Niet werkende vaste aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thothaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-10 15:33
Beste Tweakers,

Onlangs hebben mijn vriendin en ik ons eerst appartement gekocht!
Nu heb ik vorige week het hele pakket van KPN ontvangen voor de de internet aansluiting en geprobeerd om aan te sluiten op de 'varkenssnuit' die in de woonkamer uit de muur komt. Na een aantal keren proberen telkens hetzelfde resultaat: geen verbinding.
Het boekje nogmaals helemaal doorgenomen (zou normaal gesproken toch niet moeilijk moeten zijn ;) ) en ook nog even met een jongen van de helpdesk aan de lijn gehangen die zelf ook de handleiding voor zijn neus heeft en probeert te onderzoeken of je wellicht de verkeerde stekker er in hebt gestoken. Volgens zijn gegevens moet onze aansluiting voorin in onze woonkamer zitten. Check! En de lijn zou ook actief moeten zijn. Dat is dan helaas niet het geval.

Omdat we er niet uit kwamen gelijk maar een afspraak gemaakt met een monteur om er naar te laten kijken. Deze komt a.s. vrijdag kijken wat er aan de hand is.

Nu blijken onze buren, die onlangs ook verhuist zijn, hetzelfde probleem gehad te hebben. Hun eigen aansluiting in de woonkamer geeft geen signaal maar het punt waar de aansluiting het appartementencomplex binnen komt (in het appartement onder ons in de meterkast) geeft wel het juist signaal af.
De appartementen onder ons worden verhuurd door een huisjesmelker die het (uiteraard) niet zag zitten om het plafond van een van de appartementen open te trekken om te kijken waar de kink in de kabel zit of om wellicht een nieuwe kabel aan te leggen.
Ons appartementengebouw schijnt voorheen 2 kantoren te zijn geweest wat jaren geleden gesplitst is in 5 appartementen die (blijkbaar) allemaal op dezelfde plek hun telefoonlijn binnen krijgen, en wel bij de onderburen in de meterkast.

Onze buren hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen en via KPN door VolkerWessels Telecom een nieuwe lijn vanuit de stoep een eigen aansluiting aan laten leggen naar hun meterkast voor een paar honderd euro...

Ik heb er zelf eigenlijk niet heel veel trek in om nog een paar honderd euro neer te leggen om een standaard lijntje van KPN binnen te krijgen. Is het niet zo dat de de lijnbeheerder (KPN dus) verplicht is om een vaste aansluiting te leveren in iedere woning? Aangezien onze meterkast naast de voordeur op de begane grond zit zou dit niet een heel groot probleem moeten zijn. Met wat verschillende zoekopdrachten kon ik niet gelijk vinden of KPN dit daadwerkelijk verplicht is.
Kan het gezien worden als een verborgen gebrek? Bij aanschaf van de woning zat aansluiting netjes aan de muur in de woonkamer en kon ik niet weten dat deze niet werkte.
Is het wellicht nog gedeeltelijk aan te rekenen aan de huisjesmelker, aangezien er boven zijn plafond iets fout gaat met de kabel? (Wellicht dat de kabel tijdens een verbouwing afgeknipt en weggehaald is?)

Hebben jullie wellicht ander advies over wat mijn rechten zijn in dit geval? Of info die nuttig kan zijn als de monteur a.s. vrijdag langs komt?

Een andere optie is uiteraard een andere aanbieder uitzoeken en alles via de kabel het huis binnen laten komen ;) Volgens de vorige bewoners werkt deze wel en ligt de kabel onder de plint in de woonkamer verstopt. Als het goed is kan ik het jaarabonnement bij KPN nog wel opzeggen onder BW 7:17.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
Alle 5 appartementen krijgen op dezelfde plek hun telefoonlijn binnen. Ben je hier wel zeker van? Ik denk eerder dat er 1 of 2 lijnen binnenkomen omdat het in het verleden maar 2 adressen waren. Vandaar ook dat er een extra lijn is bijgelegd voor de buren. Alleen kom je dan nog steeds 2 lijnen tekort. Maar het beste lijkt me even afwachten op de monteur. Misschien is er toch nog 1 ongebruikt beneden waar je op kan. Als de kabel vanaf de woonkamer niet in orde is naar de meterkast van de onderburen zou ik gewoon de coax pakken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nee een AOP (abonnee Opname Punt) of ISRA aansluit punt word aangelegd bij een pand en daarna zoek je het maar uit .. dus of je schuift de duiten of ssst.

Daarnaast wil je ook niet afhankelijk zijn als 1 van de onderburen in je vertakking gaat zitten sleutelen .. en daardoor jij veel tijd en geld kwijt bent om de buurman te vinden die het maar gewoon los liet .. omdat .. (beunhaas)

Wat je buren gedaan hebben is heel slim, bij elke verbinding verlies je DB, zit je tever bij je wijkkast af .. dan is je signaal al bagger. (bel een helpdesk op en zeg "help") meestal kunnen ze zoeken waar je zit en hoeveel "verlies" je hebt .. Doordat je buren een bedrag hebben neergelegd is hun aansluiting wel gegarandeerd en zullen ze uiteindelijk minder storing hebben.

ps gezien dat je het gekocht hebt, maakt het je huis wel verkoopbaar(der) en het is dus een investering.
misschien kan je de kosten verhalen (al dan niet samen met de buren) misschien is het een levensbehoefte / verborgen gebrek. Maar ik zou eerst het in gang zetten dat je een aansluiting hebt :)

Tja vanalles

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
KPN heeft geen plicht om je een vaste aansluiting te leveren. Ze hebben alleen een plicht om je een signaal te leveren. Dat mag ook via 4G mobiel bij wijze van spreken.

Ik begrijp dat je wel hebt kunnen bestellen wat betekent dat KPN je adres wel in hun technische database heeft opgenomen. Maar dat geeft je helaas niet het recht op een vaste aansluiting, hoe vervelend ook.

Dit gebeurt ook nog steeds veel bij nieuwbouwwoningen (laagbouw). Hierbij laat KPN wel de hoofkabel in de straat leggen maar pas als er een abonnement wordt aangevraagd komt Volker Wessels tegen betaling de huisaansluitkabel in je woning aanbrengen. Die betaling wordt berekend aan de provider waar jij je abonnement bij aanvraagt, en die kan er voor kiezen dat aan jou door te berekenen, of niet.

Hier lijkt het erop dat in dit pand, na de splitsing, de verbouwende aannemer zelf telefoonkabels heeft doorgetrokken naar de appartementen (terwijl er maar twee aangesloten lijnen waren) en dat er niet bij KPN is aangevraagd om aparte aansluitingen te maken. Goedkoopste oplossing voor de bouwer....

Toch maar even wachten op de monteur die hopelijk middels doormeting meer kan achterhalen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.