Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC, budget ca 1200 euro.

Pagina: 1
Acties:

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Omdat mijn partner de laptop zat is en mijn vaste PC wil claimen, ben ik "helaas" genoodzaakt voor mijzelf een nieuw systeempje samen te stellen :9

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, uiteraard gewoon standaard thuisgebruik, beetje video-editing (niet al te high end hoor, gewoon montages van de vakanties enzo).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 1200 euro voor de onderdelen die ik nodig heb (diverse dingen heb ik nog liggen). Ik zet het zelf in elkaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Geluidskaart (Creative Soundblaster Z)
- 5 harde schijven (3x SSD, 2x ouderwetse opslag)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de configuraties hieronder

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit de recensies en tests lijkt Intel toch de beste keuze voor gamen. Het grote voordeel van de AMD Ryzen (meer threads) lijkt nog niet echt benut in de hedendaagse games? Maar wellicht wel in de toekomst? Daarom heb ik óók een AMD configuratie bedacht.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te lawaaierig.

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]

- Zijn de door mij bedachte configuraties zinvol? Zitten er onnodig dure componenten tussen?

- Ik zit nog wel te twijfelen tussen AMD en Intel.

- Verder is in onderstaande ontwerp-configuraties het geheugen nog niet meegenomen omdat ik niet helemaal weet wat ik moet hebben qua snelheid. Ook daarover graag wat advies :)

Hier dan mijn twee bedenksels:

Intel systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 224,-€ 224,-
1MSI Z270-A Pro€ 105,-€ 105,-
1Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 238,-€ 238,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,-€ 85,-
1AOC e2770Sh Zwart€ 165,02€ 165,02
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 55,95€ 55,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 991,96

AMD systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI X370 Gaming Plus€ 120,-€ 120,-
1AOC e2770Sh Zwart€ 165,02€ 165,02
1Seasonic M12II Evo 620W€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,92

Mijn dank is groot! _/-\o_

Catch a smile out there!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
Deze voeding is net wat beter van kwaliteit in diezelfde prijsklasse.

Ik zou persoonlijk de Define R5 overwegen omdat deze een generatie nieuwer is.
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart

De Mugen PCGH zou ik in het geval van het AMD systeem ook nemen icm een 1600X ipv een 1600. Als je niet gaat overclocken is minimaal 3.6 GHz handig met de Ryzen architectuur.

Als je liever intel hebt zou ik heel eventjes wachten. Coffee Lake staat klaar voor launch volgende maand en het worden hexacore i5's.

pricewatch: Acer CB241HYbmdpr Zwart
Deze monitor lijkt me wat beter. 27 inch vind ik voor 1080p eigenlijk te groot vanwege pixeldichtheid, eigen keus verder. TN panelen vind ik al helemaal niet meer van deze tijd dus ik zou voor IPS PLS of VA paneel gaan.
pricewatch: AOC I2790PQU/BT Grijs
(in het geval van 27 inch)

• Glenfiddich
youridv1 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:33:
pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
Deze voeding is net wat beter van kwaliteit in diezelfde prijsklasse.

Ik zou persoonlijk de Define R5 overwegen omdat deze een generatie nieuwer is.
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart

De Mugen PCGH zou ik in het geval van het AMD systeem ook nemen icm een 1600X ipv een 1600. Als je niet gaat overclocken is minimaal 3.6 GHz handig met de Ryzen architectuur.

Als je liever intel hebt zou ik heel eventjes wachten. Coffee Lake staat klaar voor launch volgende maand en het worden hexacore i5's.

Deze monitor lijkt me wat beter. 27 inch vind ik voor 1080p eigenlijk te groot vanwege pixeldichtheid, eigen keus verder. TN panelen vind ik al helemaal niet meer van deze tijd dus ik zou voor IPS PLS of VA paneel gaan.
pricewatch: AOC I2790PQU/BT Grijs
(in het geval van 27 inch)
Dank je. Qua monitor ben ik het wel met je eens. Qua kast zal ik er nog eens wat dieper induiken wat de verschillen nu precies zijn, en of een nieuwere generatie me ergens iets oplevert dat de oudere generatie niet heeft.

Qua voeding, waar zit hem die betere kwaliteit nu precies in? En qua wattage zit hij wel een stuk lager.

"Coffee Lake" kan ik waarschijnlijk wel afwachten. We gaan toch eerst verhuizen.

Catch a smile out there!

• youridv1
Wattage =/= kwaliteit.
De Seasonic G series komt goed uit de recensies mbt de interne componenten.(vlakkere voltage curve, betere hittebestendigheid) De voeding is ook efficienter.
Er is ook nog een segmentje net daarboven, als je interesse hebt.
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
pricewatch: Corsair TX550M V2

Voor persoonlijke builds neem ik eigenlijk altijd een voeding uit deze range. Net wat stiller, net wat meer levensduur, net wat langere garantie, net wat vlakkere schonere stroom.
De Corsair TXM v2 is qua prijs ook interessant.

[ Voor 73% gewijzigd door youridv1 op 14-09-2017 10:54 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:22
De Straight Power 10 CM zit qua kwaliteit onder de Seasonic G-series. Wel is hij inderdaad stiller, maar deze prijs is hij never nooit niet waard.

Nu een quadcore kopen is geen goed idee, er zijn al games die moeite hebben met fatsoenlijk draaien op een quadcore (BF1 multiplayer bijvoorbeeld). Dit zul je niet zo snel zien in benchmarks, omdat ze daar single player testen en verder een totaal schoon systeem gebruiken, terwijl een gewone gebruiker vaak toch wel een aantal andere programma's heeft open staan.

