Vraag

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 20:19
Ik ben een plan aan het maken voor de renovatie van mijn bovenverdieping, deze wil ik voorbereiden op LTV verwarming doormiddel van vloerverwarming als hoofdverwarming.

Op dit moment stook ik met een Nefit trendline ketel uit 2015, op termijn wil ik deze vervangen doormiddel van een warmtepomp. Vandaar ook de voorbereidingen op de eerste verdieping.

Aanleg 1e verdieping ( Betonvloer met cementdekvloer ) gepland als volgt aangelegd via Heatnet:

- Vloerverwarming als hoofdverwarming HOH 10 cm gefreesd in dekvloer
- ROBOT 10 groeps LTV verdeler met Alpha2 auto adapt Pomp ( onder trap slaapkamer 2 )
http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/robot-verdelers-voor-vloerverwarming/308-robot-ltv-verdeler.html
- 10 stelmotoren
http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/diverse-onderdelen/500-robot-stelmotor-230volt.html
- 6x Neoair thermostaat ( elk vertrek 1 )
http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/neoair-draadloze-thermostaten/622-neoair-draadloze-thermostaten.html
- Zoneregelkast UH8-RF Draadloze zoneregelingskast
http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/neoair-draadloze-thermostaten/623-uh8-rf-draadloze-zoneregelingskast.html

Opgebouwd met een Heatfoil ondervloer en een Ambiant Explore 8mm laminaat ( behalve tegels / gietvloer in badkamer )

Benedenverdieping wordt over een aantal jaar aangepakt, maar bestaat nu uit:
- Diverse radiatoren
- Convectorput
- Bijverwarming vloerverwarming

Is mijn gedacht / opbouw zo goed of zouden jullie iets anders adviseren en zo ja waarom ?

plattegrond 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/081/567/880_1440.jpg

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb op de bovenverdieping en op zolder, uponor minitec op de cementdekvloer gelegd en ge-egaliseerd.
De vloer wordt daarmee 1,5 cm hoger.
Op elke verdieping een verdeler en korte groepen van max 25-35 mtr.
Kanaalplaatvloeren alle kanalen dichtgepurd aan beide kanten. (rijtjeshuis)
450 ltr RVS Buffervat op zolder met hygienespiraal tapwater en een L/W warmtepomp die kan verwarmen en koelen.

Infrezen was geen optie, overal lopen elektriciteitsleidingen door de cementdekvloeren.

Beneden pak ik ook volgend jaar aan en met de cementdekvloer eruit halen en vloerverwarming plaatsen met isolatielaag.

Edit: ik zie dat ik al vaker gereageerd heb op je verhaal... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2017 21:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• lerssi
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:04:
Ik heb op de bovenverdieping en op zolder, uponor minitec op de cementdekvloer gelegd en ge-egaliseerd.
De vloer wordt daarmee 1,5 cm hoger.
Op elke verdieping een verdeler en korte groepen van max 25-35 mtr.
Kanaalplaatvloeren alle kanalen dichtgepurd aan beide kanten. (rijtjeshuis)
450 ltr RVS Buffervat op zolder met hygienespiraal tapwater en een L/W warmtepomp die kan verwarmen en koelen.

Infrezen was geen optie, overal lopen elektriciteitsleidingen door de cementdekvloeren.

Beneden pak ik ook volgend jaar aan en met de cementdekvloer eruit halen en vloerverwarming plaatsen met isolatielaag.

Edit: ik zie dat ik al vaker gereageerd heb op je verhaal... ;)
Oponor minitec is toch ook buismaat 12MM of 14 MM ?
De installateur vertelde mij dat je voor vloerkoeling minimaal 16MM, maar liever 18MM nodi hebt.
Hoe zit het bij jouw met de vloerkoeling ?

Bij mij kunnen ze alleen 14MM infrezen.

Ik hoor je ervaring graag.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uponor minitec heeft een uitwendige buismaat van 10 mm. Totale vloerhoogte met noppenplaat is dan iets van 12 mm. Maar je wilt vaak ook egaliseren, dus zal het zo een 15 mm worden.

Ik heb korte groepen en 10 cm hoh, wat heel goed mogelijk is met uponor minitec.
Koeling gaat prima, huis blijft op temperatuur en loopt niet verder op, met een l/w warmtepomp.
Een l/l warmtepomp is uiteraard efficienter (kan harder koelen en ontvochtigen), maar ik ben er tevreden mee.
Wel heb ik op 3 verdiepingen vloerverwarming/koeling liggen.
Koude lucht daalt, warme lucht stijgt.

Korte groepen is erg belangrijk, scheelt pompvermogen van de waterpomp en weerstand.
Het blijven dunne (doorlaat) slangetjes natuurlijk...

Ik heb gewoon oventrop RVS verdelers gebruikt. (deze zijn niet geisoleerd, dus koelen is beperkt)
En 2e hands optromp gereedschap aangeschaft, speciaal voor minitec.
En mijn "hoofdleidingen" is allemaal koper 28 mm met armaflex HT isolatie.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2017 21:16 ]

• lerssi
Mij leek het inderdaad ook dat als ik de setup:
Boven:
10 groeps met 95m2 H.O.H 10 cm met 14mm buis

Beneden
10/11 groeps met 100m2 H.O.H 10 cm met 18mm buis

Dan moet het genoeg capaciteit hebben voor verwarmen en koelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het voordeel van "op" de vloer (indien mogelijk) is dat je heel vrij bent in het leggen.
Maar de vloer wordt wel hoger uiteraard (gevolgen voor de traptreden en deuren)

Bij mijn ramen van de bovenverdiepingen heb ik het zelfs 5 cm hoh gelegd.
Doordat de leidingen maar net onder het vloer oppervlak liggen, is de reactiesnelheid ook wel prettig.

Het wordt hier in ieder geval wel een uitdaging om de 10 mm uponor minitec te combineren met 17 of 18 mm van de benedenverdieping qua weerstand.
Daar begin ik volgend jaar pas aan. Eerst bovenverdiepingen helemaal klaar (afwerking, ventilatiewtw, hok voor 450 ltr buffervat, enz, enz)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-09-2017 21:31 ]

Pagina: 1