Monitor kijkafstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GigabyteZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Mijn vraag

Ik heb momenteel de: samsung C27HG70 of samsung C32HG70 op het oog alleen twijfel ik nog over de grote.

Ik ga hem ophangen, en ik zit er circa 60-70 cm van het scherm af.

wat is het handigst met afstand? De 27 inch of 32 inch?
Momenteel heb ik een 24 inch monitor en die is erg klein

Doel van pc: internetten, film kijken en gamen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Msi 1080
7700k

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Reviews gelezen over meerdere monitors, afstand is persoonlijk dat snap ik.
Alleen ben ik bang dat ik bij 32 inch van links naar rechts moet kijken.

Ik hoop dat mensen ervaring hebben met deze formaten etc. En hun eigen ervaring willen delen.

Alvast bedankt

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Van links naar rechts kijken valt reuze mee.
Natuurlijk is het de eerste dag even wennen om van 24" naar 32" te gaan maar na een dag weet je niet beter.

Echter, waarom kijk je met jouw dijk van een CPU + GPU niet naar 4k schermen?

pricewatch: LG 27UD58 Zwart

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 12:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben van een 21.5" 1080P monitor naar een 32" 1080P TV gegaan, dat was in het begin heel erg wennen, maar wel heel erg fijn. Mijn ogen zijn 'perfect', maar zo'n 24" scherm zit ik alsnog naar voor te leunen.

Daarna twee 27" 1080P IPS schermen gekocht en dat bevalt ook prima. Heb ze op zo'n 60cm van mijn gezicht staan en het meeste van mijn directe zicht is gevuld met scherm. Nu is het wel een discussie waard of 1080P op deze groottes nog wel een beetje te doen is. Persoonlijk vind ik van wel (zeker op 27"), de schaling kan fijn op 100% blijven, terwijl ik die op mijn laptop (15.6" 1080P) eigenlijk beter op 125% kan zetten.

Zoals Switchie ook al zegt, met een PC met dergelijke hardware zou ik ook voor hogere resoluties gaan kijken. Dat ben ik zelf ook al enige tijd aan het doen (6700K + GTX1080).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• GigabyteZ
Switchie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 00:30:
Van links naar rechts kijken valt reuze mee.
Natuurlijk is het de eerste dag even wennen om van 24" naar 32" te gaan maar na een dag weet je niet beter.

Echter, waarom kijk je met jouw dijk van een CPU + GPU niet naar 4k schermen?

pricewatch: LG 27UD58 Zwart
Ik las op veel websites dat je 4k niet erg hoge fps kan halen en dat over het algemeen een 1440P dan een goede tussen stap is.

Momenteel heb ik de samsung s24c750p.

Wel goed om te lezen dat de stap mee valt van 24 naar 32 inch op het wennen na dan uiteraard

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

GigabyteZ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:08:
[...]
Ik las op veel websites dat je 4k niet erg hoge fps kan halen en dat over het algemeen een 1440P dan een goede tussen stap is.
Maar hebben de mensen die dat schrijven ook zo'n deftig systeem als jij?

Natuurlijk, de hoger de resolutie, de lager de fps. Meer pixels berekenen kost meer rekenkracht dus er kunnen simpelweg minder beeldjes per seconde worden berekend.

Als je het mij vraagt is het zonde om met jouw systeem op 1440p te gamen. Als je nu een 1440p scherm koopt, leg je je echter wel vast voor de komende jaren.
Koop dan liever een 4k scherm, en als je niet tevreden bent over de fps, dan kun je altijd de resolutie of settings nog terugschroeven.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• GigabyteZ
Switchie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:33:
[...]

Maar hebben de mensen die dat schrijven ook zo'n deftig systeem als jij?

Natuurlijk, de hoger de resolutie, de lager de fps. Meer pixels berekenen kost meer rekenkracht dus er kunnen simpelweg minder beeldjes per seconde worden berekend.

Als je het mij vraagt is het zonde om met jouw systeem op 1440p te gamen. Als je nu een 1440p scherm koopt, leg je je echter wel vast voor de komende jaren.
Koop dan liever een 4k scherm, en als je niet tevreden bent over de fps, dan kun je altijd de resolutie of settings nog terugschroeven.
Zit wat in ik speel wel alleen snelle shooters als Counter strike maar ook "mooie" games als destiny 2, dying light etc. Maakt dat wat uit?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

GigabyteZ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:45:
[...]

Zit wat in ik speel wel alleen snelle shooters als Counter strike maar ook "mooie" games als destiny 2, dying light etc. Maakt dat wat uit?
Met CS:go ga je ook op 4k gewoon >200 fps pakken

• GigabyteZ
Switchie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:55:
[...]