• Glenfiddich
youridv1 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:27:
Wattage =/= kwaliteit.
De Seasonic G series komt goed uit de recensies mbt de interne componenten.(vlakkere voltage curve, betere hittebestendigheid) De voeding is ook efficienter.
Er is ook nog een segmentje net daarboven, als je interesse hebt.
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
pricewatch: Corsair TX550M V2

Voor persoonlijke builds neem ik eigenlijk altijd een voeding uit deze range. Net wat stiller, net wat meer levensduur, net wat langere garantie, net wat vlakkere schonere stroom.
De Corsair TXM v2 is qua prijs ook interessant.
Daar ga ik toch even induiken dan! Bedankt!
Ik hecht wel belang aan een goeie voeding, heb in het verleden al eens instabiele systemen gehad die na het vervangen van de voeding ineens weer stabiel draaiden, en heb ook al eens tijdens een potje Counterstrike een smoke grenade in de kamer gehad omdat mijn voeding aan het doorfikken was :P

Catch a smile out there!

• youridv1
Dan zijn al deze voedingen precies wat je zoekt. Over de RM550x heb ik nog nooit wat slechts gehoord, alleen maar lof. Over de andere voedingen wordt dan nog gemuggenzift dat ze niet volledig modulair zijn of iets dergelijks. Bij de TX550M v2 staat er op de tweakers reviews dat hij een piep zou produceren ofzo. Ik weet niet over welke piep diegene het heeft, maar een goede vriendin van mij heeft exact die voeding en heeft 0,0 problemen of piepjes

@ParaDroid2 hij is op het moment wel erg duur ja, die valt dan af.
Zeer binnenkort komt wel de straight power 11 uit.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 14-09-2017 11:09 ]

• Glenfiddich
Ik zit nog wel met het geheugen. Ik denk aan 16 GB in twee modules van 8.

Maar welk geheugen, en met name welke snelheid, past het beste bij welke configuratie (Intel & AMD).

Ik lees nog wel eens over problemen met de Ryzen en snel geheugen?

Is dit bijvoorbeeld een geschikt setje in beide setups?

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

[ Voor 30% gewijzigd door Glenfiddich op 14-09-2017 12:08 ]

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
youridv1 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:33:

Is het trouwens nog winst om bij een AMD systeem te gaan voor een pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed + Wraith Spire koeler ?

Dat is maar een euro of 30 duurder dan een 1600X met losse koeler.

Of is een 1600X beter dan een 1700?

Catch a smile out there!

• youridv1
1600X is op stock speeds net iets beter dan de 1700 vanwege de clocksnelheid. Die mist een 1700 een beetje. De 1700 is meer geschikt het video editting deel en de 1600X is meer een gaming chip. Qua koeler kun je voor de 1600X ook gewoon een goedkoop ding als een Freezer 33 gebruiken als je niet gaat overklokken. De freezer is best een prima deal van de fan is oke, genoeg vinnen en de koelpasta die je erbij krijgt is erg goed
Een mugen is stiller, maar inderdaad aardig duurder

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 14-09-2017 15:24 ]

• Joel D.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-04 16:42
youridv1 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:07:
Bij de TX550M v2 staat er op de tweakers reviews dat hij een piep zou produceren ofzo. Ik weet niet over welke piep diegene het heeft, maar een goede vriendin van mij heeft exact die voeding en heeft 0,0 problemen of piepjes
Hier ook geen last van piepjes.

• youridv1
@Joel D. denk dat degene van die review gewoon een andere component heeft waar dat vandaan komt

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
@Glenfiddich

In je post geef je aan 3x een SSD te hebben en 2x een Oude HD.
Hoeveel gigabyte aan grootte heb jij nodig voor een PC?
Dit zijn wel aardig wat kabels die je nodig hebt :) (niet dat dit erg is in een kast zoals dit)
Hoe oud zijn je SSD en welke heb jij? en HDD idem (ik zou zelf bijvoorbeeld harde schijven en of SSD"s van 5+ jaar niet meer meenemen in een nieuw systeem.) alhoewel SSD's en HDD's soms wel 10 jaar mee kunnen gaan hoor.

Zou je het niet kunnen omgooien door bijvoorbeeld 1 grote SSD te nemen van 525 GB en met 1 HDD verder te gaan mits de vrijheid daar is en eventueel budget voor over is (aangegaan van je max budget en wat je nu aan componenten heb)

[ Voor 22% gewijzigd door dfbt op 14-09-2017 16:00 ]

• Glenfiddich
dfbt schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:59:
@Glenfiddich

In je post geef je aan 3x een SSD te hebben en 2x een Oude HD.
Hoeveel gigabyte aan grootte heb jij nodig voor een PC?
Dit zijn wel aardig wat kabels die je nodig hebt :) (niet dat dit erg is in een kast zoals dit)
Hoe oud zijn je SSD en welke heb jij? en HDD idem (ik zou zelf bijvoorbeeld harde schijven en of SSD"s van 5+ jaar niet meer meenemen in een nieuw systeem.) alhoewel SSD's en HDD's soms wel 10 jaar mee kunnen gaan hoor.

Zou je het niet kunnen omgooien door bijvoorbeeld 1 grote SSD te nemen van 525 GB en met 1 HDD verder te gaan mits de vrijheid daar is en eventueel budget voor over is (aangegaan van je max budget en wat je nu aan componenten heb)
Poeh, weet de types niet uit mijn hoofd.

Maar ik heb er één als opstartschijf, en twee voor software. Natuurlijk kan ik ze wel omwisselen voor 1 nieuwe grote SSD maar dat kost weer geld, en dat allemaal om een paar kabels te besparen.
Betrouwbaarheid van de schijven is niet het grootste issue, ik ben redelijk consequent met backuppen. Als er één het begeeft is het vroeg genoeg voor vervanging.

De andere harde HDD schijven zijn voornamelijk voor video-editing (het is aanzienlijk sneller om met meerdere schijven te werken, bronmateriaal vd gopro op schijf 1, dan omzetten naar gedecomprimeerde bestanden op schijf 2, dan bewerken en het eindbestand weer wegschrijven naar schijf 1).

