• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 18:13
Groeten,

Ik heb een hoop HD films, zowel digitaal als nog op schijf die ik allemaal thuis wil brengen op één deftige schijf om ze vervolgens te bekijken via Plex.

Hoeveel opslag ik nodig ga hebben dat ga ik nog even bekijken, maar met de komst van 4k media wil ik vooral zeker zijn dat de schijf snel genoeg is. En of er een verschil is tussen een klassieke schijf en een externe USB 3.0.

Dus, is 5.400 RPM te traag, is USB 3.0 genoeg transfer voor 4k, is een externe schijf even goed voor Plex te streamen.. graag wat advies!

Alvast dank :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat ligt er voor een groot gedeelte aan wat de bitrate is voor die films. Je hebt zwaar gecomprimeerde films van 10GB en complete rips van 120+GB. Dat vereist dus ook 10 keer meer bandbreedte.
Basicly, zolang je die film in minder dan de helft van de speeltijd gekopieerd krijg zit je zeker goed :)

Maar over het algemeen 5400 rpm is meer dan snel genoeg (films gaan sequentieel, en daar zijn HD's heel goed in).

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 13-09-2017 10:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een officiele UHD bluray disc is maximaal 120Mbit doorvoer oftewel een kleine 14MB/s. Dat zou je nog moeten kunnen halen op een PATA-schijfe. Een scene-rip van 4K zit tussen de 12 en 40Mbit op H264 ergo maximaal 5MB/s.

Ik zie dus niet helemaal de noodzaak voor dit topic; een gemiddeld USB2.0-stickje kan 5MB/s random read voor je voor elkaar krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Zoals @MAX3400 ook al reeds aangaf is het niet direct nodig, maar uiteraard is dat ook afhankelijk van wat je nog meer op dat moment met die disk doet. Wordt de storage 100% dedicated voor je 4k-content gebruikt, dan kan je dat dus eigenlijk op zo ongeveer alle storage wel af. Sla je alle rommel op dezelfde (fysieke) disk(s) op als waar bijvoorbeeld ook je OS op staat, of databases op staan, dan kan het een heel ander verhaal worden.

Over het algemeen geldt ook hier weer, meten is weten. Controleer dus je resource-monitor (via de taskmanager) en let met name hierin op de Diskqueuelength. Dat is de tijd dat het duurt voordat een proces weer aanspraak kan maken op de schijf, wat dus daarmee weer nauw samenhangt met het aantal IOPS dat je kan leveren op je storage. Hoe hoger die Diskqueuelength, hoe trager de reacties zijn die je eruit krijgt. Over het algemeen geldt dat een Diskqueuelength met een waarde boven de 2 echt te lang is, en eigenlijk wil je de waardes bij voorkeur onder de 1 houden; dan merk je vrijwel geen vertragingen eruit.

Overigens lijkt me je plan om alles op "1 deftige schijf" onder te brengen een vrij slecht plan; schijf stuk is content weg. Handiger is dus om er een raid1 of raid5 (of hoger) van te gaan maken, zodat je in ieder geval je data relatief veilig hebt staan. Afhankelijk van je configuratie kan je daarmee ook de nodige performance-winsten nog boeken.

Uiteraard geldt bovenstaande voor conventionele spinning disks. Praten we over SSD's, dan gelden net even iets andere methodieken om optimaal te kunnen werken (wijkt niet heel veel af, maar wat puntjes om rekening mee te houden).

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

445033

Koop een Synology (pricewatch: Synology DiskStation DS416. Daar kan je ook nog eens Plex Mediaserver op draaien. Ik zou voor een 4 bay gaan die je in eerste instantie kan vullen met 2 WD Reds (pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. 1 voor je data en 1 voor Raid of SHR (ik gebruik het laatste). Snelheid van de schijven is van geen enkel belang voor afspelen van deze server. 4 bay's lijkt veel, maar ik ben ook een filmjunk en zit ondertussen op 8TB aan data (niet alleen films, maar toch).

• Darks
  • Laatst online: 08-06 18:13
Oké dan was mijn vrees eigenlijk helemaal ongegrond, ik ging er van uit dat 4k streamen op oudere schijven / technologie sowieso voor problemen zou zorgen. Bedankt voor de verduidelijking.

Dan ga ik goedkoop starten, ik kan nog wel een schijf of twee weg in mijn PC, die kan ik later dan nog omzetten in een aparte server.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• road rebel
  • Laatst online: 06-06 12:23
Hier werkt het goed met 5400rpm schijven in een USB 3.0 behuizing in JBOD.
Persoonlijk ben ik niet zo fan van de oplossing van @Musicmasters met een Synology DS416NAS icm. Plex , omdat dergelijke Synology niet in staat zal zijn om actief te transcoden. En vroeg of laat stoot je op een file of type ondertiteling die transcoding zal vereisen. Verder is Synology wel top, en 4Bay is ook een goede tip, ik zie dat ik nu ruim over de 12TB zit en je komt er snel. Ga je voor Raid dan heb je sowieso meer opslag nodig.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

road rebel schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:13:
Hier werkt het goed met 5400rpm schijven in een USB 3.0 behuizing in JBOD.
Persoonlijk ben ik niet zo fan van de oplossing van @Musicmasters met een Synology DS416NAS icm. Plex , omdat dergelijke Synology niet in staat zal zijn om actief te transcoden.
Niet met Plex; op andere forums zie je dat Plex transcoding regelmatig errors geeft bij zeer hoge bitrates en/of 4K-resolutie. Maar als je dan via Videostation afspeelt, werkt het wel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

445033

MAX3400 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:15:
[...]

Niet met Plex; op andere forums zie je dat Plex transcoding regelmatig errors geeft bij zeer hoge bitrates en/of 4K-resolutie. Maar als je dan via Videostation afspeelt, werkt het wel.
Of gewoon rechtstreeks via een mediaplayer en dan maar geen Plex. Overigens heb ik dit probleem nog niet gehad met mijn LG Oled of laptop.

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 16:43
445033 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:03:
Koop een Synology (pricewatch: Synology DiskStation DS416. Daar kan je ook nog eens Plex Mediaserver op draaien. Ik zou voor een 4 bay gaan die je in eerste instantie kan vullen met 2 WD Reds (pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. 1 voor je data en 1 voor Raid of SHR (ik gebruik het laatste). Snelheid van de schijven is van geen enkel belang voor afspelen van deze server. 4 bay's lijkt veel, maar ik ben ook een filmjunk en zit ondertussen op 8TB aan data (niet alleen films, maar toch).
Waarom adviseer je iemand direct een Synology als je niet weet wat voor Plex Clients hij heeft i.v.m. transcoderen? 4K films transcoderen omdat er SRT bestanden bijzitten gaat een DS416 echt niet trekken.

XboxLive: Dave 130R

• road rebel
  • Laatst online: 06-06 12:23
Ja, dat kan zeker aan Plex liggen, ik heb het verder niet uitgetest ofzo. Ik weet alleen dat Plex een mooie oplossing is, maar in mijn geval werkte het enkel goed op Intel machines. Werkte, omdat ik na een paar tegenslagen en gefaalde updates na velen jaren Plex naast mij heb gelegd en op Emby ben overgestapt. Het werkt niet vlekkeloos, maar ik kreeg er wel oplossingen en fixes itt. Plex.

Maar om terug te keren op de TS, kan ik zelfs zeggen dat ik geen verschil gemerkt heb wanneer een zware video file afgespeeld (zelfs >120mbps) wordt van een 5400rpm externe HDD op USB 3.0 of een interne SSD in PCIe of SATA.
Pagina: 1