60hz, 100hz of 144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10-2025
Beste tweakers,

Op dit moment maak ik gebruik van een 4k 60hz monitor. 3840 x 2160.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 313,95€ 313,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 145,27€ 145,27
2EVGA GTX 1080 Ti SC2 Hybrid€ 887,-€ 1.774,-
1Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Crystal 570X RGB€ 148,95€ 148,95
1NZXT Kraken X42 (zonder AM4 support)€ 125,50€ 125,50
1Corsair SP120 RGB LED (3 stuks, met RGB-controller), 120mm€ 41,95€ 41,95
1Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed Black (Qwerty US)€ 173,50€ 173,50
1Logitech G900 Chaos Spectrum€ 119,-€ 119,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 156,-€ 156,-
1Samsung UE55KS8000 Zwart€ 1.345,-€ 1.345,-
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 147,50€ 147,50
1EVGA Pro SLI HB Bridge (1 Slot Spacing)€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.525,52

Nu zit ik te denken over te stappen naar een 100hz of 144hz monitor.

De volgende opties komen bij mij naar boven:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 799,-€ 799,-
1Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart€ 1.129,-€ 1.129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.928,-

Het geen dat mijn tegenhoud is de beeldkwaliteit.

Ik denk namelijk dat de beeldkwaliteit van de game monitoren tegen zal vallen ten opzichte van mijn lcd tv.

Mijn tweede vraag zit hem in het aantal hertz. Is de stap van 100hz naar 144hz echt zoveel beter of lever ik daar dan weer te veel beeldkwaliteit voor in.

Ben echt iemand van de eye candy maar gezien ik genoeg kracht heb voor meer hz ben ik erg nieuwsgierig naar een anderen monitor.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Dellmorte op 15-09-2017 04:49)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dellmorte schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:44:
DISADVANTAGES.

While response times of AMVA panels are faster than earlier tech, it still often lags behind current TN- and IPS-based displays. Viewing angles are better than TN panels, but still not as good as IPS tech. There is typically a noticeable off-center contrast shift at wider viewing angles. AMVA panels are often considered a middle ground between the performance of low-end, inexpensive TN panels and high-end, IPS-based displays.
Correct. Dat is een afweging die je moet maken. Elke techniek heeft voor een nadelen.

TN:
+ Goedkoop
+ Snel
- Dramatische inkijkhoeken
- So so kleurechtheid

VA (let op, er zitten verschillen tussen AUO MVA en Samsung PVA panelen maar de consensus is als volgt):
+ Geweldig contrast
+ Hoge kleurintensiteit
+ Nog steeds goed te betalen
- Nog steeds matige inkijkhoeken
- Van alle technieken de slechtste G2G pixel response

IPS:
+ Beste kleurechtheid
+ Goede inkijkhoeken
+ Doorgaans erg goede pixel response, niet zo goed als TN echter
- Erg gevoelig voor backlight bleed (oranje vlekken in het beeld)
- IPS glow (zilveren glans over het scherm als je bij zwart beeld van inkijkhoek verandert)
- Nog steeds schreeuwend duur
MAX3400 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:47:
[...]

Kom eens van je troon af? Want de enige correctie die je zelf post, voegt ookt niet veel toe.

[...]

^ Ik vertel precies wat de HDMI-specs kunnen!
- extra: dit is al vastgelegd in HDMI 2.0 specs. Zowel genoemde TV als GPU hebben een 2.0 aansluiting.
Dat is leuk maar dat voegt niks toe. Er is geen manier om een 60Hz+ signaal op een TV weer te geven domweg omdat de scaler daar niet op berekend is. Die kan alleen hoge data throughput aan in de vorm van hoge resoluties. Dat de HDMI spec dat kan heeft er niks mee te maken.

Er zijn ook 1080p60 monitors met een DP1.2 aansluiting. Moeten die dan ook 1080p240 aankunnen?
[...]

^ En daarbij vertel ik duidelijk dat ik niet weet of zowel de GPU als de TV die maximale specs aankunnen.
De 1080Ti heeft een HDMI 2.0 aansluiting dus nee, hoger dan 2160p60 zal hij niet gaan.
[...]