Catch a smile out there!

• youridv1
dan moet je wel je sata kabels van je vorige pc meepakken want zoveel krijg je er niet bij je nieuwe mobo

• Glenfiddich
youridv1 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:17:
dan moet je wel je sata kabels van je vorige pc meepakken want zoveel krijg je er niet bij je nieuwe mobo
Heb nog wel wat kabels liggen en de meeste schijven gaan mee van de vorige PC. Mijn partner krijgt wel mijn oude PC maar niet mijn schijven.

Ik laat 1 SSD als opstartschijf in de oude PC achter en plemp daar nog een of twee andere HDDs bij. Heb nog wel een paar HDDs liggen van 1 TB. Voor mijn partner goed genoeg.

Bedenk mij hierdoor nu wel dat ik dus 1 SSD moet bijkopen aangezien ik er 1 achter laat in de oude PC O-)

Of ik laat de 128 GB SSD achter in de oude PC, neem 2x 240 GB SSD mee naar de nieuwe PC en koop er geen SSD bij. Op zich kan ik die 128 GB makkelijk missen in de nieuwe PC. Kan altijd op een later moment eventueel nog een extra SSD in de oude PC bijplaatsen als die 128 daar te krap wordt. :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Glenfiddich op 14-09-2017 16:59 ]

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
Allright. Dan kom ik nu tot de volgende opstellingen:

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 221,45€ 221,45
1MSI X370 Gaming Plus€ 122,-€ 122,-
1Acer CB241HYbmdpr Zwart€ 139,47€ 139,47
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 139,95€ 139,95
1Corsair TX550M V2€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,81

Intel (onder voorbehoud ivm komst Coffee Lake):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 224,-€ 224,-
1MSI Z270-A Pro€ 105,-€ 105,-
1Acer CB241HYbmdpr Zwart€ 139,47€ 139,47
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 139,95€ 139,95
1Corsair TX550M V2€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.109,36

Catch a smile out there!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
Ik zou als het kan wachten tot Intel coffee lake, die volgende maand uit komt als het je voornamelijk om gaming gaat.
AMD is oninteressant voor gaming in deze prijsklasse, de i7 7700k en zelfs de i5 7600k doen het praktisch altijd beter in games dan welke AMD Ryzen processor dan ook.

Qua voeding zou ik voor de pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold gaan.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Glenfiddich
Denk dat ik inderdaad even coffee lake afwacht. Hopelijk vallen de prijzen mee :)

Catch a smile out there!

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:39:
AMD is oninteressant voor gaming in deze prijsklasse, de i7 7700k en zelfs de i5 7600k doen het praktisch altijd beter in games dan welke AMD Ryzen processor dan ook.
Dat is niet waar:
YouTube: Ryzen 5 1600/ 1600X vs Core i5 7600K Review: It's an AMD Win!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
Op hwi zeggen ze iets anders met ook lagere frame times voor de i5:
https://nl.hardware.info/...re-i5-in-games-de-uitslag

Ik wil best geloven dat de AMD beter kan zijn in bepaalde games omdat die wél met de meerdere cores/threads overweg kunnen.
Maar er zijn ook heel veel ( nieuwe ) games die maar met 1 of 2 cores / threads overweg kunnen en dan doet de i5 het beter.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Je kiest voor een echte basic monitor die er ook heel simpel uit ziet, plastic fantastic, dikke bezels, ...

Normaal gaat een monitor ook best wel lang mee, eventueel een 144Hz scherm of een met 1440p resolutie (de combinatie gaat je GTX1060 wel niet trekken). Uiteindelijk zit je er wel heel de tijd op te kijken dus het is wel een belangrijk onderdeel.

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Glenfiddich schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:08:
[...]
Qua kast zal ik er nog eens wat dieper induiken wat de verschillen nu precies zijn, en of een nieuwere generatie me ergens iets oplevert dat de oudere generatie niet heeft.
Het de R4 en R5 zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. De belangrijkste verschillen zijn de extra geluiddempende kwaliteit van de R5 en het feit dat je het deurtje aan de voorkant naar beide kanten open kunt laten draaien.

Verwijderd

JohanNL schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:04:
[...]

Op hwi zeggen ze iets anders met ook lagere frame times voor de i5:
https://nl.hardware.info/...re-i5-in-games-de-uitslag
Dat komt omdat er wat haken en ogen zitten aan de testmethode zit van hun.
Ik wil best geloven dat de AMD beter kan zijn in bepaalde games omdat die wél met de meerdere cores/threads overweg kunnen.
Maar er zijn ook heel veel ( nieuwe ) games die maar met 1 of 2 cores / threads overweg kunnen en dan doet de i5 het beter.
Voornamelijk in oudere games is dat het geval, in veel nieuwe games is het stuivertje wisselen, maar kakt de i5 (meer) in op CPU intensieve momenten. Sommige games hebben ook al een patch gehad waarna Ryzen CPU's beter presteerden. Bijvoorbeeld bij Rise if the Tomb Raider presteerden Ryzen CPU's zo'n 25-30% beter na de patch (dit was na de review van HWI).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 14:57 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Glenfiddich schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 08:24:
Denk dat ik inderdaad even coffee lake afwacht. Hopelijk vallen de prijzen mee :)
We hebben het hier over Intel hoor. :P
In ieder geval staan alleen de Z370 bordjes op de planning voor 2017. Je gaat niet overclocken, dus je hebt niks aan een Z370, of een Z270 bordje, tenzij je snellere RAM wil draaien. Dat heeft snelheidsvoordelen voor Intel, maar die voor AMD zijn proportioneel groter.

