Wol over internet

Pagina: 1
Acties:

• Merkelbeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 21:48
Hallo,

Gister heb ik mijn PC ingericht voor Wake on lan.

1. PC een statisch IP gegeven.
2. Poort 9 udp open gegooit.
3. netwerk kaart aangepast zodat deze wol pakketten mag ontvangen.
4. Wol aangezet in de Bios

Situatie nu is, als ik mijn telefoon vebind met wifi (eigen lan dus)
kan ik netjes WOL gebruiken als de pc uitstaat en in standby.

zet ik wifi uit (werk vervolgens op 4g, buiten netwerk dus) kan ik wol alleen gebruiken als de pc in standby staat.
Als het goed is hoort het ook te werken als de pc uitstaat toch?

Wie o wie heeft hints tips waar ik naar kan kijken? |:(

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 16:02
Je moet dan natuurlijk je externe IP adres gebruiken, dus NIET 192.168.x.x. Op je router zou je dan een forward in moeten stellen. Als je extern bijvoorbeeld een WOL pakketje stuurt naar poort 9009, dan moet de router dat pakketje doorsturen naar het goede lokale 192.168.x.x adres (van de PC) en de goede poort: 9

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Merkelbeek
Even ter aanvullen heb mijn internet 192.168.2.x geforward inderdaad

en in de WOL tool gebruik ik mijn externe ip + Mac adres.
Vreemde is het werkt wel in standby maar niet als de PC uitstaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
UIteraard werkt het dan niet meer.
WOL is normaal gesproken een broadcast protocol en wordt door elk device op macadres niveau ontvangen.
Echter een broadcast kun je niet routeren en dus krijg je die niet door vanaf het internet.
Als je dat wol pakketje nu gaat adresseren om het wel te kunnen routeren moet het natuurlijk naar een ipadres gestuurd worden.

Als je PC uitstaat heeft hij geen ipadres meer en je hebt al mazzel dat jouw PC dat nog wel heeft als hij in standby staat want dat wordt bij de meeste devices ook niet ondersteund.
Sterker nog, heel veel devices reageren niet een op een geadderseerd WOL pakketje.

Je kunt nog even proberen om het WOL pakketje naar het broadcast adres van je lan te sturen.
Als je een netmask van 255.255.255.0 gebruikt zal dat 192.168.2.255 zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 13-09-2017 09:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Merkelbeek
Ben(V) schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:36:
UIteraard werkt het dan niet meer.
WOL is normaal gesproken een broadcast protocol en wordt door elk device op macadres niveau ontvangen.
Echter een broadcast kun je niet routeren en dus krijg je die niet door vanaf het internet.
Als je dat wol pakketje nu gaat adresseren om het wel te kunnen routeren moet het natuurlijk naar een ipadres gestuurd worden.

Als je PC uitstaat heeft hij geen ipadres meer en je hebt al mazzel dat jouw PC dat nog wel heeft als hij in standby staat want dat wordt bij de meeste devices ook niet ondersteund.
Sterker nog, heel veel devices reageren niet een op een geadderseerd WOL pakketje.

Je kunt nog even proberen om het WOL pakketje naar het broadcast adres van je lan te sturen.
Als je een netmask van 255.255.255.0 gebruikt zal dat 192.168.2.255 zijn.
Als het goed is werkt dit alleen intern toch, maar hoe krijg ik dit dan aan de praat om het over internet te doen?

Of sterker nog heb ik andere opties om remote mijn machine te wekken? heb eens gekeken naar Teamviewer hier zit ook een wol functie in maar neem aan dat deze hetzelfde functioneert als zoals ik wol nu heb ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Merkelbeek schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:45:
[...]

Als het goed is werkt dit alleen intern toch, maar hoe krijg ik dit dan aan de praat om het over internet te doen?

Of sterker nog heb ik andere opties om remote mijn machine te wekken? heb eens gekeken naar Teamviewer hier zit ook een wol functie in maar neem aan dat deze hetzelfde functioneert als zoals ik wol nu heb ingesteld.
Ik zou een VPN opzetten naar je eigen netwerk, dan kan je als je met die VPN verbonden bent in je lokale netwerk een WOL sturen. Is ook direct een heel stuk veiliger.

