Tethering niet altijd toegestaan door mobiele providers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missp
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 12:05
Ik ben aan het rondkijken om over te stappen van prepaid naar abonnement.
Ik heb een provider met ruime dekking nodig want zit in een buitengebied zonder ADSL,
en daarmee heb ik ook de mogelijkheid tot tetheren nodig.
Ik dacht dat dat gewoon een kwestie van phonefeatures was, maar nu hoor ik dat Ben bijvoorbeeld tetheren geblokkeerd heeft, aldus de klantenservice. Kennelijk is de netneutraliteit niet voor iedereen verplicht?! Is dat niet illegaal wat ze doen?
Een bekende van me die Ben heeft, heeft het getest maar zegt dat bij hem tetheren wel werkt (zijn smartphone komt niet van Ben).
BTW. qua dekking valt Vodafone af omdat de 4G-dekking alleen maar buiten werkt, dat schiet niet op.
KPN blijkt er ook niet echt goede ontvangst te hebben, aldus een familielid met mobiel KPN in dezelfde wijk en vaak problemen met bereik.

Als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.

Edit:
Nog openstaande vragen:
Zijn hier meer mensen met een Ben abo bij wie tetheren gewoon werkt?
En hebben jullie dan ook een smartphone van Ben bij het abonnement aangeschaft? Zien of dat uitmaakt...
(Ik overweeg om iPhone SE met een Ben abo te nemen, d.w.z. als ik duidelijkheid krijg over dat wel of niet tetheren.

Edit2:
Update:
Tmobile's klantenservice chatmedewerker zegt aanvankelijk dat tetheren ook kan met Ben (Tmobile-netwerk).
Toen ik zei dat Bens klantenservice zegt dat Tmobile tetheren blokkeert, plakte ze:
“Tethering of Personal Hotspot kan alleen voor T-Mobile abonnees
•U kunt maximaal 5 apparaten verbinden met Tethering of Personal Hotspot
•Voor het gebruik van tethering of Personal Hotspot dient je smartphone of andere apparaat te beschikken over een WiFI en/of Bluetooth verbinding
•Het gebruik van tethering of Personal Hotspot is veilig. De Wi-Fi en/of Bluetooth-verbinding kun je beveiligen met een wachtwoord”
Tussen officieel en niet-officieel zit wellicht wat marge? Nu nog meer benieuwd naar ervaringen van Ben-klanten. :)

Edit3:
Nieuwsbericht ACM 06-06-2017
https://www.acm.nl/nl/pub...en-op-verzoek-van-ACM-aan
“Internetgebruikers niet beperken
In de Europese netneutraliteitsregels is vastgelegd dat internetgebruikers niet beperkt mogen worden in hun internetgedrag en in de keuze van het apparaat waarmee ze op internet gaan. Zij mogen dus zelf kiezen met welke apparaten zij gebruik maken van internet - bijvoorbeeld met hun smartphone, tablet, laptop of pc. Ook mogen zij hun smartphone gebruiken om andere apparaten met het internet te verbinden. Telecombedrijven mogen alleen eisen dat klanten apparaten gebruiken die voldoen aan de Europese technische voorschriften.”
Hopelijk doet ACM wat met mijn melding. :)

Edit4:
Zojuist geantwoord op Twitter door een Ben-medewerker die vrolijk meldt dat hij nu zelf op de laptop via tethering internet dus gewoon mogelijk is. 8) Hij gaat nakijken hoe het komt dat beide klantenservices (Ben en T-mobile) niet op de hoogte zijn en hopelijk checkt ie dan tevens de voorwaarden. Het ACM heeft het intussen ook opgemerkt.
Dan kan ik hopelijk gauw een abonnement af gaan sluiten...

[ Voor 71% gewijzigd door missp op 13-09-2017 21:58 . Reden: update ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Netneutraliteit != tethering.

ALS je zou mogen tetheren, mag Ben geen sites/protocollen zomaar blokkeren; dat is netneutraliteit.

