NAS vs Cloudstorage voor MKB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-12-2025
Mijn vraag
Om een lang verhaal kort te maken. Ik stel deze vraag voor het bedrijf van mijn moeder (ik help hier wel eens mee in de vorm van grafisch vormgeven). Vroeger (10 jaar geleden) ben ik begonnen aan de opleiding media technologie. Inmiddels studeer ik geneeskunde dus mijn kennis is wel aardig afgezwakt vandaar dat ik jullie advies/hulp goed kan gebruiken.

Momenteel zijn wij niet tevreden met de huidige manier van werken in het bedrijf. In het bedrijf werken ongeveer 10 personen (tegelijkertijd) verspreidt over 10 á 15 devices. De opslag van ALLE bestanden gaat via Google Drive. Buiten het feit dat deze dienst ermee stopt zijn hebben wij hier ook te vaak problemen mee gehad. In de vorm van niet goed synchroniseren etc.

Normaliter gebeurt het onderhoud door een systeem/netwerkbeheerder via een extern bedrijf. Echter vinden wij (ik) dat hij te duur is en niet over voldoende kennis beschikt. Vandaar dat we ook opzoek zijn naar een ander en ik mijn vraag aan jullie voorleg.

Is een NAS (in ons geval) beter dan een Cloud dienst. Zelf denk ik van wel door het onderstaande:
- Altijd beschikking over onze bestanden (ook als er geen internet is)
- Geen maandelijkse rekening
- Bestanden in eigen beheer (waaronder de back-ups)

Het plan is om de afdelingen als “gebruiker” aan te maken in de NAS. Kan dit zomaar of levert het problemen op als meerdere mensen tegelijkertijd als 1 gebruiker inloggen?

En de belangrijkste vraag, welke NAS zou je ons adviseren?
Prijs: €400-600 (is dit reëel)
Geheugen: 1TB zal meer dan genoeg
Capaciteit: op een piek zouden 10 mensen tegelijk (word) bestanden moeten kunnen bewerken.

Alvast bedankt voor het advies!

Alle reacties

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:50
Een NAS zal zeker op lange termijn kostenbesparend zijn. Echter zou ik voor jezelf gaan nadenken of het mogelijk is dat je ten alle tijden support kan leveren. Simpel gezegd werkt een clouddienst altijd, maar als er een stroomstoring is geweest en de netwerkschijf van je NAS is niet meer te benaderen, beschik je dan over de tijd en kennis (wat betreft OS/applicaties) om dit te repareren.

De overstap is op dit moment aantrekkelijk, maar ik zelf houd altijd in het achterhoofd hoe de situatie zal zijn over bijvoorbeeld 5 jaar. Is het bedrijf gegroeid en heb jij nog wel tijd om het te monitoren etc.

Edit: en daarnaast moet een standaard NAS voor 400-600 euro wel lukken. Hangt er ook weer vanaf of je voor een prebuild gaat (denk aan Synology systemen), of hem zelf gaat samenstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door _PieterZ op 13-09-2017 12:45 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NAS & local users... Ja, dat gaat 'm worden zeker als Marietje een heeel belangrijk bestand moet openen van Klaasje terwijl Klaasje niet op kantoor is. Tenzij je LDAP hebt op kantoor (en iemand die dat beheert), zou ik daar dus niet aan beginnen.

Ik zou eerst maar eens inzichtelijk krijgen wat de wens is, wat de huidige techniek is etc. Dat iemand zijn werk nu niet (lijkt) te doen, wil niet zeggen dat een geneeskundige het "even" beter kan met een topic op GoT.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-12-2025
MAX3400 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:50:
Ik zou eerst maar eens inzichtelijk krijgen wat de wens is, wat de huidige techniek is etc. Dat iemand zijn werk nu niet (lijkt) te doen, wil niet zeggen dat een geneeskundige het "even" beter kan met een topic op GoT.
_PieterZ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:34:
Een NAS zal zeker op lange termijn kostenbesparend zijn. Echter zou ik voor jezelf gaan nadenken of het mogelijk is dat je ten alle tijden support kan leveren. Simpel gezegd werkt een clouddienst altijd, maar als er een stroomstoring is geweest en de netwerkschijf van je NAS is niet meer te benaderen, beschik je dan over de tijd en kennis (wat betreft OS/applicaties) om dit te repareren.
Misschien gaf ik het niet helemaal duidelijk aan. Maar ik ben zeker niet van plan dit op mij te gaan nemen. Op het moment zijn wij ook bezig met het zoeken naar een nieuwe beheerder maar ook deze zoektocht is zeker niet makkelijk. Daarom stel ik deze vraag ook alvast zodat ik meer inzicht kan krijgen. Momenteel krijgen we namelijk gemixte signalen met heel verschillende prijskaartjes. Ik wil dus vooraf (onafhankelijk) deskundig advies zodat ik weet dat we de juiste beslissing nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door UnMercable op 13-09-2017 12:56 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je een bepaalde snelheid nodig of zijn het allemaal kleine bestanden? Juist in kleine omgevingen die geen hoge eisen stellen aan performance zou ik het lekker uitbesteden aan een bedrijf die alle vaardigheden bezit om de juiste redundantie en backups te regelen.

