Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3 losse routers, of een mesh set

Pagina: 1
Acties:

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:51
Beste Tweakers,

Wij wonen sinds een maandje in onze nieuwe woning (125m2, 3 verdiepingen, bj 1993). Nu komen wij uit een kleine woning waar het draadloze netwerk prima werkte via de Linksys EA6500, echter in onze nieuwe woning heeft hij het erg zwaar, en is het bereik op de eerste verdieping al karig. Tijd voor wat nieuws dus.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar verschillende oplossingen:
A) Een mesh set zoals de pricewatch: TP-Link Deco M5 (set van 3)
B) Per verdieping een losse router / access point (er zit op elke verdieping een LAN aansluiting). Bijvoorbeeld deze pricewatch: Asus RT-AC56U (met cashback 68 euro) of deze pricewatch: Asus RT-AC1200G Plus (met cashback 50 euro)

Als ik puur naar de prijs kijk lijkt optie B de goedkopere optie (150-210 euro) terwijl optie A ergens rond de 250 begint. Nu vraag ik mij af of 3 aparte routers elkaar niet in de weg gaan zitten, en of clients niet blijven "plakken" aan een router tot het signaal wegvalt.

Biedt een mesh netwerk echt voordelen ten opzichte van losse routers of is het mogelijk om ook deze losse routers te koppelen?

Wie kan mij een zetje in de juiste richting geven :)

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Unify ac lite 3x plus een cloudkey, en de 8 poorts switch voor poe....

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mesh is netter. Dat is zeker.
Ik ken het probleem met ons huis, 150m2, 3 verdiepingen.
Zelf heb ik gekozen voor 2x een Cisco APs die los opereren, optie B dus. Ik kan zelfs Skype calls houden beneden en naar zolder lopen, zonder onderbreking, terwijl het apparaat toch van Access Point is geswitched.

Zorgen dat ze niet teveel in elkaar kanalen zitten en met zelfde SSID en PW is niet het netste, maar zeker wel effectief.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Mesh is netter. Dat is zeker.
Leg uit? In welk opzicht "netter"?
Zorgen dat ze niet teveel in elkaar kanalen zitten en met zelfde SSID en PW is niet het netste, maar zeker wel effectief.
Leg uit? Dit is de manier om een draadloos netwerk met meerdere accesspoints op te zetten.

@Erkel Het hangt helemaal af van de eisen die je hebt. Maar je wil per definitie dat je backbone via een kabel loopt. Meerdere accesspoints is daarmee altijd "beter"! Kan je aangeven wat je eisen zijn (behalve bereik)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

shure-fan schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:36:
Ik zou exact hetzelfde doen. Laatst zo'n Unify ding gekocht om mee te spelen. Op een POE switch ingeplugged en in de server ruimte op de grond "geflikkerd" en ons hele kantoor van 400m2 heeft perfect draadloos internet. 8)

Binnenkort ga ik verhuizen en dan neem ik er één per verdieping. Zolder sla ik misschien over.

• Erkel
Dat is dus 3x 75 voor een AP, plus 80 voor een cloudkey, en 60 voor een switch, 365 euro, dat is geen kattenpis!
lier schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:46:
[...]

[...]
Leg uit? Dit is de manier om een draadloos netwerk met meerdere accesspoints op te zetten.

@Erkel Het hangt helemaal af van de eisen die je hebt. Maar je wil per definitie dat je backbone via een kabel loopt. Meerdere accesspoints is daarmee altijd "beter"! Kan je aangeven wat je eisen zijn (behalve bereik)?
De belangrijkte eis is gewoon overal dekking en fatsoenlijke snelheid (genoeg om netflix oid te kijken). Als het er op aan komt ben ik best bereid om een "kant-en-klaar" setje te kopen zoals de Deco M5 hierboven. Maar de tweaker in mij vind het ook wel leuk om zelf wat op te zetten. Ik heb bijvoorbeeld niet echt gekeken of het mogelijk is om zelf een soort van mesh op te zetten met custom firmware zoals dd-wrt.

