Backup in de cloud

Pagina: 1
Acties:

• Big Bad Al
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 15:01
Ik vroeg me even af of dit het juiste topic hiervoor is, het gaat immers hier over het veilig opbergen van mijn bestanden. Mocht ik verkeerd zitten meld het svp ff!

Op dit moment backup ik mijn foto's, video's en verdere bestanden op een portable harde schijf, niet heel erg handig want als er bv brand uit zou breken brandt die even hard als de pc in hetzelfde huis.
Graag zou ik willen backuppen, denk aan 10 gig gewone bestanden, 85 gig foto's en 185 gig video's, dit alles is traag maar gestaag groeiend.
Welke, goede, praktische en hopelijk ook betaalbare aanbieder en methode van backuppen kunnen jullie adviseren?

Alvast dank voor jullie meedenken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-10 19:55
Stack, van TransIP, heeft een gratis opslag van 1000GB, via een invite. Volgens mij krijg je die vrij snel.

https://www.transip.nl/stack/

Gebruik het zelf ook op PC, iOS en Android.

[ Voor 14% gewijzigd door Hoyden op 13-09-2017 21:29 ]

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Hoyden schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:29:
Stack, van TransIP, heeft een gratis opslag van 1000GB, via een invite. Volgens mij krijg je die vrij snel.

Kende ik nog niet. Wat is het verdien model als ze 'gratis' 1TB opslag weggeven ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ben zelf niet echt fan van online. Ik gebruik hier 2 externe SSD's waarvan er 1tje bij mij thuis ligt en 1tje op een andere locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk hier 'ns Het Online Backup Topic
Hoyden schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:29:

Is alleen niet echt een backupmethode.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 13:20 ]

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
+1 Stack met Duplicati en Google Foto's.

https://www.duplicati.com/

Google Foto's is bizar handig en met gratis onbeperkte (!) opslag.

https://photos.google.com

[ Voor 14% gewijzigd door Corrigan op 14-09-2017 18:11 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 19:36
PilatuS schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:18:
Ben zelf niet echt fan van online. Ik gebruik hier 2 externe SSD's waarvan er 1tje bij mij thuis ligt en 1tje op een andere locatie.
Wáárom ben je geen fan van online :? Dat zeg je er niet bij...

En als jij nu een week lang niet je externe SSD's gebruikt, dan ben je alles van afgelopen week kwijt. Heb je bij cloudopslag geen last van.
Corrigan schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:10:

Google Foto's is bizar handig en met gratis onbeperkte (!) opslag.

https://photos.google.com
Met de kanttekening dat ze je foto's resizen. Als je foto's op volledige grootte wilt opslaan, dan is het niet onbeperkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 14-09-2017 18:12 ]

The devil is in the details.

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:12:
[...]

Wáárom ben je geen fan van online :? Dat zeg je er niet bij...
Is een persoonlijk iets. Wil alles gewoon graag in eigen beheer houden. Verder is het zo dat wanneer er nieuwe belangrijke data is ik gelijk een backup maak. Voor mij werkt dit fijn, dat is alles wat ik zeg :)

• Hoyden
-SaveMe- schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:13:
[...]

Kende ik nog niet. Wat is het verdien model als ze 'gratis' 1TB opslag weggeven ?
Geen idee, Stukje reclame met de hoop dat wij andere zaken afnemen?

Stack is in ieder geval voor de TS een mooi startpunt voor wat betreft online backup.

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Hoyden schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:30:
[...]

Geen idee, Stukje reclame met de hoop dat wij andere zaken afnemen?

Stack is in ieder geval voor de TS een mooi startpunt voor wat betreft online backup.
Ik heb aan 1TB ook ruim voldoende, maar klinkt eigenlijk too good to be true. Vraag me af waar het addertje zit ...

En hebben ze ook een app zoals oa OneDrive zodat je op alle devices bij je bestanden kan ?

[ Voor 10% gewijzigd door -SaveMe- op 14-09-2017 19:06 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Hoyden
-SaveMe- schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:05:
[...]

Ik heb aan 1TB ook ruim voldoende, maar klinkt eigenlijk too good to be true. Vraag me af waar het addertje zit ...

En hebben ze ook een app zoals oa OneDrive zodat je op alle devices bij je bestanden kan ?
Yup!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Afbeeldingslocatie: https://tr4.cbsistatic.com/hub/i/r/2016/11/29/9ea5f375-d0dd-4941-891b-f35e7580ae27/resize/770x/982bcf36f7a68242dce422f54f8d445c/49nocloud.jpg

^ dat.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

[Cloud storage] "Stack" van TransIP

Verwijderd

[...]

