Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround desktop Lr/Ps/game/al het overige - ca. €1300

Pagina: 1
Acties:

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Foto's bewerken in Adobe Lightroom en Photoshop, af en toe een video bewerken (Adobe Premiere), een spelletje spelen (City Skylines, GTA V, Rise of the Tombraider, CoD'je, vanalles, ect. op 1440P) en alle dagelijkse taken zoals muziekje, filmpje, internet met veeeeel tabs, rarren, ect. Vaak meerdere dingen tegelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde prijs maar een indicatie van ca. €1300

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
pricewatch: Dell Ultrasharp UP2716D Zilver, Zwart
pricewatch: Razer DeathStalker Essential (2014)
pricewatch: Razer Deathadder Chroma
pricewatch: Transcend All-in-1 USB 3.0
pricewatch: WD Blue WD30EZRZ, 3TB

Eventueel ook:
pricewatch: Noctua NH-D14

Effectief alleen dus een kast met inhoud nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ram, als ik Lr, Ps en Premiere open heb is 16GB snel vol al komt dat de laatste tijd...en Ram is duur. :X
Verder weinig echt nodig, wel voorkeuren maar daar komen we zo op.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behoorlijk.

CPU; Intel is sneller de meeste Lr taken en games, voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar AMD. Altijd, op de huidige CPU na, AMD gebruikt en gunfactor en multitasking.
Mobo; Geen fan van MSI ivm. eerdere ervaringen maar wil het overwegen. Goede ervaring met Asrock, Gigabyte en Asus en voorkeur voor mATX. Net onboard geluid, M2 PCIe en Intel NIC
Behuizing; strak, prima koel mogelijkheden, liefst zwart
Videokaart; Liefst AMD

Harde eis is minimaal 3x USB3 achter ivm. Scherm usb hub, cardreader en externe HDD(s)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een koel-fetish :+ Dus als de NH-D14 niet meegaat graag andere goede koeling. Stilte is een belangrijk punt ivm. huiskamer en zuinig in idle ivm. veel aanstaan. Levensduur ook aangezien het systeem een aantal jaren mee moet ivm. vrouw :+

Ga je overklokken?
Absoluut. Hoeft niet heel extreem tot de uiterste laatste Mhz maar ik ben er niet vies van.

Wat verwacht je van ons?
Ik kan prima zelf een systeem samenstellen maar wil even sparren over een aantal punten. Dit zal ik verderop aangeven.

Zelf heb ik en even onderstaand systeem in de wenslijst staan, helaas is het geheugen flink duurder geworden wat de prijs opgedreven heeft :( maar houd het even aan als basis vanwaar ik wat dingen ik over wat dingen wil sparren.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,-€ 300,-
1Asus ROG Strix X370-F Gaming€ 202,75€ 202,75
1NZXT S340 Zwart€ 64,90€ 64,90
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 155,05€ 155,05
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZSK€ 356,87€ 356,87
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,95€ 144,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,97

Om boven aan te beginnen, de CPU.
Voor AMD gegaan, twijfel nog tussen deze of een 1700X. Schijnt dat de X iets beter OC'ed en de 4Ghz haalt. Psychisch altijd een leuk getal natuurlijk. is het die €30~40 waard?

Moederbord; dit vind ik een lastige. De Strix is mooi en luxe maar is dat nodig. Heb de Bclk generator niet echt nodig en RGB is grappig maar meer niet. Wel lekker veel USB3 achter en gewoon een dik bord.
Andere X370 optie is de pricewatch: Asus Prime X370-Pro welke ca. €50 goedkoper is. VRM/power gedeelte is ook nog prima volgens reviews, audio ook en voldoet verder gewoon
Gezien ik geen SLI ga draaien en 6 HDD's aan wil sluiten ook gekeken naar B350 borden en de enige optie die ik vond is de pricewatch: MSI B350 Gaming Pro Carbon.
Erg goede VRM's (helemaal voor B350 borden), prima geluid (Realtek 1220), Intel NIC en genoeg USB 3 poorten. Maarja MSI..... :X

Kast; mATX AM4+X370 is lastig dus voor ATX gegaan. Mooie kast, strak, scherpe prijs, prima koeling.