Met CS:go ga je ook op 4k gewoon >200 fps pakken
Als ik ga zoeken op google krijg je veel al 2 opties die mensen zeggen

1440p 144Hz

4k 60Hz g sync

Misschien een stomme vraag maar hoe kan een 60 hz paneel 200 fps halen?
Mijn huidige scherm die haalt nooit boven de 50 hz in welk spel dan ook...

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

GigabyteZ schreef op woensdag 13 september 2017 @ 02:06:
[...]

Als ik ga zoeken op google krijg je veel al 2 opties die mensen zeggen

1440p 144Hz

4k 60Hz g sync

Misschien een stomme vraag maar hoe kan een 60 hz paneel 200 fps halen?
Mijn huidige scherm die haalt nooit boven de 50 hz in welk spel dan ook...
Hz en Fps zijn 2 totaal andere zaken. Voor beide opties hierboven valt wat te zeggen.
Uiteindelijk is één ding belangrijk. Wat wil jij?

De beste CS speler ter wereld speelt bv op een 1024×768 resolutie maar doet dit op een 1440p monitor.

• GigabyteZ
Switchie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 02:38:
[...]

Hz en Fps zijn 2 totaal andere zaken. Voor beide opties hierboven valt wat te zeggen.
Uiteindelijk is één ding belangrijk. Wat wil jij?

De beste CS speler ter wereld speelt bv op een 1024×768 resolutie maar doet dit op een 1440p monitor.
Zou dan bijv. De onderstaande monitor goed zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AGON AG271UG Rood, Wit, Zilver, Zwart€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,-

Zelde prijs als die samsung en leuke looks?

Na reviews te hebben gelezen ben ik niet een echte prof gamer maar meer casual gamer en er zit G-Sync in.
films kijken is ook niet verkeerd op zo'n scherm.

• iVoidstep
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 17:51
@GigabyteZ Low Blue Light Mode, AOC Shadow Control zijn wel leuke toevoegingen. Alleen tijdens bijvoorbeeld film kijken kan het wel een beetje de ervaring weg halen bij shadow control aangezien donkere delen dan extra verlicht worden. Verder vind ik het zelf wel echt een mooie prijs

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 15:33

amas

Law of Nature: Chaos

Dan zou ik eerder voor een Ultrawide scherm gaan pricewatch: LG 34UC88-B Zwart. 4K is leuk, maar ultrawide geeft echt een andere ervaring, zeker in games en al helemaal in films, gezien die dezelfde beeldverhouding hebben. Daarnaast is 3440x1440 een stuk minder zwaar voor je videokaart dan 4K. Mijn GTX1080 heeft soms al moeite met 3440x1440, laat staan 4K.

[ Voor 15% gewijzigd door amas op 13-09-2017 10:26 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:59
@amas Precies wat ik net wou zeggen.

Ik heb zelf ook een 7700K en MSI GTX 1080. Daarbij een 3440x1440 ultra-wide scherm met 100 Hz. Werkt perfect samen en geeft genoeg fps om lekker te gamen. Op 4k is ook een GTX 1080 nogal krap. Ik zou pas 4k gamen met een 1080 Ti of hoger (dus videokaarten die nog uit moeten komen). Daarbij is ultra-wide ook ultrafijn. Je ziet links en rechts iets meer en dat is voor veel games een enorme verademing.

Er is wel een nadeel en dat is dat niet elke game goed schaalt met het brede aspect. Daar zijn vaak genoeg oplossingen voor (op wsgf.com te vinden (widescreengamingforum)). Heeft mij tot nu toe nergens belemmerd, maar je moet alleen zelf extra alert zijn. Bijvoorbeeld in XCOM moet je één letter in een .ini bestand aanpassen, zodat de engine het spel correct weergeeft.

@Switchie Hz en fps hebben natuurlijk juist veel met elkaar te maken. Met name in deze tijd, waar Gsync (of FreeSync voor AMD) erg hot is. Heb zelf ook Gsync en dat is ook een aanrader. Een nadeel is dat er minder schermen te kiezen zijn met alles wat je wil + gsync. En het is in verhouding met FreeSync of geen sync wel duur. Zelf kijk ik geen films, maar als je ook films kijkt, dan is 21:9 natuurlijk helemaal een aanrader.

