Hoe een perfecte clean install van macOS HS & APFS?

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 09:32
Aloha!

Over twee weken kan macOS High Sierra met het vernieuwde APFS filesystem (in principe dubbelop..) officieel geïnstalleerd worden. Gezien het nieuwe filesystem, maar ook enkele softwarematige bugs (waarschijnlijk zelf gecreëerd, geen idee hoe te verhelpen..) ben ik van plan om een volledige clean install te doen.

Onder de clean install versta ik het installeren op een verse partitie, zonder verdere data. Maar in tegenstelling tot de afgelopen vijf jaar, vraag ik mij nu toch af hoe dit het beste kan.

Een aantal opties
  1. Bootable USB maken en tijdens de install gedurende boot de SSD volledig formatteren en over een geheel schone drive de official installer installeren
  2. Tweede partitie aanmaken, official installer hierop installeren en, na overzetten van persoonlijke data, partitie 1 verwijderen en samensmelten met partitie 2 tot één grote partitie
  3. Optie 1/2, maar dan i.c.m. de golden master om het systeem om te zetten naar APFS, om voor te bereiden, en na de officiële release de officiële versie installeren a.d.h.v. optie 1/2
In principe zit 't verschil 'm voornamelijk in de vraag:
  • Nieuwe partitie of gehele drive formatteren?
  • De golden master pakken of écht wachten tot 25 sept. en de officiële versie gebruiken
En dan vooral puntje 1 ben ik benieuwd naar.. Is er een verschil tussen een partitie formatteren en samensmelten in tegenstelling tot de gehele SSD formatteren?

Ik zal wel te moeilijk denken.. 8)7

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Bootable USB maken, al je data backuppen, booten van USB, partitie weggooien en aanmaken met APFS en installeren. Zou wel lekker wachten tot de officiele release. Waarom zou dat nu anders zijn?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Is gewoon dezelfde manier als anders. Install USB maken, niet gaan kloten met partities. Netjes een time machine trekken van je data en applicaties, booten van USB, partities weggooien, als APFS formatteren, installeren, apps en data terugzetten, klaer.

I reject your reality and substitute my own

• Sjeefr
Dus resume.. Full drive format en vanaf extern medium (3tb NAS) alles terugzetten. Okay!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:25

Grin

Ride si sapis.

En dan heb je dus weer alle user/data meuk die je eerst ook had, en evt ook weer de problemen. Ik doe hetzelfde als Ascension: Backup heb je uiteraard voor elkaar dus die stap kan je overslaan. Bootable USB maken, booten van USB, partitie weggooien en aanmaken met APFS en installeren. Hierna installeer je alle programma's en pak je evt (user)data terug uit je backup (file voor file, map voor map). Maar als je een goed backup-plan hebt dan liggen de scripts voor 99% van je (user)data uiteraard ook gewoon op de plank.
Ik doe een volledige verse install zonder timemachine in één dagdeel. Het meeste werk ben je kwijt aan de settings van het OS, enkele apps en m'n firewall rules (die bouw ik idd ook eens per jaar opnieuw op, zo hou je die ook fris en bij de tijd).

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Sjeefr
Volgens mij is er een klein verschil in de interpretatie van het woord 'user data'. Documenten, Photoshop bestanden, programmeerfiles, foto's, etc. etc. Dat zijn allemaal losse data die totaal irrelevant zijn voor de prestaties van je systeem. Met andere woorden, 'de problemen die je eerst had', die zal je niet hebben als alles opnieuw wordt geïnstalleerd?

Update: Ik denk dat ik in mijn vorige reactie de indruk wekte dat ik een Time Machine backup wilde terugzetten. Dat bedoelde ik niet. Het ging enkel om de losse mappen en bestanden qua user data. Geen programma- of settings bestanden e.d..

Ik ben in de afgelopen 6 jaar behoorlijk 'bekend' met macOS geworden, maar scripts om alles terug te zetten zeggen mij niks. Desondanks vind ik het gewoon leuk om alles weer vanaf 0 af aan in te stellen en, zoals je schrijft, het fris en bij de tijd te houden.

Firewall rules zou ik een keer moeten regelen ja, maar dat komt nog wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjeefr op 14-09-2017 13:25 ]

Pagina: 1