Toon posts:

IDE vragen, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een 30GB HD 7200RPM schijf op IDE0 als primary, een CD-ROM als slave, en op de IDE1 een CD-RW.

Een paar vragen:

Heb je voor een 7200 RPM HD een aparte flatcable nodig? Zoiets hoorde ik laatst namelijk.

Haalt m'n CD-ROM de snelheid van m'n HD naar beneden?

Ik zit erover te denk om een 2e HD in te bouwen. Dir is een 6GB 5400RPM HD, die dan een aparte swap-partitie krijgt. Maar de snelheid van m'n systeem wil ik natuurlijk wel optimaal houden. Misschien een aparte IDE-controller? En waar moet ik dan op letten qua hardware en manier van aansluiten?

Ik hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is.

Ik heb een PIII 800Mhz, 512MB, Asus CUVX.

Alvast bedankt!! :)

Verwijderd

die 7200 rpm schijf zal wel ata100 zijn.dat kun je alleen halen als je Mobo ook een ata100 controller heeft. dan heb je ook de 80 aderige kabels nodig...die 5400 rpm schijf zou ik niet voor swap gebruiken omdat deze aanzienlijk trager zal zijn als de 7200 rpm...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 09 juli 2001 13:32 schreef frame31 het volgende:
Heb je voor een 7200 RPM HD een aparte flatcable nodig? Zoiets hoorde ik laatst namelijk.
Nee, dat is alleen afhankelijk van de interface instelling. Bij ATA66 of hoger moet je een speciaal kabeltje hebben. Die heeft een grijze en een blauwe connector.
Haalt m'n CD-ROM de snelheid van m'n HD naar beneden?
Nee, want beide kunnen in UDMA gebruikt worden. Alleen als je veel van je CD-ROM naar je HD kopieert, dan heeft het zin om cd CD-ROM als master op IDE1 te zetten.
Ik zit erover te denk om een 2e HD in te bouwen. Dir is een 6GB 5400RPM HD, die dan een aparte swap-partitie krijgt. Maar de snelheid van m'n systeem wil ik natuurlijk wel optimaal houden. Misschien een aparte IDE-controller? En waar moet ik dan op letten qua hardware en manier van aansluiten?
In jouw geval zou ik gewoon de beide HD's als master op resp. IDE0 en IDE1 zetten. CD-ROM als slave op IDE0, en CDRW op IDE1.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reakties alvast! Ik ben er blij mee *D

Hoe kom ik er achter of m'n HD ATA100 is?
Zijn deze 80 aderige flatcables ook anders aan het aansluitpunt? M.a.w. hoe kan ik dat zien aan de HD of op het MB?

Ik heb gelezen dat het goed voor je snelheid is om je swap op een andere partitie te zetten voor de snelheid, en liever nog op een andere HD. Maar een 5400RPM HD is dan toch geen goed idee? Ook niet als ik 'm op een andere controller zet?

Verwijderd

Topicstarter
^^UP^^ :)

Iemand nog advies hierover?

Verwijderd

Als je 2 devices aan 1 controller hangt, bepaalt de langzaamste de snelheid. Dus als je CD-ROM "maar" UDMA33 is en je HDD UDMA100, zal je HDD ook op UDMA33 draaien.

Op je HDD staat een merk en model. Kun je op de site van de fabrikant bekijken wat je precies hebt.

edit:

het is zeker aan te raden om de swap op een andere controller te zetten. Op zich is een 5400rpm HDD wel snel genoeg mits je voldoende geheugen hebt. Als er echt veel geswapt moet worden, liever toch een snellere HDD

• SkoolieDie
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op maandag 09 juli 2001 17:22 schreef Karam het volgende:
Als je 2 devices aan 1 controller hangt, bepaalt de langzaamste de snelheid. Dus als je CD-ROM "maar" UDMA33 is en je HDD UDMA100, zal je HDD ook op UDMA33 draaien.

[/edit]
Dit is dus niet waar. Als je DMA aanstaat draaien allebei op hun eigen 33/66/100 protocol.

Hier kun je goede info vinden

/Edit
Het is natuurlijk in zoverre waar dat je HD niet sneller kan schrijven dan je CD-ROM gelezen kan worden, maar of ze op dezelfde controller ziteen of niet heeft er niks mee te maken

Verwijderd

Topicstarter
OK, dank je voor je advies!

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 13:39 schreef Exirion het volgende:
Nee, want beide kunnen in UDMA gebruikt worden. Alleen als je veel van je CD-ROM naar je HD kopieert, dan heeft het zin om cd CD-ROM als master op IDE1 te zetten.
Dat heb ik dus eens getest met een ASUS 40x, een IBM dtla307045 op een UDMA33 controller (ASUS P5A).

Ik heb telkes 5 keer met de stopwatch de tijd gemeten die nodig was voor het kopieren van bestanden naar de hd. Verder heb ik zowel grote bestanden (paar van 100MB), als kleine bestandjes (tienduizenden files: samen 200MB) gebruikt. Maar het maakt echt helemaal nix uit! M'n grootste afwijking tussen twee dezelde tests was slechts .04 seconde dus ik was behoorlijk nauwkeurig bij de verschillende testen. En het grootste verschil tussen op dezelfde kabel of op aparte kabels was .02 seconde (soms sneller, soms langzamer, oftewel: gelijk omdat de meetonnauwkeurigheid groter was).
In jouw geval zou ik gewoon de beide HD's als master op resp. IDE0 en IDE1 zetten. CD-ROM als slave op IDE0, en CDRW op IDE1.
Lijkt me ook het beste ja.
Pagina: 1