SolarEdge gekocht, internet noodzaak voor monitoring?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 21:04
Wat ik niet wist is dat het uitlezen van SolarEdge exclusief via hun eigen online cloud website MOET gaan. Geen internet = geen monitoring. Ik hoopte / verwachte op z`n minst een simpele web-interface om basiswaarden uit te kunnen lezen en niet per se het ding aan internet zou moeten hangen voor monitoring maar helaas.

Nu blijkt ook nog eens dat het aanmelden van je eigen SolarEdge omvormer op hun monitoring portal niet zelf gedaan mag worden maar dit via een ingeschreven installateur of leverancier moet verlopen. Nou wilt mijn leverancier mij best inschrijven, alleen begrijp ik dat dan de indeling van de zonnepanelen vast staan en dat wil ik juist niet want ik wilde zelf de indeling later aanpassen / tweaken.

Is er een andere mogelijkheid om de solaredge op afstand uit te lezen behalve via RS-485 te gaan hacken? SolarEdge helpdesk wijst mij naar m`n leverancier als oplossing.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Google zegt me dat ik hier moet zijn: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mouse86
Ik citeer uit dat topic
De in dit topic beschreven methode is bedoeld voor omvormers die op het internet worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

En als je nu eens verder leest op dat topic?

Zoals hier iemand die 'm uitleest via Raspberries: ocaj in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je vraagt wat de mogelijkheden zijn, en in dat topic (ik kan ook citeren :p) lees ik:
Er zijn grofweg twee manieren waarmee SolarEdge omvormers hun data beschikbaar kunnen stellen: via een seriële verbinding (RS-232 of RS-485) of via het internet.
Daar is je vraag toch mee beantwoord ? Maar goed, wellicht is "Nee dat kan niet zonder hem óf aan internet aan te sluiten, óf via rs232/485 aan te sluiten" niet het gewenste antwoord (kan ik ook niets aan doen).
Hoe dan ook, wellicht is het een optie om je vraag in dat topic te stellen. Het lijkt me dat de hardcore SolarEdge hackers zich daar verenigen.

Graag gedaan :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:04
Volgens de documenten die je bij SolarEdge kan vinden, kan je in principe prima uitsluitend via RS485 monitoren (dat is een eigen protocol of modbus).

De nieuwste versies kunnen zelfs modbus via de netwerkaansluiting doen.

Ik moet er gewoon even tijd tegenaan gooien om het bij mijn eigen omvormer eens in te stellen... :+

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

mouse86 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:12:
Nu blijkt ook nog eens dat het aanmelden van je eigen SolarEdge op hun monitoring portal niet zelf gedaan mag worden maar dit via een ingeschreven installateur of leverancier moet verlopen. Nou wilt mijn leverancier mij best inschrijven, alleen begrijp ik dat dan de indeling van de zonnepanelen vast staan en dat wil ik juist niet want ik wilde zelf de indeling later aanpassen / tweaken.
Dat zeggen de installateur of leverancier omdat ze dan zeker weten dat alles goed ingesteld staat zoals ze gewend zijn. Als ze dan remote willen kijken... dan kennen ze hun werkwijze.... Je moet sterk aandringen om ook admin te worden...
Is er een andere mogelijkheid om de solaredge op afstand uit te lezen behalve via RS-485 te gaan hacken? SolarEdge helpdesk wijst mij naar m`n leverancier als oplossing.
Het API pdfje van hen staat hier: https://www.solaredge.com...les/se_monitoring_api.pdf

RS-485 optie
https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-09-2017 17:09 ]

• mouse86
Xiphalon schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:02:
Volgens de documenten die je bij SolarEdge kan vinden, kan je in principe prima uitsluitend via RS485 monitoren (dat is een eigen protocol of modbus).

De nieuwste versies kunnen zelfs modbus via de netwerkaansluiting doen.

Ik moet er gewoon even tijd tegenaan gooien om het bij mijn eigen omvormer eens in te stellen... :+
Dat zou echt fantastisch zijn :*)
route99 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:08:
[...]

Dat zeggen de installateur of leverancier omdat ze dan zeker weten dat alles goed ingesteld staat zoals ze gewend zijn. Als ze dan remote willen kijken... dan kennen ze hun werkwijze.... Je moet sterk aandringen om ook admin te worden...

