• Ronshapper
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-04-2024
Beste Tweakers.

Ik heb lange tijd een simpel oud beeldscherm gehad wat 60 hertz, 1080p was. Nu heb ik een nieuw ultrawide beeldscherm, 3440*1440 met 100hz

Tot mijn verbazing produceerd het scherm maar 60 hz ipv de 100 die het aan zou kunnen. Dit is te zien in zowel een UFO test als algemene info van me beeldscherm. Waardoor is dit beperkt?

Beeldscherm:
pricewatch: Samsung C34H890WJU Zilver

Videokaart:
Zotac 1080 amp.
pricewatch: Zotac GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB

Het scherm is aangesloten met een DP-kabel en het beeldscherm is ingesteld op DP 1.2+. Op de pc draait windows 10 PRO.

Ik zou graag op 100hz willen gamen en dus te weten willen komen hoe ik het scherm 100hz kan laten produceren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DHMAJ6R.png

Mvg
Rens

[ Voor 14% gewijzigd door Ronshapper op 13-09-2017 02:36 . Reden: Foto toegevoegd, DP-kabel vermeld. ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je hebt de settings in Nvidea controlpanel al nagelopen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En evt hardware acceleratie aanzetten in je browser als dit al niet het geval is.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Je kan ook met custom resolution utility 100Hz forceren als niets anders werkt.

Bij mij werkte 100Hz ook niet tot ik de driver installeerde van de monitor maar ik zie dat er voor jouw scherm niets te downloaden valt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van de gegeven suggesties; een DP1.2 kabel kan helemaal geen 100Hz aan op die resolutie?

Verder staat er op pagina 45 van de Engelse handleiding van de monitor toch duidelijk:
Optimum Resolution: 3440 x 1440 @ 50 Hz (HDMI) / 3440 x 1440 @ 60 Hz (DisplayPort, USB Type-C)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 13-09-2017 09:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

MAX3400 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:26:
Afgezien van de gegeven suggesties; een DP1.2 kabel kan helemaal geen 100Hz aan op die resolutie?

Verder staat er op pagina 45 van de Engelse handleiding van de monitor toch duidelijk:
Optimum Resolution: 3440 x 1440 @ 50 Hz (HDMI) / 3440 x 1440 @ 60 Hz (DisplayPort, USB Type-C)
DP1.2 kan dat zeker wel!

DP1.2 is gecertificeerd voor 4k60 wat ongeveer dezelfde data throughput is als 3440x1440p100.

Ook staat op de website van samsung duidelijk dat 100Hz ondersteund wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 13-09-2017 09:29 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 15:46
Zoals eerder gezegd het is dezelfde manier als een monitor op meer hertz overklokken.

Bij mij zelf heb ik onder Windows beeldscherm instellingen een nieuwe beeldscherm profiel aangemaakt en die gezet op 100hz, krijg je meteen waarschuwing over te hoog zetten kan schade veroorzaken etc, krijg je eerst de mogelijkheid om het voor 15 seconden te testen voordat je het permanent maakt.

Daarna moet het goed zijn. Er is onlangs een soortgelijk topic geweest waar het ook niet lukte maar zijn beeldscherm bleek geen 100hz te ondersteunen.. Hoop dat dit niet het geval bij jou is.

Succes!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Blaat Voor wat betreft de throughput ben ik het met je eens; dus wat dat betreft is het dan zaak om te kijken of de kabel inderdaad voldoet. Aangezien meerdere mensen (elders op internet) melden dat hun DP 1.2-kabel niet werkte op 100Hz op de betreffende resolutie, stel ik dus enigszins mijn vragen hierbij. Als dat niet correct is, dan hebben we een goede discussie :)

En wat er op de site staat van Samsung en in de handleiding; dat zijn 2 aparte dingen. Sterker nog; in de handleiding staat inderdaad 100Hz genoemd op de betreffende resolutie maar Samsung is dan wel zo slim/dom geweest om bij die specs geen bekabeling te noemen. Dat helpt dus niemand direct :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

MAX3400 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:44:
@Blaat Voor wat betreft de throughput ben ik het met je eens; dus wat dat betreft is het dan zaak om te kijken of de kabel inderdaad voldoet. Aangezien meerdere mensen (elders op internet) melden dat hun DP 1.2-kabel niet werkte op 100Hz op de betreffende resolutie, stel ik dus enigszins mijn vragen hierbij. Als dat niet correct is, dan hebben we een goede discussie :)

