Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkeetje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-04-2024
Goedenavond,

Ik ben bezig met het bouwen van een computer, maar deze pc heeft opstartproblemen. Wanneer ik de computer aanzet, gaan de fans kort draaien en gaat hij daarna weer uit. Ik weet het dit is typisch een probleem van de voeding, maar daar heb ik een nieuwe (tweedehandse) voeding gekocht en de problemen blijven hetzelfde.
Het vreemde is dat na een stuk of 15 pogingen hij wel weer 'aanslaat' en hij gewoon opstart en alles gewoon naar behoren werkt. Ditzelfde geld als ik de bios reset (via de batterij of de daarvoor bestemde pinnen) of de reset pinnen op het moederbord naast de aan / uit pinnen zit connect. Hiervoor moet ik echter steeds de case openschroeven en dat is best wel hinderlijk, om dat elke keer te doen als je de computer op wilt starten 8)7 .

Persoonlijk denk ik dat het aan het moederbord moet liggen, omdat ik al een nieuwe voeding heb gekocht en hiermee precies dezelfde problemen optreden.

Het volgende systeem gebruik ik nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 66,55€ 66,55
1MSI H81I€ 62,95€ 62,95
1Raijintek Metis Wit Window€ 52,01€ 52,01
1Gelid Solutions Siberian€ 5,66€ 5,66
1Crucial CT102464BA160B€ 67,95€ 67,95
1Cooler Master Elite Power 400W€ 33,80€ 33,80
1Corsair Builder CX430 V2€ 59,-€ 59,-
1Crucial BX100 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,92

er staan twee voedingen in het lijstje. De corsair had ik eerst en nu zit de cooler master erin. Dit maakt echter geen verschil voor het opstarten.

Dus kortom wat doet het wel en niet:
  • Bij het opstarten van de pc wanneer er geen stroom op stond, gaan de fans (cpu, case en voeding fans)kort draaien en daarna weer uit en een paar seconde later doet hij nog een poging om op te starten
  • Na een stuk of 15 pogingen (verschilt per keer opstarten) lijkt alles goed aan te slaan en start de pc gewoon op
  • Uit slaapstand gaat de computer wel gewoon altijd in 1 keer goed aan
  • Opnieuw opstarten gaat ook altijd goed
  • Wanneer ik een BIOS reset doet gaat de computer ook in 1 keer aan (maar dan moet ik geregeld de case openschroeven)
  • eenmaal 'aangeslagen' werkt alles gewoon naar verwachting
Ik heb al een keer de BIOS geupdate en ook weer terug gezet naar de oudste update en daarna weer de nieuwste versie geflasht, maar dit allemaal geen zin.

Verder dacht ik dat het aan de voeding lag (omdat dit typisch een voorbeeld is van een dode / brakke voeding), maar na een nieuwe voeding erin gezet te hebben blijven dezelfde problemen komen.

Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit op zou kunnen lossen, zonder een compleet nieuw moederbordje te hoeven kopen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet om lullig te doen, maar zowel de cx430 als de “elite”, de meest knudde lijn die CM heeft, zijn geen beste voedingen, de elite nog veel slechter dan de CX. Ik begrijp dat de middelen beperkt zijn, maar de voeding is geen bezuinigingspunt.
Toch stuur ik erop dat je een degelijke voeding haalt. Een CX450M of G450M is dan wel weer oké.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkeetje
@nelizmastr dank je voor je reactie

Ik weet dat ze beide niet bij de elite horen wat voedingen betreft, maar als bij alle 2 de voedingen dezelfde problemen optreden voor een niet heel zwaar systeem. Leek het mij niet waarschijnlijk dat beide voedingen niet goed genoeg zijn. Misschien had ik inderdaad om een goede voeding kunnen kopen in plaats van een goedkope om te kijken of het wel aan de voeding lag.

Ik zal V&A in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
rkeetje schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:28:
@nelizmastr dank je voor je reactie

Ik weet dat ze beide niet bij de elite horen wat voedingen betreft, maar als bij alle 2 de voedingen dezelfde problemen optreden voor een niet heel zwaar systeem. Leek het mij niet waarschijnlijk dat beide voedingen niet goed genoeg zijn. Misschien had ik inderdaad om een goede voeding kunnen kopen in plaats van een goedkope om te kijken of het wel aan de voeding lag.

Ik zal V&A in de gaten houden
Prima logica. Twee voedingen hetzelfde probleem dan is het onlogisch dat het aan de voedingen ligt. Tenzij ze een overeenkomstige eigenschap hebben die roet in het eten gooit. De C states van een processor ondersteunen is bijvoorbeeld zo'n eigenschap. Echter zou ik dan problemen verwachten met de slaap/standby.

Hoe dan ook. Wellicht is het allemaal niet zo ingewikkeld. Zie of je aan/uitschakelaar van je case wel goed werkt. En check natuurlijk ook even de stekkertjes, die zijn altijd een beetje lossig iritant aangesloten.
Maar hoe dan? Makkelijkste is een andere case.. Of schakelaar. Of je zou 'm even moeten doormeten ofzo, al weet ik niet precies hoe zo'n schakelaar op elektrisch niveau hoort te werken (dwz of het net als lichtschakelaar aan/uit werkt of net iets anders).

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:53
Heb je de computer ook al getest buiten de kast?

• rkeetje
livranca schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:40:
Heb je de computer ook al getest buiten de kast?
@analogworm De computer heb ik nu ook buiten de kast getest en aangezet door de pinnen met een schroevendraaier even te connecten, waardoor hij aangaat. Dit maakt alleen geen verschil, dus de case kan het niet zijn.

Persoonlijk blijf ik van mening dat er iets mis is met de instellingen in het moederbord, waardoor hij niet opstart. Is er een manier om hem helemaal terug te zetten in fabrieksinstellingen? Ik heb al een keer v0 geflasht op het moederbord, maar dat maakte geen verschil

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:20
Zou het ook niet een hardware probleem kunnen zijn? Werkt een condensator dit niet tegen?
Ik weet dit niet zeker natuurlijk, zoveel verstand heb ik er niet van. Maar ik dacht altijd dat een condensator op de moederbord stroom vangt en dan verder opstart. Maar als deze langzaam oplaad dan zal het een tijd duren voor de computer opstarten.
Ik had zoiets vroeger ook, de computer startte niet gelijk op na het omschakelen vand e voeding/stekkerdoos, moest altijd even wachten voordat dit ging opstarten.

https://forum.techzine.nl...tart-pas-na-30-minuten-op
Pagina: 1