Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-07 22:02
Nadat ik bijna 3 jaar geleden 3 x WD Red 4GB (WD40EFRC) disken heb aangeschaft, ben ik zeer ontevreden met de kwaliteit van de disken. Begin dit jaar heb ik de 5e RMA moeten aanmelden. Ik heb destijds een extra disk aangeschaft exact gelijk aan de andere disken. Nu 6 maanden later is deze disk ook al weer gesneuveld. Ik begin me een beetje af te vragen of dit normaal is? Moet zeggen dat de service verder prima is en de disken worden zonder vragen vervangen, maar heb liever disken die het gewoon doen.
  • Ik gebruik de disken in een Synology DS3617xs (eerder DS412+)
  • De disken worden gewoon voor opslag gebruikt met laat ik zeggen niet super actief gebruik.
  • Synology draait qua ventilatie op Volle Snelheid.
  • De temparatuur draait op ongeveer 40-42 graden
Zijn de disken van WD gewoon zo slecht en is dit normaal? :(

Sinds begin dit jaar gebruik ik ook Seagate Ironwolf 8GB (ST8000VN0022-2EL112) disken maar hier tot op heden geen problemen mee, ook logisch gezien de leeftijd. Moet wel eerlijk zeggen dat deze disken veel warmer worden en standaard tegen de 50 graden aanlopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
Dit topic ga ik volgen

Ik heb een 415+ met 2x 2TB WD RED, Sinds een aantal maanden geeft SDM bad sectors aan als de disk vol begint de raken

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb een viertal zakelijke NASsen onder mijn beheer met in totaal 20 WD RED 6TB 8TB schijven. Prive heb ik er in mijn HP Microserver 4 zitten (2 x 1TB, 2 x 4TB).

Ik heb nog nooit een defecte RED schijf gezien. WD RE (de enterprise lijn van WD) daarentegen is geregeld retour leverancier gegaan.

Dus nee ik deel je ervaring niet :) En deze schijven worden _druk_ beschreven, trust me. Die zitten niet te "idelen" zoals in de gemiddelde NAS :)

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 13-09-2017 13:26 . Reden: 6TB->8TB ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48
Ik heb al jaren 4x3TB Red's draaien zonder enkele RMA. En al jaren een aantal 1TB Black's in diverse computers zonder problemen. En ook al jaren oudere WD schijven die nu dienst doen als schijven als ik ff snel een schijf nodig heb om iets te testen.

Ervaringen met schijven zijn heel erg verdeeld. Sommigen hebben niets anders als problemen met merk X anderen met merk Y en weer anderen hebben totaal geen problemen met X of Y.

Edit: heb je misschien iets als idle shutdown aanstaan zodat je schijven uitgeschakeld worden als er niks te doen is? Misschien krijgen ze teveel spin ups voor hun kiezen?

[ Voor 16% gewijzigd door MewBie op 13-09-2017 13:28 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

d.drenth schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:07:
WD40EFRC ken ik niet als model (WD ook niet overigens).

Hoeveel heb je er in hangen ? WD Nasware 1 is maar ge support tot 5 HDD's in 1 unit (bay), nasware 2 tot 8 HDD's. voor grotere arrays moet je al naar de WD pro gaan kijken.

Overigens de ST8000VN0022 is ook maar tot 8 bays*.

*Bay's is ook niet gelijk aan HDD's per array, het is om de trilling te compenseren en geld daarom pér device.

Er is een RED serie die veel uitval had maar dat is al weer enige jaren geleden. Ben toen overgestapt op Seagate NAS en NAS PRO en nu de Ironwolf (PRO). Heb wel een stuk of 4 4TB Seagate NAS (niet pro) moeten vervangen maar totaal hebben we er zeker zo'n 230 stuks van actief dus dat valt me reuze mee.
Van de Ironwolf's nog geen enkele uitval maar die draaien ook nog niet zo heel lang mee.

Wel leuk om te zien dat de ironwolfs een eigen logo hebben in storage beheer en in CMS. Maar mogelijk is dat nu met WD ook.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 13-09-2017 13:36 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48
Uit een google studie is gebleken dat de failure rate meer afhankelijk is van het apparaat waar ze in zitten dan de schijven zelf. Sommige servers van hun schijnen veel meer schijf failures te hebben dan andere identieke servers. Wat ook verklaard waarom sommigen alleen maar problemen hebben en anderen geen problemen.

https://research.google.com/pubs/pub32774.html

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 13-09-2017 13:44 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• d.drenth
@DukeBox Excuses WD40EFRC moet WD40EFRX zijn

@MewBie Interessant te horen dat het ook het device kan liggen, in mijn situatie Synology.

Moet nog wel aangeven dat ik in Thailand zit waar de temperatuur natuurlijk in de basis hoger ligt. Qua stroom altijd aangesloten op APC. Misschien dat dit ook nog een verschil maakt.

• d.drenth
Dan nog een belangrijke vraag, hoe gaat een WD om met de defecte disken? Ik krijg altijd gewoon een nieuwe disk toegestuurd maar is zo'n disk echt nieuw of refurbished?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Hangt van zoveel dingen af, het enige wat je kan stellen is dat WD wel eens een series/batch slechte schijven lijkt hebben.