Geheugen; ook een lastige. Setje was goedkoper waardoor de build pas geleden even over de €1300 uitkwam. 3200Mhz voor Ryzen (Infinity fabric), 2x16GB voor de memory controller ( en gedeeltelijk voor de X62 die het eerste slot blokkeert wss.). CL14 zodat er nog wat speling is als de memory controller 3200Mhz niet red. G.Skill Trident's omdat ik daar goede dingen over lees.
Andere opties zijn nog Trident's met CL15/16 of geheugen op 3000~2933Mhz.
Hier graag nog wat feedback op want dit is wel een lastig punt.

Voeding; Seasonic, toppertje volgens reviews. Enige punt is denk de in-cable caps die de kabels stug maken. Is dat echt lastig bij cable management, zo ja is de klassieke pricewatch: Corsair RM550x Zwart nog een optie al is die wel langer. En anders een pricewatch: Cooler Master V Series V550.

SSD's; de Samsung, scherpe prijs, snelste NVME M2 voor deze prijs. Crucial is een werkschijf voor rar's, Steam/games. Hier twijfel ik aan, heb nu een 128GB Vertex 4 daarvoor en dat bevalt goed maar is niet perse noodzakelijk en klein. Een 1TB WD black is misschien ook een optie voor games?

Videokaart; ja het klopt dat die er niet bij staat.
Komt uit een ander potje :+ Budget hiervoor is ca. €350 los van de rest van de build, tweede hands is een optie! Enorme voorkeur voor AMD
Ik speel op 1440P 60Hz, ben meer een casual gamer en had hiervoor een R9 380 maar die was eigenlijk nét te traag voor bv. GTA V op leuke settings of Tombraider, ect.
Wilde voor een RX 580 gaan maar die zijn prijzig of niet te krijgen of beide.
Keuze is tussen proberen een RX580 of 480 te vinden of een nVidia. Ben een enorme AMD "fan" en gebruik het al jaren met plezier maar ben er klaar mee dat ze niet te krijgen zijn :(
GTX 1060 6GB is een optie maar vind ze erg duur en voelt als een mindere optie tov. de RX 580. GTX 1070 is eigenlijk buiten budget voor een leuke uitvoerig maar wel een dijk van een kaart.
Hier ook graag advies bij :)

Als laatste de Kraken; deze er in gezet puur om rekening te houden met de prijs. Denk er serieus over om de NH-D14 eerst te proberen en dan kan ik altijd de X62 nog halen of een NH-D15. Aan de andere kant ik hou enorm van dikke koeling en de kans dat ik hem na een jaar nog koop is minder groot. Corsair vind ik niks en andere AIO's presteren minder dan de X62 en marginaal beter dan een dikke Noctua :p

Zal vast wat vergeten zijn, sta open voor feedback en vragen :)

Gabriël AM5

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
NH D14 kan gewoon mee. Noctua verkoopt AM4 kitjes voor niet al te veel (staat me ook iets van gratis bij) meenemen zou ik zeker doen met zo'n topkoeler, tis anders echt zonde.

Ja, ja ram is duur. Kan ik je niet omheen helpen, het is gewoon echt graft*ring duur op het moment. :'(

pricewatch: ASRock Fatal1ty X370 Gaming X
Ik weet dat ik het niet echt goedkoper maak ten opzichte van de B350 pro carbon, maarja dit is een alternatief en je bespaart je geld door je NH D14 mee te nemen en hij is wel goedkoper dan de strix.

pricewatch: Fractal Design Meshify C
Mooi kastje waar de NH D14 in past. Beetje donker getint glas zodat je het Noctua's gepatenteerde contrast tussen de kleuren lelijk en donkerlelijk wat minder ziet.

2 SSD's rustaaaaag ;) Ik heb al mn games behalve CSGO en PUBG op mn HDD staan (die twee games zijn samen 13GB, dikke neus dat ik dat naar de HDD zet) Overigens precies dezelfde HDD als jij hebt. GTA doet best even over laden, maar hee dat doet GTA toch wel en ik heb er een stuk of 10 mods in draaien.

pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
Dit zijn de concurrenten van de Focus Plus voeding. Lees een paar reviews, zoek wat sites als johnnyguru op. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de RM750x en een goede vriend van mij ook met zijn RM550x.
Of pak gewoon de goedkoopste, zijn allemaal op zijn minst "erg goed."