Maar het is niet zo dat omdat jij niet mag tetheren, dat Ben ineens niet netneutraal is; dat maken ze zelf wel ff uit wat je mag doen op hun SIM-kaart.

Maar als ik het dus goed begrijp, en jij hebt uitgezocht; je woont in een dusdanig buitengebied dat ADSL niet bestaat, er geen kabel-TV*knip*. Dit voegt niks toe en hebben we de TR button voor.

Vind het maar bijzonder; alle grote telco's zeggen 99% dekking te hebben met uitzondering van enkele zeer specifieke grensgebieden. Iets zegt me dat de topicstart niet compleet is en dat je voornamelijk hebt laten voorlichten door kennissen ipv een uurtje of 2 de grote providers te hebben gesproken.

@ThinkPad Gaan die artikelen niet voornamelijk over de definitie van "fair use" en ik kan me voorstellen dat een telco geen 4G tethering wil toestaan om de hele dag (bij een unlimited abbo) al je 1080p torrents binnen te trekken. De aangehaalde artikelen zijn niet allemaal even duidelijk daarover.

[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 13-09-2017 08:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
MAX3400 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:30:
@ThinkPad Gaan die artikelen niet voornamelijk over de definitie van "fair use" en ik kan me voorstellen dat een telco geen 4G tethering wil toestaan om de hele dag (bij een unlimited abbo) al je 1080p torrents binnen te trekken. De aangehaalde artikelen zijn niet allemaal even duidelijk daarover.
Met die reden was het "thetherverbod" vast in de voorwaarden gezet.

Maarja, wij schijnen het recht te hebben (toch via die netneutraliteit) om te tetheren - en dat is Europees geregeld.
Internetgebruikers niet beperken
In de Europese netneutraliteitsregels is vastgelegd dat internetgebruikers niet beperkt mogen worden in hun internetgedrag en in de keuze van het apparaat waarmee ze op internet gaan. Zij mogen dus zelf kiezen met welke apparaten zij gebruik maken van internet - bijvoorbeeld met hun smartphone, tablet, laptop of pc. Ook mogen zij hun smartphone gebruiken om andere apparaten met het internet te verbinden. Telecombedrijven mogen alleen eisen dat klanten apparaten gebruiken die voldoen aan de Europese technische voorschriften
Dus hoe dan ook mogen ze je niet verbieden om te tetheren, simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:07
Waar woon je nu exact? En heb je eens de dekkingskaarten bekeken van alle providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missp
Maar het is niet zo dat omdat jij niet mag tetheren, dat Ben ineens niet netneutraal is; dat maken ze zelf wel ff uit wat je mag doen op hun SIM-kaart.
Kennelijk. Maar toch raar dat ik niet zelf mag weten of ik de 1000mb aan data op mijn smartphone verbruik of via de laptop...
Maar als ik het dus goed begrijp, en jij hebt uitgezocht; je woont in een dusdanig buitengebied dat ADSL niet bestaat, er geen kabel-TV is*knip*
Het is een camping in buitengebied zonder telefoon-ADSL-infrastructuur. De enige mogelijkheid is mobiel. TV-kijken kan bv alleen met Digitenne.
Vind het maar bijzonder; alle grote telco's zeggen 99% dekking te hebben met uitzondering van enkele zeer specifieke grensgebieden. Iets zegt me dat de topicstart niet compleet is en dat je voornamelijk hebt laten voorlichten door kennissen ipv een uurtje of 2 de grote providers te hebben gesproken.
Er is ook wel dekking maar niet overal in even hoge mate. Vodafone geeft aan dat 4G alleen buiten werkt, niet binnen, en dat kan kloppen want een familielid met Vodafone had geen internet op zijn smartphone toen we er afgelopen weekend waren. Dat familielid met KPN zit in diezelfde zone en heeft veel problemen met zijn bereik. Zijn vrouw heeft Tele2 en die heeft goed bereik. Ik heb contact gehad met alle providers: ze verwezen me allemaal door naar hun dekkingskaart.
@ThinkPad Gaan die artikelen niet voornamelijk over de definitie van "fair use" en ik kan me voorstellen dat een telco geen 4G tethering wil toestaan om de hele dag (bij een unlimited abbo) al je 1080p torrents binnen te trekken.
Dan kan ik me voorstellen dat tetheren bij een onbeperkt abonnement onwenselijk is voor een provider, maar voor mezelf wordt het waarschijnlijk een 1000mb databundel en dan lijkt me zo’n blokkade overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-09-2017 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@missp je topic heeft inmiddels wat meer informatie gekregen. Maar zou je voor toekomstige topics alle relevante informatie meteen in je openingspost op kunnen nemen? Op die manier is het makkelijker om je te helpen.