Kijk je in dit schema naar de WD40EFRX's dan lijken het redelijke schijven schijven, niet de beste zeker niet de slechtste .
https://www.backblaze.com...ve-failure-rates-q3-2016/
https://www.backblaze.com...ve-failure-rates-q1-2017/

https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html - ruwe data van ze

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 13-09-2017 13:51 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
d.drenth schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:47:
Dan nog een belangrijke vraag, hoe gaat een WD om met de defecte disken? Ik krijg altijd gewoon een nieuwe disk toegestuurd maar is zo'n disk echt nieuw of refurbished?
Als het refurbished is staat dit er altijd op. Dus zou je op het label moeten kijken ergens bovenaan meestal.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Soms heb ik zelfs nog liever refurbished waar alles met de hand in elkaar gezet is en alle testen doorstaan heeft dan eentje die gewoon van de band rolt.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Thuis een DS414J met op dit moment 2x 3TB WD Red. Nog *klopt af* nooit problemen gehad. Elke maand een mail met 0 bad sectors. Volgende week komen daar nog 2x 8TB WD Red's bij. Hopelijk houden die het ook gewoon goed vol.

Professioneel Heftruck Syndroom

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Heb inmiddels ook ongeveer 3 jaar 2x 3TB WD Red's in mijn DS214 Play zitten.
Ben er uiterst tevreden over, lekker snel en in mijn ervaringen betrouwbaar.

Geen idee hoe warm de 4TB's normaal lopen maar mijn 3TB zitten altijd rond de 30-32 graden, de 40-42 die jij haalt is misschien hoog?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Ik heb 6 3TB WD Red's in mijn xpenology zitten met verschillende power-on uren:
21656 = 2.5 jaar
21656 = 2.5 jaar
35776 = 4 jaar
35560 = 4 jaar
20920 = 2.3 jaar
20920 = 2.3 jaar

Ik heb 1 keer gehad dat een schijf stuk was en dat was toen ik hem kocht al. Deze was niet te schrijven en niet te lezen, maar voor de rest hebben al deze schijven 0 bad/reallocated sectors. Al zie ik nu dat er wel 1 is met een raw_read_error_rate van 45, welke ik dus ff in de gaten moet houden (een van de 2.5 jaar oude schijven). Ik vind ze dus iig de 3TB versie betrouwbaar genoeg.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb in mijn NAS met 4x 3TB WD Reds (WD30EFRX), 2.8 jaar power on en 20k power cycle count en in die periode 3 of 4 stroomstoringen nu 1 bad sector. Dat is te overleven.

Temperatuur is nu 21graden, dat scheelt misschien.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb 4 3TB RED in m'n 415+ en nog geen enkel probleem er mee. 3 stuks zijn van decemer 2012 en 1 van januari 2015. Ze zijn zo'n 30 graden. Ik vermoed dat jij ofwel gewoon pech hebt, of er speelt iets anders. Bijvoorbeeld trillingen (zijn ze niet zo happig op) of de temperatuur (40 graden is een stuk hoger dan de gemelde 30 graden).
(ik moet wel zeggen dat de schijven eerdaags de deur uit gaan zodra de DS 918+ beschikbaar is, maar dat is dan meer omdat ze dan 5 jaar oud zijn).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NeFoRcE
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic:
Mijn nas is elke dag alleen aan van 18:30 - 00:30. De rest van de tijd gebruik ik 'm toch niet. Ik vraag me alleen af of dit kwaad kan voor die schijven?

Professioneel Heftruck Syndroom

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
NeFoRcE schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:23:
offtopic:
Mijn nas is elke dag alleen aan van 18:30 - 00:30. De rest van de tijd gebruik ik 'm toch niet. Ik vraag me alleen af of dit kwaad kan voor die schijven?
Je hebt meer spinups en spindowns. Dus meer beweging en meer slijtage.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je vergeet de 3e optie, pech. Je hebt gewoon pech dat je met zoveel drive failures te maken hebt gehad. Wellicht een initiële slechte batch, kan gebeuren. Maar over het algemeen zijn de schijven van WD niet substantieel meer of minder betrouwbaar dan de concurrenten.

Wel kan ik zeggen dat zulke uitval niet normaal is. Backblaze zit bijvoorbeeld op een gemiddelde van net onder de 2% uitval terwijl ze vele duizenden schijven in gebruik hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:12
Hier inmiddels al een hele zwik nassen weggezet van een 1 bay tot een 8 Bay Synology met diverse RED disks

Prive een 211+ met 2x 2TB RED draaien, al een jaar of 2 probleemloos en een 412+ met 4x 4TB WD RED, inmiddels al 4 jaar probleemloos.

De enige disks uit de WD serie waar ik en wij op zaak problemen met hebben gehad zijn de 3TB versies. Die gingen regelmatig defect.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• d.drenth
Ik wil jullie bedanken voor de antwoorden.

