Toon posts:

Pompen schakelen d.m.v. schakelaar.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Wil graag 2 pompen in mijn aquarium schakelen door middel van een limit switch. Nu wil ik dit zo veilig mogelijk doen.

Het gaat om deze limit switch.
Afbeeldingslocatie: https://www.newark.com/productimages/standard/en_US/04H6125-40.jpg

Zoals je ziet boven op zit de druk schakelaar. Nu hebben de pompen alleen een Fase en een Nul draad. Ben al aan het googlen geweest en meerdere tekeningen bekeken maar ik kom er echt niet uit.

Ik zal dit zelf wel eerst even gaan testen met een lampje en een batterij. Mocht ik het alsnog niet vertrouwen en het wordt me niet duidelijk zal ik er alsnog een expert bij halen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, aquarium en pompen doen bij mij de vraag van vocht naar boven komen, dit ding ziet er niet heel waterdicht uit, waar zit deze schakelaar?

Daarnaast is het een goed idee types van dingen te vermelden.
Bijv wat het vermogen van de pompen is, en hoeveel de limit switch kan schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:38:
Hmm, aquarium en pompen doen bij mij de vraag van vocht naar boven komen, dit ding ziet er niet heel waterdicht uit, waar zit deze schakelaar?

Daarnaast is het een goed idee types van dingen te vermelden.
Bijv wat het vermogen van de pompen is, en hoeveel de limit switch kan schakelen.
Het gaat om het model XE2SP2151

Max 240v 3A. De limitswitch zelf zal zich niet in dezelfde ruimte bevinden als het aquarium.dus betreft vocht komt dit wel goed.

Pomp 1 "dagstand" 17W en pomp 2 "nachtstand" gebruikt 3W.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 21:52 ]

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 08:24
Hmm, kan je niet even makkelijk een tijdklok nemen?

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Verwijderd

Topicstarter
mr_zippey schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:28:
Hmm, kan je niet even makkelijk een tijdklok nemen?
Nee want dan zit ik met 2 tijdsklokken op 1 stopcontact. Vandaar dat ik aan deze oplossing zat te denken.

Ben zelf even aan het verder zoeken gegaan. Wat ik er nu uit begrijp is dat ik de 2 fase draden van de pompen op nummer 21 en 22 moet aansluiten en het fasedraad van uit het stopcontact op aansluiting 13 of 14 moet doen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 22:38 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

??

Je zou de schakelaar zelf kunnen doormeten, of het bijbehorende schema lezen. 13-14 is een maakcontact. Dat contact sluit bij bediening.
21-22 is een verbreekcontact. Dit verbreekt bij bediening.
Die 2 contacten zijn verder niet met elkaar verbonden.

Logischerwijs zou ik zeggen:
- plus of fase op 13
- 14 aan plus-/fasedraad van pomp
- nuldraad pomp aan nul voeding

Wil je het veilig zou ik geen 230V AC pomp nemen, maar iets als 12 of 24V DC. Daar zeg je alleen niets over.

Wat mij ook volstrekt onduidelijk is, is wat de schakelaar fysiek gaat bedienen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:53:
??

Je zou de schakelaar zelf kunnen doormeten, of het bijbehorende schema lezen. 13-14 is een maakcontact. Dat contact sluit bij bediening.
21-22 is een verbreekcontact. Dit verbreekt bij bediening.
Die 2 contacten zijn verder niet met elkaar verbonden.

Logischerwijs zou ik zeggen:
- plus of fase op 13
- 14 aan plus-/fasedraad van pomp
- nuldraad pomp aan nul voeding

Wil je het veilig zou ik geen 230V AC pomp nemen, maar iets als 12 of 24V DC. Daar zeg je alleen niets over.

Wat mij ook volstrekt onduidelijk is, is wat de schakelaar fysiek gaat bedienen.
De pompen zelf zijn 230V AC. Nu heb ik beschikking over meerdere limit switches en bovenop de limitswitch zit een schroef welke tevens de schakelaar is. Hier wil ik een drukknop op bevestigen zodat ik zelf kan schakelen wanneer ik dat nodig acht.

