Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TP-LINK AV500 (TL-PA4010PKIT)

Pagina: 1
Acties:

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo!

Sinds een enige tijd beschik ik over de pricewatch: TP-Link TL-PA4010P KIT-AV500 Powerline adapter met geïntegreerd s....
Aangezien ik geen kabelaansluiting in mijn kamer heb, ben ik voor een powerline gegaan om toch kabel internet te hebben voor mijn computer.

Als het werkt is alles prima, maar soms is het heel wisselend. Wat namelijk het geval is, is dat de verbinding op een dag zo'n 3 tot 4 maal weg kan vallen. Andere dagen heb ik er geen last van en de ene dag weer wel. Het is gewoon heel inconsistent soms. De ene keer pakt hij zelf na 30 seconden de verbinding weer op, de andere keer moet ik naar beneden lopen om onze router herstarten wat dan weer resulteert in verbinding. Soms werkt een restart van mijn PC ook.

Bij het weggevallen van de verbinding via de powerline (die aangesloten is aan onze router), werkt WIFI nog wel gewoon.

Heeft iemand enig idee, aangezien het nu knap irritant begint te worden |:( .

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door MacCollac op 12-09-2017 21:23 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien even een korte zoekactie proberen op dit onderwerp, want hie rzijn al veel topics over geweest :). Dit is nl. algemene problematiek die je kunt ondervinden met powerline. Het stroomnet is nl. onderhevig aan storingen door andere apparaten die ook op het net zijn aangesloten. Het is dan per situatie een beetje de gok of powerline goed werkt.

Wat je zou kunnen proberen is zoveel mogelijk apparaten uitzetten en kijken of het probleem op gaat treden als je een bepaald apparaat aanzet (led-lamp, transformator, babyfoon etc.). Al is het in een doorsnee huishouden natuurlijk geen optie om even alle apparaten los te koppelen en een paar dagen te gaan experimenteren. Vooral als je ook nog medebewoners in huis hebt. Daarom zijn dit soort problemen ook lastig op te lossen helaas....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd.

Komt bij dat je een nogal oude low-end oplossing (HomePlug AV1.1) gekozen hebt die alleen over de fase-nulpaar zendt. Dat betekent twee dingen:

- zodra er verstoring is op die ene paar merk je het gelijk, want geen alternatieve datapad.
- grootste deel van storingsbronnen maakt geen gebruik van randaarde, maar allemaal maken ze gebruik van fase-nulpaar (dat is hoe je stroom trekt namelijk :z ), dus fase-nulpaar is per default meest vervuilde.

Modernere apparatuur (HomePlug AV2.0 of G.hn MIMO) stuurt een tweede datastroom over aarde-nulpaar, waardoor de data een tweede kans heeft. Bovendien is de aardelijn doorgaans veel minder vervuild, dus zal performance hoger zijn. Maar... dan moet je wel op beide locaties werkende randaarde ter beschikking hebben, en dat is in NL schandalig... pas sinds 1999 standaard bij nieuwbouw of renovatie.

Heb je randaarde? Dan kun je een meer recente PLC adapter overwegen - alles >"1200Mbps" heeft MIMO en in dat geval kans om beter te werken.
Geen randaarde? Dan klinkt het alsof PLC in jouw situatie geen haalbare kaart is. Dan moet je kijken naar alsnog Ethernetkabel trekken (mogelijk wat werk, maar veruit goedkoopste optie, zelfs als je monteur moet inhuren ervoor), of andere alternatieven zoals MoCA (netwerk over coax(TV)kabel indien aanwezig - betrouwbaar en kost iets meer dan moderne PLC) of POF (netwerk over plasticvezels die langs electraleidingen getrokken worden - performant maar duur)

Oslik blyat! Oslik!

• MacCollac
Is het eventueel ook nuttig om de firmware te updaten van het apparaat?
Op de verpakking zie ik dat de versie: 2.3 is. Op de website van TP-Link is een versie 3 beschikbaar: http://nl.tp-link.com/download/TL-PA4010P-KIT.html#Firmware.

Mijn huis is gebouwd in 1992, ik ben de enige die op het moment thuis is. Er draaien geen andere apparaten op het moment behalve de koelkast.

Edit: zojuist viel de verbinding weer weg, maar na een minuut pakt hij hem zelf weer op.

[ Voor 34% gewijzigd door MacCollac op 13-09-2017 11:39 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MacCollac schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:34:
Mijn huis is gebouwd in 1992, ik ben de enige die op het moment thuis is. Er draaien geen andere apparaten op het moment behalve de koelkast.
Je hebt toch ook een modem in huis? En een computer waarop je dit typt? Die staan ook aan, dus de stelling dat er verder geen andere apparaten aanstaan klopt dan imo al niet.
Denk ook aan adapters van apparaten die uit staan, maar dus wel in het stopcontact zitten en dus storing op het net veroorzaken. Dan heb je ook nog de cv ketel, centrale ventilatie etc. etc. etc. Misschien staat er in je kruipruimte wel een pomp om grondwater weg te pompen, die voor storing zorgt? En als je pech hebt kunnen je buren ook nog voor storing zorgen.

Dit maakt het zo lastig om een oorzaak te vinden....

Verwijderd

En niet te vergeten, het kan zijn, dat de persoon 3 fasen heeft, en boven de powerline kastje op fase 1 staat, en beneden bij de modem staat deze op fase 3. Gaat ook lastig.

Maar het "hoeft niet".

• MacCollac
Dat heb ik bekeken en ze staan onder dezelfde fase!

Het is gewoon heel vreemd, gisteravond nergens last van gehad terwijl er meerdere mensen thuis waren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even m'n vraag van gisteren nog eens onder de aandacht brengen:
Heb je randaarde?

Oslik blyat! Oslik!

• MacCollac
dion_b schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:13:
Even m'n vraag van gisteren nog eens onder de aandacht brengen:

[...]
Ja! :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan kun je een wat recentere PLC-set proberen - eentje met MIMO ("1200Mbps" of hoger), mogelijk is dat wel stabiel.

Maar ook daar geen garanties. Zorg dus voor mogelijkheid tot retourneren.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Of trek gewoon een kabel.
Pagina: 1