Vervolgens selecteer je steeds een GTX1060 3GB, wat eerlijk gezegd een behoorlijk matig product is. Niet alleen gezien de huidige prijs, maar ook omdat het eigenlijk geen GTX1060 is, want er is hardware uitgeschakeld die wel op een GTX1060 6GB zit en functioneert.

Dan zijn er nog de Intel vs AMD discussie. Deze gaat in de regel hartstikke krom omdat er wordt getest met een onrealistische krachtige GPU en een lagere resolutie. Dit heeft als effect dat de GPU meer rekenkracht van de CPU vraagt om maar 100% belast te worden. Een GPU vraagt instructies per frame, en als het er mee zijn, dan gaat de load omhoog. Vervolgens zijn GPU's nauwelijks in staat om meer dan een core te belasten, daar zijn uitzonderingen op, maar dat is voorlopig niet echt relevant. Wat er dus gebeurd is dat een CPU met een hogere clock sneller lijkt.

Dit veranderd behoorlijk als je een langzamere GPU hebt, zoals een GTX1060 6GB. Het speelveld qua CPU wordt dan gelijk getrokken, en dan gaan andere dingen tellen, zoals optimalisatie van de game of extra CPU rekenkracht die minimale framerates verbeteren. Daar is AMD in de regel beter in dan Intel.

Qua build kan je dan dit krijgen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 221,45€ 221,45
1MSI B350 PC Mate€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 296,90€ 296,90
1Fractal Design Define S€ 77,50€ 77,50
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,-€ 22,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,95€ 129,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,65

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• youridv1
De 1600X op 4GHz overclock is met een GTX 1080 gemiddeld 5% trager dan 7700K op 4.9GHz in 1080p en 2% in 1440p. Ik zie niet in waarom je zou wachten op coffee lake als de mainstream moederborden pas met de jaarwisseling komen. Ik dacht namelijk dat die er ook bij launch zouden zijn :(

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

youridv1 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:20:
De 1600X op 4GHz overclock is met een GTX 1080 gemiddeld 5% trager dan 7700K op 4.9GHz in 1080p en 2% in 1440p. Ik zie niet in waarom je zou wachten op coffee lake als de mainstream moederborden pas met de jaarwisseling komen. Ik dacht namelijk dat die er ook bij launch zouden zijn :(
Het is inderdaad een kleine sprong in prestaties, die de meerprijs eigenlijk niet waard is. Ik draai een RX Vega 56 met een R7 1700, op een 1080P/144Hz scherm en er is absoluut niks mis met de framerates die ik haal, geloof me. :P

Dat is dan het scenario waar een i7 7700K niet helemaal zinloos is. Verder lijkt Intel volgend jaar pas H370 en H310 uit te gaan brengen, wat gewoon dom is. Ik vermoed eigenlijk dat Z370 en Coffee Lake ook rushed gaan zijn, in reactie op Ryzen. Op deze manier zullen alleen de 8700K en de 8600K enigszins interesant zijn in 2017. Een niet K CPU op een Z bordje is gewoon onzinnig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Glenfiddich
Inmiddels zijn we even verder, en eigenlijk wil ik ergens in de komende weken gaan bestellen. Ik heb coffee lake afgewacht en ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor AMD ga. Ergens staat het idee me ook wel aan om weer eens een AMD-systeem te hebben, eigenlijk zijn al vanaf de 386 bijna al mijn systemen AMD geweest. Slechts vier keer heb ik wat anders gehad:

- een IDT Winchip C6 240 :r, wat een ongelooflijk baggerding was dat zeg, draaide zelfs op de normale kloksnelheid bij het opgegeven voltage al niet stabiel, vrij snel vervangen door de:
- Pentium 200 MMX die veel sneller was >:)
- verder nog een Core2Duo gehad in de iMac, daarna het huidige systeem:
- i5-4570

Afijn. Om een lang verhaal kort te maken, dit is wat ik thans in gedachten heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 221,95€ 221,95
1MSI B350 PC Mate€ 85,95€ 85,95
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 290,-€ 290,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,50€ 82,50
1LG 24MP59G-P Zwart€ 148,65€ 148,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 144,90€ 144,90
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,95€ 13,95
1Corsair TX550M V2€ 71,95€ 71,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.236,85

Uiteindelijk maar afgestapt van het idee om al die kleine SSD schijven mee te nemen van de vorige PC. De prijzen van SSD's zijn tegenwoordig zodanig dat ik net zo goed één grote nieuwe SSD kan kopen denk ik. Ook maar afgestapt van het idee een BD-speler te installeren. Gewoon maar een simpele DVD brander erin.

Iemand naar aanleiding van deze setup toch nog opmerkingen/besparingen/verbeteringen? _/-\o_

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
Toch nog een Intel-alternatief, ik kan maar geen keuze maken :F

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8350K Boxed€ 184,-€ 184,-
1MSI Z370-A PRO€ 111,85€ 111,85
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 305,-€ 305,-
1LG 24MP59G-P Zwart€ 148,88€ 148,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.240,03

Deze Coffee Lake i3 is volgens mij zo'n beetje hetzelfde als de "oude" i5-7600K als ik het goed begrijp, maar dan goedkoper?
En het genoemde moederbord is geschikt voor Coffee Lake, toch?
En is dit geheugen de juiste match met deze processor?

Catch a smile out there!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Glenfiddich schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:27:
Toch nog een Intel-alternatief, ik kan maar geen keuze maken :F

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8350K Boxed€ 184,-€ 184,-
1MSI Z370-A PRO€ 111,85€ 111,85
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 305,-€ 305,-
1LG 24MP59G-P Zwart€ 148,88€ 148,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.240,03

Deze Coffee Lake i3 is volgens mij zo'n beetje hetzelfde als de "oude" i5-7600K als ik het goed begrijp, maar dan goedkoper?
En het genoemde moederbord is geschikt voor Coffee Lake, toch?
En is dit geheugen de juiste match met deze processor?
Persoonlijk snap ik de positionering van de 8350k niet helemaal, gezien je voor hetzelfde geld een i5-8400 haalt met 2 extra cores, meer cache, dezelfde singlecore prestaties en betere multicore. Oke, hij kan niet overclocked worden, maar is van zichzelf wel al bijna gelijk in performance aan een 1 generatie oudere i7 en qua bang4buck waarschijnlijk de meest interessante processor in de CL lineup en de grootste concurrent van Ryzen.