[...]
Het API pdfje van hen staat hier: https://www.solaredge.com...les/se_monitoring_api.pdf

RS-485 optie
https://www.solaredge.com...tation-technical-note.pdf
Heel erg bedankt hiervoor. Ik ga idd nogmaals vragen om zelf admin te worden. En anders komt er binnenkort maar een blogpost voor rs-485 over wifi monitoring :-) :+

• Xiphalon
@mouse86, ik heb modbus over tcp aangezet. Werkt als een zonnetje, de kap hoeft er niet eens af.

Eerst DC uitzetten, dan het licht-knopje onderaan inhouden tot hij aangeeft dat als je hem loslaat je het menu ingaat.
dan kan je in het menu met een korte induw van het knopje naar de volgende optie, met een lange (3sec) ga je naar het submenu/activeer je de optie.

Dan:
Communication -> Lan conf -> Mod Bus TCP -> Modbus TCP -> modbus poort (ongeveer), accepteer het default poortnummer van 502. Dan exit tot het einde en de boel weer opstarten met de DC switch.

Als het goed is zie je nu in het menutje wat je krijgt als je met het lichtknopje klikt ook het modbus menu ertussen.

De modbusregisterindeling staat in de documenten die hierboven al gelinkt zijn.

• mouse86
Xiphalon schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:36:
@mouse86, ik heb modbus over tcp aangezet. Werkt als een zonnetje, de kap hoeft er niet eens af.

Eerst DC uitzetten, dan het licht-knopje onderaan inhouden tot hij aangeeft dat als je hem loslaat je het menu ingaat.
dan kan je in het menu met een korte induw van het knopje naar de volgende optie, met een lange (3sec) ga je naar het submenu/activeer je de optie.

Dan:
Communication -> Lan conf -> Mod Bus TCP -> Modbus TCP -> modbus poort (ongeveer), accepteer het default poortnummer van 502. Dan exit tot het einde en de boel weer opstarten met de DC switch.

Als het goed is zie je nu in het menutje wat je krijgt als je met het lichtknopje klikt ook het modbus menu ertussen.

wow! ik ga dit morgen gelijk proberen!! Dat zou wel heel gaaf zijn.
waarmee lees jij het uit?

• Xiphalon
stukje zelfgeschreven software (windows service in .net) die het elke 10 sec post naar een mqtt server richting domoticz.

@Jerrythafast, misschien de TS van deze thread updaten met de modbus over tcp info?

[ Voor 44% gewijzigd door Xiphalon op 14-09-2017 00:08 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Xiphalon Interessant! Ik heb nog het oudere model waarbij geen Modbus-TCP ondersteund wordt.
Wat kun je via modbus-TCP uitlezen? Alleen Sunspec, of kun je ook het propriatary-solaredge protocol via modbus-TCP draaien?

Ik heb destijds ook naar Sunspec gekeken, maar via Sunspec krijg je niet de informatie per paneel. Die krijg je alleen via het eigen solaredge-protocol.

• mouse86
Xiphalon schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:36:
stukje zelfgeschreven software (windows service in .net) die het elke 10 sec post naar een mqtt server richting domoticz.

@Jerrythafast, misschien de TS van deze thread updaten met de modbus over tcp info?
Is het nog steeds zo via TCP dat je niet meer dan 1 connectie naar de inverter kan hebben?

En is het nog zo dat je binnen 2 minuten moet verbinden naar de SolarEdge om Modbus TCP te gebruiken? Ik lees namelijk in dit topic dat solaredge automatisch Modbus TCP uit zet zodra er meer dan 2 minuten geen data meer is opgevraagd. Volgens het topic moet de inverter moet dan opnieuw opgestart worden voordat je weer verbinding kan maken?

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Kan je ook naast elkaar dit doen? Dus zowel op het internet als via modbus TCP?

Be fast .... Be furious....

• mouse86
Bl4ckviper schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:05:
Kan je ook naast elkaar dit doen? Dus zowel op het internet als via modbus TCP?
Ik lees zojuist via de SolarEdge manual, dat je beide naast elkaar kan hebben. Maar, modbus TCP werkt exclusief over de LAN kabel, niet over WiFi. Dus als je hem hebt verbonden via de LAN kabel , kan je zowel uitlezen via modbus TCP en het monitoring portaal.

• Xiphalon
mouse86 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:18:
[...]