Ik denk dat het een vorm van pech is of toch echt met de temperatuur te maken heeft waardoor ze gewoon sneller slijten. Op dit moment heb ik geen vergelijk dus kan niet zeggen of er verschil tussen bijvoorbeeld WD en Seagate is. Het zal een kwestie van tijd zijn dan weet ik meer.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Verwijderd neem aan dat je 4TB bedoelt. ;)

Helaas ook brakke schijven gehad van SG, maar ook andere merken helaas.
Nog niet veel geluk gehad, maar daarvoor kies ik steeds vaker voor een grotere SSD.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Je kan ongeluk hebben en brakke schijven hebben (slechte batch) .. maar ook een defect op mobo die ze sloopt .. dunno

ik heb mijn nas achter een ups hangen, (stroom pieken en dalen opvangen) en regelmatig fff stof eruit zuigen .. helpt niet 100% maar verbtered wel imho de levensduur..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry2014
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-03 22:55
Heb een Synology DS1513+ draaien met 5x de WD WD30EFRX - 68AX9N0 hierin. Systeem draait vanaf midden 2013 zonder problemen.

Gebruik varieert wel maar is in het algemeen laag: meer een grote backup machine voor videobestanden en beperkte webserver/fileserver functionaliteit overdag (+/- 5 gebruikers).

Ben mij wel aan het oriënteren om de schijven (deels) te vervangen door 8 of 10 TB exemplaren om wat meer ruimte te krijgen. Adviezen zijn welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.drenth
Even een update van mijn zijde:
  • 20 september had ik reeds de vernieuwde disk binnen, blijft top service
  • Heb 2 WD SSDs gekocht om SSD-cache hierop de activeren, dit kan ik helaas maar voor 1 diskgroup activeren dus het zal mijn RAID 10 met Seagate disken worden.
  • De afgelopen tijd na alle incidenten toch besloten om mijn Synology compleet opnieuw op te zetten, hierbij ga ik de WD disken definitief laten vervallen. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde daar DSM op de RAID 5 van WD disken staat. Ik heb 2 extra Seagate Ironwolf 8TB (ST8000VN0022-2EL112) aangeschaft om hier eerst de data op de backuppen. Hierna ga ik de 4 WD Red disken eruit halen, nog geen nieuw doel voor. De bestaande 5 Seagate disken ga ik opnieuw in RAID 10 opzetten en nadat ik alle data heb terug gezet zal ik de 2 nieuwe disken ook aan deze array toevoegen. Hierdoor krijg ik dan 7 Seagate 8TB (6x RAID 10 + 1 hotspare en hiernaast de 2 x WD SSD voor de Cache)
  • Gister de 2 backup-disken ontvangen en ben vandaag direct begonnen met de backup van de data. Ik ben nog geen uur onderweg en ontvang vanuit Nagios de volgende melding:
    "Volume 1" status:Degrade
    CRITICAL - Synology "DS3617xs" (s/n: "1690ODN050100", "DSM 6.1-15152"), problem with "Disk 8" (model: "WD40EFRX-68WT0N0 ") status:Crashed temperature:40, RAID status ( "Volume 1"): Degrade
    Nu ga ik je heel eerlijk zeggen deze disk is net 7 maanden oud en ik ben dan ook echt volledig het vertrouwen kwijt nu. Geen idee waar het precies aan ligt. Ik weet ook hoe het werkt en wat iedereen al zegt normaal nooit problemen met Western Digital Red. Ik stap er eerst vanaf en ga kijken hoe de Seagate disken zich houden de komende jaren. Doordat ik dan ook volledig op RAID10 kan draaien heb ik ook minder risico. Zorg hiernaast wel dat er minimaal 1 hotspare disk aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52
Zonder iets op jouw hardware aan te willen merken (is geen waardeoordeel, ik heb niet eens gekeken): elders op dit forum wordt gemeld dat bepaalde combinaties van (NAS/PC) hardware niet bestendig werkt met sommige harddisks, waar dezelfde typen harddisks in andere hardware zonder fouten blijven draaien.
Wellicht heb je gewoon pech met een verkeerde combinatie van jouw hardware en de WD disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.drenth
Renault schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:31:
Zonder iets op jouw hardware aan te willen merken (is geen waardeoordeel, ik heb niet eens gekeken): elders op dit forum wordt gemeld dat bepaalde combinaties van (NAS/PC) hardware niet bestendig werkt met sommige harddisks, waar dezelfde typen harddisks in andere hardware zonder fouten blijven draaien.
Wellicht heb je gewoon pech met een verkeerde combinatie van jouw hardware en de WD disks?
Ik snap je invalshoek maar je hebt je totaal niet ingelezen.

Je praat over een NAS/SAN met disken van WD speciaal voor een NAS.

Om dit punt nog even op te lossen, de disken zijn compatibel: https://www.synology.com/...S3617xs&category=hdds&p=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Paar jaar geleden had ik ook 2 WD red schijven van 3 terabyte.
Alletwee gingen ze net voor de garantie vervallen was stuk, tenminste....meerdere bad sectors.
Ze hangen in een qnap ts 251. Ik heb er daarna maar 2 red pro ingezet van 4 terabyte, tenminste 5 jaar garantie en tot nu toe geen problemen.

Kreeg indertijd refurbished schijven terug na opsturen defecte schijven.
Maar ik had geen vertrouwen meer in WD red. Indertijd zag ik dat meerdere mensen in hun review er ook problemen mee hadden. Zal mogelijk een slechte batch zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34
Ik lees dat veel mensen hier over pech schrijven, maar dan heb ik toch ook pech...

