Playlist met afstandbediening starten (zonder scherm)

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 11:38
Ik zoek (voor mijn 70 jarige moeder) een manier om met een enkele druk op een afstandsbediening een mp3-playlist (op shuffle) te starten. Dus zonder menu's en zonder scherm. Met iets van 6 playlists onder de nummerieke knoppen op de afstandsbediening, heeft ze haar eigen muziek onder handbereik zonder te hoeven snappen hoe Android e.a. werkt.

Ik was heel dichtbij met de iEast SoundStream Pro M30, maar die ga ik terugbrengen. Je kunt - anders dan in de productomschrijving staat - de zes voorkeuzen op de afstandsbediening wel koppelen aan een radiostation of aan een Spotify-premium playlist, maar niet aan een lokale mp3-playlist.

[ Voor 7% gewijzigd door pmeter op 13-09-2017 23:26 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Interessant vraagstuk. Ik sluit aan :)

Even voor de volledigheid. Ze zoekt niet enkel een afstandsbediening maar een totaaloplossing als in mediaplayer + afstandsbediening?

Over welke aansluitingen moet de mediaspeler beschikken? Waarop gaat de muziek uiteindelijk afgespeeld worden?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:17
Vroeger had je van die windows afstandsbedieningen, die je eigenlijk 'alles' kon laten bedienen met macro's enzo.. bestaat dat niet meer?

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Even outside the box:
Een Intel nuc achtige oplossing + bluetooth numpad als bv
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51xk5El5U6L._SY300_.jpg

In Windows de numpad naar wens herprogrammeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Switchie op 13-09-2017 23:42 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• pmeter
De mediaspeler hoeft alleen mp3 af te kunnen spelen naar een aux uitgang (jack / tulp) die naar de versterker gaat. En Windows laat ik liever links liggen, omdat die zonder scherm om updatemeldingen e.a. uit te voeren al snel niet meer werkt :-)

[ Voor 36% gewijzigd door pmeter op 13-09-2017 23:43 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

pmeter schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:41:
De mediaspeler hoeft alleen mp3 af te kunnen spelen naar een aux uitgang (jack / tulp) die naar de versterker gaat. En Windows laat ik liever links liggen, omdat die zonder scherm om updatemeldingen e.a. uit te voeren al snel niet meer werkt :-)
Knal je er toch een linux distro op?

Of je zet haar onder een sterk gelimiteerd account met updates uitgezet etc.

PS. Je zou ook nog kunnen kijken naar een 2e hands mac mini

[ Voor 15% gewijzigd door Switchie op 13-09-2017 23:47 ]

• pmeter
Een linux distro zou kunnen. Dat vraagt wel om een afstandsbediening die daarin herkent wordt.

Het liefst zoek ik iets kant en klaar. Een NAS met afstandsbediening is misschien een optie. Perfect zelfs. Maar die lijkt niet meer leverbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.123nas.nl/image/cache/data/Synology/Remote/002-500x500.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door pmeter op 14-09-2017 00:05 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je zou zelfs aan onderstaande oplossing kunnen denken:
2:1 speakerset met USB poort en ingebouwde mp3 speler en daarnaast een draadloze afstandsbediening

pricewatch: Edifier C3X

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
makkelijkste oplossing lijkt me een raspberry pi met kodi. Op de TV met HDMI aansluiten, zodat je via CEC de bediening kan doen, en daarin via de keymap editor je knoppen assignen aan je acties die je wilt starten.

Eventueel moet je een klein beetje scripten ervoor om je playlist te laten starten, maar zo heel ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Je kan natuurlijk een plugin maken in python die een scriptje start waarin je xbmc-send aanspreekt en zo weer de API van kodi gebruikt om je playlist te starten.

Voordeel is dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt, maar het nadeel is dat je TV wel aan moet staan, HDMI moet ondersteund worden etc.

iRacing Profiel

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou idd ook zeggen raspberry pi. Alleen moet jij dan wel een beetje handig zijn.

Er zijn zat infra rood ledjes te koop zodat je het signaal van elke afstandsbediening kan opvangen en er zijn talloze tutorials op internet te vinden hoe je die ir-signalen kan omzetten naar custom shell-scripts.

Dan kan je elke knop op een afstandsbediening gewoon naar je eigen shell-script leiden. USB-stick achter in de pi met de MP3'jes erop (zodat elk neefje/nichtje oma een nieuwe usb-stick kan geven met nieuwe muziek)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Gomez12 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 01:59:
Ik zou idd ook zeggen raspberry pi. Alleen moet jij dan wel een beetje handig zijn.

Er zijn zat infra rood ledjes te koop zodat je het signaal van elke afstandsbediening kan opvangen en er zijn talloze tutorials op internet te vinden hoe je die ir-signalen kan omzetten naar custom shell-scripts.

Dan kan je elke knop op een afstandsbediening gewoon naar je eigen shell-script leiden. USB-stick achter in de pi met de MP3'jes erop (zodat elk neefje/nichtje oma een nieuwe usb-stick kan geven met nieuwe muziek)
Buiten Kodi om is inderdaad ook een prima mogelijkheid, maar kost je denk ik wel ietsjes meer moeite om in elkaar te draaien.

iRacing Profiel

• pmeter
Bedankt voor alle oplossingen. Ik zocht toch een kant en klare oplossing. Die heb ik gevonden in de in de TS genoemde iEAST speler. Die kan weliswaar geen mp3's vanaf de afstandsbediening spelen, maar wel Spotify playlists. Ik combineer die speler als kado met een Spotify abonnement. En de zes playlists stel ik van tevoren samen.
Pagina: 1