Ga je overklokken? Absoluut. Lekker bezig jongen, moet ook eigenlijk wel met zo'n NH D14. :Y

GTX 1060's zijn met 320-330 euro best wel aan de prijs ja. Tis jammer dat alle RX580's weg zijn of 400+ kosten. Verschil tussen de twee is echter maar een fps op 3 gemiddeld over 27 games.
https://www.techspot.com/...force-gtx-1060/page8.html

Edit; Man man man wat kan ik spelfouten maken.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Je hebt volgens mij een prima build, het enige wat me opvalt is dat je 2 ssd's erin doet.
Het is handiger en overzichtelijker om 1 ssd te nemen behalve als je heel specifieke doeleinden ervoor hebt, ben wel benieuwt waarom je voor 2 ssd's hebt gekozen.
Al je games behalve de meest gespeelde zou ik op de HDD zetten, net zoals grote software wat je niet vaak gebruikt.

Over het moederbord, als jij een goedkoper moederbord kunt krijgen die alle poorten heeft die je nodig hebt en ook van goede kwaliteit is kun je daar ook voor gaan.
Denk er wel om dat een moederbord met een B350 chipset in zijn algemeen minder goed overklokt dan een X370.

In vino veritas, in aqua sanitas

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
youridv1 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:03:
NH D14 kan gewoon mee. Noctua verkoopt AM4 kitjes voor niet al te veel (staat me ook iets van gratis bij) meenemen zou ik zeker doen met zo'n topkoeler, tis anders echt zonde.
Zeker een topding, alleen erg log en groot. En aangezien ik het nu in 1x goed kan doen qua build dacht ik gelijk voor overkill koeling te gaan. Maarja als er ergens bespaard moet worden is de Noctua houden wel een erg makkelijke idd :)
Ja, ja ram is duur. Kan ik je niet omheen helpen, het is gewoon echt graft*ring duur op het moment. :'(
Dat het duur was wist ik al, niks aan te doen alleen toen het setje Trudents door de psychologische €300+ euro ging ben ik gaan kijken of er geen andere opties zijn :X
pricewatch: ASRock Fatal1ty X370 Gaming X
Ik weet dat ik het niet echt goedkoper maak ten opzichte van de B350 pro carbon, maarja dit is een alternatief en je bespaart je geld door je NH D14 mee te nemen en hij is wel goedkoper dan de strix.

pricewatch: Fractal Design Meshify C
Mooi kastje waar de NH D14 in past. Beetje donker getint glas zodat je het Noctua's gepatenteerde contrast tussen de kleuren lelijk en donkerlelijk wat minder ziet.
Mooi bord, bedankt voor de optie die ga ik eens bekijken :)

Idem voor de kast a is die wel bijzonder :+
2 SSD's rustaaaaag ;) Ik heb al mn games behalve CSGO en PUBG op mn HDD staan (die twee games zijn samen 13GB, dikke neus dat ik dat naar de HDD zet) Overigens precies dezelfde HDD als jij hebt. GTA doet best even over laden, maar hee dat doet GTA toch wel en ik heb er een stuk of 10 mods in draaien.
Heb al twee jaar 2 SSD's, ideaal als source schijf voor videobestanden voor Premiere of om grote bestanden vanaf te kopiëren. HDD bottleneckt dan best wel vandaar een 2e SSD werkschijf

Games er op zijn optioneel.
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G3
Dit zijn de concurrenten van de Focus Plus voeding. Lees een paar reviews, zoek wat sites als johnnyguru op. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de RM750x en een goede vriend van mij ook met zijn RM550x.
Of pak gewoon de goedkoopste, zijn allemaal op zijn minst "erg goed."
Ken ze allemaal van reviews en jonnyguru is rete enthousiast over die Focus Gold vandaar dat ik die gepakt had :)
Ga je overklokken? Absoluut. Lekker bezig jongen, moet ook eigenlijk wel met zo'n NH D14. :Y
Als het kan altijd uiteraard >:)
GTX 1060's zijn met 320-330 euro best wel aan de prijs ja. Tis jammer dat alle RX580's weg zijn of 400+ kosten. Verschil tussen de twee is echter maar een fps op 3 gemiddeld over 27 games.
https://www.techspot.com/...force-gtx-1060/page8.html

Edit; Man man man wat kan ik spelfouten maken.
Blijft lastig die kaarten.
JohanNL schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:04:
Je hebt volgens mij een prima build, het enige wat me opvalt is dat je 2 ssd's erin doet.
Het is handiger en overzichtelijker om 1 ssd te nemen behalve als je heel specifieke doeleinden ervoor hebt, ben wel benieuwt waarom je voor 2 ssd's hebt gekozen.
Al je games behalve de meest gespeelde zou ik op de HDD zetten, net zoals grote software wat je niet vaak gebruikt.