Genoeg methodes voor een offline sync zodat je ook zonder internet door kan werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:50
UnMercable schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:55:
[...]

[...]

Misschien gaf ik het niet helemaal duidelijk aan. Maar ik ben zeker niet van plan dit op mij te gaan nemen. Op het moment zijn wij ook bezig met het zoeken naar een nieuwe beheerder maar ook deze zoektocht is zeker niet makkelijk. Daarom stel ik deze vraag ook alvast zodat ik meer inzicht kan krijgen. Momenteel krijgen we namelijk gemixte signalen met heel verschillende prijskaartjes. Ik wil dus vooraf (onafhankelijk) deskundig advies zodat ik weet dat we de juiste beslissing nemen.
Oke, dat was me inderdaad nog niet duidelijk. Dan zou ik het ook vooral bij de nieuwe beheerder neerleggen, waar hij het prettigst mee werkt.

Zelf gebruik thuis FreeNAS; een platform met talloze mogelijkheden. Hier op Tweakers ongetwijfeld meer informatie over te vinden. Op basis hiervan en een bijvoorbeeld een configuratie als hier te vinden is, moet het wel goedkomen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11-2025
UnMercable schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:21:
Het plan is om de afdelingen als “gebruiker” aan te maken in de NAS. Kan dit zomaar of levert het problemen op als meerdere mensen tegelijkertijd als 1 gebruiker inloggen?
Dat is geen probleem hoor.
Maar meestal wil je toch losse accounts maken want niet iedereen mag bij de directie bestanden (bijvoorbeeld).
Teven wil je iemand's account uit kunnen zetten wanneer die uit dienst gaat.
Dit is extra belangrijk wanneer je nas ook via internet benaderbaar is.

Als die 10 mensen tegelijk grote bestanden aan het bewerken zijn zou ik een profi nas kopen met SSD's.
Is dat niet het geval dan kan je met een gewone ook uit de voeten.
Zou wel raid 5 nemen dus minimaal een 4 bay.

Een andere optie is Microsoft Online maar best duur en je moet online zijn (delen via "locally cached" onedrive vind ik niet zo handig bij gebruikersmigraties).

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-12-2025

CasGas

.

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook beter om eerst de wensen/eisen in kaart te brengen en dan op basis daarvan een oplossing te bedenken, in plaats van een oplossing hebben en dan bedenken of het genoeg is.

Voor 10 man zal er toch ondersteuning moeten zijn, ook als het uiteindelijk maar een "simpele NAS" zal worden. Zo niet, dan ligt het bedrijf plat omdat misschien niemand weet hoe het zit?
"Het plan is om de afdelingen als “gebruiker” aan te maken
Dat is een bijzonder slecht plan, je maakt gebruikers aan die je in een groep zet waarbij de groep op bepaalde afdelingsmappen rechten heeft. Zo hou je bijzonder veel controle over de bestanden en rechten die daar bij horen, nu ben je totaal niet flexibel als je een afdeling een gebruiker maakt.

Meer uit praktisch oogpunt, wat is te duur voor een beheerder?
Als ik het namelijk zo lees is dit wel allemaal uit goede wil, maar een bedrijf met 10 man is er wel van afhankelijk, zijn ze het er mee eens dat als er calamiteiten zijn dat jij eerst de opleiding voor die dag moet afmaken en dan die kant op kan komen? Daar zal men serieus over na moeten denken voordat beslissingen genomen zullen worden naar mijn idee.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OT

Naast het wensen plaatje mis ik toch wel een boel eigen inzet aan wat je zelf hebt uitgezocht maar de (on)mogelijkheden en kosten hiervan.

Tijd voor een nieuwe sig..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gman schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:07:
[...]

Als die 10 mensen tegelijk grote bestanden aan het bewerken zijn zou ik een profi nas kopen met SSD's.
Is dat niet het geval dan kan je met een gewone ook uit de voeten.
Zou wel raid 5 nemen dus minimaal een 4 bay.
Want?

Neem aan dat het thuiskantoortje met 10 medewerkers geen 5Gbit ethernet of 40Gbit glas heeft liggen. Een beetje NAS trapt er 128MB/s aan doorvoer doorheen; je moet wel heel bizar grote bestanden willen gebruiken als je met die snelheid niet uitkomt.

En waarom RAID5?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:51

Haan

dotnetter

Je zou ook kunnen kijken of een Office 365 abonnement rendabel is. Kost misschien per maand wat meer, maar je hoeft er geen hardware voor in huis te halen en onderhoud door een externe systeembeheerder zou ook nihil moeten zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1