Vraag

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
Hallo,

Mijn Solis omvormer van mijn zonnepanelen verliest sommige dagen een deel van zijn logs doordat de omvormer ze niet kan uploaden naar de server van Solis. (en ja, hij is gewoon met een netwerkkabel aangesloten, geen crappy wifi)

Degene die de zonnepanelen + omvormer heeft geplaatst, beweert dat dit komt omdat mijn internet die periodes niet werkte.
Het vreemde is dat dit 1 tot meerdere keren per maand gebeurt en meestal ook voor vele uren tot een hele dag (als ik naar de ontbrekende logs kijk tenminste).

Ik zou het zeer vreemd vinden dat mijn internet (provider: Dommel) zo'n lange periodes down zou zijn, zonder dat ik het zou merken... Vandaar dat ik eens een test wil doen...

Het betrouwbaarste lijkt me een constante trage download aanzetten voor enkele maanden. Bv, keer op keer een Linux image downloaden tegen 0,5KB/sec van een betrouwbare bron. Als de transfer ooit onder de 0.3KB/sec daalt, dan moet dit gemeld worden.
Het beste zou ik dit van mijn router kunnen doen (Fritz!Box 7360), maar ik betwijfel dat je veel meer dan pingen daarmee kan doen (zelfs pingen kon ik niet direct vinden eigenlijk), maar ik kan het ook van mijn desktop met Windows doen (deze is sinds kort eindelijk aangesloten met een goeie CAT6A kabel ipv Wifi).

Ik heb al ff proberen te zoeken, maar heb niet direct iets gevonden.

Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10 09:15
Kun je ver genoeg terug kijken in de eventlogs van de Fritzbox? Daar wordt "Internet Connection" en bijbehorende events al bijgehouden. Als je echt geen internet toegang had zou je dat daar terug moeten kunnen zien (lijkt mij).

Anders zou je via de taskmngr een pingjob kunnen maken die iedere x minuten Solis en een onafhankelijke bron pingt, resultaten wegschrijven in een logfile. Maarja, dan moet je PC wel 24/7 aanstaan (zou een Pi uiterst geschikt voor zijn ^^).

Tevens geeft alleen een ping natuurlijk ook geen garantie, maar goed. Dan zou je nog kunnen controleren of je iedere x minuten een webpagina kunt laden (kan ook via een auto task).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:53
Tip: smokeping

Krijg je hele mooie grafiekjes, je kan bijvoorbeeld solis toevoegen, google, nu.nl telegraaf etc. Weet je in elk geval of je eigen verbinding slecht is of dat het puur de solis server is!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09 18:52
Mattie112 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:02:
Tip: smokeping

Krijg je hele mooie grafiekjes, je kan bijvoorbeeld solis toevoegen, google, nu.nl telegraaf etc. Weet je in elk geval of je eigen verbinding slecht is of dat het puur de solis server is!
Mijn andere favoriet: Pingplotter

@ts: Als je het echt gek wil maken: nagios/prtg/zabbix/whatever monitoring tool je kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
In de eventlogs vond ik op eerste zicht niets duidelijks (zal ze, als ik straks thuis ben, eens hier posten)
Smokeping lijkt enkel voor linux en linux heb ik enkel in VMs (die niet altijd aanstaan) momenteel.
Pingplotter ga ik straks eens proberen...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:53
Smokeping is inderdaad alleen voor Linux, mocht je nog een PI hebben liggen dan kan je hem daar mooi voor gebruiken :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Mattie112 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:48:
Smokeping is inderdaad alleen voor Linux, mocht je nog een PI hebben liggen dan kan je hem daar mooi voor gebruiken :)
Heb nog steeds geen Pi liggen nee :/
Pagina: 1