^ En ik geef aan dat 4K op meer dan 60Hz zou kunnen op een bepaalde HDMI-spec maar dat deze nog niet leverbaar is in de markt.
- extra: ik adviseer dan ook om mogelijk Q2 2018 af te wachten hiervoor

Als dat allemaal niet waar is, dan mag je me het nog een keer uitleggen.
Wellicht dat er TV's komen met HDMI 2.1 maar ook die zullen geen 60Hz+ ondersteunen. De primaire doelgroep voor TV's is het weergeven van videomateriaal en die zijn begrenst op 24/50/60 fps. Meer is niet nodig dus er zal geen fabrikant zijn die zijn TV de markt uit gaat prijzen door het wel te ondersteunen.

Daar bovenop is een TV als monitor gebruiken een slecht idee vanuit input lag perspectief. Zelfs in game mode zitten de meeste TV's op een input lag van 30-60ms, waar de gelinkte monitors meer richting de 2-5ms zitten. Dat verschil merk je, zeker bij FPS games.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom?

1. pricewatch: Samsung UE55KS8000 Zwart is 120Hz?
2. Waarom wil je naar 100 of 144 Hz?
3. Wat is "beeldkwaliteit"; veel display devices worden in reviews toch gemeten op kleurechtheid?
4. Gebruik je HDR al op je Samsung? Dan zijn alleen pricewatch: BenQ SW271 Zwart en pricewatch: LG 32UD99 Zwart een alternatief

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dellmorte
Het is helaas niet mogelijk hoger te spelen dan 60hz op een 4k tv.

Ja gezien het type display wat gebruikt wordt bij game monitoren denk ik dat het minder mooi zal uitkomen zegmaar.

Het gebruik ik niet echt. Vaak gewoon erg licht en merk weinig meerwaarde als je bijvoorbeeld kijkt naar hitman.
MAX3400 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:05:
Waarom?

1. pricewatch: Samsung UE55KS8000 Zwart is 120Hz?
2. Waarom wil je naar 100 of 144 Hz?
3. Wat is "beeldkwaliteit"; veel display devices worden in reviews toch gemeten op kleurechtheid?
4. Gebruik je HDR al op je Samsung? Dan zijn alleen pricewatch: BenQ SW271 Zwart en pricewatch: LG 32UD99 Zwart een alternatief

[ Voor 13% gewijzigd door Dellmorte op 14-09-2017 07:21 ]

• MAX3400

MAX3400

Dellmorte schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:19:
Het is helaas niet mogelijk hoger te spelen dan 60hz op een 4k tv.

[...]
Lekker kort antwoord weer en ook niet geheel waar.

Je kan zonder problemen op 1080p gamen, de TV laten upscalen en maximaal 240Hz over je bestaande kabel gooien. Dat valt namelijk binnen de specificaties van je beide HDMI-connectoren maar of zowel jouw GPU als TV het kunnen, is een tweede.

Daarnaast (en dat dilemma heb ik ook gehad de afgelopen weken), is HDMI 2.1 geschikt om zelfs op 4320p120 te gamen maar die aansluitingen zitten nog nergens op. Maar dat neemt niet weg dat je allicht de 2.1-standaard al in de startpost zou kunnen verwerken als alternatief en mogelijk ergens in Q2 2018 kan aanschaffen.
Ja gezien het type display wat gebruikt wordt bij game monitoren denk ik dat het minder mooi zal uitkomen zegmaar.
Want? Zowel jouw Samsung als de monitoren zijn allemaal LCD. Welke types/smaken zitten daar dan tussen? En hoe is de ene LCD anders dan de andere dan?

Jouw Samsung heeft een hogere cd/m² maar daar is alles mee gezegd; de monitoren hebben een veel hoger dynamisch contrast alsmede een reactietijd die 4x sneller is dan de Samsung.

Let wel; ik vermeld alleen feiten. Of jij hier "beeldkwaliteit" op kan beoordelen, is mij nog steeds niet duidelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 14-09-2017 07:28 ]

• Dellmorte
Maar ok de 4k resolutie aan te houden ga js niet boven de 60hz uitkomen met mijn 4k tv toch ?

Qua beeldkwaliteit bedoel ik de q dot techniek en de hoge contrast ratio enzo. En type scherm is ips of tn en een lcd tv is dat toch anders of niet ?
MAX3400 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:24:
[...]

Je kan zonder problemen op 1080p gamen, de TV laten upscalen en maximaal 240Hz over je bestaande kabel gooien. Dat valt namelijk binnen de specificaties van je beide HDMI-connectoren maar of zowel jouw GPU als TV het kunnen, is een tweede.

Daarnaast (en dat dilemma heb ik ook gehad de afgelopen weken), is HDMI 2.1 geschikt om zelfs op 4320p120 te gamen maar die aansluitingen zitten nog nergens op. Maar dat neemt niet weg dat je allicht de 2.1-standaard al in de startpost zou kunnen verwerken als alternatief en mogelijk ergens in Q2 2018 kan aanschaffen.

