Toon posts:

Hi-end en Multimedia, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wil een oude hobby oppakken, Hi-end audio. Maar, ook wil ik de geneugten van deze moderne tijd, mijn multimedia behoeften kunnen vervullen. En, naar muziek luisteren of een film bekijken zijn 2 totaal verschillende dingen, waar je eigenlijk ook verschillende "installaties" voor nodig hebt.

Maar, ik heb niet zo heel veel ruimte, en al zeker geen plek voor een aparte luisterruimte en multimedia ruimte.

Wat ik dus wil, ik heb een krell voor- en eindversterker en 2 martin logan luidsprekers Ook een lyn sondek draaitafel en een denon cd-speler, welke 2 er eigenlijk niet toe doen voor het multimedia gebeuren. Met de krell kan ik niets met multimedia.

Wel zou ik graag de marc logan speakers als de 2 front speakers gebruiken in een 5.1 opstelling. Wat zijn de mogelijkheden om dit te realiseren? Is het misschien toch mogelijk de kreel te gebruiken ook voor multimedia? Moet ik dan gaan werken met het schakelen tussen de krells en een nog aan te schaffen av-versterker? Of zijn er slimmere oplossingen? Mijn voornaamste gebruik zal het genieten van muziek zijn, dus de krells/martin logans zijn een must.

Hoe dit aan te pakken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 21:57 . Reden: Gewezenop verkeerde naam speakers ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Als eerste, ik neem aan dat je Martin Logan bedoelt? En het gaat om de bekende eletrostaten neem ik aan?

Ik kende in het verleden iemand die een high end surround set had opgebouwd uit 5 Martin Logan speakers, dus inclusief center en surrounds. Hij had ook een high end subwoofer erbij, merk kan ik me niet meer herinneren. Was nog in de tijd van de laatste laserdics - ja die hadden al DD 5.1 en DTS - en de eerste jaren van de DVD. Het klonk in ieder geval fenomenaal, dat is me altijd bijgebleven.

Jij kan ook zoiets maken, alleen dan met 5 ipv 2 monoblokken van Krell. Welke mono blokken die kennis van mij had weet ik niet meer maar het kan ook Krell zijn geweest.

Voor een high end surround voorversterker/processor is er keuze zat. Mijn kennis had er een van Lexicon, maar ook zijn er van Krell, Emotiva, NuForce, Parasound en menig andere - en ook van de bekendere merken als Marantz, Rotel, Arcam e.a. is er top keus. Er eens flink in verdiepen en gaan luisteren zou ik zeggen. Het ontdekken en selecteren is de helft van het plezier uiteindelijk.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 14:47
Qua aansluiten van beide sets, een beetje AV-receiver in het hogere segment heeft pre-outs (in ieder geval voor de front kanalen) welke je in je Krell plugt op één van de input kanalen. Zit je alleen wel met 2 aparte volumeregelingen. Maar ik denk dat je die van de Krell dan op vol zou moeten zetten en dan het volume regelen met de AV bak. Als je dan muziek luistert heb je verder niets te maken met de AV-receiver/processor.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:11

FeaR

In GoT we trust

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:38:
Qua aansluiten van beide sets, een beetje AV-receiver in het hogere segment heeft pre-outs (in ieder geval voor de front kanalen) welke je in je Krell plugt op één van de input kanalen. Zit je alleen wel met 2 aparte volumeregelingen. Maar ik denk dat je die van de Krell dan op vol zou moeten zetten en dan het volume regelen met de AV bak. Als je dan muziek luistert heb je verder niets te maken met de AV-receiver/processor.
De Pre-Outs van een surround receiver nemen juist alle settings mee die je ingeeft. Je hebt op jouw manier van aansluiten juist te maken met de surround receiver. Omdat je de Pre-Outs doorlust op de Krell heb je dan inderdaad nog een keer volumeregeling en mogelijke DSP. Die methode zou zeker niet mijn voorkeur hebben.Je kan de surround receiver op Pure Direct zetten waardoor veel EQ en DSP uit wordt geschakeld, maar veel is niet alles.

De audiofiele oplossing is een stereoversterker met HT Through of Power Amp combineren met een surround receiver. De Front Left en Front Right sluit je dan op de dedicated stereoversterker aan waardoor je met muziek alleen die keten gebruikt. De (stereo)bronnen als de Denon en Lynn sluit je dan ook op die stereoversterker aan. Met films schakel je de HT-mode op de stereoversterker in waardoor de dedicated strereoversterker puur als eindversterker gaat gebruiken voor de Front Lef en Right. Doordat de voorversterker uit wordt geschakeld heb je dan geen dubbele volumeregeling. Vanaf de surround receiver leg je dan verbinding vanaf de Pre Out met de Power Amp (naam verschilt per merk). De Center en Rears sluit je direct op de surround receiver aan. Surround bronnen sluit je dan ook aan op de surround receiver. Zo heb je stereo en surround gescheiden. Of dat kan met de Krell hangt af van het type, ik gok van niet aangezien dergelijke doorlussen iets zijn van de laatste tijd maar dat is pas zeker te zeggen als TS met meer input zoals een type komt.

Andere, simpelere oplossing, is natuurlijk de gehele huidige set behouden en daarnaast een surround receiver kopen voor de surround multimedia. Simpele speaker-selector/switch er tussen en je kan gescheiden naar 2.0 en 5.1 luisteren. De Martin Logan sluit je dan via de switch aan op zowel de Krell als de te kopen surround receiver. Ik weet alleen niet welke Martin Logan-speakers TS heeft, maar niet elke elektrostaat is in aanstuurbaarheid zo aan een receiver te hangen. Of nog een andere oplossing is om de Krell weg te doen en te vervangen voor een high-end surround receiver. Kan je zelf nog kiezen of je de Krell eindversterkers houdt. Of nog drie eindversterkers er bij kopen en dan voor een high-end pre/pro gaan. Maar in dat geval ga je niets meer met de Krell voorversterker doen.

Al met al opties genoeg. Ik ben het dan ook met @arsimo eens dat TS nu genoeg informatie heeft en zichzelf in deze case kan gaan verdiepen. De eigen inzet houdt niet echt over.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 14:47
@FeaR Ik bedoel dat je met de AV niets hebt tijdens muziek luisteren omdat die dan niet aan hoeft te staan. De audiobronnen zijn dan nog steeds rechtstreeks op de Krell voorversterker aangesloten. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09

mr.paaJ

generatie cmd+z

Welke voorversterker is het? Misschien heeft hij wel een AV doorlus functie.

Verder kun je natuurlijk gewoon je Tv aansluiten op de versterker en in 2.0 gewoon genieten van wat je hebt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1