Is het trouwens zo dat een AP met externe antennes beter presteert dan een AP met ingebakken antennes?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Drie routers? De enige reden daarvoor, daarover meld je in feite niets, zou zijn dat je drie strikt gescheiden deelnetten wilt hebben. Als dat hoegenaamd niet het geval is, d.w.z. alle computers kunnen in principe elkaar zien, dan lijkt me de keuze voor één router en twee switches, al of niet in combinatie met een accespoint aanmerkelijk goedkoper en met niets minder aan mogelijkheden. Meer dan één router is dan meestal overdone.

• Erkel
Techneut schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:58:
Drie routers? De enige reden daarvoor, daarover meld je in feite niets, zou zijn dat je drie strikt gescheiden deelnetten wilt hebben. Als dat hoegenaamd niet het geval is, d.w.z. alle computers kunnen in principe elkaar zien, dan lijkt me de keuze voor één router en twee switches, al of niet in combinatie met een accespoint aanmerkelijk goedkoper en met niets minder aan mogelijkheden. Meer dan één router is dan meestal overdone.
Ik hoef niet per se 3 routers, access points zijn ook prima.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Erkel schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:55:
[...]

Dat is dus 3x 75 voor een AP, plus 80 voor een cloudkey, en 60 voor een switch, 365 euro, dat is geen kattenpis!
je kunt in plaats van een cloudkey ook een raspberry pi gebruiken (scheelt vooral geld als je die nog hebt liggen). Switch kun je ook zonder, maar dan moet je gebruik maken van de bijgeleverde power supply. Je begint dus met 3x een AP en zodra je verslaaft bent koop je de rest vanzelf :)
[...]
De belangrijkte eis is gewoon overal dekking en fatsoenlijke snelheid (genoeg om netflix oid te kijken). Als het er op aan komt ben ik best bereid om een "kant-en-klaar" setje te kopen zoals de Deco M5 hierboven. Maar de tweaker in mij vind het ook wel leuk om zelf wat op te zetten. Ik heb bijvoorbeeld niet echt gekeken of het mogelijk is om zelf een soort van mesh op te zetten met custom firmware zoals dd-wrt.
Mesh netwerk in custom firmware kan niet zomaar. probleem bij alle niet-mesh oplossingen is dat een client blijft plakken aan een AP terwijl er een met beter bereik beschikbaar is. custom firmware heeft dan wel weer een optie om een client te disconnecten bij een bepaalde bereikdrempel. Hierdoor gaat de client opnieuw wifi zoeken en komt automatisch op degene met sterker signaal uit. Werkt wel, maar mesh werkt beter.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt helemaal geen Cloudkey of Raspberry nodig, je kan de Unify software gewoon op een PC installeren.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

lier schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:46:
[...]

[...]

Niet het netste komt vooral neer op het gebrek aan handover van je client naar een beter bereikbaar AP. Ook kun je in de situatie terecht komen dat je client (telefoon of laptop) te lang verbonden blijft met het AP dat al iets te ver is.

De realiteit voor mij is dat je daar weinig last van hebt, maar het kan net voor trage verbindingen zorgen.

@Erkel Overigens ben ik met 2x AP klaar in mijn huis om overal goede coverage te hebben. Dus de vraag is of je er 3 nodig hebt. Een op de BGG en 1 op de zolder en de verdieping er onder heeft overal ook prima wifi.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hann1BaL schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:17:
[...]

Niet het netste komt vooral neer op het gebrek aan handover van je client naar een beter bereikbaar AP. Ook kun je in de situatie terecht komen dat je client (telefoon of laptop) te lang verbonden blijft met het AP dat al iets te ver is.
Wat je hier beschrijft heeft met client roaming te maken en staat geheel los van hoe je je backhaul doet.

"Mesh" zegt niet meer of minder dan dat je een AP hebt die z'n backhaul niet bedraad doet maar via een WiFi-verbinding, oftewel een (hopelijk)multiradio-repeater, maar dan met betere marketing.