Synology DS216+II met 2x WD Red WD40EFRX-68WT0N0.
In augustus ging volume1 stuk, bad sectors en na test met tool van WD voor RMA gestuurd.
Vandaag ging volume2 stuk, zelfde verhaal. Net voor RMA gestuurd.

Grappige is dat ik deze schijven verleden jaar gekocht heb met een tussenpoos van 6 maanden om niet dezelfde batch te hebben ;)
Vervanger voor de eerste disk was een WD40EFRX-68N32N0.

Beiden waren nog in warranty en wordt netjes opgelost, maar het gedoe wat je ermee hebt pffff....

Ook ik gebruik hibernate van mijn NAS als deze niet gebruikt wordt. Zou dit een boosdoener kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ook in je nas instellen, dat er meer dan 1 sector fout mag zijn, anders gooit de nas bij 1sector fout de harde schijf er gelijk uit, en ja tegenwoordig hebben schijven vaker een sector fout.
Zelf heb het op 10 sectoren staan.

Ook de hd voordat je deze gaat gebruiken, alle sectoren testen, vaak is een hd al uit de fabriek fout, dan heb je deze tenminste niet in je nas zitten, want een hd gaat vaak in het begin fout.

Ook bijv een slechte voeding kan hd's defect maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Heb de WD Diagnostic software laten lopen, maar deze stopte ermee vanwege too many bad sectors.
Zowel de quick als extended test. WD zegt dan dat je de boel kan RMAen.
Dus ik denk dat het er meer dan 1 bad sectors waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Wat ook kan, is dat de NAS gewoon een slechte combinatie maakt met (exact) dat type schijf.
Stonden die harddisks (destijds, bij aanschaf) op de HCL van de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Renault schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:17:
Wat ook kan, is dat de NAS gewoon een slechte combinatie maakt met (exact) dat type schijf.
Dat genereert echt geen smart bad-sector errors.

• loyske
Renault schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:17:
Stonden die harddisks (destijds, bij aanschaf) op de HCL van de NAS?
Schijf stond op de lijst bij Synology.

• Renault
DukeBox schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:43:
[...]

Dat genereert echt geen smart bad-sector errors.
Mee eens!
Als je dit deel van het forum enkele jaren in de gaten houdt, valt op dat er inderdaadslechte series harddisk zijn.
Maar ook valt op dat niet elke NAS of PC even zorgvuldig met de harddisk omgaat (kwaliteit voeding bij opstarten en slechte netspanning e.d., warmtehuishouding bij warme plaatsing, vervuiling, trillingen enz.).
In diverse posts is "de oorzaak niet bekend" dat harddisks op opvallende manier uitvallen (bv. meerdere, net na de garantietermijn), waar anderen met dezelfde harddisks uit dezelfde serie / productieperiode jarenlang ongestoord doordraaien.
Daarom is het helemaal niet gek om eens kritisch te kijken of de omstandigheden waarin de harddisk wordt ingezet, wel zo optimaal zijn, onafhankelijk of het "zo gekochte standaard hardware) is of niet.

Op die invalshoek wou ik wijzen, meer niet.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Renault schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:18:
Als je dit deel van het forum enkele jaren in de gaten houdt, valt op dat er inderdaadslechte series harddisk zijn.
Maar ook valt op dat niet elke NAS of PC even zorgvuldig met de harddisk omgaat (kwaliteit voeding bij opstarten en slechte netspanning e.d., warmtehuishouding bij warme plaatsing, vervuiling, trillingen enz.).
;) DukeBox in "Kwaliteit Western Digital Red slecht?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-09 10:59

SKB

Hier toch ook maar eens op reageren.

We hebben hier een Synology RS2414rp+ met 12 x WD Red Pro 6TB (WD6002FFWX-68TZ4N0). Het voorbije jaar heeft onze synology 16! disken als failed gemarkeerd. Ondertussen contact gehad met synology en die lieten volgend bericht na:
There are know issues with certains brand/model of disks lately.

The issue concern Western digital disks, especially red pro model, Western Digital is aware of that, could be a firmware issue. If they are still warranty the best is to change the model by another batch dealing directly with Western Digital not the reseller. Or maybe another brand.

We found the caracteristic issue on ata6, ata15, ata16... for example

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 22:05
De reactie hierboven lijkt me erg nuttig. Het valt me sowieso op dat een heel groot deel van de beschreven problemen zich voor doet in Synology systemen.

Mijn bijdrage aan het topic is dan ook om te melden dat ik eind 2013 drie 3TB Red schijven heb gekocht voor mijn Netgear readynas.

Deze draaien tot de dag van vandaag zonder problemen (24/7). Het gaat om 40k uren, ongeveer 6000 spin ups en 95x power cycles door reboot of verplaatsen van de nas zelf.
Verder nog geen enkele error of reallocated sector.

In 2014 las ik idd op een aantal fora veel negatieve berichten. 3 TB Schijven na 6 maand al kapot gaan. Gelukkig is mij dat bespaard gebleven. Vervelende zaak, helemaal kort na de garantie want 3 jaar lijkt me ook echt te snel voor een dergelijke schijf.