Is het nog steeds zo via TCP dat je niet meer dan 1 connectie naar de inverter kan hebben?
Daar lijkt het wel op.
En is het nog zo dat je binnen 2 minuten moet verbinden naar de SolarEdge om Modbus TCP te gebruiken? Ik lees namelijk in dit topic dat solaredge automatisch Modbus TCP uit zet zodra er meer dan 2 minuten geen data meer is opgevraagd. Volgens het topic moet de inverter moet dan opnieuw opgestart worden voordat je weer verbinding kan maken?
Volgens mij is dat niet zo. Wel merkte ik tijdens debuggen van mijn code dat als ik de connectie sluit, ik 2 min moet wachten voor ik weer een nieuwe verbinding kan maken.
Vannacht heeft de verbinding eruit gelegen sinds een uur of 3 (windows updates...) en ik kon vanochtend gewoon weer connecten.
ocaj schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:18:
@Xiphalon Interessant! Ik heb nog het oudere model waarbij geen Modbus-TCP ondersteund wordt.
Wat kun je via modbus-TCP uitlezen? Alleen Sunspec, of kun je ook het propriatary-solaredge protocol via modbus-TCP draaien?

Ik heb destijds ook naar Sunspec gekeken, maar via Sunspec krijg je niet de informatie per paneel. Die krijg je alleen via het eigen solaredge-protocol.
Alleen sunspec volgens mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Xiphalon op 14-09-2017 09:34 ]

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ga hier straks ook eens meespelen.

Heb nu een Solar Edge SE 4000 deze wordt vervangen voor een SE8K ivm uitbreiding einde van de maand.
Aangezien ik ook modbus kwh meters ga ophangen ga ik dan even aan de slag met modbus.

• mouse86
Bl4ckviper schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:44:
Ga hier straks ook eens meespelen.

Heb nu een Solar Edge SE 4000 deze wordt vervangen voor een SE8K ivm uitbreiding einde van de maand.
Aangezien ik ook modbus kwh meters ga ophangen ga ik dan even aan de slag met modbus.
Mag ik weten welke kWh meters je gebruikt voor Modbus?

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

mouse86 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:46:
[...]

Mag ik weten welke kWh meters je gebruikt voor Modbus?
Nog geen want deze worden geplaatst als dus de PV uitgebreid wordt en dan komt ook de WP.

Worden Eastron SDM220-Modbus of SDM230-Modbus voor 1 fase en Eastron SDM630-Modbus voor 3 fase

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
Xiphalon schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:36:

Sure, ik wist ook nog niet dat dit tegenwoordig kan! Heb je daar een bepaalde firmware versie of HD Wave omvormer voor nodig?

Als je een linkje hebt naar je project voeg ik 'm met plezier toe aan de TS van het SolarEdge uileestopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
Misschien wel bekend, maar noem het hier toch maar even: volgens mij is er via het SunSpec protocol geen uitlezing per paneel mogelijk.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 18:55
Nog even als antwoord op de OP;

https://github.com/jbuehl/solaredge kun je gebruiken om de solaredge server te simuleren en dus wel over tcp, maar zonder internet te kunnen monitoren. (Je kan overigens ook de inverter de hele lan config inc. de remote server instellen, dus je hebt niet eens een dhcp/dns server nodig).

Verder is het zo dat over modbus niet alles wordt gerapporteerd meen ik, zoals de individuele optimizer data.

• ocaj
  • Niet online
Beetje verwarrend: RS485 en Modbus worden een beetje door elkaar gegooid.
Over RS485/Modbus met het Sunspec-protocol krijg je inderdaad niet alles. Gebruik je RS485 met het Solaredge-protocol, dan krijg je wel alles.

Wat ik niet weet is of de nieuwe HD-series die Modbus over TCP doen het ook mogelijk maken om het solaredge-protocol te babbelen. Bij seriële RS485 kun je het protocol apart instellen (Sunspec of Solaredge (master of slave)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
@ocaj: bij de niet-HD omvormers is het toch zo dat je óf ethernet óf RS485 kan gebruiken? Niet beide tegelijk?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Aegle Klopt! Ik kan me trouwens goed voorstellen dat dat bij de HD-omvormers ook zo is, want er zit wel enige logica achter:

De omvormer onthoudt welke data hij het laatst met succes gerapporteerd heeft en gaat vanaf dat punt verder. Als je tegelijk via 2 kanalen zou rapporteren, dan zou je dus per kanaal apart bij moeten houden waar je gebleven bent.
(ok, het is geen rocket-science, maar voor de kans dat ze dat maken voor die enkeling die daar behoefte aan hoeft lijkt me ook niet heel groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dema323
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 20:19
Hi,

Werkt de cloud monitoring nog als je via tcp modbus ook uitleest?

Mvg
Alex
Xiphalon schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:36:

Dan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Ik heb geen idee, ik gebruik de cloud monitoring niet
Pagina: 1