Aloha!
Over twee weken kan macOS High Sierra met het vernieuwde APFS filesystem (in principe dubbelop..) officieel geïnstalleerd worden. Gezien het nieuwe filesystem, maar ook enkele softwarematige bugs (waarschijnlijk zelf gecreëerd, geen idee hoe te verhelpen..) ben ik van plan om een volledige clean install te doen.
Onder de clean install versta ik het installeren op een verse partitie, zonder verdere data. Maar in tegenstelling tot de afgelopen vijf jaar, vraag ik mij nu toch af hoe dit het beste kan.
Een aantal opties
Ik zal wel te moeilijk denken..
Over twee weken kan macOS High Sierra met het vernieuwde APFS filesystem (in principe dubbelop..) officieel geïnstalleerd worden. Gezien het nieuwe filesystem, maar ook enkele softwarematige bugs (waarschijnlijk zelf gecreëerd, geen idee hoe te verhelpen..) ben ik van plan om een volledige clean install te doen.
Onder de clean install versta ik het installeren op een verse partitie, zonder verdere data. Maar in tegenstelling tot de afgelopen vijf jaar, vraag ik mij nu toch af hoe dit het beste kan.
Een aantal opties
- Bootable USB maken en tijdens de install gedurende boot de SSD volledig formatteren en over een geheel schone drive de official installer installeren
- Tweede partitie aanmaken, official installer hierop installeren en, na overzetten van persoonlijke data, partitie 1 verwijderen en samensmelten met partitie 2 tot één grote partitie
- Optie 1/2, maar dan i.c.m. de golden master om het systeem om te zetten naar APFS, om voor te bereiden, en na de officiële release de officiële versie installeren a.d.h.v. optie 1/2
- Nieuwe partitie of gehele drive formatteren?
- De golden master pakken of écht wachten tot 25 sept. en de officiële versie gebruiken
Ik zal wel te moeilijk denken..