Ik heb ze destijds gekocht omdat we bij mijn ouders op de boerderij maar 2mbit adsl hadden. Ik downloade dus ergens anders games en films en sloeg die thuis op. Nu met 1GB glasvezel is die oververbodig, maar ben erg benieuwd hoe lang zon schijf goed blijft, dus ik laat hem nooi doordraaien met verwaarloze date erop :)

[ Voor 25% gewijzigd door rcthans op 06-04-2018 01:21 . Reden: Onderste stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Sorry als ik er een beetje een opsomtopic van maak, maar wie weet dat er iets waardevols uit te halen valt.
Ik draai hier thuis meerder Synology NAS'en en heb nooit hibernation aangehad.
Misschien dat dat het verschil maakt, maar waarschijnlijk heb ik gewoon geluk.
Ik heb nu in totaal 26 WD Reds van verschillende groottes draaien en heb nog nooit een uitvaller gehad.
Ik heb zojuist effe gekeken en de oudste schijf die ik zie kruipt richting de 40.000 'power on hours'
De jongste WD Red die ik heb toch ook al 30.000 uren.
Ze kunnen dus ook heel stabiel zijn. Of dat een kwestie van geluk is? Misschien.
Misschien is het omdat ik geen hibernation draai en toevallig geen slechte batches heb getroffen.
Ik heb steekproefsgewijs 10 schijven bekeken en bij allemaal is de start stop count onder de 200.
Ook heb ik nog een zooi andere WD (maar geen red) en daar heb ik ook geen uitvaller tussen gehad.
De oudste die ik nu zie heeft een 'whopping' 63.000 (!) uren erop zitten maar geen enkele "spin retry" count van boven de 0.
Dat heb ik op geen enkele schijf gezien die ik in de NAS'en heb zitten.
Toen ik 10 jaar geleden nog mijn HDD's in losse computers had zitten was dat altijd bij mij waar ze uiteindelijk op gingen falen. Of bad sectors of dat ze steeds meer moeite hadden met opspinnen.
Toen ik mijn eerste NAS aanschafte in 2008 heb ik daarom toen als experiment gekozen om 'm niet in hibernation te laten gaan en dat houd ik al 10 jaar vol en het lijkt, voor mij, met succes.
Nog voordat ik mijn storage ging centraliseren heb ik namelijk mijn portie HDD failures wel gehad.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hybernation ook uitstaan om de door ZaZ genoemde reden, apps en actieve programma's draai ik vanaf een (wat oudere) Intel SSD.

Draaide in het verleden met vrij veel verschillende hdd's in een zelfbouw NAS (met 7 HDD's totaal), gingen er altijd wel 1 of 2 kapot ieder jaar. O.a. 3*1,5TB WD Greens gehad die alle 3 vlak achter elkaar, net buiten de garantie kapot gingen. Recenter zijn mijn pricewatch: Seagate Desktop HDD, 3TB allemaal overleden.

Draai nu met 6*10TB Red's in raid 6 in een DS1817+, heb er wel een UPS voor staan overigens (zou technisch gezien kunnen helpen?).

In welke hardware heb jij de HDD's @ZaZ ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
Hmmmmm... weet nu eigenlijk nog niet welke red-line je gebruikt.
Er zijn er n.l. 3 soorten in, de eerste is de normale WD-Red, de 2e is de WD-Red Pro, en de 3e is de (en deze gebruik ikzelf ook) de WD_Red 24/7 NAS!!
En uit ervaring weet ik dat alleen de 3TB schijven veel problemen leveren, daarbij de 2,4 en 8 TB schijven in de 24/7 NAS serie het tot op heden nog altijd super doen..
Heb alleen soms enkele twijfels over de 8TB daar deze op sommige momenten ook weer iets warmer worden dan gedacht... maar afwachten dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Tortelli schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:35:
In welke hardware heb jij de HDD's @ZaZ ?.
Synology:
DS1815+
DX513
RS2416+ (2x)
DS411 (2X)

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Ik draai al 4 jaar met WD Reds.
Heb een tijd (1 a 2 jaar) de 4TB gehad maar die snel weggedaan.
Toen overgestapt naar 6TB

Uitval 1 a 2 Stuks op 4TB WD Red op 8 stuks
Uitval op 6 TB 1 Stuk op5 stuks

Ik koop disken uit verschillende series.
Zaakelijk laats 6 Seagate Iron Wolfs aangeschaft bunnen 5 min waren 2 overleden.
Kwamen uit een zelfde batch
Ook zakelijk megemaakt dat 2 van de 5 SSD samsung Pro 1 TB ook defect gingen was ook niet leuk.
ook eenzelfde batch

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

4POX

Everybody is wired

Wat zijn de serienummers van de schijven?

Tijdens mijn stage vertelde de ICT manager dat het een bedrijfsrisico is om een raid-array te bouwen met schijven die dezelfde productiedatum hebben.

Later werd deze theorie bewezen dat twee schijven in mijn computer allebei dezelfde week stuk gingen. Het verschill in de het serienummer was maar vijf.

Dus uit nieuwsgierigheid. Waren de kapotte schijven op dezelfde dag geproduceerd.