• Merkelbeek
Stoelpoot schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:50:
[...]

Ik zou een VPN opzetten naar je eigen netwerk, dan kan je als je met die VPN verbonden bent in je lokale netwerk een WOL sturen. Is ook direct een heel stuk veiliger.
Ben niet zo thuis hierin, heb ik hier extra apparatuur voor nodig? en heeft iemand een goeie handleiding hiervoor?

• Ben(V)
Je kunt het met deze tool proberen, maar zoals ik al beschreef (wat je blijbaar niet goed begrepen hebt) is het maar de vraag of dat gaat werken en erg afhankelijk van je device dat op het WOL moet reageren.
https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui

Een VPN opzetten heeft uiteraard de voorkeur maar dan moet je router dat wel ondersteunen want anders moet je ergens op je lan een VPN server hebben.

Je kunt ook even in je router kijken, die hebben soms ook mogelijkheden wol pakketje uit te zenden, maar dat heeft weer als nadeel dat je de admin toegang tot je router open moet zetten vanaf het internet, misschien vanuit security oogpunt niet de beste oplossing

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

SambalBij

We're all MAD here

Wat je kunt proberen is om het WOL pakketje naar een ander device in je netwerk te sturen.
Als je het naar je PC stuurt die uit staat komt het pakketje nooit op het LAN terecht.
Je router doet een ARP request op het LAN naar het MAC adres behorende bij het device waaraan je het pakketje richt. Staat dat device uit dan komt er nooit antwoord op de ARP request, en wordt het pakketje nooit naar het LAN gestuurd,

Als je echter bijvoorbeeld het pakketje naar je NAS ofzo stuurt, dan kan de router het wel forwarden.
Dat het dan naar een ander device gaat maakt eigenlijk niet uit. Enige waar een WOL device naar kijkt is de WOL magic packet. Dat is simpelweg 6x een FF, gevolgd door 16x het MAC adres. Dat er dan toevallig Ethernet/IP headers/trailers omheen zitten maakt niet uit, zolang er maar die combi van 6xFF+16xMAC op de lijn staat.

edit:
Wat dan wel weer roet in het eten gooit en wat ik in bovenstaand verhaal even vergeet is een switch... :S
Het pakketje moet natuurlijk wel weer uit de juiste poort komen... Moet dus toch wél gebroadcast worden...

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBij op 13-09-2017 09:59 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
SambalBij schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:57:
Wat je kunt proberen is om het WOL pakketje naar een ander device in je netwerk te sturen.
Als je het naar je PC stuurt die uit staat komt het pakketje nooit op het LAN terecht.
Je router doet een ARP request op het LAN naar het MAC adres behorende bij het device waaraan je het pakketje richt. Staat dat device uit dan komt er nooit antwoord op de ARP request, en wordt het pakketje nooit naar het LAN gestuurd,

Als je echter bijvoorbeeld het pakketje naar je NAS ofzo stuurt, dan kan de router het wel forwarden.
Dat het dan naar een ander device gaat maakt eigenlijk niet uit. Enige waar een WOL device naar kijkt is de WOL magic packet. Dat is simpelweg 6x een FF, gevolgd door 16x het MAC adres. Dat er dan toevallig Ethernet/IP headers/trailers omheen zitten maakt niet uit, zolang er maar die combi van 6xFF+16xMAC op de lijn staat.

edit:
Wat dan wel weer roet in het eten gooit en wat ik in bovenstaand verhaal even vergeet is een switch... :S
Het pakketje moet natuurlijk wel weer uit de juiste poort komen... Moet dus toch wél gebroadcast worden...
Hoe gaat dat pakketje dan bij de uitgeschakelde pc komen? De switch gooit het naar poort x waar de NAS op zit, pakket komt niet eens in de buurt van de pc. Broadcasts kan je verder ook niet door de router sturen.
Mogelijk dat een third party tool op je NAS of een andere pc die wel 24/7 aan staat een website oid aan kan bieden waarmee zo'n broadcast verstuurd kan worden maar anders gaat het niet werken.