Edit: Wat ik gehoord heb toen ik deze gekregen heb hebben deze een STDP systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
Er zijn ook tijdklokken die niet in een stop contact hoeven, daarbij heb je er maar 1 nodig.
Bij aan/uit schakeling kan je er een 5 polig relais mee aansturen en op die manier 2 pompen bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://www.shopelektro.nl/images/tijd.gifAfbeeldingslocatie: https://www.geran.nl/images/thumb/350/350/producten/detail/2564.jpg

Afbeeldingslocatie: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/168/3967/29437888/wechslerrelais-schaltung-8457688661537866837.jpg

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel een idee maar dit heb ik toch liggen oftwel gratis gekregen. Als dit werkt zou ik ooit nog wel eens kunnen kijken naar zo'n tijdschakelaar. @mr_zippey in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Verwijderd Je weet ook wat STDP betekent?

Waarom niet gewoon een wisselschakelaar? Misschien denk ik nu wel heel simpel hoor. Je zou zo'n limit switch kunnen verbouwen tot een soort wisselschakelaar door de voedende fase aan 13 en 21 te hangen. Pomp 1 dan aan 14, en pomp 2 dan aan 22.

Schakelaar bediend = pomp 1
Schakelaar niet bediend = pomp 2.
Je enige probleem is dan dat je de schakelaar ingedrukt moet houden.
Ik zou gewoon een wisselschakelaar nemen, hoef je er ook geen knop meer op te knutselen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Wat je ook doet bouw je alles wel netjes in een kastje zodat het aanraakveilig is? Ook al komt er verder niemand bij. Zeker met natte handjes (lees filter vervangen) even de boel omschakelen kan link worden met netspanning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mr_zippey
@DrivinUCrazy ik zat nog wat meer op de automatische piloot ;)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jij maakt gewoon een tijdgeschakeld wisselrelais; zou ik zelf ook doen.

Mijn vraag was aan TS gericht, want ik hoor wat kreten voorbij komen maar ik mis de samenhang nog.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Ik zou ook niet weten waarom dit niet met een huis-tuin-en-keuken wisselschakelaar van de plaatselijke bouwmarkt zou kunnen. :?

Sterker nog, waarom zou je dit met limit switches willen doen? Een eigenschap van limit switches is dat ze een mechanische actie (het bereiken van een bepaalde positie van iets dat beweegt, een lift die moet stoppen op een vloer bijvoorbeeld) omzetten in een elektrisch signaal.
Dag en nacht stand zijn geen mechanische acties.

Hoe wil je deze switches uberhaupt bedienen? Het schroefje aan de bovenkant moet continu ingedrukt worden om de contacten te schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 14-09-2017 13:41 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
MewBie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:38:
Ik zou ook niet weten waarom dit niet met een huis-tuin-en-keuken wisselschakelaar van de plaatselijke bouwmarkt zou kunnen. :?

Sterker nog, waarom zou je dit met limit switches willen doen? Een eigenschap van limit switches is dat ze een mechanische actie (het bereiken van een bepaalde positie van iets dat beweegt, een lift die moet stoppen op een vloer bijvoorbeeld) omzetten in een elektrisch signaal.
Dag en nacht stand zijn geen mechanische acties.

Hoe wil je deze switches uberhaupt bedienen? Het schroefje aan de bovenkant moet continu ingedrukt worden om de contacten te schakelen.
Hier komt een palletje voor zoals op onderstaande foto te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41KeXp170UL._SX342_.jpg
Deze zal dan bij een deur zitten welke alleen 's nachts dicht zit.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Waarom niet meteen domotica , met wat relais (kaku bv?) kan je met rasberry pi bedienen.. of pc

voordeel is dat je verlichting, automatische voer machine en andere meuk er ook bij kan aansluiten.

Tja vanalles

• MewBie
  • Laatst online: 03-10 07:57
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:44:
[...]