• missp
rens-br schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:15:
[mbr]@missp Maar zou je voor toekomstige topics alle relevante informatie meteen in je openingspost op kunnen nemen?[/]
Ik ging er vanuit dat "buitengebied zonder ADSL" relevant genoeg was. :-)
Ik heb de OP gewijzigd. Ik ben nog benieuwd naar ervaringen van gebruikers van Ben met tetheren. En welke providers gebruikers hier hebben die wel kunnen tetheren.
Bedankt iig tot zover voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

My mistake. Ben gebruikt het t-mobile netwerk, niet het KPN netwerk. :)

Verder kan ik je inhoudelijk helaas niet helpen.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 10:37 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
missp schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:55:
[...]

Ik ging er vanuit dat "buitengebied zonder ADSL" relevant genoeg was. :-)
Ik heb de OP gewijzigd. Ik ben nog benieuwd naar ervaringen van gebruikers van Ben met tetheren. En welke providers gebruikers hier hebben die wel kunnen tetheren.
Bedankt iig tot zover voor de reacties.
Naar mijn weten kan en mag je gewoon bij elke provider Tethering gebruiken tegenwoordig.
Ben.nl heeft dan ook voor zover ik weet helemaal geen speciaal voor hun bedrijf ontwikkelde smartphones wat plots die optie uit hebben staan. Het zijn naar mijn weten gewoon simlock vrije telefoons, en al zat er een simlock op, dat staat helemaal los van de functies die Android bied (wifi hotspot..).

Ik gebruik KPN en ik kan gewoon tethering gebruiken mocht ik dat willen. KPN heeft zowel binnen als buitenshuis een goede dekking (net als t-mobile).. Maar goed om te weten of het in jouw wijk (althans, eerst was het een wijk, nu een camping) dekking bied moet je hun kaarten erbij nemen..

Maar goed ben.nl zit op het t-mobile netwerk, dus misschien dat je de moeite wilt nemen om bij t-mobile te kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door LopendeVogel op 13-09-2017 10:50 ]

• missp
Bedankt voor je reactie, Lopende Vogel.
Ben’s klantenservice zei (2 verschillende medewerkers) dat Tmobile de tethering voor Ben blokkeert.
Ik snap dat simlock iets anders is dan een functie van een iPhone blokkeren.
Ik heb dus van een bekende vernomen wiens partner bij Ben zit, dat zij wel kan tetheren, maar heeft geen mobiel toestel afgenomen bij Ben. Vandaar dat ik me afvraag in hoeverre een provider een toestel kan bewerken om een functie te blokkeren of dat dat vanuit het “systeem” van de provider wordt geblokkeerd.

Ik heb inderdaad de dekkingskaarten van alle providers bekeken. Ofschoon dat KPN een dekkingsgraad aangeeft van **** in mijn zone, zowel voor binnen als buiten, vernam ik van een familielid met KPN mobiel dat hij dus heel vaak problemen heeft met het bereik in die zone. Daarom vind ik het een beetje tricky om alleen op de kaart af te gaan. Ik zou het heel vervelend vinden om een jaar vast te zitten aan een abonnement wat later niet blijkt te doen wat ik nodig heb, ook al geven klantenservice en kaart aan dat het wel hoort te werken.
Ben gebruikt inderdaad het netwerk van Tmobile en op dat netwerk heb ik zelf (nog met prepaid) kunnen verifiëren dat het werkt dus daar ligt nu mijn voorkeur, icm een nieuw toestel. Alleen heb ik het tether-issue nog niet duidelijk omdat de klantenservice zegt dat Tmobile die "dienst/functie" blokkeert voor Ben.
Vandaar dat ik benieuwd ben of hier gebruikers zijn die Ben hebben en gewoon kunnen tetheren,
Anders moet ik een abo bij Tmobile nemen (iets duurder, ook het toestel) of genoegen nemen met een 4G buitendekking bij een andere provider en dat lijkt me niet handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
missp schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:46:

