Advies NAS

Pagina: 1
Acties:

• Pvt_Ryan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik zoek een?
Energiezuinige, stille NAS waarmee ik 4k films/series kan streamen, pc/laptop backuppen en extern (buiten netwerk) snel kan benaderen en eventueel backup-en, gigabit netwerk lijkt me dan een pre. Toekomst bestendig vind ik ook heel belangrijk, ddr4 is dan ook mijn voorkeur. De NAS moet minimaal 4 "bays" hebben. De hardeschijven heb ik zelf al. Dat allemaal binnen een "strak budget", vandaar gaat m'n keuze naar een DIY NAS. Hotswap is leuk maar geen vereiste

Wat is je budget?
Het liefst rond 250€, maar als het met een paar tientjes extra veel sneller/duurzamer of toekomst bestendiger kan dan heb ik het er voor over

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar Intel vanwege efficiëntere processoren (energie zuinig en minder warmte). Voor de rest sta ik open voor andere merken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een vast systeem met Windows 10 en een MacBook pro. Daarnaast een tv met Android en Chromecast. Streamen naar tv op 4k is de wens en backuppen van m'n pc/laptop. De NAS gaat 24/7 draaien voor bereikbaarheid en wordt ook gebruikt om extern te benaderen. Besturingssysteem zal een gratis versie zijn zoals freenas e.d. Dat allemaal op een netwerk met glasvezel internetaansluiting 60 mb/s met een Draytek Vigor2132Fvn router van de provider

Wat heb ik zelf gevonden
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560T Tray€ 71,50€ 71,50
1MSI H110M ECO€ 48,-€ 48,-
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 37,50€ 37,50
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 65,50€ 65,50
1be quiet! TFX Power 2 300W Gold€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,50

Wat vinden jullie van m'n setuplijstje? En ook in relatie tot m'n wensen/eisen, wat zou beter/efficiënter kunnen? Bovenstaande setup is al een paar tientjes duurder dan m'n streefbedrag, wat ik er wel voor over heb, als het net zo goed of beter kan voor minder dan hoor ik het graag.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Een paar opmerkingen wel:

- Waarom de tray versie van de G4560T? Die lijkt nauwelijks leverbaar, en je hebt er ook een koeler voor nodig die niet in dit lijstje staat. Daarnaast is de meerwaarde van de T variant hier heel beperkt, het verbruik tussen de gewone en T variant verschilt alleen wanneer de CPU volledig belast wordt, in rust is het verbruik hetzelfde en zo'n systeem is grotendeels in rust. Die 20 extra W is er dus alleen in piekverbruik, dat is zelden dus, en je zult het aan de energiefactuur dus niet merken. Ik zou het dus houden op de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed, die is ook wel niet zo makkelijk leverbaar, een alternatief is dan de pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed.

- Dat moederbord gaat waarschijnlijk een BIOS update nodig hebben om een Kaby Lake CPU (G4560 of G4600, elke Pentium met Hyperthreading in elk geval) te ondersteunen. Je kunt je opgeven voor de doorgeef Skylake Celeron in dit topic: Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU.

- Een TFX voeding past niet in die behuizing. Een goede zuinige ATX voeding met laag vermogen is deze pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lekker zuinig en stil. En de Pentium J4205 zou geen problemen mogen hebben met 4k

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4205-ITX€ 109,45€ 109,45
1Cooler Master Elite 130€ 45,58€ 45,58
1Kingston KTL-TP3CL/8G€ 55,-€ 55,-
1Mini-box picoPSU 90€ 41,64€ 41,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,67

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Pvt_Ryan
MacPoedel schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 23:53:
Een paar opmerkingen wel:

- Waarom de tray versie van de G4560T? Die lijkt nauwelijks leverbaar, en je hebt er ook een koeler voor nodig die niet in dit lijstje staat. Daarnaast is de meerwaarde van de T variant hier heel beperkt, het verbruik tussen de gewone en T variant verschilt alleen wanneer de CPU volledig belast wordt, in rust is het verbruik hetzelfde en zo'n systeem is grotendeels in rust. Die 20 extra W is er dus alleen in piekverbruik, dat is zelden dus, en je zult het aan de energiefactuur dus niet merken. Ik zou het dus houden op de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed, die is ook wel niet zo makkelijk leverbaar, een alternatief is dan de pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed.

