Mobiele toepassingen ontwikkelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey hallo,

Ik ben iemand die tot dusver voornamelijk server-side geprogrammeerd heeft met PHP/Laravel en heb daarnaast kennis van JavaScript en het jQuery framework.

Tot dusver heb ik eigenlijk alleen nog maar websites ontwikkeld die geschikt zijn voor alle soorten schermen, maar heb ik nog nooit (native) toepassingen hoeven ontwikkelen voor platformen als Android/iOS. Vandaar dat ik hier om wat advies kom vragen.

Ik loop al enige tijd rond met een idee voor een app, maar beschik niet over de juiste kennis om hier direct mee te starten. Ik heb inmiddels wel begrepen dat er software is/frameworks zijn waarmee je apps kunt ontwikkelen voor meerdere platformen in combinatie met JavaScript.

Gebruikers moeten data in kunnen voeren, en dit moet in de eerste instantie lokaal worden opgeslagen zodat deze data ten alle tijden beschikbaar is op het apparaat. Echter, indien ze zijn ingelogd, moet deze data centraal worden opgeslagen zodat hun data altijd beschikbaar is. Wat het database-vraagstuk betreft: dit moet wel mogelijk zijn, toch?

Daarnaast zou het fijn zijn om de gangbare API's van Android/iOS aan te kunnen spreken.

Meer is het in feite niet en het zal op dit vlak ook niet uitgebreider gaan worden. Het ontwikkelen van native apps met Java lijkt mij hiervoor een beetje overkill. Kunnen jullie mij in de juiste richting sturen? Zijn er mensen die al wat ervaring opgedaan hebben met dit soort oplossingen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 20:59 . Reden: verheldering ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-09-2017 21:00)

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:22
Ten eerste jQuery is geen framework, het is een library. En van het gebruik zal ik afstappen voor dit project omdat je voor dit soort dingen wel een framework wil gaan gebruiken en je dan tegenwoordig vrij snel in modern (es6) javascript beland. Iets waar jQuery ideeën/ecosysteem niet zo lekker mee samenwerkt.

Vervolgens moet je, je stack gaan bepalen. Ik heb eerder met Cordova/Phonegap gewerkt en kan je dat absoluut niet aanraden, zeker niet als je UX waardevol vind.

Ik heb ook wat testen gedaan met React Native. Dit sprak mij meer aan, het voorkomt niet geheel dat je wat specifieke platform code moet schijven (voor UI) maar organiseert dit wel goed (en laten we eerlijk zijn Cordova is inde praktijk ook niet echt platform onafhankelijk). React Native zorgt voor veel betere interfaces en ruimere mogelijkheden omdat het niet gelimiteerd is tot webviews.

Het verschil tussen Cordova en bijvoorbeeld React Native is dat Cordova alles in een webview draait (ook de UI met de daarbijbehorende nadelen/UX issues) en React Native een "echt" UI thread heeft en alleen business logic in JS draait, de UI kan wel d.m.v. JSX worden opgebouwd.

React Native zal een wat grotere learning curve hebben dan Cordova, zeker als je nog niet met React hebt gewerkt maar ik weet bijna zeker dat de kwaliteit van je app/code beter zal zijn. Simpeleweg omdat in mijn optiek Cordova een houtje-touwtje oplossing is die zich laat gelden in de UI*.

Ik denk dat NativeScript vergelijkbaar is met React Native, ook interessant om naar te kijken.

Los van dit kan je natuurlijk ook naar een niet web approach kijken, er zijn verschillende mogelijkheden om dan cross platform te gaan, maar gezien je het meest bekend met web is dat wellicht niet heel handig.

* Ja, ik weet dat je met genoeg fixes een hoop Cordova UI issues kan oplossen maar dan nog is het trager/lomper en minder gebruiksvriendelijk dan een native (like) ui.

Houd er ook rekening mee dat je, je UI niet wil blokken als je aan het XHR'en bent. Verdiep je dus in concepten als "optimistic updates".