Fixing things to the breaking point...

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

SambalBij

We're all MAD here

RGAT schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:08:
[...]

Hoe gaat dat pakketje dan bij de uitgeschakelde pc komen? De switch gooit het naar poort x waar de NAS op zit, pakket komt niet eens in de buurt van de pc. Broadcasts kan je verder ook niet door de router sturen.
Mogelijk dat een third party tool op je NAS of een andere pc die wel 24/7 aan staat een website oid aan kan bieden waarmee zo'n broadcast verstuurd kan worden maar anders gaat het niet werken.
Zoals ik al in mijn edit toevoegde; dát stukje had ik ook even niet bij stil gestaan helaas 8)7

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Merkelbeek
Zou dus eventueel via deze NAS een vpn server kunnen maken en mijn pc opstarten via wol?

https://www.nascenter.nl/...5102/synology-ds115j.html

Zijn er nog goedkopere alternative/Nas?

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 16:30

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

(jarig!)
Theoretisch gezien zou je een Raspberry Pi in je meterkast kunnen gooien. Deze kan je dan van buitenaf benaderen en hiervandaan een WOL pakketje naar je PC sturen. Kost je zn 30 euro

[ Voor 6% gewijzigd door 0stone0 op 13-09-2017 10:39 ]

"~~Linux is only free if your time has no value"

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58

Sebazzz

3dp

0stone0 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:39:
Theoretisch gezien zou je een Raspberry Pi in je meterkast kunnen gooien. Deze kan je dan van buitenaf benaderen en hiervandaan een WOL pakketje naar je PC sturen. Kost je zn 30 euro
Het zou waarschijnlijk met een Arduino nog wel kunnen. Denk echter dat het qua prijs weinig ontloopt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 16:30

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

(jarig!)
Sebazzz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:40:
[...]

Het zou waarschijnlijk met een Arduino nog wel kunnen. Denk echter dat het qua prijs weinig ontloopt.
Niet over nagedacht! Wrs zijn er genoeg microcontrollers die hier een oplossing voor bieden!

https://playground.arduino.cc/Main/ArduinoWaker

"~~Linux is only free if your time has no value"

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Maar waarom zet je je pc niet in "slaapstand" (schermuit etc maar via (bios setting) netwerk activiteit "online" misschien moet je 2x connecten maar resultaat is misschien hetzelfde
Merkelbeek schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:29:
Zou dus eventueel via deze NAS een vpn server kunnen maken en mijn pc opstarten via wol?

https://www.nascenter.nl/...5102/synology-ds115j.html

Zijn er nog goedkopere alternative/Nas?
Goedkoper is inderdaad raspberrypi/arduino zelfbouw .. solderen zal "meevallen" en die 2 zullen kwa uiteindelijke prijs meevallen .. en niet veel verschillen 50,- (kastje, voeding, etcera)

Maar als je niet zo technisch bent, zou ik voor een NAS in de meterkast gaan . qnap/synology er zit vaak een WOL functie ingebouwd. (en vpn server) en meer meuk .. uiteindelijk zal de NAS (marktplaats?) je het meeste plezier opleveren. inprikken surf naar websitje en klaar

ps raspberrypi kan je ook in de woonkamer bij je tv zetten als media speler .. de WOL functie is een speciale ping .. dat zou je rekenmachine nog kunnen (het is dat er geen netwerk functie op zit 8) )

Sommige routers (fritzbox bv) hebben ook die functionaliteit .. of bouw je er simpel in ..