• Glenfiddich
kgd92 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:56:
[...]

Persoonlijk snap ik de positionering van de 8350k niet helemaal, gezien je voor hetzelfde geld een i5-8400 haalt met 2 extra cores, meer cache, dezelfde singlecore prestaties en betere multicore. Oke, hij kan niet overclocked worden, maar is van zichzelf wel al bijna gelijk in performance aan een 1 generatie oudere i7 en qua bang4buck waarschijnlijk de meest interessante processor in de CL lineup en de grootste concurrent van Ryzen.
Is dat wel zo?
Is de "basissnelheid" met 2.8 GHz niet aan de lage kant? Of kan die 8400 in games continu in de turbostand met 4 GHz draaien?

Ik stel hier vast een domme vraag hoor, ik snap vast niet helemaal hoe dat zit met die "variabele" snelheden van de CPU's :X

Catch a smile out there!

• kgd92
Glenfiddich schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:06:
[...]

Is dat wel zo?
Is de "basissnelheid" met 2.8 GHz niet aan de lage kant? Of kan die 8400 in games continu in de turbostand met 4 GHz draaien?

Ik stel hier vast een domme vraag hoor, ik snap vast niet helemaal hoe dat zit met die "variabele" snelheden van de CPU's :X
Ik weet niet precies hoe en wat, maar als je benchmarks bekijkt komt de 8400 er consequent erg goed uit (op of boven R51600 niveau afhankelijk van welke software je draait). De 4 GHz boost is volgens mij single core, op alle cores gaat hij maximaal tot 3.8 GHz geloof ik en 3.9 GHz op 4 cores, wat bijna identiek aan de i3 is. De i3 is gewoon 4 GHz en klaar, behalve als je overclockt.

moraal van het verhaal: Ga je overclocken? Zo nee, pak de 8400, zo ja, probeer wat benchmarks te vinden van een overclocked 8350 en vergelijk deze met de 8400. Als je gaat overclocken lijkt het mij echter ook zinvol om te kijken of je budget niet te rekken is naar i5 8600k systeempjes ;)

Verder is ryzen ook absoluut geen slechte keus.In de reviews die ik tot nu toe heb gezien biedt een 1600 vergelijkbare ervaring met een 8400: iets sneller in productiviteitstaken, stuivertje wisselen in gaming en, met minstens een B350 bord, altijd overclockbaar, waardoor de bang4buck ook erg goed is nog steeds.

• Glenfiddich
kgd92 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:19:
[...]

Ik weet niet precies hoe en wat, maar als je benchmarks bekijkt komt de 8400 er consequent erg goed uit (op of boven R51600 niveau afhankelijk van welke software je draait). De 4 GHz boost is volgens mij single core, op alle cores gaat hij maximaal tot 3.8 GHz geloof ik en 3.9 GHz op 4 cores, wat bijna identiek aan de i3 is. De i3 is gewoon 4 GHz en klaar, behalve als je overclockt.

moraal van het verhaal: Ga je overclocken? Zo nee, pak de 8400, zo ja, probeer wat benchmarks te vinden van een overclocked 8350 en vergelijk deze met de 8400. Als je gaat overclocken lijkt het mij echter ook zinvol om te kijken of je budget niet te rekken is naar i5 8600k systeempjes ;)

Verder is ryzen ook absoluut geen slechte keus.In de reviews die ik tot nu toe heb gezien biedt een 1600 vergelijkbare ervaring met een 8400: iets sneller in productiviteitstaken, stuivertje wisselen in gaming en, met minstens een B350 bord, altijd overclockbaar, waardoor de bang4buck ook erg goed is nog steeds.
Over de tijd is het budget al ietsje opgerekt. Ik dacht eerst aan 1100-1200 euro met 1200 als max, maar zit nu toch al ietsje over die 1200 euro, en ik heb dan al op bepaalde componenten bespaard door toch andere keuzes te maken (geen Bluray-speler, goedkopere koeling). Het verraderlijke is dat je altijd wel iets vindt waarvan je zegt: als je nu maar 100 euro meer besteed, dan kan er ineens dit of dat :+

Gevoelsmatig denk ik dat áls ik het budget verder op zou rekken, dat extra geld naar de videokaart zou moeten gaan en niet naar een nog snellere CPU. Echter, een stap hoger in videokaart (1070 ipv 1060) is circa 150 euro. Dat is wel weer een relatief grote stap, die maar deels te compenseren is met goedkopere keuzes elders (bijv een simpele goedkope kast ipv de fancy Fractal Design kast, kleinere SSD... anders dan dat valt er volgens mij weinig te schaven aan de rest van de componenten).

Catch a smile out there!