Belangrijker nog. Is het belangrijk om naar de productiedatum te kijken of is dit een broodje aap?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik gebruik al een paar jaar wd greens in mdadm. Nog altijd draaiende. Wel heb ik power saving spindown uitgezet met wdidle3, dit maakt greens fysiek hetzelfde als reds.

Edit link: http://idle3-tools.sourceforge.net/

Edit: ook niet onbelangrijk, er blaast 24/7 een 120mm fan langs deze disks, temps blijven daardoor op 27 graden gemiddeld. Volgens mij scheelt dat enorm in levensduur.

[ Voor 42% gewijzigd door pennywiser op 06-04-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Precies om de reden die de TS aangeeft, draai ik in mijn NAS (of andere RAID setups) nooit met dezelfde disks van dezelfde fabrikant.
Ik heb 3x4TB in mijn Synology.
1 Seagate, 1 WD en 1 Hitachi

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:52
Ik ben in mijn Windows Home Server v1 begonnen met WD greens waarvan er nu nog maar 1 werkt, maar wel met de bekende SMART melding dat de koppen te vaak geparkeerd zijn.
Daarnaast ondertussen een 250GB schijf als OS schijf en
2x 3TB WD Red EFRX. Deze heb ik geen problemen mee gemerkt of gezien en ze zitten er al best een aardige tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook WD reds (2x 4TB in mirror ) in mijn Synology NAS. Die draaien inmiddels 3 jaar non-stop (hybernate uit). Ondertussen zijn de beide Seagate ST4000VN000 schijven die in de backup zaten in dezelfde periode al overleden!

In ieder geval ben ik blij dat ik voor beide systemen voor andere HD fabrikant heb gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:01
Ik gebruik ook al jaren WD reds en Greens in mijn Synology(s) en mijn bevinding is dat met hybernate uit de schijven het langste meegaan.
Tot een 2,5j terug had ik dat aan staan en met regelmaat een schijf stuk (2,3 en 4TB serie).

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 16:53
hier 4x 4TB WD Red, 2x 2TB WD Red en 2x 2TB WD Green draaien, vanaf 2012 al geen kapotte schijven gehad.

Ik ben dan ook een zeer tevreden WD klant.
(overigens, allemaal in een Synology) (DS 415+ en DS212J)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

4POX schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:14:

Tijdens mijn stage vertelde de ICT manager dat het een bedrijfsrisico is om een raid-array te bouwen met schijven die dezelfde productiedatum hebben.

Later werd deze theorie bewezen dat twee schijven in mijn computer allebei dezelfde week stuk gingen. Het verschill in de het serienummer was maar vijf.

Dus uit nieuwsgierigheid. Waren de kapotte schijven op dezelfde dag geproduceerd.

Belangrijker nog. Is het belangrijk om naar de productiedatum te kijken of is dit een broodje aap?
Ik weet niet of het een broodje aap is maar het klinkt plausibel, dat schijven uit dezelfde batch ook dezelfde zwakheden kunnen hebben, en ik neem mijn voorzorgen.
Bij de meeste winkels betaal je bij bedragen boven € 100 (en vaak minder) geen verzendkosten meer. Als ik meer dan twee schijven nodig heb dan koop ik ze bij verschillende winkels. Bij elke winkel bestel ik er dan twee. Daarmee verklein ik het risico dat alle schijven uit dezelfde batch komen.
Natuurlijk kost het ook wat aangezien ik dan niet klakkeloos alles bij de goedkoopste winkel kan kopen. Maar mijn data is het waard.

Ik realiseer me net dat kwaliteitscontrole op veel producten ook met batches werkt. Je test een aantal exemplaren uit een batch, en als ze niet door de test komen, dan wordt vaak de hele batch afgekeurd. Dat zal wel niet zomaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 06-04-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pberchum
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-07 15:06
Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn Synology DS916+ is nu bijna 2 jaar oud en alle originele schijven zijn nu vervangen. Daarbij ben ik 1x alle data verloren (gelukkig wel een goede backup) doordat tijdens de initialisatie van een nieuwe disk een tweede disk faalde. Na contact met de leverancier is ook de gehele NAS (onder garantie) vervangen, inclusief 2 van de 4 schijven. Helaas beginnen de vervangende schijven nu hetzelfde probleem te vertonen en heb ik daar ondertussen ook al weer 1 van vervangen. Als dit zo doorgaat ga ik ook overwegen over te stappen naar een ander merk disks. Voor de zekerheid draai ik nu SHR met 2 disk redundantie.

[ Voor 22% gewijzigd door pberchum op 06-04-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:44
4POX schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:14:

Ik zou het afdoen als hooguit plausibel onder geselecteerde omstandigheden. Een fabricagefout binnen een batch. Daarbuiten, zou er hiertoe geen andere gegronde verklaring zijn. Bovendien maakt zelfs dat eigenlijk weinig uit, want bij failure van 1 drive zul je deze doorgaans per direct vervangen om je reduncancy te bewaken. Want ook een drive uit een andere batch loopt tenslotte risico op failure.

Mijn eigen WD reds draaien overigens circa 2.5 jaar zonder problemen. Weet even niet de serienummers van deze schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:20
WD red zijn prima schijven, punt...
Heb wel eens gelezen dat de 3 Terra variant meer uitval had....