En wat er op de site staat van Samsung en in de handleiding; dat zijn 2 aparte dingen. Sterker nog; in de handleiding staat inderdaad 100Hz genoemd op de betreffende resolutie maar Samsung is dan wel zo slim/dom geweest om bij die specs geen bekabeling te noemen. Dat helpt dus niemand direct :)
Een aardappel van een kabel is zeker een reëele optie! Gelukkig is dat ook iets wat makkelijk te testen is.

Dat kan je doen door een andere kabel te testen of die 100Hz te forceren met CRU. Als je beeld dan wegvalt weet je hoe laat het is.

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Is er geen optie in het menu van de monitor om hem op 100Hz te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik moet bij mijn MG279Q ook wel eens naar Display Property's > Adapter settings en daar op een van de tabjes de refresh rate van 60 naar 144Hz zetten voordat het wilt werken. Wellicht is het bij jou ook zo iets.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:11:
Ik moet bij mijn MG279Q ook wel eens naar Display Property's > Adapter settings en daar op een van de tabjes de refresh rate van 60 naar 144Hz zetten voordat het wilt werken. Wellicht is het bij jou ook zo iets.
Dit moet volgens mij voor vrijwel elk scherm. Moest ook voor mijn twee AOC schermen, eentje 75Hz, de andere 144Hz. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:15:
[...]

Dit moet volgens mij voor vrijwel elk scherm. Moest ook voor mijn twee AOC schermen, eentje 75Hz, de andere 144Hz. :)
Ik heb ook wel eens gehad dat hij het uit zichzelf goed oppakte maar soms niet en dan helpt het bovenstaande.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:17:
[...]

Ik heb ook wel eens gehad dat hij het uit zichzelf goed oppakte maar soms niet en dan helpt het bovenstaande.
Ik heb nu in totaal drie schermen gehad, elke keer moest ik het zelf instellen dus ik ga gewoon voor altijd zelf instellen. Het kan in ieder geval geen kwaad. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ronshapper
Astennu schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:11:
Top dit wist ik niet. Ik kwam er net ook achter dat als ik een spel speel (rainbow six) en daar de settings op 100hz zet het beeldscherm automatisch ook naar 100hz ging. Zodra ik dan weer naar het bureablad ging schakelde hij terug naar 60.

Nu is het overal 100. :) Bedankt!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@Ronshapper eff de gene met het beste antwoord markeren , ziet iedereen gelijk dat je probleem is opgelost, en krijg de genen met het beste antwoord extra karma punten.

• Ronshapper
@frankym Hoe doe ik dat? Lijkt me dat dit niet lastig is maar kan het niet vinden.

• thecrazygun11
  • Laatst online: 09-09 20:30
Freesync, geen G-Sync. Lukt het om die maximale hz de halen bij een freesync met nvidia? Spijtig wist ik niet, anders had ik ook zo een monitor gekocht. G-Sync is enkel goed voor de stuts, wel serieus prijzig t.o.v het paneel :) Ik game op uhm, 2560x1080. Maar voor gameplay op 166hz wel de moeite. (LG 34UC89G-W).
*knip* off topic

[ Voor 138% gewijzigd door br00ky op 15-09-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Laatst online: 26-09-2024
@Ronshapper goede vraag, ben zelf nog nooit een TS geweest .

Als je op de persoon klinkt -> acties? Staat daar niet iets bij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronshapper
thecrazygun11 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:50:
Freesync, geen G-Sync. Lukt het om die maximale hz de halen bij een freesync met nvidia? Spijtig wist ik niet, anders had ik ook zo een monitor gekocht. G-Sync is enkel goed voor de stuts, wel serieus prijzig t.o.v het paneel :) Ik game op uhm, 2560x1080. Maar voor gameplay op 166hz wel de moeite. (LG 34UC89G-W).
[mbr]*knip* off topic[/]
Freesync staat uit aangezien ik er toch niks mee kan. De 100 hz haal ik verder wel. Heb veel spellen wel gelimiteerd tot 99,9fps om tearing te voorkomen :P
Pagina: 1