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-09 23:02
In principe zou je voor zoiets gewoon Apache Cordova kunnen gebruiken, waardoor je met html + javascript apps kunt bouwen. Om alles centraal op te slaan zou je in principe natuurlijk ajax requests kunnen gebruiken. Ik wil je echter wel waarschuwen dat dat erg traag kan zijn.

Waarom zou native in java eigenlijk geen optie zijn? Het is altijd fijn om te kunnen laten zien dat je actief probeert jezelf te ontwikkelen. Verder is breed geörienteerd zijn nooit een probleem :p

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:12
Waarom wil je per se een app? Waarom maak je niet een progressive web app aangezien je al ervaring hebt met (mobiele) websites?

Full-stack webdeveloper in Groningen

Verwijderd

Topicstarter
Jantje2000 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:31:
In principe zou je voor zoiets gewoon Apache Cordova kunnen gebruiken, waardoor je met html + javascript apps kunt bouwen. Om alles centraal op te slaan zou je in principe natuurlijk ajax requests kunnen gebruiken. Ik wil je echter wel waarschuwen dat dat erg traag kan zijn.

Waarom zou native in java eigenlijk geen optie zijn? Het is altijd fijn om te kunnen laten zien dat je actief probeert jezelf te ontwikkelen. Verder is breed geörienteerd zijn nooit een probleem :p
Super, ik heb net even gekeken en ik denk dat dit precies is wat ik nodig heb! Tnx. 8)

Ik heb wel wat kennis van Java, maar ik vind het de moeite niet waard om de gehele leercurve door te gaan terwijl ik het strikt gezien nooit echt nodig zal hebben. Daarnaast wil ik mijn app niet meerdere keren herschrijven voor andere platformen. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Spinal schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:13:
Waarom wil je per se een app? Waarom maak je niet een progressive web app aangezien je al ervaring hebt met (mobiele) websites?
Inderdaad. Voor de meeste toepassingen is -vandaag de dag- helemaal geen app nodig. Steker nog, de meeste mensen hebben helemaal geen zin om voor die paar keer dat ze het gebruiken een app te installeren. In veruit de meeste gevallen is een Progressive web app, die ze kunnen toevoegen aan hun homescreen, voldoende. Een van de voordelen daarvan is dat je gebruikers ook allemaal tegelijk van een update kunt voorzien.

Verwijderd

Topicstarter
Spinal schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:13:
Omdat het in dit geval een 'vereiste' is. :)

Ik wil onder andere systeemnotificaties kunnen tonen en gebruik maken van andere API's. Een browser biedt in dit geval gewoon onvoldoende mogelijkheden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn toepassing als native aanvoelt. Op wat goedkopere apparaten merk je vaak toch dat browsertoepassingen wat trager aanvoelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 09:19 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 20:35

qless

...vraag maar...

Dat blijft met Cordova e.d. ook, het voelt net wat trager aan dan echt native. Maar als je echt native wilt moet je dus Swift (voor ios) en Java (voor android) gaan gebruiken.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
ThomasG schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:17:
[...]
Inderdaad. Voor de meeste toepassingen is -vandaag de dag- helemaal geen app nodig. Steker nog, de meeste mensen hebben helemaal geen zin om voor die paar keer dat ze het gebruiken een app te installeren. In veruit de meeste gevallen is een Progressive web app, die ze kunnen toevoegen aan hun homescreen, voldoende. Een van de voordelen daarvan is dat je gebruikers ook allemaal tegelijk van een update kunt voorzien.
Oneens. Er zijn maar weinig mensen die uberhaupt weten hoe je iets kan toevoegen aan hun homescherm in mijn omgeving. Als progressive web apps echt een goede optie zouden zijn, zou er niet voor elke scheet een app worden ontwikkeld. Evenementen, steden, pretparken, ze hebben allemaal een app. Pure onzin, maar zo gaat het tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stoelpoot schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:47:
[...]

