Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor schoonmoeder ;)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-11 16:00
Mijn schoonmoeder van 60 heeft het de laatste 10 jaar redelijk gered met de Windows 7 PC die ik ooit voor haar in elkaar heb gezet, echter blijft ze een beetje digibeet, schoonvader nog erger.

Nu is de PC ongeveer overleden en is mij de opdracht gegeven een laptopje te selecteren. Gezien het feit dat ze er nog altijd niet veel van snappen zoek ik een laptop die erg laagdrempelig is, waarbij ik dus niet als dagelijkse helpdesk dien. Dat bracht mij bij Chromebooks... Wat is jullie advies? Chromebooks met allerlei Google apps, of toch maar een goedkoop Windows 10 apparaat...

Verdere eisen zijn:
- rond de 14 inch
- max 500 euro

Beste antwoord (via Martijn op 13-09-2017 22:25)

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11 06:22
Hier sinds een jaar een Chromebook gebruiker en ik wil niet anders meer.
Mijn Linux PC staat nog maar amper aan, Windows heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd gelukkig.

De meeste dingen die je tegenwoordig gebruikt kan je ook online doen, bankieren, mail, foto's beheren, Whatsapp (webversie), briefje schrijven etc etc... Dat zijn juist de dingen waar een Chromebook in uitblinkt.
Veel goedkoper en veiliger dan een Windows Laptop en qua prijs nog maar niet te spreken over een Apple laptop.

Ja je kan geen Windows programma's installeren maar ik heb dat nog nooit nodig gehad.

Voor mijn moeder zal ik mocht haar Windows laptop aan vervanging toe zijn zeker een Chromebook adviseren.
Scheelt mij ook een hoop werk om het Windows kreng bij te houden.

Het is even wennen maar ze doet nu ook al het meeste met de browser dus zoveel omschakelen is het ook weer niet voor haar.

Mijn profiel op Discogs

Alle reacties

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

P_Tingen

omdat het KAN

Disclaimer: ik heb nog nooit zelfs maar een Chromebook van dichtbij bekeken, maar wat ik er van lees, lijkt me dat redelijk geschikt, want zo ongeveer idiootbestendig. Zeker omdat je niet meer als dagelijkse helpdesk wil fungeren is dat wel makkelijk. Windows is ook redelijk hufterproof in te stellen, maar ik denk dat ChromeOS wat dat betreft robuuster is. Nadeel is dat ChromeOS wel weer anders is dan Win7. Alhoewel, Win10 is ook anders.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Broodspot
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-08-2021
Is een laptop een vereiste? Anders zou ik adviseren om een tablet (i.e. iPad) aan te schaffen. Apple's user interface is immers zo eenvoudig gemaakt dat dit systeem voor iedereen toegankelijk moet zijn.

• Martijn
Broodspot schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:50:
Is een laptop een vereiste? Anders zou ik adviseren om een tablet (i.e. iPad) aan te schaffen. Apple's user interface is immers zo eenvoudig gemaakt dat dit systeem voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Ze hebben een iPad mini, die voor wat spelletjes prima is, maar verder wel echt te klein is. Nu zou je een gewone iPad kunnen nemen, met toetsenbordje, maar dat komt nog steeds niet echt in de 14 inch categorie ;).

Maar het is wellicht wel een optie. Punt is wel, wat doe je bijvoorbeeld met foto's van een SD kaartje. Is Apple niet echt vriendelijk voor ;). Verder gaan mailen, licht tekstverwerken en internetter uiteraard prima...

Verwijderd

Installeer classic shell op Win10 en je hebt een prima Win7 simulator: http://www.classicshell.net/
Dit is overigens het eenvoudigst te installeren via ninite.com (zie utilities - classic start)

Verder zou ik kijken naar een Dell Vostro 15 of iets dergelijks. (liefst met SSD)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 21:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11 06:22
Hier sinds een jaar een Chromebook gebruiker en ik wil niet anders meer.
Mijn Linux PC staat nog maar amper aan, Windows heb ik jaren geleden al vaarwel gezegd gelukkig.

De meeste dingen die je tegenwoordig gebruikt kan je ook online doen, bankieren, mail, foto's beheren, Whatsapp (webversie), briefje schrijven etc etc... Dat zijn juist de dingen waar een Chromebook in uitblinkt.
Veel goedkoper en veiliger dan een Windows Laptop en qua prijs nog maar niet te spreken over een Apple laptop.

Ja je kan geen Windows programma's installeren maar ik heb dat nog nooit nodig gehad.

Voor mijn moeder zal ik mocht haar Windows laptop aan vervanging toe zijn zeker een Chromebook adviseren.
Scheelt mij ook een hoop werk om het Windows kreng bij te houden.

Het is even wennen maar ze doet nu ook al het meeste met de browser dus zoveel omschakelen is het ook weer niet voor haar.

Mijn profiel op Discogs

• Martijn
Heb eens even wat zitten googlen en ik denk inderdaad dat een Chromebook het beste gaat passen. Erg laagdrempelig, geen Windows en daaraan gerelateerde problemen etc. ;)

Denk dat deze het wordt: pricewatch: Acer Chromebook R 13 CB5-312T-K7SP
Pagina: 1