- Dat moederbord gaat waarschijnlijk een BIOS update nodig hebben om een Kaby Lake CPU (G4560 of G4600, elke Pentium met Hyperthreading in elk geval) te ondersteunen. Je kunt je opgeven voor de doorgeef Skylake Celeron in dit topic: Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU.

- Een TFX voeding past niet in die behuizing. Een goede zuinige ATX voeding met laag vermogen is deze pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.
Bedankt voor de informatieve feedback, goede punten vooral de tray versie cpu daar heb ik overheen gekeken. Een boxed versie is inderdaad een betere keuze. Piekverbruik zal inderdaad niet vaak voorkomen.

Goede tip van de doorgeef skylake celeron ga ik naar kijken. Is het wellicht mogelijk de bios te laten updaten door de leverancier?

Afmeting van de voeding heb ik niet op gelet, ga ik naar kijken.
Switchie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:29:
Lekker zuinig en stil. En de Pentium J4205 zou geen problemen mogen hebben met 4k

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,67
Bedankt voor je feedback, dat is een interessant lijstje. Naar de J processoren had ik nog niet gekeken, ziet er ook interessant uit.

Ik ga vanavond nog eens goed kijken naar de setup en het lijstje aanpassen a.d.h.v. de tips/feedback. Super bedankt voor de feedback, hier kan ik zeker wat mee :*)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:48
Pvt_Ryan schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:12:
[...]

Bedankt voor de informatieve feedback, goede punten vooral de tray versie cpu daar heb ik overheen gekeken. Een boxed versie is inderdaad een betere keuze. Piekverbruik zal inderdaad niet vaak voorkomen.

Goede tip van de doorgeef skylake celeron ga ik naar kijken. Is het wellicht mogelijk de bios te laten updaten door de leverancier?

Afmeting van de voeding heb ik niet op gelet, ga ik naar kijken.

[...]

Bedankt voor je feedback, dat is een interessant lijstje. Naar de J processoren had ik nog niet gekeken, ziet er ook interessant uit.

Ik ga vanavond nog eens goed kijken naar de setup en het lijstje aanpassen a.d.h.v. de tips/feedback. Super bedankt voor de feedback, hier kan ik zeker wat mee :*)
Als hij later geproduceerd is heb je kans dat er al een nieuwe Bios op zit. Als het goed is staat het op de meeste Dozen wel met welke Bios ze komen. Anders kan de winkel het tegen een vergoeding er op zetten.(Maar dan ben je meestal net zo duur of duurder uit als een ander mobo kopen).

Verwijderd

Switchie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 01:29:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,67
Bij die Pico psu heb je nog wel een voedingsadapter nodig anders heb je er geen fluit aan.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Intel J processoren zijn wel een stuk trager dan Core-based processoren, al zijn ze hiervoor waarschijnlijk wel snel genoeg. Aan de andere kant is het piekverbruik veel lager en zijn ze meestal passief gekoeld op zo'n moederbord, spaart toch een ventilator uit (volledig passief zou ik afraden).

Bij die picoPSU hoort ook nog een AC-DC adapter, of je kunt ook picoPSU's in een set met adapter kopen, de prijs daarvan moet er in elk geval nog bij. Je hebt ook nog een molex splitter of verlengstuk nodig om meer dan 2 harde schijven aan te kunnen sluiten met de meeste picoPSU's. Uiteindelijk betaal je dan meer dan voor die Seasonic G 360, ik zou het daarom niet te moeilijk maken als een kleine behuizing toch niet hoeft, met een ATX voeding heb je gewoon een kabel aan te sluiten en zit je niet met die voedingsadapter die daar nog los ligt. PicoPSU's zijn goed voor heel kleine HTPC behuizingen.

En de CM Elite 130 heeft maar 3 3.5" bays, voldoet dus niet echt. Als de plaats er voor is, dan is er niets mis met een gewone tower.

• Pvt_Ryan
Misschien is het overkill maar toch nog even deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,29€ 59,29
1MSI B250M PRO-VDH€ 67,95€ 67,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 37,50€ 37,50
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 65,50€ 65,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,24

De J processors zien er ook interessant uit vooral het lage verbruik maakt het interessant. Niet upgradebaar vind ik toch wel een minpunt. Bedankt voor de feedback, ik ga hier nog goed over nadenken
Pagina: 1