[...]

Want? Zowel jouw Samsung als de monitoren zijn allemaal LCD. Welke types/smaken zitten daar dan tussen? En hoe is de ene LCD anders dan de andere dan?

Jouw Samsung heeft een hogere cd/m² maar daar is alles mee gezegd; de monitoren hebben een veel hoger dynamisch contrast alsmede een reactietijd die 4x sneller is dan de Samsung.

Let wel; ik vermeld alleen feiten. Of jij hier "beeldkwaliteit" op kan beoordelen, is mij nog steeds niet duidelijk.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Meeste tv's ondersteunen maar max 60Hz over HDMI ook al is het een 4K tv die je op 1080p draait dan heb je nog maar 60Hz. (ik heb nog geen tv gezien die 120Hz laat doen. Ik heb wel vooral Sony's gehad en pannasonic die konden het niet) De TV laten upscalen is echt super slecht krijg je geen mooi resultaat. Sommige stukken zijn dan soepel dan valt hij weer terug omdat hij zijn berekening verkeerd doet en je krijgt soms artifacts vooral op hogere standen ik gebruik dat om die rede niet. Voor films op een extreem lage stand.

Met HDMI2.1 kunnen we pas hoger maar die schermen zijn er nog niet.

60 voor gaming is voor mij een no go na het hebben van een 144Hz scherm.
100Hz zou op zich genoeg zijn. Al merk ik wel een verschil tussen 100 en 120. tussen 120 en 144 niet echt.
Maar dat verschilt weer per persoon. Wellicht kan je het een keer bij iemand met een 144Hz scherm uit proberen. Die kan het scherm ook op 100 en 120 laten draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 14-09-2017 09:13 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

MAX3400 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:24:
[...]

[...]

Even dimmen jij. Je neemt een nogal offensieve toon aan terwijl wat je zegt niet eens waar is.

Er is geen enkele TV op de markt die een signaal accepteert van meer dan 60Hz. Dat het paneel intern in staat is tot 120Hz staat daar volledig los van en heeft meer te maken met Motion Interpolation, een feature die je bij monitors per definitie NIET wil omdat dat gigantisch veel input lag toevoegt.

Waar de TS zich druk om maakt is of PC monitors er minder mooi uitzien dan TV's.

Op zich is dat een terechte zorg maar die is sterk onderhevig aan smaak. De een wordt ontzettend blij van de overmatig verzadigde kleuren van Samsung TV's terwijl de ander niet gelukkig is tot zijn scherm professioneel gekalibereerd is. Het enige wat wij kunnen doen is objectief en feitelijk aangeven wat de verschillen zijn.

Pro's voor een van de genoemde losse monitors:
- Veeeeel minder input lag
- Hoge refresh rate (als je dat eenmaal hebt wil je niet meer zonder)
- Nooit meer tearing (want g-sync)
- Redelijk accurate kleuren (doorgaans accurater dan Samsung TV's zoals ze uit de fabriek komen)
- Perfecte inkijkhoeken want IPS

Con's voor de genoemde losse monitors
- Lagere resolutie en kleiner
- Risico op backlight bleeding
- IPS glow
- Lager contrast dan een Samsung TV (1:1000 vs 1:3000)
- Minder verzadigde kleuren (smaak)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Dellmorte
Il lees veel dat mensen na 60hz + nooit meer terug willen 😃

Denk dat ik wel over ga ivm hoge fps. Zonde van met GPU's anders.

Zag de PG35VQ net voorbij komen.. tering 200hz.

Jammer dat die nog niet uit is. Maar zoals ik las is dat geen ips volgens mij. Er staat A-MVA display.

Staat me iets van bij dat ik eerder heb gelezen dat het een tn type scherm zou zijn.
Blaat schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:26:
[...]

Even dimmen jij. Je neemt een nogal offensieve toon aan terwijl wat je zegt niet eens waar is.

Er is geen enkele TV op de markt die een signaal accepteert van meer dan 60Hz. Dat het paneel intern in staat is tot 120Hz staat daar volledig los van en heeft meer te maken met Motion Interpolation, een feature die je bij monitors per definitie NIET wil omdat dat gigantisch veel input lag toevoegt.

Waar de TS zich druk om maakt is of PC monitors er minder mooi uitzien dan TV's.