Met Gsync is er een directe link met het aantal Hz van een scherm. Met Gsync hoef je op zich niet meer een scherm met extreem hoge refreshrate (Hz). Alles boven de ongeveer 75 fps (en Hz) zal er perfect vloeiend uitzien. De refreshrate (Hz) bepaalt het maximum aantal fps wat er kan worden weergegeven. Op een 60 Hz scherm heeft het inderdaad geen enkel nut om meer dan 60 fps te halen, want die extra beelden worden dan niet weergegeven. Immers, de pixels op het scherm worden 60 keer per seconde aangepast. Het is niet zo dat hoger meteen beter is. Ik vind persoonlijk 100 Hz genoeg. 120 Hz zou ik ook leuk vinden (had ik voor mijn huidige scherm), omdat het mooi schaalt met de standaard 60 Hz. Alles boven de 120 Hz voegt voor normaal gebruik erg weinig meer toe. 144 Hz is ook een veel gebruikte standaard en dat zit dicht bij de 120 Hz. Verschil daartussen merk je niet.
Ook belangrijk is het paneel-type. IPS of dergelijke hebben mijn voorkeur voor de stukken betere beeldkwaliteit. Nieuwe IPS panelen zijn snel genoeg voor snelle games. Als je alles optelt, wordt de monitor wel erg duur, maar als je er 5 jaar lang elke dag naar zal kijken, is het dat wellicht gewoon waard. Alle features die ik noemde en die ik zelf ook thuis heb, kost rond de 1200 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door Playa del C. op 13-09-2017 11:01 ]

• GigabyteZ
Bedankt iedereen voor de tips, ik denk dat 32 inch de max is voor mij zie foto met een 32 inch tv en mijn huidige monitor

Ik ga vandaag even verder kijken wat ik nu echt wil

Tv:
https://tweakers.net/ext/f/OJkiEUnEr7z20cYuZyEV7f0l/full.jpg

Huidoge monitor:
https://tweakers.net/ext/f/3XH0UVHyKdS7dXF5k4YVjgFd/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door GigabyteZ op 13-09-2017 11:39 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:37
Bedenk overigens ook dat je altijd de resolutie in je spel lager kan zetten mocht je het niet redden. Een scherm heb je meestal voor meerdere pc generaties lang. Dus daar zou ik altijd een hogere keuze in maken dan lager omdat je pc het nu wellicht niet helemaal aan kan.

• GigabyteZ
Ik heb nog even gekeken dit is mijn lijst wat denken jullie?

Ik wil 1440p en minimaal 100 Hz en geen tn scherm

#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AG322QCX Zilver, Zwart€ 583,10€ 583,10
1Asus MG279Q Zwart€ 585,85€ 585,85
1Samsung C27HG70 Blauw, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung C32HG70 Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.168,95

Hebben jullie zelf nog een voorkeur voor een andere of 1 van deze dit eruit springt?
Anders kies ik er 1 van deze

[ Voor 3% gewijzigd door GigabyteZ op 13-09-2017 18:26 ]

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Vergeet deze monitor niet: pricewatch: Acer XF270HU Zwart
Staat goed aangeschreven (iig op Reddit) en is wat goedkoper dan de rest.

• GigabyteZ
XFlame schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:11:
Vergeet deze monitor niet: pricewatch: Acer XF270HU Zwart
Staat goed aangeschreven (iig op Reddit) en is wat goedkoper dan de rest.
had ik idd ook gezien vind hem alleen met uiterlijk niet zo maar zeker ook een pracht scherm

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier zo'n 64cm vanaf mijn neus tot het scherm. Het scherm is een 38 inch Dell 21:9. Ben hier fan van 21:9 schermen, heb dit scherm net en denk ook wel dat groter nu niet meer hoeft :P (Sneller mag zeker wel, want 60Hz is een beetje jammer, maar goed die schermen bestaan nog niet.)

• GigabyteZ
PilatuS schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:33:
Hier zo'n 64cm vanaf mijn neus tot het scherm. Het scherm is een 38 inch Dell 21:9. Ben hier fan van 21:9 schermen, heb dit scherm net en denk ook wel dat groter nu niet meer hoeft :P (Sneller mag zeker wel, want 60Hz is een beetje jammer, maar goed die schermen bestaan nog niet.)
dat is mij iets te groot, maar mooi om te zien dat boven de 30 inch niet te groot is!
dat dacht ik namelijk dacht dat 27 de max was.

mooie setup btw

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GigabyteZ schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:46:
[...]

dat is mij iets te groot, maar mooi om te zien dat boven de 30 inch niet te groot is!

mooie setup btw
30 inch 16:9 moet zeker goed te doen zijn. 38 inch op 21:9 heeft een andere verhouding, wat in de buurt komt van een 30 inch qua hoogte met een 16:9 scherm. Mijn 38 inch is breed zat, maar ietsjes hoger zou nog best wel mogen schat ik zo.

Bedankt voor het compliment over de setup :)
Pagina: 1