Hier komt een palletje voor zoals op onderstaande foto te zien is.
[afbeelding]
Deze zal dan bij een deur zitten welke alleen 's nachts dicht zit.
Kijk, nu is het een stuk logischer waarom je een limit switch wilt gebruiken. ;)

Limit switches zijn alleen niet gebouwd om vermogens te schakelen, maar om stuurstromen te schakelen. Nu zijn je pompen niet echt bepaald groot, een beetje spoel van een industrieel relais verbruikt hetzelfde of meer, dus het zou gewoon goed moeten gaan. Wel zorgen voor de juiste zekering voor de limit switch anders gaat e.e.a. in rook en mogelijk vlammen op in geval van een kortsluiting.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:06:
Waarom niet meteen domotica , met wat relais (kaku bv?) kan je met rasberry pi bedienen.. of pc

voordeel is dat je verlichting, automatische voer machine en andere meuk er ook bij kan aansluiten.
Ik gebruik graag de onderdelen die ik heb liggen overige is al geregeld door een tijdklok. Voedersysteem en lamp hebben ingebouwde tijdklok. Enige "probleem" zijn de pompen.
MewBie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:58:
[...]

Kijk, nu is het een stuk logischer waarom je een limit switch wilt gebruiken. ;)

Limit switches zijn alleen niet gebouwd om vermogens te schakelen, maar om stuurstromen te schakelen. Nu zijn je pompen niet echt bepaald groot, een beetje spoel van een industrieel relais verbruikt hetzelfde of meer, dus het zou gewoon goed moeten gaan. Wel zorgen voor de juiste zekering voor de limit switch anders gaat e.e.a. in rook en mogelijk vlammen op in geval van een kortsluiting.
Dat komt wel goed enige vraag is alleen hoe ik het het beste en veiligst kan aansluiten. Deze limit switches die ik gebruik worden ook in energie centrales gebruikt bij hoge druk afsluiters.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die hoge druk afsluiters krijgen waarschijlijk een stuursignaaltje 24V waarna er perslucht oid wordt gebruikt waaruit het daadwerkelijke vermogen wordt gehaald. De limitswitch schakelt dan dus alsnog vrijwel geen vermogen.
Maar deze pompjes kunnen ze wel met gemak aan.

Ben je er nu wel uit hoe deze limitswitches intern werken, en hoe je het dus moet aansluiten?
En vergeet je de afzekering voor die pompjes niet? (een glaszekering is in dit geval al voldoende. Houd wel rekening met een inschakelpiekje, maar zo spannend zal dat niet worden.)

Post je even een schetsje zoals je het wil aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een snelle paint tekening

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fYqQB5/Opbouw_pompen.jpg
free image hosting

Zoals ik het nu heb zou het toch goed moeten zijn.? Als ik namelijk bovenaan de schroef indruk spring de spanning van het linkerkanaal naar het rechterkanaal. zoals ook te zien is in werking limit switch.

• Jim423
Volgens mij gaat er helemaal niets aan als je het zo aansluit maar ik heb dat ding niet voor me. Weet je zeker dat er een wisselaar in die limit switch zit? Lijkt mij eerder een NO en NC contact welke gescheiden van elkaar zijn.

Ik denk wat Drivinucrazy aantal posts hierboven stelt juist is over de contacten. Neem ook de zweefzekering even op in je schema. T250mA 250V moet prima zijn lijkt me.