Draai zelf 4 keer 4 terra.... draait al jaren zonder brokken...

Het lijkt wel of die NAS van je schijven eet.... :)

Ik zou als ik jou was de Support TIcket van Synology gebruiken...ze kunnen die Nas zo uitlezen daar in Taipei... Het lijkt me eerder dat die NAS niet lekker is, dan dat een hele serie van die schijven niet ok zouden zijn , daar geloof ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:10
heb hier ook een aantal WD schijven en ook nog een oude WD green schijf draaien, Heb nog nooit geen uitval gehad in mijn PC, Heb de schijven al een mooie tijd draaien 24/7, Misschien wel mazzel weet het niet.

Heb de schijven altijd goed gekoeld en laat ze gewoon continu draaien. En nog nooit geen slechte sector gezien.

WDC WD30EFRX-68EUZN0 3TB met 36k draai uren
WDC WD30EFRX-68AX9N0 3TB met 41.588 draai uren
WDC WD20EARS-00MVWB0 2TB 54465 draai uren, Oude WD Green :)

Heb nog een aantal schijven liggen, maar heb ze niet allemaal in gebruik, in het verleden hebben ze in een Raid opstelling gedraaid, Nu als back-up schijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

inventaris: WhiteNoise
2x 6TB Red in RAID1

inventaris: StormTrooper
2x 3TB Red in RAID1

inventaris: NAS
8x 3TB Red in RAID5 + 1 cold spare (nog niet nodig gehad, nog in verpakking)
8x 6TB Red in RAID6 + 1 cold spare (nog niet nodig gehad, nog in verpakking)
10TB Red in RAID6 (gebruik geen cold spare meer.)

PCs en NASsen gaan regelmatig aan en uit, no issues.

[ Voor 17% gewijzigd door GoT op 08-04-2018 09:19 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 21:06
Nadat ik bijna 3 jaar geleden 3 x WD Red 4GB (WD40EFRC) disken heb aangeschaft, ben ik zeer ontevreden met de kwaliteit van de disken. Begin dit jaar heb ik de 5e RMA moeten aanmelden. Ik heb destijds een extra disk aangeschaft exact gelijk aan de andere disken. Nu 6 maanden later is deze disk ook al weer gesneuveld. Ik begin me een beetje af te vragen of dit normaal is? Moet zeggen dat de service verder prima is en de disken worden zonder vragen vervangen, maar heb liever disken die het gewoon doen.
  • Ik gebruik de disken in een Synology DS3617xs (eerder DS412+)
  • De disken worden gewoon voor opslag gebruikt met laat ik zeggen niet super actief gebruik.
  • Synology draait qua ventilatie op Volle Snelheid.
  • De temparatuur draait op ongeveer 40-42 graden

Sinds begin dit jaar gebruik ik ook Seagate Ironwolf 8GB (ST8000VN0022-2EL112) disken maar hier tot op heden geen problemen mee, ook logisch gezien de leeftijd. Moet wel eerlijk zeggen dat deze disken veel warmer worden en standaard tegen de 50 graden aanlopen.
Waar en hoe doe jij die RMA?
Ik heb hier 2 stuks WD40EFRX, gekocht in november 2016, die lekker in een DS206PLAY hebben gedraaid. Vorige week ineens na elkaar stuk. Gelukkig heb ik tussentijds alles kunnen backuppen.

Er zit nog garantie op tot november 2019. Maar Alternate wil ze naar WD opsturen ter reparatie. WD zegt zelf ook dat ze hem gaan repareren en ik hem gerepareerd terugkrijg?

Ik ruil natuurlijk ook liever even direct om voor een nieuwe.

En hoe kan ik zorgen dat niemand meer bij mijn data komt? Is de Full Erase optie van de WD diagnostic tool voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:47
In mijn zoektocht voor een HDD voor de NAS kwam ik op dit topic uit en ik lees dat er een aantal mensen veel ellende hebben en sommigen hebben ook geluk. Voor mijn zoektocht heb ik echter geen sluitend antwoord gevonden.

Ik ben voornemens binnenkort een NAS aan te schaffen en mijn voorkeur gaat uit naar de DS118. Hiervoor zoek ik een 4TB schijf. De NAS wil ik gebruiken voor:
  • Backup vaste PC
  • Backup voor iemand via internet met een Synology NAS
  • Backup voor iemand via internet met een Laptop
  • Sharen van een foto folder voor familie zo af en toe
  • Wellicht het via internet beschikbaar maken van bepaalde data voor mijzelf zo af en toe
  • Wellicht Domoticz draaien
Op het laatste punt na is er dus geen noodzaak om de NAS 24/7 te laten draaien. Sterker nog, hij zal waarschijnlijk lang niet elke dag aan staan. Nu lees ik hier dus dat er mensen zijn die goede ervaringen hebben met WD REDs die 24/7 draaien, maar voor mijn verwachte gebruikt vind ik het verspilling om de NAS 24/7 aan te laten staan. Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben met het niet 24/7 draaien van WD REDs? Of is er wellicht een andere schijf dan meer geschikt?

Via de pricewatch kwam ik op het volgende lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Bumpy_NL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:49:
In mijn zoektocht voor een HDD voor de NAS kwam ik op dit topic uit en ik lees dat er een aantal mensen veel ellende hebben en sommigen hebben ook geluk. Voor mijn zoektocht heb ik echter geen sluitend antwoord gevonden.