Dan kan ik me voorstellen dat tetheren bij een onbeperkt abonnement onwenselijk is voor een provider, maar voor mezelf wordt het waarschijnlijk een 1000mb databundel en dan lijkt me zo’n blokkade overdreven.
Even iets heel anders: ik weet natuurlijk niet, hoe vaak je wil gaan tetheren (misschien alleen mail ophalen?), maar realiseer je je wel, dat een laptop niet de mobiele, maar de volledige websites weergeeft, en dus héél snel door die 1000MB heen is?

• missp
Marly schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:06:
[...]
Even iets heel anders: ik weet natuurlijk niet, hoe vaak je wil gaan tetheren (misschien alleen mail ophalen?), maar realiseer je je wel, dat een laptop niet de mobiele, maar de volledige websites weergeeft, en dus héél snel door die 1000MB heen is?
Ja dat besef ik, bedankt voor je reminder. Wellicht dat het eventueel 2500MB wordt. Het internetgebruik is vrij licht (voornamelijk e-mail, ebankieren, soms wat opzoeken en een enkele keer google maps raadplegen, weinig tot geen video).

• missp
en dat je voornamelijk hebt laten voorlichten door kennissen ipv een uurtje of 2 de grote providers te hebben gesproken.
Ik zit denk ik intussen al met al op 15 uur. Zo wordt het nog een duur abonnement. ;)
Maar hopelijk aan een structurele verbetering bijgedragen te hebben.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 14-09-2017 08:31 ]

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:33
Hollands nieuwe (Vodafone netwerk) staat ook geen thetering toe. Is bevestigd door de klantenservice.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Ik heb HN en vaak genoeg mijn hotspot aan voor tablet en telefoon van mijn dochter.
En af en toe mijn laptop.

Dus wat willen ze precies tegenhouden?

Hn heeft alleen niet hele grote bundels. Dus via je laptop gaan internetten zou ik alleen doen als je updates enzo uitzet. Anders is je bundel er in een avondje doorheen.

Maar TS heeft blijkbaar slecht ontvangst van Vodafone dus HN zal niet echt een optie zijn.

• missp
Barrycade schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:38:
Maar TS heeft blijkbaar slecht ontvangst van Vodafone dus HN zal niet echt een optie zijn.
Klopt, anders was het mijn eerste keuze geweest. :-)
Ben je een tevreden HN gebruiker vanaf het begin? Ik vond nogal wat slechte reviews... (maar die zijn er natuurlijk van alle providers te vinden.)

• missp
routier_lub schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:24:
Hollands nieuwe (Vodafone netwerk) staat ook geen thetering toe. Is bevestigd door de klantenservice.
Heb je dat ook zelf getest? Anders ACM inschakelen of op Twitter je ongerief uiten? Gezien mijn vorderingen vandaag biedt dat voor jou misschien ook perspectieven?

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 14-09-2017 08:32 ]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Met zo weinig wensen/eisen ? Kijk dan ook eens naar KPN Prepaid. Voor 7,50 een hele maand onbeperkt internet op een lage snelheid. Maar voor mail, telebankieren en zo genoeg. En tetheren mag...

Je schrijft dat KPN het ergens in de buurt niet goed doet, maar op jouw locatie ook niet ? Uitproberen kost met prepaid niet veel, en je zit nergens aan vast...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
missp schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:46:
[...]