• kgd92
Glenfiddich schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

Over de tijd is het budget al ietsje opgerekt. Ik dacht eerst aan 1100-1200 euro met 1200 als max, maar zit nu toch al ietsje over die 1200 euro, en ik heb dan al op bepaalde componenten bespaard door toch andere keuzes te maken (geen Bluray-speler, goedkopere koeling). Het verraderlijke is dat je altijd wel iets vindt waarvan je zegt: als je nu maar 100 euro meer besteed, dan kan er ineens dit of dat :+

Gevoelsmatig denk ik dat áls ik het budget verder op zou rekken, dat extra geld naar de videokaart zou moeten gaan en niet naar een nog snellere CPU. Echter, een stap hoger in videokaart (1070 ipv 1060) is circa 150 euro. Dat is wel weer een relatief grote stap, die maar deels te compenseren is met goedkopere keuzes elders (bijv een simpele goedkope kast ipv de fancy Fractal Design kast, kleinere SSD... anders dan dat valt er volgens mij weinig te schaven aan de rest van de componenten).
Klopt, met relatief kleine stappen kun je altijd iets meer, maar je zult een grens moeten stellen. Eventueel zou je bijvoorbeeld RAM of GPU 2ehands kunnen halen om ruimte te maken voor de 8600k, wil je dit echter niet zul je een vergelijking moeten gaan trekken tussen de 8350k en de 8400 als intel of de 1600(x) als AMD platform. Denk dat je met de i5 of de R5 geen verkeerde keuze kan maken, hoe de i3 er in staat ligt aan of je wil overclocken en hoe een overclocked 8350 presteert t.o.v de 8400. Belangrijk is dus eerst om de keuze te maken of je aan overclocken wil beginnen. Zo ja: vergelijk de 8350k en de 1600. Zo nee, vergelijk de 8400 en de 1600x. Als het je niet uitmaakt kun je de 8350k vergelijken met de 1600 en de 8400 en prijs/performance gezien de juiste keuze maken ;)

• Glenfiddich
kgd92 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:39:
[...]

Klopt, met relatief kleine stappen kun je altijd iets meer, maar je zult een grens moeten stellen. Eventueel zou je bijvoorbeeld RAM of GPU 2ehands kunnen halen om ruimte te maken voor de 8600k, wil je dit echter niet zul je een vergelijking moeten gaan trekken tussen de 8350k en de 8400 als intel of de 1600(x) als AMD platform. Denk dat je met de i5 of de R5 geen verkeerde keuze kan maken, hoe de i3 er in staat ligt aan of je wil overclocken en hoe een overclocked 8350 presteert t.o.v de 8400. Belangrijk is dus eerst om de keuze te maken of je aan overclocken wil beginnen. Zo ja: vergelijk de 8350k en de 1600. Zo nee, vergelijk de 8400 en de 1600x. Als het je niet uitmaakt kun je de 8350k vergelijken met de 1600 en de 8400 en prijs/performance gezien de juiste keuze maken ;)
Ik denk niet dat ik ga overclocken, dus ik denk dat de keuze dan toch zal zijn tussen de 1600X en de 8400.
En dat is dus de keuze tussen een 6-core Intel en een 6-core AMD waarbij de prijs geen factor meer is (want beide setups kosten ongeveer hetzelfde).

Volgens mij is dan de Intel toch altijd de beste keuze. Dat ik gevoelsmatig graag wel weer eens een AMD systeem zou willen hebben is dan natuurlijk onzin, want niet op feiten gebaseerd.

Catch a smile out there!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:44
Vergeet niet dat de 1600(x) wel 12 Treads heeft door SMT ;)

Vergeet ook niet dat de 8400 slecht verkrijgbaar is. Het is een beetje mazzel hebben met CL op het moment volgens mij.

Ik zou voor de voeding nog even hier kijken. Ik zie die Corsair voeding er namelijk niet tussen staan. Kan best zijn dat ie goed is, maar als the_mask die niet noemt...

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• kgd92
Glenfiddich schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Ik denk niet dat ik ga overclocken, dus ik denk dat de keuze dan toch zal zijn tussen de 1600X en de 8400.
En dat is dus de keuze tussen een 6-core Intel en een 6-core AMD waarbij de prijs geen factor meer is (want beide setups kosten ongeveer hetzelfde).

Volgens mij is dan de Intel toch altijd de beste keuze. Dat ik gevoelsmatig graag wel weer eens een AMD systeem zou willen hebben is dan natuurlijk onzin, want niet op feiten gebaseerd.
Dat ligt eraan. Hier een vergelijking tussen de 2: YouTube: i5 8400 vs Ryzen 5 1600X Benchmarks | Gaming Tests Review & Comp... Voor productivity workloads is de ryzen aanzienlijk sneller. Voor gaming is de Intel sneller, maar dit is met een GTX1080. Met een 1060 zal dat verschil minder zijn en voor komende jaren zijn beide prima gamechips, waar bij de 1600x de overclockmogelijkheid wel nog altijd bestaat. Helaas staat er niet wat voor geheugen er gebruikt is, ik ga er vanuit dat het de maximaal ondersteunde frequentie is wat in beide gevallen 2666 MHz zou zijn. Ryzen wordt significant sneller van 3000 MHz, geen idee of coffee lake daar ook een stap in maakt.

Onderaan de streep zijn beide chips ontzettend veel waar voor je geld en ga je met beide chips de komende tijd niet bottlenecken. Reden om voor ryzen te kiezen is dat je mogelijk misschien nog kunt upgraden op hetzelfde socket, gezien AMD heeft toegezegd dit socket tot 2020 te blijven gebruiken. Reden om voor CL te kiezen zou kunnen zijn dat de Intel 14nm chips verder uitontwikkeld zijn en als je geen zin hebt om e.e.a. te tweaken zijn ze mogelijk out of the box iets stabieler en sneller.Welke chip je ook kiest, ze zijn rete snel en je gaat er gegarandeerd plezier van beleven.

Edit: als je wil videobewerken/streamen/zware multithreaded workloads draaien (VM's?) Is Ryzen waarschijnlijk nogsteeds the way to go, gezien dat soort programma's meer threads erg lief vinden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kgd92 op 12-10-2017 11:23 ]

• Glenfiddich
Zeara schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:17:
Vergeet niet dat de 1600(x) wel 12 Treads heeft door SMT ;)

Vergeet ook niet dat de 8400 slecht verkrijgbaar is. Het is een beetje mazzel hebben met CL op het moment volgens mij.