Oneens. Er zijn maar weinig mensen die uberhaupt weten hoe je iets kan toevoegen aan hun homescherm in mijn omgeving. Als progressive web apps echt een goede optie zouden zijn, zou er niet voor elke scheet een app worden ontwikkeld. Evenementen, steden, pretparken, ze hebben allemaal een app. Pure onzin, maar zo gaat het tegenwoordig.
Ik vind het ook onzinnig, wat mij betreft is een webstek meer dan prima.

Eigenlijk heb ik ook een enorme hekel aan mobiele platformen, met name door de geslotenheid van de distributiepunten. Ik snap niet waarom Google/Apple/MS het verplicht stellen om in te loggen voor het gros van de mensen voordat je kunt downloaden. Wat meer openheid zou ik enorm op prijs stellen van deze bedrijven.

Ik gebruik tegenwoordig F-Droid als oplossing maar dat is ook niet alles.

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt tegenwoordig ook pushberichten versturen via de browser, maar ik weeet niet of dit in de praktijk goed zal gaan werken.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:53:
[...]

Eigenlijk heb ik ook een enorme hekel aan mobiele platformen, met name door de geslotenheid van de distributiepunten. Ik snap niet waarom Google/Apple/MS het verplicht stellen om in te loggen voor het gros van de mensen voordat je kunt downloaden. Wat meer openheid zou ik enorm op prijs stellen van deze bedrijven.

Dat wordt ook extra vergemakkelijkt door de monopoliepositie die Google heeft gekregen binnen Android (en die MS en Apple zichzelf vanaf dag 0 toe-eigenden). Ik vraag me nog steeds af waarom er geen alternatieve API-set is binnen Android. Dan kunnen mensen echt telefoons opleveren zonder Google Android.
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:55:
Je kunt tegenwoordig ook pushberichten versturen via de browser, maar ik weeet niet of dit in de praktijk goed zal gaan werken.
In Android vind ik het best OK werken. Het is alleen jammer dat je niet de uitgebreide opties hebt die je tegenwoordig binnen Android hebt of er geluid wordt gemaakt e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoelpoot op 13-09-2017 09:59 ]

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
[...]

Onzin. Er is gewoon een standaard platform onafhankelijke javascript library beschikbaar, die je kunt toevoegen aan je pagina. Het heeft een simpele voor iedereen te begrijpen uitleg hoe je de pagina moet toevoegen aan je home screen; en het gaat zelfs automatisch op Android. Als ze het dan nog niet snappen, snappen ze ook niet hoe ze een app moeten downloaden.
Afbeeldingslocatie: http://static.cubiq.org/uploads/2011/01/ath-preview.png

Dat iedereen tegenwoordig een app heeft, komt simpelweg omdat ze niet weten dat het ook anders kan. Of omdat de manager ergens heeft gehoord da ze een app moeten hebben. Veel van die apps stellen helemaal niets voor, en zijn vaak de moeite niet eens waard om het te installeren. Laat staan het geld om ze te ontwikkelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThomasG op 13-09-2017 10:28 ]

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
qless schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:41:
Dat blijft met Cordova e.d. ook, het voelt net wat trager aan dan echt native. Maar als je echt native wilt moet je dus Swift (voor ios) en Java (voor android) gaan gebruiken.
Dit klopt grotendeels. Maar een mooie tussenstap tussen Cordova (wat eigenlijk een fancy WebView is) en native (per platform apart herschrijven) is wat mij betreft Nativescript.

https://www.nativescript.org/

Native UI elementen met Javascript als logic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinal
Ik wil onder andere systeemnotificaties kunnen tonen en gebruik maken van andere API's. Een browser biedt in dit geval gewoon onvoldoende mogelijkheden.
Wat mis je? (Push)notificaties zijn prima mogelijk en veel andere API's werken tegenwoordig ook in browsers.
Oneens. Er zijn maar weinig mensen die uberhaupt weten hoe je iets kan toevoegen aan hun homescherm in mijn omgeving.
Op Android krijg je daar automatisch een melding van, Apple is er druk mee bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Spinal schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:39:
[...]

