• BierEend
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-01-2022
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart, maar heb enige twijfel :/ .

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een videokaart. De rest van mijn desktop is (volgens mij?) nog prima.
De huidige GPU's(MSI 560ti GTX in SLI maken veel herrie, blazen mij bijna uit mijn kamer).
Het gebruik is puur voor gamen(Simcity, BF4 en straks misschien BF1)

Wat is je budget?
Max €200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeuren gaan uit een GOED merk, welk merk maakt mij dan niet echt uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
MoBO: Asus p8Z77 V LK
RAM: 2x4GB Kingston HyperX Red 1600MHz
CPU: i5 3470
Voeding: OCZ ZS 750W
SSD: 2x128GB Crucial M4 in Raid0(Win10 + Origin games)
HDD: 2TB & 500GB
GPU: 2x MSI GTX 560ti Hawk in SLI

Deze heb ik op het oog: MSI GTX 1050ti Gaming X 4GBhttps://tweakers.net/pric...-1050-ti-gaming-x-4g.html,
omdat deze binnen budget valt.
Met MSI heb ik ervaring en bevalt goed. Daarentegen wil ik geen SLI meer. Gewoon 1 kaart.

Ik heb twijfel, vandaar deze drie vragen:

1. Is een upgrade naar een GTX1050ti zinvol(hier mijn twijfel :) ) om de twee 560GTX HAWKs te vervangen?
2. Zouden er dan componenten zijn die een bottleneck vormen?
3. Of hebben jullie een beter advies wat betreft wat betreft de 1050ti?

Alvast bedankt!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28
YouTube: What if AMD released the RX 550 & RX 560 in 2011?

Een RX 560 presteerd rond het niveau van een GTX 1050, een GTX 1050 Ti zal een stuk beter presteren.

Dit is misschien ook te overwegen als tweedehands geen probleem is;
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 3G OC Nieuw!

De GTX 1060 3GB heeft zo'n 40% betere prestaties dan de GTX 1050 Ti.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 15:24
Voor minder dan €200 zou een tweedehands GTX 970 ook een goede upgrade kunnen zijn, die is ook een stuk sneller dan een GTX 1050 Ti. Een GTX 1060 is wel weer wat sneller dan de 970.

De GTX 1050 Ti is op zich wel een vooruitgang tegenover GTX 560 SLI, en is ook heel zuinig en meestal stil, maar tweedehands heb je wel wat meer bang for the buck.

Voor SLI heb je vanaf Pascal minimaal een GTX 1070 nodig overigens, dus je sluit hiermee die optie wel uit, maar ik zou het toch ook niet aanraden.

Je pc vormt verder nog geen bottleneck.

Als je toch een nieuwe GTX 1050 Ti zou kopen, er zit niet zoveel verschil tussen. Neem best geen low profile variant als je dat niet nodig hebt, en er zijn ook een single slot varianten, maar zowel low profile als single slot vereist toegevingen op vlak van koeling, met dan iets mindere prestaties of meer lawaai als gevolg. Voor de varianten met dual slot koeler en gewoon PCIe bracket maakt het verder niet zo uit of die 1 of 2 fans heeft, de grote 2 fan varianten zijn sowieso overkill voor die GPU.

• BierEend
Mijn twijfels om de GPUs te vervangen zijn weg. Er moet iets beters komen :) .
NitroX infinity schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:23:
Dit is misschien ook te overwegen als tweedehands geen probleem is;
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 3G OC Nieuw!

De GTX 1060 3GB heeft zo'n 40% betere prestaties dan de GTX 1050 Ti.
Hoe is de AERO versie t.o.v. de niet-AERO versie? Is dat dan een Low Profile kaart?
Mijn case is iig groot genoeg voor de 'grote' kaart.
MacPoedel schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:37:
Je pc vormt verder nog geen bottleneck.
Bedankt voor de info MacPoedel en fijn om te weten dat er rest van de pc prima is.