Op zich is dat een terechte zorg maar die is sterk onderhevig aan smaak. De een wordt ontzettend blij van de overmatig verzadigde kleuren van Samsung TV's terwijl de ander niet gelukkig is tot zijn scherm professioneel gekalibereerd is. Het enige wat wij kunnen doen is objectief en feitelijk aangeven wat de verschillen zijn.

Pro's voor een van de genoemde losse monitors:
- Veeeeel minder input lag
- Hoge refresh rate (als je dat eenmaal hebt wil je niet meer zonder)
- Nooit meer tearing (want g-sync)
- Redelijk accurate kleuren (doorgaans accurater dan Samsung TV's zoals ze uit de fabriek komen)
- Perfecte inkijkhoeken want IPS

Con's voor de genoemde losse monitors
- Lagere resolutie en kleiner
- Risico op backlight bleeding
- IPS glow
- Lager contrast dan een Samsung TV (1:1000 vs 1:3000)
- Minder verzadigde kleuren (smaak)

• Dellmorte
DISADVANTAGES.

While response times of AMVA panels are faster than earlier tech, it still often lags behind current TN- and IPS-based displays. Viewing angles are better than TN panels, but still not as good as IPS tech. There is typically a noticeable off-center contrast shift at wider viewing angles. AMVA panels are often considered a middle ground between the performance of low-end, inexpensive TN panels and high-end, IPS-based displays.

• MAX3400

MAX3400

Blaat schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:26:
[...]
wat je zegt niet eens waar is.
Kom eens van je troon af? Want de enige correctie die je zelf post, voegt ookt niet veel toe.
Je kan zonder problemen op 1080p gamen, de TV laten upscalen en maximaal 240Hz over je bestaande kabel gooien
- extra: dit is al vastgelegd in HDMI 2.0 specs. Zowel genoemde TV als GPU hebben een 2.0 aansluiting.
Dat valt namelijk binnen de specificaties van je beide HDMI-connectoren maar of zowel jouw GPU als TV het kunnen, is een tweede
^ En daarbij vertel ik duidelijk dat ik niet weet of zowel de GPU als de TV die maximale specs aankunnen.
is HDMI 2.1 geschikt om zelfs op 4320p120 te gamen maar die aansluitingen zitten nog nergens op
^ En ik geef aan dat 4K op meer dan 60Hz zou kunnen op een bepaalde HDMI-spec maar dat deze nog niet leverbaar is in de markt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dellmorte schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:44:
DISADVANTAGES.

Correct. Dat is een afweging die je moet maken. Elke techniek heeft voor een nadelen.

TN:
+ Goedkoop
+ Snel
- So so kleurechtheid

VA (let op, er zitten verschillen tussen AUO MVA en Samsung PVA panelen maar de consensus is als volgt):
+ Geweldig contrast
+ Hoge kleurintensiteit

IPS:
+ Beste kleurechtheid
+ Goede inkijkhoeken
- IPS glow (zilveren glans over het scherm als je bij zwart beeld van inkijkhoek verandert)
MAX3400 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:47:
[...]

[...]

Dat is leuk maar dat voegt niks toe. Er is geen manier om een 60Hz+ signaal op een TV weer te geven domweg omdat de scaler daar niet op berekend is. Die kan alleen hoge data throughput aan in de vorm van hoge resoluties. Dat de HDMI spec dat kan heeft er niks mee te maken.

Er zijn ook 1080p60 monitors met een DP1.2 aansluiting. Moeten die dan ook 1080p240 aankunnen?
[...]

De 1080Ti heeft een HDMI 2.0 aansluiting dus nee, hoger dan 2160p60 zal hij niet gaan.
[...]

Wellicht dat er TV's komen met HDMI 2.1 maar ook die zullen geen 60Hz+ ondersteunen. De primaire doelgroep voor TV's is het weergeven van videomateriaal en die zijn begrenst op 24/50/60 fps. Meer is niet nodig dus er zal geen fabrikant zijn die zijn TV de markt uit gaat prijzen door het wel te ondersteunen.

Daar bovenop is een TV als monitor gebruiken een slecht idee vanuit input lag perspectief. Zelfs in game mode zitten de meeste TV's op een input lag van 30-60ms, waar de gelinkte monitors meer richting de 2-5ms zitten. Dat verschil merk je, zeker bij FPS games.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb nu een heel goed IPS scherm welke 1:1200 contrast haalt en dat is voor IPS heel hoog. Toch denk ik dat mijn volgende scherm een VA scherm wordt. Mijn TV is ook VA en dat is geweldig qua contrast en zwart waarde. IPS n
Is nooit echt zwart door de glow blijft vrij grijs. VA heeft dit veel minder.