Yep. Ze gebruiken gewoon ownCloud als backend. Je kunt dus hun eigen app gebruiken maar ook gewoon connecten met owncloud (of Nextcloud) apps. Handig als je nog meer/andere owncloud drives hebt. 1 programma op de achtergrond draaien, connecten met 3 cloud drives! En de owncloud app werkt veeeeeel beter en stabieler dan onedrive.
-SaveMe- schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:13:
[...]

Naamsbekendheid en reclame? Heeft gewerkt voor mij hoor. Heb inmiddels 'al' m'n digitale zaken bij TransIP, een VPS, m'n email en domeinen bij TransIP. Groooot TransIP fan hier, dankzij Stack :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2017 20:27 ]

• Rambooow
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 00:43
Ik huur een storage vps bij https://www.time4vps.eu/storage-servers/ kost maar 7 per maand voor 2 TB als je meteen voor een jaar betaald.
Op die VPS heb ik een Ubuntu webserver draaien met Nextcloud. De bestanden zijn versleuteld en ik gebruik een gratis SSL certificaat van Letsencrypt.
Redelijk eenvoudig, goedkoop en een redelijk veilig. Het word gehost in Litouwen dus de ping is een beetje hoog maar dat is voor storage niet belangrijk. Vind het leuk en fijn om het allemaal zelf te fixen. Het enige (grote) nadeel is dat de data opgeslagen is met RAID 6 en ze hier geen backups van maken, dus bij 2 defecte HDD's ben ik de Sjaak (-;

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:12:
[...]

[...]

Met de kanttekening dat ze je foto's resizen. Als je foto's op volledige grootte wilt opslaan, dan is het niet onbeperkt.
In de praktijk merk je daar weinig van. Alleen foto's groter dan 16 MP worden door Google Foto's resized naar 16 MP. Dat is voor de meeste foto's meer dan genoeg, dat is goed voor een afdruk van 60 x 40 cm.

Een gratis onbeperkte opslag van al je foto's, veilig en privé maakt het een ideale backup in de cloud oplossing.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik gebruik al jaren KPN Online back-up en dat heeft me eigenlijk nog nooit in de steek gelaten. Het maakt gebruik van een IASO backend en daar zit goede encryptie overheen. Een belangrijk punt bij een online backup IMO. Een oud werkgever van mij draaide een van de pilots voordat KPN instapte..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor dat geld kan je ook office365 pakketje nemen, heb je meteen office voor 5 pc's en 5 x 1 Tb opslag.

pricewatch: Microsoft Office 365 Home NL

[ Voor 43% gewijzigd door Aapie op 14-09-2017 22:16 ]

Verwijderd

Aapie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:12:
Voor dat geld kan je ook office365 pakketje nemen, heb je meteen office voor 5 pc's en 5 x 1 Tb opslag.

pricewatch: Microsoft Office 365 Home NL
Serieus, ook hierbij geldt (net als TransIP STACK) het is géén backupmethode! TS vraagt expliciet om een backup, niet om een tool als Dropbox, Stack of OneDrive/Sharepoint.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarom niet? Ik heb op verschillende pc's scrips draaien die bestanden kopiëren naar de Onedrive map, wat gesynct wordt. We zijn hier wel op tweakers.. Tuurlijk kan je dan nog denken aan versie beheer, volledig, differentiele, incrementele en noem maar op. Beetje de vraag wat wil je precies.

[ Voor 31% gewijzigd door Aapie op 14-09-2017 22:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:33:
[...]

Serieus, ook hierbij geldt (net als TransIP STACK) het is géén backupmethode! TS vraagt expliciet om een backup, niet om een tool als Dropbox, Stack of OneDrive/Sharepoint.
Je kunt binnen Stack meerdere 'users' met wachtwoorden aanmaken (zodat eventuele cryptoware er niet bij kan). Aangezien je Stack met WebDav kunt benaderen, kun je er backup software zoals bijvoorbeeld Duplicati heen laten schrijven. Zelfde kan trouwens met OneDrive en Dropbox etc. Je -hoeft- niet perse al je bestanden te synchroniseren (dan is het inderdaad geen backup, aangezien cryptoware dan ook naar je cloud zal synchroniseren), maar je kunt zo'n cloud opslag ook gewoon als gratis offsite opslag gebruiken waar je backup-software heen laat schrijven.

Daarnaast kun je backups vanaf bijvoorbeeld je Synology NAS naar je stack maken, en voor een 10tje per maand draait stack 1x per dag een complete backup image van je opslag en die kun je tot 5 terug terugzetten.

Edit: Hier een handleiding naar Duplicati + Stack

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 00:07 ]

Pagina: 1