Toon posts:

Externe HDD uit Synology in W10 wordt 'RAW'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Omdat ik mijn Synology beter wil beveiligen tegen fouten, etc. ben ik er recent mee bezig geweest. HDD1 (2TB) laten zitten, HDD2 (640GB, uit eigen oude laptop, herbruikt in de NAS) nu aan de computer (w10) gekoppeld en HDD3 (2TB, nieuw). Echter de HDD 2 wordt nu via W10 als RAW gezien. Hoe kan ik weer toegang krijgen op HDD2?

Relevante software en hardware die ik gebruik?
Noch via Ext2Fsd, noch via Linux Reader kan ik op HDD2 komen. TestDisk herkent wat met de Quick/Deep Search, zie volgende punt...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
TestDisk heeft dit gevonden met QuickSearch

D Linux
D Linux RAID
D Linux Swap
D Linux RAID
* Linux RAID
P Linux LVM

TestDisk heeft dit gevonden met Deep Search
Zelfde info als hierboven, maar dan uitgebreider...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 14:31 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-09-2017 14:45)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Windows herkent die disk niet, omdat er Linux raid op zit. En wellicht LVM. Als je nog bij de data wilt, kun je het beste met een Linux live cd booten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Windows herkent die disk niet, omdat er Linux raid op zit. En wellicht LVM. Als je nog bij de data wilt, kun je het beste met een Linux live cd booten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eventueel met Linux Live CD kijken of je met mdadm aan de gang kan.

Kon je onder Windows met diskpart ook echt niets zien/doen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Wat doet HDD2 als je hem terug hangt in de laptop (i.v.m. mogelijke encryptie) en hoe oud is die disk / hoe lang is hij uit de laptop / hoe lang is hij niet gebruikt geweest?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
BTRFS zou ook nog kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Merci voor de snelle reacties.

Voor de handigheid, eerst had ik mijn Synology-NAS ingesteld met HDD1+HDD2 in JBOD. Recent heb ik de NAS gereset naar HDD1+HDD3 in SHR. Mijn vraag is of er alsnog een mogelijkheid is om de bestanden op HDD2 te raadplegen. Juist omdat ik HDD1 ging herbruiken in de nieuwe setting, heb ik alle bestanden naar HDD2 gezet. Echter via de Synology zelf ipv de computer, volgende keer beter...

@u_nix_we_all & @MAX3400 Linux Live CD, dat gaan wij even opzoeken, merci.

@Renault Omdat de HDD2 van een eigen oude laptop naar de Synology is gegaan en daar door Synology een andere indeling kreeg, zie ik niet echt een reden om de HDD2 weer aan de laptop te hangen. Tevens is die laptop een W10 en niet meer in eigen bezit.

@jan99999 Synology werkt idd met BTRFS indeling. Is er een progje om dit via de w10 te doen?

Hoewel ik zeker aan de slag ga met Linux Live CD, is er ook een mogelijkheid om het zelfde te bereiken met behulp van een SATA>USB-kabel, of SATA>eSATA-kabel en zo direct aan te sluiten op de NAS?

EDIT: Met LinuxLive USB Creator installeer ik Puppy Linux (6.3 Slacko) direct vanuit W10 op de usb. kijken of dat werkt...
  1. Linux versie gekozen via https://www.linux.com/learn/five-best-linux-live-cds
  2. Puppy Linux gedownload op: http://puppylinux.org/mai...d%20Getting%20Started.htm
  3. Linux Live USB Creator gedownload én handleiding gevolgd op: http://www.linuxliveusb.com/en/home
Conclusie: HDD2 wordt wél herkend, maar de grootste partitie kan niet worden geopend. Op puppy wordt deze wergegeven als 'sdr3 - Linux-Raid-rember - un-mountable'. Hoe nu verder...

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2017 17:37 ]

Pagina: 1