[ Voor 27% gewijzigd door Jim423 op 16-09-2017 01:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Verwijderd meet eens de weerstand van 13-14, 21-22, en 13-22 van de losse schakelaar; niet aangesloten. Meet daarbij ook wat er gebeurt als je de schakelaar bedient.
Vervolgens ga je waarschijnlijk terug naar je schets, maar dan begrijp je ook waarom. :)

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-09-2017 08:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het heb nu ook 13 en 14 doorgeschakeld. Nu nog even kijken hoe ik dat met de zekeringen ga doen en hopelijk werkt het dan zoals ik het wil hebben.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

NOFI: Ik ben heel benieuwd hoe je "ook 13 en 14 hebt doorgeschakeld". :)

De zekering is juist heel simpel. Neem een zwevende zekering van bijvoorbeeld 5x20mm op in de fase draad. De waarde is met deze vermogens niet zo heel belangrijk; uiteraard niet veel te hoog kiezen. Bij overbelasting gaat je pompje waarschijnlijk sowieso stuk, en bij kortsluiting gaat ook een iets zwaardere zekering er wel uit. Wat wel belangrijk is, is dat je een trage zekering neemt. Zoals Jim423ook al opmerkt; hij stelt een T250mA 250V voor. Die eerste T geeft aan dat die zekering "traag" is, zodat die er niet direct uitklapt door het inschakelen van de pomp.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:44:
[...]

Het gaat om het model XE2SP2151

Max 240v 3A. De limitswitch zelf zal zich niet in dezelfde ruimte bevinden als het aquarium.dus betreft vocht komt dit wel goed.

Pomp 1 "dagstand" 17W en pomp 2 "nachtstand" gebruikt 3W.
Vraag, wat voor pompen heb je het dan eigenlijk over? Ik kan me namelijk niet indenken welke pompen ik in mijn bakken niet 24/7 aan zou willen hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:49:
NOFI: Ik ben heel benieuwd hoe je "ook 13 en 14 hebt doorgeschakeld". :)

De zekering is juist heel simpel. Neem een zwevende zekering van bijvoorbeeld 5x20mm op in de fase draad. De waarde is met deze vermogens niet zo heel belangrijk; uiteraard niet veel te hoog kiezen. Bij overbelasting gaat je pompje waarschijnlijk sowieso stuk, en bij kortsluiting gaat ook een iets zwaardere zekering er wel uit. Wat wel belangrijk is, is dat je een trage zekering neemt. Zoals Jim423ook al opmerkt; hij stelt een T250mA 250V voor. Die eerste T geeft aan dat die zekering "traag" is, zodat die er niet direct uitklapt door het inschakelen van de pomp.
kabel van de een naar de ander. Met een lampje werkt dit perfect. Ja verhaal betreffende de zekering snap ik dit nog even mooi aanpakken en dan installeren en op hoop van zege.
dragon2 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:14:
[...]

Vraag, wat voor pompen heb je het dan eigenlijk over? Ik kan me namelijk niet indenken welke pompen ik in mijn bakken niet 24/7 aan zou willen hebben :?
Omdat het kan en daarbij is het een beetje afwisseling van de stroming in de bak. Hebben vissen in de natuur natuurlijk ook. En een klein beetje €6 euro op jaarbasis besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:14:
[...]

kabel van de een naar de ander. Met een lampje werkt dit perfect. Ja verhaal betreffende de zekering snap ik dit nog even mooi aanpakken en dan installeren en op hoop van zege.
Ik ben weer benieuwd naar je paint skills. :+
Als dat klopt, en je houdt je daar netjes aan, heb je die hoop van zege niet meer nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:14:
Omdat het kan en daarbij is het een beetje afwisseling van de stroming in de bak. Hebben vissen in de natuur natuurlijk ook. En een klein beetje €6 euro op jaarbasis besparing.
Ik bedoelde meer of je niet toevallig een filterpomp o.i.d. ging uitzetten... Zie dat weleens voorbijkomen namelijk :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik ben even zo vrij geweest je tekening aan te passen :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HS98apV.png
Ik heb hierbij aangenomen dat schakelaar ingedrukt = nacht.

En even een aangepast plaatje van het internet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PoyM1Ll.png

[ Voor 34% gewijzigd door Ploink op 18-09-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dragon2 schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:34:
[...]

