Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan780
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 12:23
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn laptop.

Voor mijn studie heb ik een laptop nodig en ik had er thuis nog eentje staan die ik niet zo veel gebruikte maar die naar mijn weten nog wel in goede staat was.
Deze heb ik naar een computerwinkel gebracht bij mij in de buurt om er een nieuwe windows 10 versie op te zetten en de hdd te verwisselen met een ssd. Zo gezegd, zo gedaan. De laptop werkte op het eerste gezicht goed. Tot ik van de week een instructie filmpje van mijn opleiding wilde kijken. Halverwege het filmpje begin hij te haperen, hij loopt niet meer soepel zogezegd. Het enige wat ik kan doen is de computer afsluiten en daarna opnieuw opstarten, maar het afsluiten duurt dan opeens een minuut, in plaats van 5 tot 10 seconden. Als ik hem vervolgens aan zet is er niets meer aan de hand, tot ik weer een filmpje probeer te kijken. Het probleem doet zich trouwens niet alleen voor bij sommige filmpjes, maar ook bij bepaalde sites.
De processor hangt rond de 12% gebruik maar na een minuut of 2 gaat ie tussen de 40 en de 50% zitten. Aangezien alles trager wordt en het afsluiten langer duurt?

De specs:
HP Pavilion dv7
Intel i5 M 450 (2.4GHz)
4 Gb Ram
Windows 10 64-bit

Herkent iemand dit probleem of weet je een oplossing, dan hoor ik het graag.

P.S. Ik weet trouwens niet of ik in het goeie subforum zit, dit is mijn eerste post hier op het forum.

Met vriendelijke groet,

Twan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Het zou kunnen zijn dat de CPU zijn warmte niet goed kwijt kan. Dit kan zijn doordat de CPU cooler vol met stof zit, of (in dit geval waarschijnlijker) wellicht doordat de heatpipe van de CPU een breuk heeft. De CPU fan gaat dan vol gas loeien en de CPU gaat op een lage kloksnelheid draaien om de warmteproduktie te verlagen, waardoor de boel vertraagt en het er op lijkt dat de CPU heel druk bezig is.

Op vol gas kan de CPU het werk met 12% belasting doen, maar als de kloksnelheid verlaagd wordt, dan is de CPU blijkbaar ineens bijna de helft van de tijd bezig en dan zie je dus 40-50%.

Je zou dit kunnen verifiëren door b.v. linux te booten vanaf DVD of USB-stick. Als je daar ook in de problemen komt zodra het systeem het te warm krijgt, dan kun je vermoedelijk het besturingssysteem uitsluiten als oorzaak en zou het bovenstaand hardwareprobleem kunnen zijn.

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:33
Wat gebeurd er als je 'm opstart en dan idle laat draaien? Loopt de processor dan na verloop van tijd ook op richting de 50%? Het lijkt er namelijk op dat er dan één core volledig wordt belast.

Kun je zien welk proces er zoveel capaciteit weg snoept?

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Twan780
Bedankt voor jullie reacties;

De CPU heeft inderdaad een paar koelproblemen maar de heatpipe is nog in orde.

Ik heb nog eens na het opstarten een filmpje aangezet, dit keer hapert hij minder dan de vorige keer, maar dan kan komen omdat ik hem na een paar uur pas weer aan heb gezet. Ik zal het later vanavond nog eens testen.

De processen die veel capaciteit wegnemen:
Windows Modules Installer worker ~20%
Google Chrome ~4%
Google Chrome ~4%
.Net Runtime optimization Service ~20%

Gemiddeld wordt er 50 % ingenomen van de CPU. Zodra ik het filmpje start stijgt de totale CPU capaciteit naar ~94% en zakt daarna naar ~25 en stijgt dan naar ~50. Nu ik dit bericht typ hangt ie tussen de 15% en de 25%, draait ie op 1.15GHz en geeft ie 119 processen aan.

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-09 20:24
Loopt je 4gb geheugen toevallig vol tijdens het filmpje?
Taakbeheer (ctr-alt-del) -> performance tab

[ Voor 8% gewijzigd door Raketje op 14-09-2017 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-09 15:57
die WMI en .NET services komen omdat je windows waarschijnlijk net updates heeft gehad. Dan is hij nog een poosje druk bezig met verschillende services zoals bovengenoemd. Laat hem even een half uurtje ongebruikt aan staan om de boel te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twan780 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:03:
Bedankt voor jullie reacties;

De CPU heeft inderdaad een paar koelproblemen maar de heatpipe is nog in orde.

*knip*.
Ik heb een zelfde Pavilion dv7 gehad en deze werd ook bij de minste inspanning veel te warm. Dramatisch apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Probeer met een programma als Speccy anders de CPU temperatuur in de gaten te houden. Wordt ie flink hoger, dan weet je waar het fout gaat.

• Twan780
Hij mocht nog wel eens over de 90 graden gaan, maar bij het filmpje was dat niet het geval. Daar bleef ie rustig rond de 40.
Raketje schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:06:
Loopt je 4gb geheugen toevallig vol tijdens het filmpje?
Taakbeheer (ctr-alt-del) -> performance tab
Nee, bij lange na niet.
zetje01 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:25:
die WMI en .NET services komen omdat je windows waarschijnlijk net updates heeft gehad. Dan is hij nog een poosje druk bezig met verschillende services zoals bovengenoemd. Laat hem even een half uurtje ongebruikt aan staan om de boel te optimaliseren.
Ah, dat wist ik niet! Weer wat geleerd, bedankt!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:58:
[...]

Ik heb een zelfde Pavilion dv7 gehad en deze werd ook bij de minste inspanning veel te warm. Dramatisch apparaat.
Er schijnt inderdaad een serie Pavialion dv7's te zijn waarbij de koeling slecht werkt, volgens mij is dit er 1 van. Ik zal eens uitzoeken of het het waard is om de koeling te vervangen.

• Twan780
Topic kan worden gesloten, hij is zojuist doorgebrand. Nu een vervanger zoeken :F
Pagina: 1