelijk dat je Modem/Router gelijk op punt van binnenkomst moet staan 8) ).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Is dat juist? En zo ja welke snelheid heb ik dan nodig 300, 500 of misschien wel 1200 mbps.
Het kan, maar of je het wil...

Bedenk dat de geadverteerde snelheden maximale bruto link rates zijn, niet haalbare nettosnelheden :o

Wat je wel haalt is afhankelijk van het stroomnet bij jou thuis, waarbij net zoals bij WiFi zowel demping als interferentie relevant zijn. Bij PLC is (itt bij WiFi, waar in NL iig demping doorgaans grootste probleem is) interferentie je grootste uitdaging. Vrijwel elk apparaat met schakelende voeding stuurt ruis de lijn op op frequenties waar PLC in werkt (2-68MHz). Hoe erg dat is hangt af van apparaat, afstand over stroomkabel tot PLC adapter en belasting ervan (prik voor de grap een PLC adapter in een verlengsnoer =fout! naast een PC en doe speedtests bij PC uit, PC idle en max belasting (gamen waarbij CPU en GPU platgetrokken worden :+ ). Ondanks dat de theorie redelijk simpel is, is in praktijk voorspellen hoe het gaat werken erg lastig. Komt bij dat je er weinig aan kunt doen als het minder goed is of helemaal niet werkt. Daarom dat al hierboven aangeraden werd om te zorgen dat je kunt retourneren als het tegenvalt.

Maar om je een houvast te geven: "500Mbps" betekent in praktijk bij zeer goede verbinding ongeveer 100Mbps netto throughput, en bij een minder goede zakt het al snel af tot 10Mbps of lager. "1200Mbps" of "2000Mbps" (zelfde techniek, verschillende marketing) geeft bij zeer goede verbinding misschien 300Mbps, maar bij een minder goede mag je met 25-50Mbps blij zijn.

Of de meer moderne PLC-oplossingen, Homeplug AV 2.0 danwel G.hn, beide met MiMo, in marketingtermen aangeduid met "1200Mbps" of meer, zin hebben, hangt af van of je stopcontacten voorzien zijn van werkende randaarde. Zo ja: zinnige optie. Zo nee: aljeblieft geen PLC gebruiken :o

Zeker bij een NAS, dat grossiert in grote file transfers, word je niet vrolijk van een verbinding dat opeens maar 1/3 of 1/20 van de huidige performance heeft :o

Dat gezegd, de hamvraag is waar de apparaten staan waar de NAS mee communiceert. Als die allemaal elders in het huis staan, en dus aan zelfde kant van de PLC-verbinding staan, wordt de PLC alleen gebruikt voor de internetverbinding en maakt de crappy PLC link minder uit (het hoeft niet sneller te zijn dan je internetverbinding). Als je daarentegen van NAS naar woonkamer wilt, is PLC al snel minder geschikt.

Alternatieven voor PLC:
- alsnog kabel laten trekken. Zelfs als je iemand in moet huren (tip:werkspot.nl) is dit bijna altijd goedkoper en zeker performanter dan een moderne PLC-adapterset, laat staan andere alternatieven.
- MoCA. Netwerk over coaxkabel. Als je elders in huis TV-aansluiting hebt is dit een optie. Marginaal duurder dan (goede) PLC, maar geeft je strak 475Mbps point-to-point of 400Mbps bij meerdere nodes.
- POF. Plastic Optical Fibre. Plastickabels die je langs stroomdraden door bestaande leidingen kunt trekken. Is behoorlijk wat werk, en ook serieus duur (EUR 250 voor point-to-point), maar kan volle Gigabit-snelheden leveren zonder boorwerk of nieuwe kabels in zicht.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Heel erg bedankt voor jullie meer of minder uitgebreide antwoorden. Eén ding is me duidelijk: ik ga niet experimenteren met een powerline adapter. In de opstelling is geen randaarde aanwezig.

Ik vind het idee van het plaatsen van de Nas onder de tafel heel erg inspirerend, Daar moet iets mee te doen zijn. De tafel is 200 x 110 cm daar moet ergens ruimte zijn om daar de NAS te verbergen.

Over POF ga ik me verder oriënteren. Wie weet is dat over enige tijd een optie.
Pagina: 1