Wat mis je? (Push)notificaties zijn prima mogelijk en veel andere API's werken tegenwoordig ook in browsers.

[...]

Op Android krijg je daar automatisch een melding van, Apple is er druk mee bezig.
:D !

Ik heb vanaf dit punt eigenlijk gewoon niks meer aan te merken op het ontwikkelen voor de browser. Als ik de lijst zie aan mogelijkheden zijn er eigenlijk geen echte tekortkomingen. Het enige minpuntje dat ik kan zien is dat je geen toegang hebt tot de contacten van een gebruiker, dat had een fijne mogelijkheid geweest.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat browsers nog weleens de neiging hebben tabbladen uit het geheugen te halen, waardoor de pagina in feite niet meer operationeel is en opnieuw geladen moet worden.

Ik kan het me dan wel weer voorstellen dat werken met 3D-objecten wel een uitdaging kan zijn. Zou dit een beetje naadloos werken in de browser of is dat geen goed idee?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
alsjeblieft, geen cordova/phonegap achtige dingen maken :/ :/

Die dingen zijn verschrikkelijk voor de gebruiker van je app. Ik heb werkelijkwaar nog nooit zo'n nep-app gebruikt die echt goed werk doet. Je ziet het altijd direct dat het weer raak is: sloom, native functies zoals een terugknop op Android werken voor geen meter (of iig niet 'as designed'), het design voldoet eigenlijk nooit aan de guidelines die per platform gelden en ik kan zo nog wel even doorgaan.

Niet doen, we mogen het niet goedkeuren dat er lage kwaliteit "applicaties" geschreven worden...

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Idd.. laat Cordova aub een snelle dood sterven. Kijk dan eerder naar iets als react native. Gebruikt ook webviews maar dan aangestuurd vanuit javascript ipv een webview die de javascript laat.

Dit artikel gaat wat dieper in op de verschillen.

Voor onze 'listview' applicatie maakte het in performance en gebruikers gevoel een wereld van verschil in ieder geval.!

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:34:
Idd.. laat Cordova aub een snelle dood sterven. Kijk dan eerder naar iets als react native. Gebruikt ook webviews maar dan aangestuurd vanuit javascript ipv een webview die de javascript laat.

Dit artikel gaat wat dieper in op de verschillen.

Voor onze 'listview' applicatie maakte het in performance en gebruikers gevoel een wereld van verschil in ieder geval.!
xFeverr schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:22:
alsjeblieft, geen cordova/phonegap achtige dingen maken :/ :/

Die dingen zijn verschrikkelijk voor de gebruiker van je app. Ik heb werkelijkwaar nog nooit zo'n nep-app gebruikt die echt goed werk doet. Je ziet het altijd direct dat het weer raak is: sloom, native functies zoals een terugknop op Android werken voor geen meter (of iig niet 'as designed'), het design voldoet eigenlijk nooit aan de guidelines die per platform gelden en ik kan zo nog wel even doorgaan.

Niet doen, we mogen het niet goedkeuren dat er lage kwaliteit "applicaties" geschreven worden...
Ik denk dat het voor mij gewoon NativeScript gaat worden. Staat ook een app tussen die ik zelf gebruikt heb, werkt echt prima en voelt vrij native aan. En volgens mij is dat nog zo ook... :9

Ben ook erg blij dat ik het gevonden heb.

• Spinal
:*)
Het enige dat ik kan verzinnen is dat browsers nog weleens de neiging hebben tabbladen uit het geheugen te halen, waardoor de pagina in feite niet meer operationeel is en opnieuw geladen moet worden.
Ik kan het me dan wel weer voorstellen dat werken met 3D-objecten wel een uitdaging kan zijn. Zou dit een beetje naadloos werken in de browser of is dat geen goed idee?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar WebGL zou erg snel moeten zijn. Zie bijvoorbeeld QuakeJS of deze demos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliencowfarm
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 11:01

aliencowfarm

ˑ•●☻

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:53:
[...]