Mesh-producten *kunnen* ook goede roaming functionaliteit hebben, maar dat staat niet bij voorbaat vast en non-mesh spullen kunnen het net zo goed doen. Mesh is vooral een manier van de hardwarevendors om meer doosjes te verkopen aan dezelfde klanten, aangezien je bij mesh 50% meer nodes nodig hebt dan dat je bedrade AP's nodig hebt voor dezeflde ruimte :o

Oslik blyat! Oslik!

• Erkel
Wat is precies het voordeel van de Ubiqiuti AP's ten opzichte van bijvoorbeeld de TP-Link EAP's?

• FightingAce
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06:49
Simpel non-wifi Mikrotik routertje in de meterkast en via kabels verbinden met 2 of 3 Mikrotik accespoints. Kan je eventueel nog gebruik maken van CAPsMan om je accespoints centraal te managen via de router :) . Niks geen aparte installatie op een RPi of pc of cloudkey.

Reken op zo'n €60 voor de gigabit router en €75/stuk voor de 5Ghz accespoints.

pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
pricewatch: MikroTik wAP ac (wit)

[ Voor 34% gewijzigd door FightingAce op 13-09-2017 16:28 ]

• Erkel
FightingAce schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:15:
Simpel non-wifi Mikrotik routertje in de meterkast en via kabels verbinden met 2 of 3 Mikrotik accespoints. Kan je eventueel nog gebruik maken van CAPsMan om je accespoints centraal te managen via de router :) .

Reken op zo'n €60 voor de gigabit router en €75/stuk voor de 5Ghz accespoints.
Jij maakt het er ook niet makkelijker op! 8)7

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Pfoah, als je dat al "er niet makkelijker op" vindt, wacht maar tot je begint Mikrotik apparatuur te configureren. Begrijp me niet verkeerd ik ben er erg blij mee, maar te zeggen dat het... leerzaam... was is nog zachtjes uitgedrukt. Dat Unifi speelgoed is dan veel prettiger (daarnaast, als het me om wifi snelheid zou gaan, zou ik eerlijk gezegd ook niet heel snel het huidige mikrotik assortiment boven unifi verkiezen geloof ik - het is de customizability die RouterOS onderscheidt van "de rest" - allicht in de sub vier cijfers prijsklasse - , niet de draadloze throughput AFAIK).

• FightingAce
iceheart schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:27:
Pfoah, als je dat al "er niet makkelijker op" vindt, wacht maar tot je begint Mikrotik apparatuur te configureren. Begrijp me niet verkeerd ik ben er erg blij mee, maar te zeggen dat het... leerzaam... was is nog zachtjes uitgedrukt. Dat Unifi speelgoed is dan veel prettiger (daarnaast, als het me om wifi snelheid zou gaan, zou ik eerlijk gezegd ook niet heel snel het huidige mikrotik assortiment boven unifi verkiezen geloof ik - het is de customizability die RouterOS onderscheidt van "de rest" - allicht in de sub vier cijfers prijsklasse - , niet de draadloze throughput AFAIK).
Helemaal waar, ben er zelf helaas nog niet zo ver ingedoken als ik zou willen. Maar een basis setup is vrij makkelijk aan de praat te krijgen, dergelijke profielen zijn default beschikbaar. Je moet wel zin hebben om er even voor te zitten wanneer je iets anders dan een default setup wilt.

• iceheart
Dat is waar, je kunt in een half uurtje de boel draaiende hebben.
...Maar waarom zou je? Wat is het voordeel van Mikrotik boven Ubiquiti (of andere aanbieders) als je toch niet gaat 'sleutelen'? Wat heeft TS dan aan een interface waarmee je zonder je een (of meerdere :+ ) weekend(s) in de materie te verdiepen je alleen maar de boel om zeep helpt als je ook maar íets probeert te doen wat niet 100% standaard is?
In acht nemende dat dit niet eens wezenlijk goedkoper gaat zijn dan een Unifi oplossing zie ik wer-ke-lijk niet waarom je ooit een TS die gewoon iets wil hebben wat werkt Mikrotik adviseren zou. Hoe mooi het spul ook is - voor de juiste toepassingen/gebruikers. :)

• FightingAce
iceheart schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:38:
Dat is waar, je kunt in een half uurtje de boel draaiende hebben.
...Maar waarom zou je? Wat is het voordeel van Mikrotik boven Ubiquiti (of andere aanbieders) als je toch niet gaat 'sleutelen'? Wat heeft TS dan aan een interface waarmee je zonder je een (of meerdere :+ ) weekend(s) in de materie te verdiepen je alleen maar de boel om zeep helpt als je ook maar íets probeert te doen wat niet 100% standaard is?
In acht nemende dat dit niet eens wezenlijk goedkoper gaat zijn dan een Unifi oplossing zie ik wer-ke-lijk niet waarom je ooit een TS die gewoon iets wil hebben wat werkt Mikrotik adviseren zou. Hoe mooi het spul ook is - voor de juiste toepassingen/gebruikers. :)
We zitten toch op Tweakers :P .

Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk, maar ik ben uiteindelijk op bovenstaande combi uitgekomen omdat ik per se een router zonder wifi wilde. Deze staat in mijn meterkast op de slechtst mogelijke plek in huis. En ik wilde de optie hebben mijn ac's centraal te kunnen beheren. Ik neigde eerst Ubiquity, maar vond het dan weer jammer dat ik de controller op een apart apparaat moest laten draaien en niet op de Ubiquity Edgerouter. Tenzij dit tegenwoordig anders is?

In combinatie met de redelijke prijzen kwam ik op Mikrotik uit. En het wekte mijn interesse in de mogelijkheden van RouterOS, waarbij ik heel eerlijk moet toegeven dat ik daar nog niet echt aan toegekomen ben :') .

En als het gaat om een simpele setup is het, zoals je zelf al zegt, ook snel aan de praat :) .

• Erkel
Ik denk dat ik gezien de Mikrotik reacties dat idee maar naar de prullenbak verwijs :) De Unifi AC-Lite lijkt mij de meest deftige oplossing gezien de voeding via PoE, wat weer een kabeltje scheelt, dat vind ik vooral in de woonkamer wel fijn. Zit er een beperking aan de lengte van de kabel met PoE?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Erkel schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:00:
Ik denk dat ik gezien de Mikrotik reacties dat idee maar naar de prullenbak verwijs :) De Unifi AC-Lite lijkt mij de meest deftige oplossing gezien de voeding via PoE, wat weer een kabeltje scheelt, dat vind ik vooral in de woonkamer wel fijn. Zit er een beperking aan de lengte van de kabel met PoE?
Nee. 'Gewoon' de 100M limiet van een normale netwerkkabel.

Mits je dus wel fatsoenlijke koper kabel gebruikt. Dus geen CCA of CCS rommel. Dan kan je POE/link op 10m al kansloos worden.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zon setup draait hier als een zonnetje alleen dan zonder CloudKey (beperkte meerwaarde voor mij tov pc install) en een goedkoper merk POE switch (Zyxel).

• iceheart
FightingAce schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:50:
[...]

We zitten toch op Tweakers :P .

Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk, maar ik ben uiteindelijk op bovenstaande combi uitgekomen omdat ik per se een router zonder wifi wilde. Deze staat in mijn meterkast op de slechtst mogelijke plek in huis. En ik wilde de optie hebben mijn ac's centraal te kunnen beheren. Ik neigde eerst Ubiquity, maar vond het dan weer jammer dat ik de controller op een apart apparaat moest laten draaien en niet op de Ubiquity Edgerouter. Tenzij dit tegenwoordig anders is?

In combinatie met de redelijke prijzen kwam ik op Mikrotik uit. En het wekte mijn interesse in de mogelijkheden van RouterOS, waarbij ik heel eerlijk moet toegeven dat ik daar nog niet echt aan toegekomen ben :') .

En als het gaat om een simpele setup is het, zoals je zelf al zegt, ook snel aan de praat :) .
Dat is een aanhoudende misvatting mbt Unifi apparatuur. Voor zover mijn kennis reikt is de controller (al dan niet software) alleen continu nodig als je allerlei monitoring of een login-pagina oid wil gebruiken; gewoon als access points functioneren doen ze zonder dat de software online is. Voor thuisgebruik dus perfect.

...Dat het ietwat irritant is dat die functionaliteit niet op hun routertjes aangeboden wordt ben ik wel weer helemaal met je eens ;)

• Erkel
Ik heb nog een raspberry pi liggen welke ik als controller zou kunnen gebruiken

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11 22:36
Erkel schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:28:
Ik heb nog een raspberry pi liggen welke ik als controller zou kunnen gebruiken
Houd er rekening mee dat het een pi 2 of 3 moet zijn ivm Java geloof ik

Bezit zelf een cloud key en een Unifi netwerk en het bevalt uitstekend. Ik installeer het ook met grote regelmaat bij klanten en ja, het werkt super.

Verder, welke tweaker heeft er niet en raspberry liggen ;)

Nog een toevoeging:
Mocht je een beetje knappe Nas server hebben die docker ondersteund kan dat ook. Werkt zeer snel en stabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door sp.boot op 14-09-2017 09:35 . Reden: Toevoeging ]

• Erkel
sp.boot schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:32:
[...]

Houd er rekening mee dat het een pi 2 of 3 moet zijn ivm Java geloof ik

Bezit zelf een cloud key en een Unifi netwerk en het bevalt uitstekend. Ik installeer het ook met grote regelmaat bij klanten en ja, het werkt super.

Verder, welke tweaker heeft er niet en raspberry liggen ;)

Nog een toevoeging:
Mocht je een beetje knappe Nas server hebben die docker ondersteund kan dat ook. Werkt zeer snel en stabiel.
Thanks, helaas geen pi2, maar een oude. Ik heb echter wel nog een oudere laptop staan waar het voorlopig even op kan draaien. Inmiddels 3 AP's besteld!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20

Beyond

Dussssss.......

Als je geen waarde hecht aan statistieken (en/of portal) dan kun je de controller ook installeren op je laptop/pc/etc. Die hoeft niet aan te blijven staan.

Al het goeie.......

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11 22:36
Erkel schreef op donderdag 14 september 2017 @ 14:20:
[...]

Thanks, helaas geen pi2, maar een oude. Ik heb echter wel nog een oudere laptop staan waar het voorlopig even op kan draaien. Inmiddels 3 AP's besteld!
Je zou het ook altijd nog met de App op je smartphone kunnen doen. Heb ik nooit gedaan maar heb horen vallen dat dat ook kan :) Heb je nergens een controller nodig denk ik.

Veel plezier met spelen!

Mijn netwerk is inmiddels volledig unifi (Dus ook de USG en mijn switches) en ik moet zeggen, heerlijk spul.

Ik heb heel veel kennis met het systeem opgedaan door deze 2 gasten:
Willie Howe:
YouTube: Willie Howe

Cris van Crosstalk Solutions:
YouTube: Crosstalk Solutions

• Erkel
sp.boot schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:31:
[...]

Je zou het ook altijd nog met de App op je smartphone kunnen doen. Heb ik nooit gedaan maar heb horen vallen dat dat ook kan :) Heb je nergens een controller nodig denk ik.

Veel plezier met spelen!

Mijn netwerk is inmiddels volledig unifi (Dus ook de USG en mijn switches) en ik moet zeggen, heerlijk spul.

Ik heb heel veel kennis met het systeem opgedaan door deze 2 gasten:
Willie Howe:
YouTube: Willie Howe

Cris van Crosstalk Solutions:
YouTube: Crosstalk Solutions
Bedankt voor de tips, ga die zeker erbij halen wanneer het speelgoed binnen is!

Pagina: 1