Ik ben voornemens binnenkort een NAS aan te schaffen en mijn voorkeur gaat uit naar de DS118. Hiervoor zoek ik een 4TB schijf. De NAS wil ik gebruiken voor:
  • Backup vaste PC
  • Backup voor iemand via internet met een Synology NAS
  • Backup voor iemand via internet met een Laptop
  • Sharen van een foto folder voor familie zo af en toe
  • Wellicht het via internet beschikbaar maken van bepaalde data voor mijzelf zo af en toe
  • Wellicht Domoticz draaien
Via de pricewatch kwam ik op het volgende lijstje.
Waarom een 1-bay NAS? Bij uitval van één schijf is dan wel alles foetsie. Als je het als back-up medium wil gebruiken zou ik toch op het hart willen drukken er een USB schijf bij te kopen met dezelfde capaciteit om ook van je NAS een "offline" back-up te hebben. Berg die schijf ergens anders op zodat je altijd een veilige kopie hebt. Dit is hoe dan ook altijd aan te raden, ongeacht hoeveelheid schijven.

Verder zie ik geen gekke dingen in wat je ermee wilt doen. Qua schijf neig ik zelf naar de WD Red of Seagate Ironwolf. Zoals je ziet maakt het prijs technisch weinig uit met een reguliere desktop schijf. Twee tientjes doen het hem niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Bumpy_NL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:49:
In mijn zoektocht voor een HDD voor de NAS kwam ik op dit topic uit en ik lees dat er een aantal mensen veel ellende hebben en sommigen hebben ook geluk.
Bedenk dat mensen met klachten eerder geneigd zijn dit op internet te posten. Zou jij topics vol zetten met hoe vlekkeloos jouw setup draait ;)? Je gaat dus altijd meer negatieve dan positieve berichten vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 21-08-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:47
Een USB schijf als backup heb ik al. Als ik het goed begrijp goed je de REDs niet specifiek te mijden als je hem niet 24/7 in bedrijf heb. Zou de Seagate Barracuda 4TB niet ook een goede keuze zijn, die is ongeveer 25 euro goedkoper. Of anders de BLUE met eventueel de minder agressieve head parking instelling? Of heb je dan een groot verlies in kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
br00ky schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Bedenk dat mensen met klachten eerder geneigd zijn dit op internet te posten. Zou jij topics vol zetten met hoe vlekkeloos jouw setup draait ;)? Je gaat dus altijd meer negatieve dan positieve berichten vinden.
En vaak hebben daardoor populaire schijven ook meer negatieve reacties, want er zijn er gewoon meer.

Even afkloppen, maar mijn 4x 3TB WD red draaien nu vanaf begin 2013 zonder enkele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Ik zou in ieder geval weg blijven van Seagate. Die maakt pas bagger. Heb 6 van die schijven gehad en ben inmiddels over op WD Red. Sinds 2013 nog geen eentje uitgevallen en ze draaien 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMW
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-04-2022

TMW

Hier helaas een slechte ervaring.

Heb een DS416Play met 4 WD Red 3TB van de serie WD30EFRX-68EUZN0. Op zaterdag gaf HD1 (die een paar keer een slechte sector had gemeld) opeens een melding dat er in veel sectoren fouten waren gevonden (en gerepareerd). Dit zag ik maandag. Die dag gaf disk3 opeens een foutmelding en crashte direct erna, dus direct WD support gebeld.
WD Support heeft de SMART logs bekeken en op donderdag had ik met een RMA 2 vervangende disks in huis. Disk 3 vervangen en een rebuild opdracht gegeven.

Helaas is bij de rebuild van het volume de 1e disk na een haf uurtje ook gesneuveld.

Alhoewel ik de NAS als back-up heb, en er geen grote schade is, toch een vraag: Is er iemand die een suggestie heeft hoe ik de data evt nog kan kopiëren naar een nieuwe Drive, zodat ik toch een rebuild kan doen?

HIerbij nog wat feiten voor de betrouwbaarheidsstatistieken:

- De ene disk had slechts 9894 uur gedraaid en de andere 9885 uur.
- Beide met duidelijk verschillend serienummer.
- NAS wordt niet zwaar belast,
- bedrijfstemperatuur ligt gem rond de 30-32 graden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayumi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-04 08:46
Ik heb eind december 2016 4x een 4TB WD40EFRX Red gekocht. Vanochtend lag mijn DS416Play eruit en bleek disk 2 foutmeldingen te geven. Mijn PC draait nu een testprogramma van WD en duurt nog wel even.
Ik moet de schijf opsturen naar Alternate (daar gekocht) en die sturen 'm weer door. Op internet lees ik dat het vaak disk 2 is die stuk gaat, is er een probleem met de NAS?
Nu baal ik als een stekker omdat ik mijn NAS weken niet kan gebruiken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Waarom kan je je NAS wekenlang niet gebruiken als er 1 disk minder in zit? :?
Welke RAID heb je geconfigureerd en heb je een recente backup?
Heb je geen reservedisk beschikbaar zodat je snel weer online komt?
Pagina: 1