Ik zou voor de voeding nog even hier kijken. Ik zie die Corsair voeding er namelijk niet tussen staan. Kan best zijn dat ie goed is, maar als the_mask die niet noemt...

Voeding advies en informatie topic - Deel 34
kgd92 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:20:
[...]

Dat ligt eraan. Hier een vergelijking tussen de 2: YouTube: i5 8400 vs Ryzen 5 1600X Benchmarks | Gaming Tests Review & Comp... Voor productivity workloads is de ryzen aanzienlijk sneller. Voor gaming is de Intel sneller, maar dit is met een GTX1080. Met een 1060 zal dat verschil minder zijn en voor komende jaren zijn beide prima gamechips, waar bij de 1600x de overclockmogelijkheid wel nog altijd bestaat. Helaas staat er niet wat voor geheugen er gebruikt is, ik ga er vanuit dat het de maximaal ondersteunde frequentie is wat in beide gevallen 2666 MHz zou zijn. Ryzen wordt significant sneller van 3000 MHz, geen idee of coffee lake daar ook een stap in maakt.

Onderaan de streep zijn beide chips ontzettend veel waar voor je geld en ga je met beide chips de komende tijd niet bottlenecken. Reden om voor ryzen te kiezen is dat je mogelijk misschien nog kunt upgraden op hetzelfde socket, gezien AMD heeft toegezegd dit socket tot 2020 te blijven gebruiken. Reden om voor CL te kiezen zou kunnen zijn dat de Intel 14nm chips verder uitontwikkeld zijn en als je geen zin hebt om e.e.a. te tweaken zijn ze mogelijk out of the box iets stabieler en sneller.Welke chip je ook kiest, ze zijn rete snel en je gaat er gegarandeerd plezier van beleven.
Verkrijgbaarheid laat ik niet de doorslag geven. Ik ben al een maand verder omdat ik CL even wilde afwachten, dus een of twee weken extra kan er ook nog wel af.

Naar aanleiding van reviews en benchmarks enzo gaan mijn gedachten de hele tijd heen en weer tussen de Ryzen en de CL. Bij de ene benchmark doet Intel (ook vorige generatie al) het veel beter dan AMD, en bij andere maakt het weer weinig uit, en bij weer andere is Ryzen weer net wat beter.

Ik denk er sterk over om vanmiddag een einde aan deze keuzestress te maken door gewoon één van beiden te bestellen, desnoods met een coin flip, gewoon om van het gedoe af te zijn :P

Catch a smile out there!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:44
Met beiden zul je de komende jaren wel goed zitten ;)

• Glenfiddich
Zeara schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:27:
Met beiden zul je de komende jaren wel goed zitten ;)
Tot die conclusie begin ik ook te komen.

Wellicht dat ik het beste gewoon maar de keuze voor de CPU vast kan gaan leggen, en daarna met dat als uitgangspunt nog eens lekker een weekje kan gaan delibereren over de videokaart :+

Catch a smile out there!

• kgd92
Glenfiddich schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:26:
[...]

[...]

Verkrijgbaarheid laat ik niet de doorslag geven. Ik ben al een maand verder omdat ik CL even wilde afwachten, dus een of twee weken extra kan er ook nog wel af.

Naar aanleiding van reviews en benchmarks enzo gaan mijn gedachten de hele tijd heen en weer tussen de Ryzen en de CL. Bij de ene benchmark doet Intel (ook vorige generatie al) het veel beter dan AMD, en bij andere maakt het weer weinig uit, en bij weer andere is Ryzen weer net wat beter.

Ik denk er sterk over om vanmiddag een einde aan deze keuzestress te maken door gewoon één van beiden te bestellen, desnoods met een coin flip, gewoon om van het gedoe af te zijn :P
Op risico beschuldigd te worden van fanboyism, mensen die dusdanig twijfelen over chips met vergelijkbare performance raad ik meestal Ryzen aan. Waarom? Een sterk AMD is belangrijk om inovatie en concurrentie op peil te houden. Afgelopen jaren hebben we geen sterk AMD gehad en je ziet hoe traag de ontwikkeling was. Daarom vind ik het positief om AMD nu goed in de markt te zetten, zodat ze de wil en capaciteit hebben om door te pakken en AMD en Intel wederom het vuur aan elkaars schenen kunnen leggen.

• Glenfiddich
De kogel is spreekwoordelijk door de kerk!

Zojuist de bestelling geplaatst!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 224,95€ 224,95
1MSI X370 Gaming Plus€ 122,-€ 122,-
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 290,-€ 290,-
1LG 24MP59G-P Zwart€ 148,91€ 148,91
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,-€ 13,-
1Corsair RM550x Zwart€ 87,95€ 87,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,16

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Met dank aan de Cryptogoden _/-\o_

Want deze setup is volledig mogelijk gemaakt door LISK :*)

[ Voor 2% gewijzigd door Glenfiddich op 13-10-2017 17:04 . Reden: Foutje bij overnemen lijst ]

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
Inmiddels lagen de dozen al een ongehoorde vier dagen onaangeroerd in de kamer, dus gistermiddag de boel eindelijk eens uitgepakt en in elkaar gezet.

Een paar kleine tegenslagen:
- de koeler; daar zaten klemmetjes voor een Intel CPU op geschroefd, die moesten er af om plaats te maken voor de AMD klem. Drie schroefjes gingen normaal los, maar de vierde zat muurvast. Helaas waren de schroefjes van zeer zacht metaal of aluminium gemaakt, dus dat schroefkopje was ook meteen aan gort gedraaid, helemaal niks meer mee te beginnen. Uit moeten boren. Daardoor was natuurlijk de vooraf aangebrachte koelpasta gecompromitteerd, maar gelukkig had ik nog wel wat pasta liggen;
- moederbord geïnstalleerd en wat zag ik daarna nog op het bureau liggen? het IO shield :P

Maar het voornaamste issue is dat ik vooralsnog het geheugen niet boven de 2666 Mhz krijg. Zet ik hem op 2933 Mhz dan wil hij helaas niet booten. Terwijl het geheugen wel als 3000 Mhz geheugen is geclassificeerd. Wat doe ik fout? :?