Tja vanalles

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:52
Ik gebruik een raspberry pi waar een simpel webservertje op runt met een keuze menu voor welke pc je wilt wakker maken. Werkt erg goed en runt op elke raspberry pi zover ik weet. Dus ook op de zero van een paar euro. Dit is de link: https://github.com/sciguy14/Remote-Wake-Sleep-On-LAN-Server

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30
Even hier op in hakend; ik heb nog een oude android telefoon liggen. Zou het niet een idee zijn om deze te gebruiken voor zo iets dergelijks? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overIoad
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Merkelbeek schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:47:
1. PC een statisch IP gegeven.
2. Poort 9 udp open gegooit.
3. netwerk kaart aangepast zodat deze wol pakketten mag ontvangen.
4. Wol aangezet in de Bios

Situatie nu is, als ik mijn telefoon vebind met wifi (eigen lan dus)
kan ik netjes WOL gebruiken als de pc uitstaat en in standby.

zet ik wifi uit (werk vervolgens op 4g, buiten netwerk dus) kan ik wol alleen gebruiken als de pc in standby staat.
Als het goed is hoort het ook te werken als de pc uitstaat toch?

Wie o wie heeft hints tips waar ik naar kan kijken? |:(
Stap 1-4 is prima. Heb hier destijds ook enorm mee lopen knoeien omdat tot en met Windows 7 dat altijd voldoende was. Wat bij mij uiteindelijk hielp is 'snel opstarten inschakelen' uit te schakelen. Deze optie vind je onder energiebeheer, het gedrag van de aan/uit knop.

Toevoeging;
SambalBij schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:57:
Hier had ik ook last van. Toen eenmaal alles leek te werken bleek dat het alleen goed ging kort nadat de pc was uitgeschakeld. De pc was toen immers nog bekend bij de router. Na een nacht had de router zijn bekende apparaten opgeschoond en kon het pakket niet meer naar de pc gestuurd worden.

Oplossing hiervoor was om de pc geforceerd aan de arp table van de router toe te voegen middels een kleine toevoeging aan het opstartscript (Asus router met Merlin fw).
#Add static arp for WOL after reboot
arp -s PC_LAN_IP PC_MAC

De pc is dan ten alle tijden bekend bij de router, en stuurt het magic pakket.

[ Voor 34% gewijzigd door overIoad op 13-09-2017 15:13 . Reden: Toevoeging ]

• Ben(V)
Grotere onzin nooit gehoord.

Uiteraard worden de ARP entries niet uit de router noch uit switches weggegooid als je een device uitzet.
Dat zou een bijzonder stomme opzet zijn.

Dat gebeurd alleen als je handmatig de ARP cache flushed of dat je iets hebt ingesteld als "add ARP for leases", dan onthoud hij alleen macadressen die via DHCP zijn uitgedeeld of als je de router(of switch) uitzet

Of als je een volkomen crappy router hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
Ik heb dit zowel met WOL server op Synology als zonder werkend gekregen.

Wel met een degelijke (intel) nic op een hp dc8300 sff pc.

De truc is hier mac binding op je router in te stellen.

Dat het niet kan is dus absoluut niet waar.

• overIoad
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Ben(V) schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:16:
...
Asus routers zijn blijkbaar crap. Of in ieder geval de n66u en ac68u.
https://www.snbforums.com...ry-for-wol-support.19403/

Zoals gezegd zijn het de instelling aanpassingen die ik moest maken. TS kan het proberen of niet. Maakt mij verder niet uit. Hier werkt het als een zonnetje zonder extra devices, maar met genoemde aanpassingen.

[ Voor 24% gewijzigd door overIoad op 14-09-2017 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
japie06 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:27:
Even hier op in hakend; ik heb nog een oude android telefoon liggen. Zou het niet een idee zijn om deze te gebruiken voor zo iets dergelijks? Iemand ervaring hiermee?
jup :)
Now that Pushbullet and Tasker are working together well with the latest update, someone requested using a phone as a way to wake up your PC, even if you're currently not on your home local network. Here are the steps:
Receiving Phone (your old phone, located on your home's local network)
Install Pushbullet/Tasker
Setup Tasker to Wake on LAN using this Guide. I've found that a single WOL packet is plenty instead of the default 5. Call the the WOL task "Wake on LAN."
Tasker profiles: Press "+" (add new task) -> Event -> Plugin -> Receive a Push -> tap Configuration edit -> set optional filter to "WOL."
It'll automatically ask to add a task: select "Wake on LAN" that you made in step #2.
Transmitting Phone (the one you carry around with you everywhere)
Install Pushbullet/Tasker
Tasks -> new -> name it "Push WOL." Add action -> Plugin -> Push A Notification -> edit configuration -> type "WOL" into the "Message or URL" field. Make sure your remote device is set as the receiver.
Go to your home screen. Add widget -> Tasker -> Task 1x1 -> Push WOL
Give it an icon if you want. I use this one, which is the icon for I'm Home.
Ta-da! Now if you need to turn on your computer remotely for whatever reason, you can do it from anywhere.
https://www.reddit.com/r/..._phone_to_remotely_power/