Weet niet of je ze kent maar er zijn nog wel meer markets. Gebruik zelf Aptoide. Verder zou je 1mobile, Mobogenie, mobomarket (enz...) kunnen proberen.

Verder heb je ook nog site zoals Apkmirror en Apkpure

Helaas is het niet zo up-to-date en compleet als de play store. Google maakt het inderdaad jammer genoeg steeds moeilijker om een Android telefoon zonder Google diensten te hebben :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:53
Lekker simpel beginnen met Phonegap en Phonegap build, lokaal opslaan in local storage. Alweer een tijdje terug een blog artikeltje over geschreven: https://royduineveld.nl/a...onegap-en-phonegap-build/

Alles klaar kijk hoe het loopt en wil je de app sneller hebben kan je altijd nog naar NativeScript of helemaal native aan de gang. Eerst maar kijken of je app idee überhaupt wat wordt toch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 18:26
Wat je ook zou kunnen doen is een app maken met Ionic. Ionic is een framework bovenop Cordova maar werkt met Typescript en Angular2. Het voordeel is dat je veel componenten al hebt en daarnaast vind ik de documentatie ook erg goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:22
Ten eerste jQuery is geen framework, het is een library. En van het gebruik zal ik afstappen voor dit project omdat je voor dit soort dingen wel een framework wil gaan gebruiken en je dan tegenwoordig vrij snel in modern (es6) javascript beland. Iets waar jQuery ideeën/ecosysteem niet zo lekker mee samenwerkt.

Vervolgens moet je, je stack gaan bepalen. Ik heb eerder met Cordova/Phonegap gewerkt en kan je dat absoluut niet aanraden, zeker niet als je UX waardevol vind.

Ik heb ook wat testen gedaan met React Native. Dit sprak mij meer aan, het voorkomt niet geheel dat je wat specifieke platform code moet schijven (voor UI) maar organiseert dit wel goed (en laten we eerlijk zijn Cordova is inde praktijk ook niet echt platform onafhankelijk). React Native zorgt voor veel betere interfaces en ruimere mogelijkheden omdat het niet gelimiteerd is tot webviews.

Het verschil tussen Cordova en bijvoorbeeld React Native is dat Cordova alles in een webview draait (ook de UI met de daarbijbehorende nadelen/UX issues) en React Native een "echt" UI thread heeft en alleen business logic in JS draait, de UI kan wel d.m.v. JSX worden opgebouwd.

React Native zal een wat grotere learning curve hebben dan Cordova, zeker als je nog niet met React hebt gewerkt maar ik weet bijna zeker dat de kwaliteit van je app/code beter zal zijn. Simpeleweg omdat in mijn optiek Cordova een houtje-touwtje oplossing is die zich laat gelden in de UI*.

Ik denk dat NativeScript vergelijkbaar is met React Native, ook interessant om naar te kijken.

Los van dit kan je natuurlijk ook naar een niet web approach kijken, er zijn verschillende mogelijkheden om dan cross platform te gaan, maar gezien je het meest bekend met web is dat wellicht niet heel handig.

* Ja, ik weet dat je met genoeg fixes een hoop Cordova UI issues kan oplossen maar dan nog is het trager/lomper en minder gebruiksvriendelijk dan een native (like) ui.

Houd er ook rekening mee dat je, je UI niet wil blokken als je aan het XHR'en bent. Verdiep je dus in concepten als "optimistic updates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ed Vertijsment schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:59:

Sorry dat ik een beetje laat reageer.

Mag ik iedereen bedanken voor jullie bijdrage? Ik ben veel wijzer geworden! Ik heb besloten voor React Native te gaan zodra ik er tijd voor heb me erin te verdiepen. :)
Pagina: 1