Verder is het wel een enorm stille configuratie, zo'n stille PC heb ik volgens mij nog niet eerder gehad. De fans hoor je nauwelijks. Even de CPU 100% stressen dan hoor je dat de fan wat harder gaat draaien, na 15 minuten op 100% load zit hij op 70 graden. Acceptabel, lijkt me.

Catch a smile out there!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
Glenfiddich schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:01:
Inmiddels lagen de dozen al een ongehoorde vier dagen onaangeroerd in de kamer, dus gistermiddag de boel eindelijk eens uitgepakt en in elkaar gezet.

Een paar kleine tegenslagen:
- de koeler; daar zaten klemmetjes voor een Intel CPU op geschroefd, die moesten er af om plaats te maken voor de AMD klem. Drie schroefjes gingen normaal los, maar de vierde zat muurvast. Helaas waren de schroefjes van zeer zacht metaal of aluminium gemaakt, dus dat schroefkopje was ook meteen aan gort gedraaid, helemaal niks meer mee te beginnen. Uit moeten boren. Daardoor was natuurlijk de vooraf aangebrachte koelpasta gecompromitteerd, maar gelukkig had ik nog wel wat pasta liggen;
- moederbord geïnstalleerd en wat zag ik daarna nog op het bureau liggen? het IO shield :P

Maar het voornaamste issue is dat ik vooralsnog het geheugen niet boven de 2666 Mhz krijg. Zet ik hem op 2933 Mhz dan wil hij helaas niet booten. Terwijl het geheugen wel als 3000 Mhz geheugen is geclassificeerd. Wat doe ik fout? :?

Verder is het wel een enorm stille configuratie, zo'n stille PC heb ik volgens mij nog niet eerder gehad. De fans hoor je nauwelijks. Even de CPU 100% stressen dan hoor je dat de fan wat harder gaat draaien, na 15 minuten op 100% load zit hij op 70 graden. Acceptabel, lijkt me.
Waarschijnlijk doe je niks fout met het geheugen, Ryzen is nog steeds vrij kieskeurig met RAM. Staat deze set vermeld op de QVL voor dit moederbord, op 2933Mhz? Mogelijk kun je nog wat spelen met timings of voltage?

• Glenfiddich
Wekko306 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:07:
[...]

Waarschijnlijk doe je niks fout met het geheugen, Ryzen is nog steeds vrij kieskeurig met RAM. Staat deze set vermeld op de QVL voor dit moederbord, op 2933Mhz? Mogelijk kun je nog wat spelen met timings of voltage?
:(

Dit geheugen staat dus niet op de compatibility list voor dit moederbord, blijkt. Had dit ook niet van te voren bekeken, maar had dit soort ge-etter eigenlijk simpelweg niet verwacht omdat ik zoiets met eerdere PC's ook nog nooit heb meegemaakt 8)7

Ik zal de BIOS eens updaten en kijken of dat me wat brengt, en anders kijk ik wel of ik het geheugen kan retourneren?

Catch a smile out there!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
Glenfiddich schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:32:
[...]

:(

Dit geheugen staat dus niet op de compatibility list voor dit moederbord, blijkt. Had dit ook niet van te voren bekeken, maar had dit soort ge-etter eigenlijk simpelweg niet verwacht omdat ik zoiets met eerdere PC's ook nog nooit heb meegemaakt 8)7

Ik zal de BIOS eens updaten en kijken of dat me wat brengt, en anders kijk ik wel of ik het geheugen kan retourneren?
Helaas zijn de kits die wel 2933Mhz of hoger ook duurder. Je zou deze kit dus terug kunnen sturen en voor een duurdere kunnen gaan die wel deze snelheid kan draaien. Aan de andere kant is de prestatiewinst van 2666 naar 2933 waarschijnlijk beperkt dus is de vraag of je het de meerprijs waard vindt. Bovendien kan het natuurlijk zo zijn dat dmv toekomstige updates ook deze set op 2933Mhz kan draaien maar dat blijft voor nu onzeker.

• Glenfiddich
Wekko306 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:36:
[...]

Helaas zijn de kits die wel 2933Mhz of hoger ook duurder. Je zou deze kit dus terug kunnen sturen en voor een duurdere kunnen gaan die wel deze snelheid kan draaien. Aan de andere kant is de prestatiewinst van 2666 naar 2933 waarschijnlijk beperkt dus is de vraag of je het de meerprijs waard vindt. Bovendien kan het natuurlijk zo zijn dat dmv toekomstige updates ook deze set op 2933Mhz kan draaien maar dat blijft voor nu onzeker.
Ik kijk eerst even wat de BIOS update doet, en als dat niet helpt zal ik eerst eens kijken of 2666 ook stabiel blijft tijdens het draaien van een game. Momenteel heb ik op 2666 Mhz immers nog niets anders gedaan dan de PC een aantal keren opstarten en Windows en drivers installeren. Blijft hij dan op 2666 stabiel dan kan ik overwegen het zo te houden. Moet ik uiteindelijk toch terug naar 2133 dan gaat hij indien mogelijk maar retour want dat vind ik toch zonde.

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
Hmm vandaag wilde hij met 2666 Mhz ineens ook niet meer opstarten (vóór de BIOS update).

BIOS update gedaan. 2933 Mhz draait hij niet.
Zit nu op 2800 (A-XMP profile 1), afwachten of hij daar stabiel op draait en blijft draaien. Hij loopt in ieder geval niet meteen vast als ik een spel (GTA V) opstart.

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 19-10-2017 16:19 ]

Catch a smile out there!

Pagina: 1