Een tweedehands, zo goed als nieuwe kaart, vind ik ook prima om te kopen.
Daarom deze vraag: is de AERO 1060(de 2ehands) beter dan de 1050ti Gaming X 4GB?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28
Ja, een 1060 3GB is zo'n 40% krachtiger dan een GTX 1050 Ti.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 15:24
Low profile varianten van de GTX 1060 bestaan niet. Die MSI AERO ITX is wat korter dan de meeste GTX 1060's (sommige behuizingen zijn beperkt in de lengte van GPU's die er in passen, tegenwoordig zijn GPU's vaak langer dan het moederbord, deze variant niet). Door de kortere lengte is het koelblok wat kleiner en moet de ventilator misschien wat harder draaien. Maar de meeste koelers voor GTX 1060's zijn toch overgedimensioneerd, op standaard instellingen is de AERO ook best stil. Het overklokpotentieel is misschien wel wat gelimiteerd.

Je kunt er hier een review van lezen: https://be.hardware.info/...-itx-oc-3gb-en-6gb-review.

Normaal is in een gewone behuizing zo'n videokaart niet aangeraden, maar omdat die nu zoveel goedkoper is dan een gewone GTX 1060 3GB, is dit wel een goede optie.

Hoe de videokaarten zich tegenover elkaar verhouden:
GTX 560 <<<<<< GTX 1050 Ti << GTX 970 < GTX 1060 3GB < GTX 1060 6GB

[Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 14-09-2017 17:42]

• BierEend
Interessante review van de 1060 AERO.
Ik heb gelijk ook de reviews gelezen op hardware.info van de 1050ti en de 560ti HAWK.

De performance is inderdaad vele malen groter van een 1060 tov een 1050ti.

Ook interessant is de geluidsproductie bij load.
1060 AERO: 40 dB
560ti HAWK: 51dB (waarvan er nu twee aan het blazen zijn in mijn kast)
Dat scheelt nogal.

Ik kijk en denk nog even na over wat het gaat worden...

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:24
Je kan ook een videokaart kopen via Duitsland. Zijn nieuw bijna net zo goedkoop als de v&a advertentie + je krijgt rocket league erbij welke je kan verkopen.

https://www.amazon.de/gp/...ID=51P6CUfjYtL&ref=plSrch

https://www.amazon.de/gp/...L65&keywords=gtx+1060+3gb

[Voor 23% gewijzigd door Ruben0s op 14-09-2017 23:03]

• BierEend
Volgens mij ben ik er uit :)

Een tweedehands kaart vind ik toch iets te tricky en daarom wil een nieuwe.
Na het lezen van reviews en tips van jullie(bedankt! d:)b ) wil ik toch graag een 1060 ipv een 1050 ti.
Mijn budget heb ik gelukkig kunnen aanpassen.

Ik ga voor, omdat ik de geluidsproductie ook belangrijk vind, tenzij iemand een betere weet(graag zelfs ;) ), voor de:
MSI 1060 GTX Gaming X 3GBhttps://tweakers.net/pric...gtx-1060-gaming-x-3g.html

[Voor 3% gewijzigd door BierEend op 15-09-2017 22:29]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-02 00:51
Caramba...dat is wel een hele dure 3GB kaart...

In nederland zijn ze momenteel weer minder goed te verkrijgen en dat drijft de prijs helaas weer op.
Is, zoals ruben0s al eerder aangaf, Amazon in duitsland misschien een optie voor je?
Ik bestel daar zelf zeer regelmatig. Prima prijzen en prima service.

https://www.amazon.de/Gig...B7XF%2Cp_36%3A19500-23000
https://www.amazon.de/KFA...B7XF%2Cp_36%3A19500-23000
https://www.amazon.de/Gai...B7XF%2Cp_36%3A19500-23000

Zijn een paar voorbeelden. Je krijgt er zelfs nog een rocketleague key bij.

Voor de prijs van die MSI 3GB kaart heb je al een 6GB kaart bij Amazon :

https://www.amazon.de/Zot...-23&keywords=gtx+1060+6GB

[Voor 33% gewijzigd door Baloes op 15-09-2017 23:22]

• BierEend
Caramba inderdaad!
Dat scheelt nogal.
Zotac ken ik niet, is dat een goed merk?

Ik ga eens even windowshoppen bij Amazon.de
Die 3gb Gigabyte 1060 is inderdaad ook goed geprijst.
Hoe presteert die kaart vergeleken met de MSI 1060 gaming X 3gb?
Aangezien de prijs nogal verschilt, ook bij Amazon.de.

• Baloes
Qua prestaties liggen de verschillende merken vrij gelijk en als ze wat achterblijven is een klein overklokkie (zonder voltageverhoging) alweer genoeg om dat verschil te overbruggen.
Verschillen zitten vooral in afmeting, koeling en geluid.