Over het moederbord, als jij een goedkoper moederbord kunt krijgen die alle poorten heeft die je nodig hebt en ook van goede kwaliteit is kun je daar ook voor gaan.
Denk er wel om dat een moederbord met een B350 chipset in zijn algemeen minder goed overklokt dan een X370.
1 SSD als OS/boot/programma disk(red me nu prima met 250GB EVO 850) en de tweede schijf als source disk voor grote bestanden en om vanaf heen en weer te kopiëren ipv gewone HDD. Vind het ook niet fijn om mijn OS op een zelfde schijf te hebben als werkbestanden. Is denk van vroeger toen windows nog wel eens onderuit ging :+

Als een B350 bord minder clocked is dat gelijk een optie ;)
Enige reden waarom ik de MSI als B350 bord opperde was de review bij de buren, stuk uit de conclusie:
MSI biedt met de B350 Gaming Pro Carbon bijzonder veel waar voor je geld. Het moederbord beschikt zoals gezegd over de B350-chipset, waardoor overklokken van Ryzen processor mogelijk is zonder een grote investering te doen. Daarvoor is wel een goede stroomvoorziening vereist, die MSI daadwerkelijk levert op dit bord, zelfs een uitstekende, inclusief goede koeling. Zelfs het overklokken van de high-end Ryzen 7 1800X is zodoende geen enkel probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 14-09-2017 00:27 ]

Gabriël AM5

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb maar even een basislijstje gemaakt. :)

-Als je echt voor het maximale wil gaan qua overclocken, en als je toch al een goede koeler hebt, dan is de 1700X net even wat beter. Die koeler zou ik hergebruiken, Ryzen is geen heethoofd.
-Ik zou wel dat Asus plankje pakken als je MSI niet wil. Dit is er eentje met een extre 6 phase VRM, terwijl die van MSI een 4 phase is die dubbel is uitgevoerd. Dus ook geen doublers, maar dubbele stroomvoorziening en 4 phases. Dat is niet slecht, maar er is eigenlijk geen Ryzen chip die dit nodig heeft. Een normale 4 phase is meestal al voldoende. Dan is een 6 phase mooi meegenomen. Als ik het me goed herinner heeft dit bordje ook een precieze voltage instelling, waar lagere bordjes meestal dynamische voltage only zijn, met voorgeselecteerde stapjes.
-Kast blijft persoonlijk, maar deze is niet verkeerd.
-RAM blijft lastig. In principe draaien de 3000MHz setjes nu wel allemaal, 3200MHz blijft wat lastiger. Het probleem is het verschil tussen met name SK Hynix aan de ene kant en Samsung B die chips aan de andere kant. Elke 3200MHz/C14 set is Samsung B die en die werken goed. Andere setjes zijn wat lastiger en dat varieert per bordje en setje. Ik heb nu een 3200MHz/C16 setje gepakt dat in ieder geval 2933MHz zou moeten doen.
-Tja, ik heb zelf een RM550x, en ben erg tevreden, maar die Seasonic is ook uitstekend.
-Voorlopig een SSD. Weet je zeker dat je een M.2 SSD nodig hebt? Ja ze zijn sneller, als je echt een programma hebt dat er baad bij heeft. Windows in ieder geval niet.

Als laatste de GPU. Tja, ik heb mijn RX580 net verkocht die vervangen is voor een RX Vega 56, dus ik kan je er niet mee helpen. Heb je eigenlijk al overwogen om zelf een RX Vega 56 te kopen in het buitenland? Zowel Scan.uk als OCUK verkopen ze, en als je oplet dan zijn er binnenkort vast weer standalone kaarten voor minder dan 400 pond. Ga je dan zelf tweaken, undervolten dus, dan heb je echt een monster van een kaart die waardig is voor je 1440P scherm, veel meer dan een RX580. Mijn kaart verbruikt ook maar maximaal 160W, en zit ruim over de GTX1070 qua prestaties. Qua geluid, dat kan eventueel ietwat tegenvallen als je een beetje pech hebt en je kaart temperatuurgevoelig is. Dat komt voor met de reference kaarten. Je kan hiervoor ook wachten op AIB kaarten. Asus komt in ieder geval snel met haar eerste AIB modellen. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 336,95€ 336,95
1Asus Prime X370-Pro€ 145,95€ 145,95
1Fractal Design Meshify C€ 79,95€ 79,95
1G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZ€ 305,85€ 305,85
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,95€ 144,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.093,60