Ik bedoelde meer of je niet toevallig een filterpomp o.i.d. ging uitzetten... Zie dat weleens voorbijkomen namelijk :|
Ben wel blond maar zo dom ben ik gelukkig niet en bovenstaande plaatje van @Ploink klopt helemaal.
Ik neem aan dat ik de zekering of zekeringen na de limit switch moet plaatsen?

Edit: na wat testen blijk dat 21-22 bij elkaar horen en 13-14.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zekering moet in de bruine draad worden opgenomen tussen het stopcontact en de limit switch. Het liefst zo dicht mogelijk bij het stopcontact.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:23:
Edit: na wat testen blijk dat 21-22 bij elkaar horen en 13-14.
Joh! :o Ik kon het echt niet laten

Doe je jezelf wel een plezier en werk je alles netjes af? Ik neem aan dat je soepele draad gebruikt (het koper bestaat uit een aantal hele fijne draadjes); deze zou je met adereindhulzen moeten afwerken.

Het contactblokje in je eerste post hoort waarschijnlijk in een behuizing geplaatst te worden? Doe je dit ook? Anders staat er 230V op die schroefjes, en dat is niet aanrakingsveilig!

Overigens, ik zou ook de zekering in de fasedraad opnemen. Punt is alleen dat je de stekker ook andersom in kunt steken, waardoor je fasedraad de nuldraad wordt. Dit maakt verder niet uit, maar als je er aan gaat knutselen: ALTIJD de stekker er uit halen. Ook niet "snel even" iets doen. Daar gebeuren de ongelukken mee.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:10:
[...]

Joh! :o Ik kon het echt niet laten

Doe je jezelf wel een plezier en werk je alles netjes af? Ik neem aan dat je soepele draad gebruikt (het koper bestaat uit een aantal hele fijne draadjes); deze zou je met adereindhulzen moeten afwerken.

Het contactblokje in je eerste post hoort waarschijnlijk in een behuizing geplaatst te worden? Doe je dit ook? Anders staat er 230V op die schroefjes, en dat is niet aanrakingsveilig!

Overigens, ik zou ook de zekering in de fasedraad opnemen. Punt is alleen dat je de stekker ook andersom in kunt steken, waardoor je fasedraad de nuldraad wordt. Dit maakt verder niet uit, maar als je er aan gaat knutselen: ALTIJD de stekker er uit halen. Ook niet "snel even" iets doen. Daar gebeuren de ongelukken mee.
Haha ja na alles uitvoerig getest te hebben en ja alles met flexibele draad anders niet eens ruimte dus dat komt goed.

En zeker als ik wat aanpas of verander dat ik dan de stekker uit het stopcontact haal. Ben al niet zo'n fan van werken met spanning.

Deze behuizing komt er omheen is IP67 en komt boven bij de deurpost dus dat zal wel goed gaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.tme.eu/u/produkt-tygodnia/bx_series_honeywell.jpg

Zit dan alleen nog met een zekeringskastje welke wel in de buurt van het aquarium komt. Deze zou ik wel graag IP68 willen maar kan daar niks op vinden evenals IP67 wat eventueel ook goed is.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Overkill much? Dat zijn explosieveilige IP67 behuizingen! Maar als je het hebt liggen, waarom niet? :P

IP67 (onderdompeling) is echt flinke overkill. Je gaat dat doosje toch niet in het water hangen? Haal een lasdoosje in de bouwmarkt, bijvoorbeeld van Attema, eventueel voor in de tuin te gebruiken (spatwaterdicht). Dan heb je IP44 of zo er liggen ook IP66 exemplaren bij en dat is echt wel voldoende. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 21-09-2017 10:30 ]

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
DrivinUCrazy schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:10:
Overigens, ik zou ook de zekering in de fasedraad opnemen. Punt is alleen dat je de stekker ook andersom in kunt steken, waardoor je fasedraad de nuldraad wordt.
Wat dat betreft hebben de Engelsen het beter voor elkaar. Een lomp grote stekker die je niet om kunt draaien met ingebouwde zekering in de fase verplicht op elk apparaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.diybasics.co.uk/images/7423.jpg
Pagina: 1