Een 1 fan kaartje, zoals de Zotac, maakt over het algemeen wat meer geluid dan de meeste 2 fan oplossingen. Hij is daardoor niet heel stil en koelt wat minder goed. Dat kun je eventueel nog wat verbeteren door te undervolten waardoor de kaart minder warmte genereert en dus makkelijker te koelen is. Bij toepassen van een overklok zal ie nog wat beter te horen zijn en zullen de temps wat hoger woren.

Er zijn heul veul reviews te vinden over de prestaties van de kaarten die een goede indicatie geven van de prestaties en het gedrag van de kaarten. Staar je er echter niet blind op. Reviewers gebruiken altijd standaard settings (zo hoog mogelijk) terwijl prestaties van een kaart met een kleine tweak aan de instellingen van een game flink geboost kunnen worden :

https://www.techpowerup.c...cs-Cards/NVIDIA/GTX-1060/

Verder lees ik vaak ook de userreviews op sites zoals tweakers, Amazon.de en .com en Newegg zodat je een nog wat betere indruk krijgt van de prestaties van de kaart.

De 3GB kaartjes hebben idd minder cudacores (maakt um wat minder snel dan de 6GB) en minder VRAM. Het zal dus zo zijn dat in een aantal games de settings wat teruggeschroefd moeten worden om het gewenste fps niveau te halen. Die tweaks kun je vaak makkelijk terugvinden op youtube.
De meeste games worden dan nog steeds op high/ultra gedraaid, bij zeer acceptabele fps en de kaart blijft gewoon 30-60% sneller dan een 1050ti, die dan weer wel 4GB VRAM heeft maar gewoon een stuk minder krachtig is.

De MSI gaming kaart heeft een hele goede koeling en is daarbij erg stil.. Verder nog andere features als verschillende biossen met verschillende prestaties,led lights een leuk kleurtje.
De gigabyte is wat soberder uitgerust maar is een prima allrounder voor een vaak flink wat lagere prijs dan de MSI. Ook de gigabyte is stil en koelt prima. Ik zou zlef (persoonlijk) voor de gigabyte gaan. Hou je nog knaken over voor steam sales ed. :)

Je zult dus door het lezen van de reviews en kijken naar youtube filmpies een inschatting kunnen maken wat voor jou de beste keuze is. Vindt je het niet erg om over een paar jaar meer spellen op wat lagere settings te moeten spelen dan is de 3GB prima. Heb je het budget (er voor over) om dit niet te willen dan de 6GB.

Hoop dat je wat hebt aan deze info :)

• BierEend
Baloes schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:55:
Hoop dat je wat hebt aan deze info :)
Hoop is een understatement Baloes!
Een mooie lange reactie heb je geschreven en natuurlijk heb ik daar wat aan. Bedankt!
Ruben0s, jij ook natuurlijk voor de amazon.de tip!

Inmiddels heb ik me helemaal suf gelezen aan reviews en ken en denk alleen nog maar in typenummers... :F

Wel grappig dat ik dit topic startte met het idee om een 1050ti te kopen.

En nu ben ik vrijwel zeker(twijfel dus toch nog een beetje :*) ) om deze te kopen in duitsland:
Gigabyte gv-n1060wf2oc-3gd

Maandag ga ik op vakantie, dus kan ik de koop nog even uitstellen, zodat ie bij thuiskomst op de mat ligt.

Tot zover: allen bedankt _/-\o_ !

• BierEend
BierEend schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 23:38:
[...]
En nu ben ik vrijwel zeker(twijfel dus toch nog een beetje :*) ) om deze te kopen in duitsland:
Gigabyte gv-n1060wf2oc-3gd
Twijfelen kan niet meer.
Ik heb hem besteld *O*

• Baloes
Nice :)

Veel plezier ermee en fijne vakantie :)

• BierEend
Ja!
Hij bevalt goed:)
Veel minder lawaai dan die oude kaarten. Ik hoor hem uberhaupt niet. Warm wordt ie nauwlijks, dus de fans spinnen amper op.
De cpu daarentegen werkt harder dan ooit(eindelijk :) ).

Nogmaals bedankt voor de info en hulp.

[Voor 3% gewijzigd door BierEend op 06-10-2017 23:15]

• Baloes
Lekker man! Zijn idd leuke kaartjes. Veel gameplezier ermee dan maar :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee