Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scray
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-01-2024
Hoi allemaal,

Ik heb recent gesolliciteerd bij een groot Amerikaans bedrijf, voor een ICT positie, met als doel mijn carrière een nieuwe draai te geven. Momenteel heb ik weinig dat me aan Nederland bind en dit leek mij een mooi moment om mijn horizon te verbreden. Het Amerikaanse bedrijf heeft serieuze interesse en, na een aantal online tests/interviews, willen ze me uitnodigen voor een onsite gesprek. Yay!

Echter, het is natuurlijk niet direct mogelijk om Amerika aan de slag te gaan ivm werkvisum loterij etc. Vandaar dat het in eerste instantie om een remote positie gaat, waarbij ik vanuit Nederland zou werken. In eerdere gesprekken bleek dat ze een “brievenbusfirma” hebben in Nederland waarbij ik via deze firma een contract zou kunnen krijgen, en dus in een “normale” situatie als werknemer zou kunnen werken. Helaas bleek uit recente gesprekken dat dit niet langer een optie is, en dat ze mij graag zouden willen aannemen als Freelancer, via een derde partij (UpWork), en via die route mij als werknemer willen aannemen.

Ik heb nul ervaring met het werken als Freelancer, laat staan via een derde partij als UpWork. Na wat onderzoek zie ik eigenlijk alleen maar nadelen aan deze manier van werken: Geen vast contract, 5% van het salaris gaat als fee naar UpWork en daarnaast nog de overhead van het ZZP leven zoals belastingen verzekeringen etc. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om via de Visum lotterij naar Amerika te kunnen verhuizen, maar dat is een nogal langdurig en onzeker process, dus deze freelance werksituatie zou voor minstens 1 jaar zijn, en mogelijk langer..

Het is een mooie kans voor mij, bij een mooi bedrijf en in een goed team, maar door deze recente ontwikkelingen ben ik een beetje bang geworden voor deze manier van werken en twijfel ik of ik verder wil gaan met deze optie. Vandaar mijn vraag: Zijn er Tweakers hier die ervaring hebben met deze situatie / manier van werken, of misschien zelf specifiek ervaring hebben met UpWork.

Graag kom ik in contact met mensen die mij hier meer over kunnen vertellen en aan wie ik wat gedetailleerdere vragen kan stellen :)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan eens een belletje doen naar de KvK; als je in zee wil gaan met het beoogde bedrijf, zal je sowieso naar de KvK moeten voor inschrijving etc.

Dan kunnen ze meteen laten dooschemeren wat er nu bij komt kijken; ook kan je de Belastingtelefoon eens goed raadplegen voor alle verplichte/gewenste procedures en formulieren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Scray schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:23:

Ik heb nul ervaring met het werken als Freelancer, laat staan via een derde partij als UpWork. Na wat onderzoek zie ik eigenlijk alleen maar nadelen aan deze manier van werken: Geen vast contract, 5% van het salaris gaat als fee naar UpWork en daarnaast nog de overhead van het ZZP leven zoals belastingen verzekeringen etc. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om via de Visum lotterij naar Amerika te kunnen verhuizen, maar dat is een nogal langdurig en onzeker process, dus deze freelance werksituatie zou voor minstens 1 jaar zijn, en mogelijk langer..
Tegenover al deze nadelen staat ook een voordeel, veel hogere inkomsten, tot wel 200-300% van wat je normaal zou verdienen. Daarmee moet je dus de diverse risico's afdekken.

Denk overigens niet dat een contract op vaste basis in de USA meer zekerheid biedt.

Kijk ook even goed of de belastingdienst dit niet als fictief dienstverband ziet, vrees eerlijk gezegd van wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 02:16
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet, maar hiervan gaan bij mij de haren overeind staan. Deze constructie is overduidelijk opgezet om je makkelijk te kunnen lozen wanneer het niet uitkomt. Ik heb zelf als ZZP-er gewerkt (8 jaar) en ook Jaren bij een US firma rondgelopen(7 jaar). Mijn ervaring leert me dat je beter wat garanties van ze krijgt voordat je hiermee in zee gaat. Ik zie ook weinig reden om die tussenpartij en in te hangen, ben benieuwd waarom dit gedaan wordt.

Als je tegen een tarief van boven de 60 Euro kan werken kan het financieel interessant zijn, en als je het als een avontuur ziet dan kan het best leuk zijn. Maar bereid je voor op ' interessante tijden' ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Frost_Azimov op 13-09-2017 13:35 ]

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Willen ze wel jouw visum sponsoren of moet je het 'zelf-maar-uitzoeken'?

MSX 2 rulez more

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als ik het goed begrijp dan wordt je helemaal geen ZZP'er. Een ZZP'er mag namelijk gewoon contract aangaan met een Amerikaanse partij, zo lang de ZZP'er maar hoofdzakelijk werkt in Nederland. Dit is wel verkapt dienstverband, maar de controle is nihil zolang de politiek geen knopen doorhakt. Het klinkt meer alsof ze je in loondienst van Nederlandse tussenpersoon willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
[quote]Scray schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:23:

[...]Helaas bleek uit recente gesprekken dat dit niet langer een optie is, en dat ze mij graag zouden willen aannemen als Freelancer, via een derde partij (UpWork), en via die route mij als werknemer willen aannemen.

EDIT:

Ik heb even op de site van UpWork gekeken. Het lijkt alsof je inderdaad als ZZP-er moet registreren en UpWork geen payrolling doet.

"One of the benefits of paying your freelancer through Upwork is that, in general, if your freelancer is correctly classified as an independent contractor you should not be responsible for reporting payments on Form 1099-MISC. The reason is that our escrow service is a “third-party payment network.”
Uiteindelijk is het doel natuurlijk om via de Visum lotterij naar Amerika te kunnen verhuizen, maar dat is een nogal langdurig en onzeker process, dus deze freelance werksituatie zou voor minstens 1 jaar zijn, en mogelijk langer..
Draagt deze opzet echt bij aan je emigratieplannen? Want omdat je als contractor, buiten de VS, en niet direct bij de klant maar bij UpWork werkt, is een intra company transfer (L visum) waarschijnlijk niet mogelijk. Hoeveel dichterbij sta je over een jaar bij jouw doel?

Diversity visa wordt afgeschaft.

Je beste kans op migratie is om goed te scoren op de nieuwe "merit based" migratieregels. http://edition.cnn.com/20...em-merit-based/index.html

Stel, je bent een slimme gast van begin 30 met een mastertitel (technologie / IT / exacte wetenshappen) en je spreekt een behoorlijk goed Engels (80e - 90e percentiel). Je job offer heeft een waarde van tweemaal de mediaan in de staat waar je komt te werken. 33 punten, voldoende voor een aanvraag.
Lastiger wordt het als je ook je partner (zonder STEM M.Sc, wilt meenemen).

[ Voor 34% gewijzigd door t_captain op 13-09-2017 14:31 ]

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Ik werk als opdrachtgever regelmatig met freelancers via Upwork. Dat gaat dan vooral om kleine, afgebakende projecten waar we iemand tijdelijk voor zoeken. Dat werkt prima. Voor langdurige projecten sluiten we rechtstreeks contracten met freelancers, ook met contractors uit de VS. Dat zou ik jou ook willen aanraden.

Upwork is geen payroll bureau. Het is een marktplaats om vraag en aanbod bij elkaar te brengen en daarvoor betaal je een fee die flink kan oplopen. Het is zeker niet zo dat Upwork de belastingen alvast voor je betaalt. Dat moet je zelf doen.

• Scray
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-01-2024
Wauw, bedankt voor de vele reacties, het is meer dan ik had gehoopt! Dank!
MAX3400 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:27:
Je kan eens een belletje doen naar de KvK; ook kan je de Belastingtelefoon eens goed raadplegen voor alle verplichte/gewenste procedures en formulieren.
Thanks voor de tip, hier had ik inderdaad nog niet aan gedacht, maar een belletje kan nooit kwaad!
Malt007 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:33:
[...]

Denk overigens niet dat een contract op vaste basis in de USA meer zekerheid biedt.

Kijk ook even goed of de belastingdienst dit niet als fictief dienstverband ziet, vrees eerlijk gezegd van wel.
Wat betreft het contract: In eerste instantie werd mij een contract bij de Nederlandse branch aangeboden. Ondanks dat het niets meer dan een brievenbusfirma was had ik dan wel een Nederlands contract gehad met de bijbehorende beschermingen.
Greyfox schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:34:
Willen ze wel jouw visum sponsoren of moet je het 'zelf-maar-uitzoeken'?
Ze zijn inderdaad ook bereid om mijn visum te sponsoren, maar dat is een bureaucratisch process met als einde een loterij. Iets waar ik momenteel dus nog niet veel prioriteit aan kan geven..
t_captain schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:16:
[...]
Draagt deze opzet echt bij aan je emigratieplannen? Want omdat je als contractor, buiten de VS, en niet direct bij de klant maar bij UpWork werkt, is een intra company transfer (L visum) waarschijnlijk niet mogelijk. Hoeveel dichterbij sta je over een jaar bij jouw doel?
Inderdaad goed punt. Mijn doel was om direct te worden aangenomen, zodat ik voor meer visummogelijkheden in aanmerking zou komen. Dit zal via de derde partij nooit mogelijk worden, aangezien ik dan geen dienstjaren kan opbouwen. Hartelijk dank voor de link over het nieuwe immigratiebeleid, dit puntensysteem had ik nog niet gezien! Ik ben benieuwd of de wet gaat worden aangenomen, aangezien er weinig support voor lijkt te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Als de RAISE act het niet haalt, zal er een aangepast wetsvoorstel komen. De consensus is dat H1-B vooral leuk is voor Satyam, Mahindra en TCS. Indirect leuk voor een aantal grote bedrijven die deze contractors inhuren, maar ver verwijderd van de belangen van werknemers. Een populistische president zal dat waarschijnlijk niet in stand houden.

En in de Trump era zou ik ook niet gokken op voortzetting van de diversity lottery. Los van het feit dat de success rate van een Europese aanvrager slechts ~1% per jaar is.
Wikipedia: Diversity Immigrant Visa
Pagina: 1