Vloerverwarming opstoken verdeler zonder thermostaat(?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Envane
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-10 07:52
Ik heb een nieuwbouwhuis waar ik in oktober een pvc vloer laat leggen. Nu beveelt de vloerenlegger aan om het water wat door de vloer gaat dagelijks met 5 graden op te stoken. Dat is me geen vreemd concept, alleen kan ik op mijn vloerverwarming geen thermostaat vinden, dus ik ben compleet zoekende hoe ik de temperatuur kan regelen. Dat kan komen door mijn gebrek aan technische kennis. Ook heb ik nog niet al te veel geprobeerd, omdat mijn aannemer aangegeven heeft dat het niet de bedoeling is hier zelf aan te zitten, want alles zou vakkundig gebalanceerd zijn. Ik zou echter graag willen leren hoe ik de temperatuur regel.

Het betreft de volgende verdeler:
http://www.espace.nl/espace-klt-verdeler.html

Voor zo ver ik begrijp komt het water direct uit de CV ketel en is er geen pomp in het vloerverwarmingssysteem zelf. Momenteel staat de thermometer op 18-20C. Aan welke knoppen moet ik draaien om de temperatuur op te voeren naar 25, 30, 35 en uiteindelijke 40 graden?

Alle reacties

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 13:46
Je moet de water temperatuur in cv circuit direct instellen op je cv ketel.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Envane
Ik zie op mijn CV ketel wel dat de verwarming op 50 graden staat en tapwater op (max) 60 graden. Nu ben ik op zoek naar hoe ik de aanvoer naar de verwarming opkrik. Het is een Intergas kombi kompakt HRE. Ik zie op internet andere dingen dan in realiteit. Bijvoorbeeld dat er in voorbeelden vaak ergens en duidelijke draaiknop zit om de temperatuur te regelen

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 13:16
Een intergas met een draaiknop om te CV temperatuur aan te passen heb ik nog niet gezien.
Als t goed is heb je een handleiding bij de CV ketel hierin zal staan hoe je de CV ketel temp moet aanpassen. Is zeker geen rocket science, en dit is de enige manier om met je huidige setup je aan het opstookprotocol te confirmeren

http://www.intergas-verwa...schriftKompaktSoloHRE.pdf

Pagina 6

[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 14-09-2017 17:07 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Envane
Ja hij staat nu dus op 50 graden, maar kan ik dat rustig opvoeren en kijken of dat de temperatuur op het metertje van de verdeler opvoert?

• Daannn1987
Nu dus naar 30 zetten (dat is het laagst mogelijke) en dan opstoken.. maar veel meer als 40 graden zou ik 'm sowieso niet zetten.
Doordat je een verdeler hebt zonder bijmenging en thermostaat, wordt de aanvoer temperatuur (50 op dit moment) in de VVW gegooid.. dat is niet wenselijk.
Heb je overigens alleen maar vloerverwarming?

[ Voor 30% gewijzigd door Daannn1987 op 14-09-2017 17:18 ]

• Envane
Ja enkel vloerverwarming inderdaad.

De thermometers op de vloerverwarmingsverdelers staan overigens op 20 graden (bovenverdieping) en 19 graden (benedenverdieping).

Ik kan me voorstellen dat dat op het moment door mijn vloer heen gaat.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43

Wish

ingwell

Envane schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:07:

De thermometers op de vloerverwarmingsverdelers staan overigens op 20 graden (bovenverdieping) en 19 graden (benedenverdieping).

-
Het is wel een lage temperatuur verdeler... met zo'n naam vraag ik me af of je hogere temperaturen (hij kan tot 50 graden zo te zien) moet willen. Maar bel anders morgen met Thermagas, die maken die krengen en kunnen je vast vertellen hoe hij werkt en wat verstandig is :)

[ Voor 58% gewijzigd door Wish op 14-09-2017 18:23 ]

No drama

• Daannn1987
Envane schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:07:

Is er wel warmte vraag vanuit de thermostaat dan? Draait de cv ketel ook daadwerkelijk?
Zoja staan je kranen dan wel open? :+

• Envane
Inmiddels heb ik d.m.v. het opstoken van de CV een temperatuur van het water op de verdeler op de bovenste verdieping van 40 graden gehaald, maar beneden blijft hij steken rond 25. Misschien is contact met de makers van de verdelers wel een goed idee, of anders de aannemer van het project eens raadplegen. Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Pagina: 1