[ Voor 61% gewijzigd door laurens0619 op 14-09-2017 12:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 10:28
Ben(V) schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:16:

Uiteraard worden de ARP entries niet uit de router noch uit switches weggegooid als je een device uitzet.
Dat zou een bijzonder stomme opzet zijn.

Dat gebeurd alleen als je handmatig de ARP cache flushed of dat je iets hebt ingesteld als "add ARP for leases", dan onthoud hij alleen macadressen die via DHCP zijn uitgedeeld of als je de router(of switch) uitzet

http://www.tcpipguide.com/free/t_ARPCaching-2.htm

Uiteraard wordt een ARP tabel niet oneindig in stand gehouden en worden entries na x tijd verwijderd.
Waarom het een bijzonder stomme opzet zou zijn om dat niet te doen mag je wel eens uitleggen ;)
Neem daar in ook even de tijds geest mee van wanneer ARP dateerd en de hoeveelheid geheugen ruimte destijds beschikbaar was in routers/switches. Ook in het geval van een wijziging van het IP is het handig dat het niet oneindig in de ARP tabel blijft staan (vooral voor apparaten die geen GARP doen).

Oplossing voor TS is inderdaad een statische entry aanmaken (door sommige fabrikanten ook wel mac binding genoemd) om er voor te zorgen dat deze blijft bestaan als het apparaat uit staat. Voor de rest opletten dat je apparaat wel altijd netjes hetzelfde IP krijgt van DHCP anders gaat dit uiteraard fout.

[ Voor 14% gewijzigd door melcon op 14-09-2017 12:34 ]

• Ben(V)
Een ARP tabel werkt gewoon volgens het first in first out principe en wordt nooit zomaar gepurged.

Het hele idee van een ARP tabel is dat op het moment dat een device online komt de switch of router meteen dat ding kent aan z'n macadres en daarna komt de volgend osi laag pas door er een ip adres aan te hangen.
En als zou je dat mac adres in je ARP tabel van je router vast zette, dan werkt dat nog steeds niet als er een switch achter hangt want bij een unamanged switch kun je helemaal niet iets instellen en zo'n ding heeft echt ook een ARP tabel.

Als je overigens in een datacenter even voorstelt de ARP tabel van de core switches te purgen schieten ze je ter plekke dood.

Verder kan in een ARP tabel van 10k wat erg klein zou zijn al zo'n 1000 ARP entries bewaren dus onder normale thuis omstandigheden loopt zo'n ARP tabel nooit vol.

En de tijdgeest bepaalt alleen maar de hoeveelheid geheugen dat beschikbaar is, het first in first out principe is al bijzonder oud hoor.

Een statisch IP adres kun je ofwel op het device zelf ofwel in de router aanmaken.
In het laatste geval hoef je nooit op te letten letten of hij verdwijnt want dat is juist het principe van mac binding.
In het eerste geval moet je er alleen op letten dat je een ipadres neemt dat buiten de DHCP range van je router ligt.
Heeft verder niets zoveel met ARP tabellen te maken.
Wel zijn er sommige crapy routers die op het moment dat je mac binding ergens gebruikt de andere ARP entries niet meer vasthouden.

Overigens is het mijn bescheiden mening dat Asus router inderdaad hele slechte software hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merkelbeek
Heb inmidels de oplossing gevonden heb "Snel opstarten" uitgezet en toen werkte het ook over internet!
Pagina: 1