Kennelijk. Maar toch raar dat ik niet zelf mag weten of ik de 1000mb aan data op mijn smartphone verbruik of via de laptop...
Dat heeft te maken met het verschil tussen commercieel aanbieden en daadwerkelijk aanbieden. Ze zeggen 1000mb aan te bieden, maar ze rekenen er op dat er gemiddeld (over alle klanten heen) max 100mb gebruikt wordt en dat klopt wel redelijk zolang men het alleen op mobiel gebruikt, want dan gebruikt 90% het alleen voor mail en 1 of 2 webpagina's. En enkelen maar voor youtube etc.

Zou nu iedereen gaan tetheren dan gaat iedereen opeens die 1000mb gebruiken en valt het hele netwerk van de provider om en moet de provider giga-investeringen doen waarvoor geen geld is ingeruimd.

Maar aan de andere kant is tetheren geen functie van je sim-kaart, maar puur van je telefoon. Oftewel je provider kan in principe niet tetheren tegenhouden (in principe omdat T-mobile het bij het begin van de iPhone wel voor elkaar kreeg door simpelweg Apple te overtuigen om het voor hun uit iOS te halen, maar heden ten dage ken ik geen provider meer die echt daadwerkelijk eigen Roms meelevert met dit soort dingen uitgeschakeld).

In theorie kan je provider het wel achterhalen door Deep-Packet Inspection te verrichten op al je data en dan enkele conclusies te trekken, maar dit is een dure methode die eigenlijk alleen maar in studies is geprobeerd en afaik nooit in de praktijk is toegepast. En de theorie is afaik ook alleen maar aangetoond op basis van veel apparaten erachter en dat die dan patronen gingen vertonen die niet meer van 1 apparaat konden afkomen.

Oftewel dat is waarom je een situatie hebt dat het technisch niet te detecteren / stoppen is, maar dat het commercieel en mondeling wel wordt gezegd dat het niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

missp schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:00:
[...]

Klopt, anders was het mijn eerste keuze geweest. :-)
Ben je een tevreden HN gebruiker vanaf het begin? Ik vond nogal wat slechte reviews... (maar die zijn er natuurlijk van alle providers te vinden.)
Ik heb nu een jaar of 4 HN en geen problemen.

Als je een klant bent die iedere week de behoefte hebt om te bellen met de helpdesk moet je blijkbaar niet bij ze zijn. Maar als je het afkan met de website / twitter gaat het allemaal probleemloos.
Ik heb ondertussen 4x verlengd met en zonder telefoon en allemaal prima gegaan. Ook tussentijds je bundel aanpassen gaat prima.

[/reclame uit]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:33
missp schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:02:
[...]

Heb je dat ook zelf getest? Anders ACM inschakelen of op Twitter je ongerief uiten? Gezien mijn vorderingen vandaag biedt dat voor jou misschien ook perspectieven?
Ja, zelf getest. Tomtom kon maar geen internet krijgen via de telefoon met HN. Andere telefoon met Vodafone wel.
Via Twitter nagevraagd bij HN, en werd dus bevestigd dat het niet mogelijk is.
Verder bevalt HN goed.

Direct maar even gemeld bij ACM.

[ Voor 3% gewijzigd door routier_lub op 14-09-2017 09:13 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
routier_lub schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:24:
Totale onzin, ik kan probleemloos tetheren.

Het kan best zijn dat er iemand is met HN waarbij het niet lukt, maar om dan direct HN aan te wijzen als oorzaak daarvan is onjuist.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

routier_lub schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:04:
[...]

Ja, zelf getest. Tomtom kon maar geen internet krijgen via de telefoon met HN. Andere telefoon met Vodafone wel.
Via Twitter nagevraagd bij HN, en werd dus bevestigd dat het niet mogelijk is.
Verder bevalt HN goed.

Direct maar even gemeld bij ACM.
We gaan totaal offtopic, maar heb je het getest met dezelfde telefoon met een andere sim of met een andere telefoon?

Want dit kan ook gewoon een hardware probleempje zijn van de telefoon met toevallig de HN sim.
Pagina: 1