Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 970079

Topicstarter
Beste lezers,

Kort even over mijzelf. Ik ben 27 jaar met een HBO-Propedeuse in Orientaalse Talen en Communicatie (kortom Japans). Plan was mij in Japan te vestigen en daar uiteindelijk nog zelf een studie te volgen tot software engineer nadat ik een stabiel bestaan had gebouwd. Uiteindelijk heb ik mijn (ondertussen) vrouw leren kennen en wil ik nu in Nederland als software engineer te werk gaan.

Ik worstel nu met de vraag wat de beste route is om in aanmerking te komen voor een junior functie om zodoende ervaring op te doen in de praktijk.

Mijn voor de hand liggende opties zijn:
  • 1-jarige traineeship tot junior software developer, waarvan de eerste 6 maanden onbetaald. Dit is in fulltime verband.
  • Zelfstudie online op sites als mooc.fi en eventueel erkende certificaten binnenhalen via bv. LOI.
  • Volledige HBO via het LOI volgen.
Ik was benieuwd naar jullie feedback. Heeft er wellicht iemand anders deze route al bewandeld of zijn er bekenden in jullie kring?

Ik heb momenteel een prima inkomen. Een traineeship volgen zal mijn huidige baan kosten. Certificaten/online ervaring staat waarschijnlijk minder mooi als een HBO maar is wel een kortere route dan een volledige HBO. Echter is dit voldoende om door de selecties te komen?

Hoor graag van jullie.

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Er zijn zat 2 jarige traineeships waarbij je betaald krijgt. Lijkt mij beter dan 6 maanden onbetaald werken.

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
Je kunt proberen, om bij een detacheerder, aan de slag te gaan als Junior software ontwikkelaar. Hou er in dat geval wel rekening mee dat je aan een recruiter moet kunnen uitleggen waarom je als software ontwikkelaar aan de slag wil, welke richting je op wil en welke talen en frameworks je daar bij wil gaan gebruiken. Bij talen en frameworks wordt vaak gevraagd waarom jij specifiek die taal of frameworks wil gaan gaan gebruiken.

Als je verhaal goed is en zij het vertrouwen hebben dat jij het niveau aankunt, dan kun je daar (meestal) betaald beginnen. Mogelijk dat het salaris dan lager ligt maar dat zul je op dat moment moeten accepteren.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Anoniem: 970079 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:39:
Beste lezers,

Kort even over mijzelf. Ik ben 27 jaar met een HBO-Propedeuse in Orientaalse Talen en Communicatie (kortom Japans). Plan was mij in Japan te vestigen en daar uiteindelijk nog zelf een studie te volgen tot software engineer nadat ik een stabiel bestaan had gebouwd.
Die HBO propadeuse had je rond je 19e moeten hebben. De afgelopen jaren zul je hopelijk wel iets meer hebben gedaan qua opleiding, werkervaring, reizen etc.

Die factoren spelen ook een rol bij het vinden van een baan.
Uiteindelijk heb ik mijn (ondertussen) vrouw leren kennen en wil ik nu in Nederland als software engineer te werk gaan.
Waarom?

Je hebt een vrij unieke skill in de vorm van Japans, ligt het niet meer voor de hand om daar iets meer te doen?

Anoniem: 970079

Topicstarter
@fyd Heb je toevallig een bron om te delen zodat ik het zelf even kan bekijken?

@Mohius Mijn verhaal staat zeker klaar. Ik was al op zoek naar iets soortgelijks maar vaak wordt een HBO diploma vereist. Als je toevallig bekend bent met enige detacheringsbedrijven die weleens uitzonderingen maken dan hoor ik dat graag. Ik ga zelf ook even kijken voor open sollicitatie mogelijkheden.

@t_captain Het is nooit mijn bedoeling geweest om als Japans taalkundige mijn brood te verdienen, het heeft altijd als stepping stone moeten dienen in mijn toekomst plan. Achteraf gezien had ik toendertijd waarschijnlijk beter de HBO ICT kunnen behalen met daarnaast een JLPT (Japanese-Language Proficiency Test) op niveau 1 of 2.

Het doel van het topic is om een mening te vormen, van mensen die hier ervaring mee hebben of werkzaam zijn als SE, over hoe men zich op mijn leeftijd nog het beste kunnen omscholen. Vraagstukken zoals is een HBO LOI het nog waard (tijd en geld en aanzien diploma)? Online lees ik dat zelf ervaring opdoen en een certificaat erbij ook een heel positief effect kan hebben bij sollicitaties op een junior functie.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:05

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gezien je nog geen HBO hebt, en dat voor doorstroming toch heel prettig is, zou dat op termijn mijn focus hebben. Als je dat kunt combineren met een (parttime) dev-baan ben je spekkoper, al zal dat je financieel wel pijn gaan doen. Parttime werken levert minder op, en zonder diplomas of kennis zul je niet meteen voor de hoofdprijs gaan. Daarnaast is het een sprong in het diepe, ik weet niet of je van risicos houdt, maar dit is er 1.

Wat ik zou doen is naast je huidige baan kijken of je met wat cursussen een basisniveau kunt creeeren, en dan de overstap maken naar een detacheerder. Breid je kennis uit, leer, en zodra je ergens aan de slag kunt op je kennis, kun je daarna in deeltijd HBO doen. De praktijk ken je dan al, dus dan moet je alleen de inzichten er nog bij krijgen.
(een goede detacheerder zal je ook al bijscholen, zodat je niet geheel sprakeloos bent als het over design patterns gaat ;) )

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Anoniem: 970079 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:04:
@fyd Heb je toevallig een bron om te delen zodat ik het zelf even kan bekijken?
Ah excuus, ik verwarde propedeuse met bachelor. Voor alleen propedeuse weet ik het niet.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Misschien een stomme vraag, maar wat heb je de afgelopen 10 jaar gedaan dat je nu pas alleen een propedeuse HBO hebt?
Pagina: 1