Vraag

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb 2 identieke iPhones. Al enkele jaren valt het mij op dat een roaming sim vaak minder bereik heeft dan een home sim.

Twee voorbeelden:

In NL: Een T-Mobile NL sim heeft 1 of 2 bolletjes bereik, een T-Mobile US sim heeft No Coverage.
In US: Een T-Mobile US sim heeft 1 of 2 bolletjes bereik, een T-Mobile NL sim heeft No Coverage.

Pas wanneer een home sim 3 bolletjes bereik heeft, dan zal de roaming sim ineens een netwerk vinden. Ook komt het geregeld voor dat de roaming sim niet hoger komt dan 3G, terwijl de home sim gewoon op LTE (US) of 4G (NL) staat.

Uiteraard heb ik de sim's al tussen de twee toestellen geswapt. Issue blijft. Maar door de eerdere test blijkt al dat het niet aan de hardware van het toestel ligt.

Is dit gedrag bij ontwerp, bijvoorbeeld door QoS op mastniveau, of zijn wellicht beide sims stuk?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

En wat gebeurd er als je naar netwerken zoekt? Het wilt niet zeggen dat roaming simkaarten dezelfde masten gebruiken als een landelijke simkaart, ongeacht of de provider identiek is.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Trommelrem
Als je een netwerk zoekt, dan kun je er gewoon op inloggen. Als je beide telefoons dan naast elkaar legt, dan hebben ze ook allebei dezelfde hoeveelheid bereik.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:39
Kan iets Amerikaans zijn dat zit ingebakken in de software. In de USA is het gebruikelijk om in landelijke gebieden met beperkte dekking te roamen op netwerken van andere dan de eigen provider. Binnenlands roamen dus, dat kennen we hier niet.
Het is maar een theorie, maar het zou ermee te maken kunnen hebben.

• Trommelrem
Zelfde probleem bestaat echter ook andersom, in NL. Mijn US sim heeft in NL ook minder bereik dan mijn native NL sim.

Binnenlands roamen bestaat toch wel? Tele2 doet dat toch? Ervaren Tele2 klanten binnen NL wellicht hetzelfde?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56
Trommelrem schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Ook komt het geregeld voor dat de roaming sim niet hoger komt dan 3G, terwijl de home sim gewoon op LTE (US) of 4G (NL) staat.
Dat kan met het contract te maken hebben. Het kan zijn dat in het buitenland (roaming) alleen 3G wordt aangeboden. (Telfort biedt bijvoorbeeld ook geen 4G in het buitenland.)

• Trommelrem
Rukapul schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:54:
[...]

Dat kan met het contract te maken hebben. Het kan zijn dat in het buitenland (roaming) alleen 3G wordt aangeboden. (Telfort biedt bijvoorbeeld ook geen 4G in het buitenland.)
De T-Mobile NL sim gaat geregeld wel op 4G in de VS (echter nooit op LTE), waar de T-Mobile US sim wel gewoon op LTE gaat. Beide toestellen ondersteunen zowel 4G als LTE. Bij een sim swap blijft de T-Mobile NL op 4G en gaat de US ook gewoon weer op LTE.

Kan het zijn dat LTE roaming niet in het contract zit, maar 4G roaming wel, voor beide sims, wat ook de dekkingsklachten kan verklaren?

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 14-09-2017 10:58 ]

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
In de VS noemen ze (u)hspda , wat je in NL vaak H+ noemt ook vaak 4G omdat het ook 10-42 mbs kan doen. In Nederland beschouwt men het als een 3G techniem omdat het een voortborduring op onze 3g standaatd UMTS is.
Wat wij 4G noemen noemen ze in de VS vaak LTE ter onderscheid.
Misschien dat de sim die naamgeving customized.
Beide telefoons zijn wel gelijk qua banden? In Amerika zijn er net andere banden. Als hij de vS 700 en 850 mist dan wel de NLse 800 en 900 dan moet hij wel naar 1800 of 2100 en dan heb je minder dekking. Op 2100 inl zit ook alleen T-mob in 4g echt groot, er zit wel 3g op. en 1800 is ook niet bij alle provides top qua 4g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Zijn twee identieke telefoons. A1723. Dus niet de crippled AT&T/Verizon variant.

• Trommelrem
Heb wellicht een workaround. WiFi calling ingeschakeld. Daarmee kan mijn US nummer altijd verbinden als er slechte cell is maar goede WiFi.

Van mijn Nederlandse 06-nummer heb ik de SIP gegevens kunnen krijgen en die heb ik met een losse app op mijn telefoon geconfigureerd, zodat die gewoon zonder buitenlandse kosten in het buitenland kan worden gebruikt.

Maar los hiervan heb ik toch nog wat tests gedaan, door sim kaarten te swappen: Roamende sims hebben overduidelijk minder coverage dan lokale sims.

[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 23-09-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:27
Kun je eens in de Field Testfunctie (*3001#12345#*) kijken welke techniek en frequentieband je gebruikt bij beide sims? Het klinkt alsof, ondanks de naamgeving, je op verschillende netwerken wordt gezet.

Anderzijds zou het kunnen dat de carriers een andere schaalverdeling gebruiken voor de bolletjes, maar ik weet niet of dat technisch mogelijk is. Hiervoor zou je de signaalwaardes is dBm kunnen vergelijken.
Pagina: 1