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Powerphasing van zowel het Asus X370 Pro als de Asrock X370 Gaming X voldoet eigenlijk prima. Op de asrock site staat een 12 phase, zal wel een dubbele 6 phase zijn dan.

Die RAM die daniel suggesteerde zal op de door mij en Daniel gesuggesteerde borden best kans maken op 3200, al is het wel minder zeker dan met 3200C14 RAM. Beide borden hebben een goede powerdelivery voor het RAM, vaak zie je RAM stabiliteit op budget bordjes wat afnemen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Vandaar dat ik eigenlijk ook gelijk voor een X370 bord wilde gaan,al had ik die MSI gepakt als enige B350 optie omdat de powerphasing het zelfde is als de duurdere X370 variant (ook 6 fase voor de CPU). Word dan denk de Prime X370 Pro gezien de voorkeur voor X370 en geen voorkeur voor MSI.

Verder kan ik zo snel geen Vega56 vinden voor onder de €500 en dat is erg over budget. Ben geen hardcore gamer dus vind dat minder belangrijk (speel ook oudere games en Cities wat niet zo GPU intensief is).

Over het geheugen, als ik het goed begrijp is de kans op 2x16GB 3200mhz aanzienlijk groter bij CL14 chips dan 15 of 16? Lastige keuze...

En qua SSD, geen idee of een NVME direct nodig is maar het is ook gewoon gaaf O-) (en scheelt fysieke ruimte)
Pomp wel veel grote bestanden rond tussen de SSD's nu. Kan ook de 512GB schrappen, games op een WD black, 128GB 2de SSD die ik nu heb houden, eventueel de M2 als 512mb variant of niet.

Qua CPU clocked een 1700X echt merkbaar beter? Zoals ik zei ik ga zeker OCen maar 4Ghz is leuk maar geen must en hoger zeker niet ivm exponentiele warmte toename.

Meshify kast heeft wel wat en ga ik eens serieus bekijken :9 Benieuwd of die echt voordelen bied tov. de s340 (sowieso glazen paneel en topcover optie).

De build prijs hoeft overigens niet naar beneden hoor, klinkt misschien raar maar belastingtechnisch mag hij best wat kosten en iets met vrouw :+ Als ik over 1,5 jaar wil uitbreiden is dat meer discussie dan dat ik nu een dikkere build koop. Vandaar misschien sommige opties :+
( Niet dat ze zo'n zeikerd is maar er komt volgens jaar ook een camera upgrade O-) )

Gabriël AM5

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Leuk op je zelf reageren maar om even te laten weten wat het is geworden/gaat worden:

In V&A leuk kunnen slagen en het onderstaande gekocht, in nieuwstaat met facturen. Voor minder dan €800

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 447,95€ 447,95
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 234,50€ 234,50
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ€ 369,-€ 369,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,45

Naar aanleiding van dit topic de Meshify C bekeken en tot de Define C gekomen. X62 geschrapt (kan altijd nog) en behoud ik de NH-D14 en er is ondertussen een free mounting kit van Noctua onderweg.

Dit komt er nog bij om het compleet te maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,55€ 44,55
1Fractal Design Define C Window€ 79,-€ 79,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 125,98€ 125,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,48

SSD neem ik een oude mee uit het huidige systeem, HDD is een 7200RPM voor Steam en wat losse dingen.

Dan nog een Videokaart en hierbij wacht ik even de geruchten van een 1070 Ti af, of wat de board partners maken van een Vega 56.

En als laatste fans, ik overweeg 2x Noctua NF-S12A of een 140 variant extra in de kast of als goedkopere optie nog 2 Fractal X2 GP's 120/140mm's :)

Zonder de videokaart kom ik dan op ca. €1150 wat netjes binnen budget is )

Gabriël AM5

Pagina: 1