Kleur echtheid vind ik ook heel belangrijk maar ik heb mijn tv prima af kunnen stellen. Nu niet zo verzadigd meer. (haf je vroeger ook heel erg met amoled telefoons daarom vond ik die dingen toen niets. Tegenwoordig heb je gelukkig een cinéma / pro standen)

Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk van hoog naar laag:
-grote van scherm
-resolutie
-kleur reproductie
-refresh rate
-contrast

Maar ik wil al die zaken gewoon goed hebben voordat ik een ander scherm zou komen.

Er komen ook schermen met full array local dimming en HDR aan dat wordt wel interessant. (dat heb ik op mijn tv en dat is echt GEWELDIG! Ben alleen benieuwd naar de eventuele lagg)
Mooie concurrent voor Oled aangezien oled monitoren nog veel te duur zijn en te beperkt in de opties.

[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 14-09-2017 10:11 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is een aankoopadviesvraag. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Dellmorte
Sorry.

Thanks voor het verplaatsten.

• Dellmorte
Erg duidelijk zo geworden. Thanks.

Ik zal de nadelen maar voor lief moeten nemen.

Ik ga maar wachten op de nieuwe Asus ROG SWIFT PG35VQ.

Lekker hoog in de fps. De Asus met max 100hz vind ik namelijk net ff te weinig.
Blaat schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:01:
[...]

TN:
+ Goedkoop
+ Snel
- So so kleurechtheid

+ Geweldig contrast
+ Hoge kleurintensiteit

IPS:
+ Beste kleurechtheid
+ Goede inkijkhoeken

[...]

[...]

[...]

• Dellmorte
Als ik jouw zo hoor is de 100hz van Asus net te weinig. Toch maar wachten dan op de ROG SWIFT PG35VQ. Zelfde resolutie maar veel meer hz.
Astennu schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:12:
Meeste tv's ondersteunen maar max 60Hz over HDMI ook al is het een 4K tv die je op 1080p draait dan heb je nog maar 60Hz. (ik heb nog geen tv gezien die 120Hz laat doen. Ik heb wel vooral Sony's gehad en pannasonic die konden het niet) De TV laten upscalen is echt super slecht krijg je geen mooi resultaat. Sommige stukken zijn dan soepel dan valt hij weer terug omdat hij zijn berekening verkeerd doet en je krijgt soms artifacts vooral op hogere standen ik gebruik dat om die rede niet. Voor films op een extreem lage stand.

Met HDMI2.1 kunnen we pas hoger maar die schermen zijn er nog niet.

60 voor gaming is voor mij een no go na het hebben van een 144Hz scherm.
100Hz zou op zich genoeg zijn. Al merk ik wel een verschil tussen 100 en 120. tussen 120 en 144 niet echt.
Maar dat verschilt weer per persoon. Wellicht kan je het een keer bij iemand met een 144Hz scherm uit proberen. Die kan het scherm ook op 100 en 120 laten draaien.

• Dellmorte
Zag dat de ROG SWIFT PG35VQ hdr heeft
Astennu schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:06:
Ik heb nu een heel goed IPS scherm welke 1:1200 contrast haalt en dat is voor IPS heel hoog. Toch denk ik dat mijn volgende scherm een VA scherm wordt. Mijn TV is ook VA en dat is geweldig qua contrast en zwart waarde. IPS n
Is nooit echt zwart door de glow blijft vrij grijs. VA heeft dit veel minder.

Kleur echtheid vind ik ook heel belangrijk maar ik heb mijn tv prima af kunnen stellen. Nu niet zo verzadigd meer. (haf je vroeger ook heel erg met amoled telefoons daarom vond ik die dingen toen niets. Tegenwoordig heb je gelukkig een cinéma / pro standen)

Voor mij zijn de volgende dingen belangrijk van hoog naar laag:
-grote van scherm
-resolutie
-kleur reproductie
-refresh rate
-contrast

Maar ik wil al die zaken gewoon goed hebben voordat ik een ander scherm zou komen.

Er komen ook schermen met full array local dimming en HDR aan dat wordt wel interessant. (dat heb ik op mijn tv en dat is echt GEWELDIG! Ben alleen benieuwd naar de eventuele lagg)
Mooie concurrent voor Oled aangezien oled monitoren nog veel te duur zijn en te beperkt in de opties.
Pagina: 1