Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline Adapter totaal geen verbinding? andere opties?

Pagina: 1
Acties:

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

In het huis van een familielid is de wifi-dekking heel slecht. Het betreft een oud (monumentaal) pand met zeer dikke muren en zeer hoge plafonds. Hierdoor is het trekken van een kabel niet alleen moeilijk en ontzettend lelijk, het is ook nog eens niet mogelijk om gaten te boren oid. Er moet dus een oplossing komen zonder waarbij het trekken van een kabel niet nodig is. Het is ook noemenswaardig om te vermelden dat het een relatief dichtbevolkt gebied is met veel wifi netwerken (20+ op de 2.4ghz band, 4 (slechts) op de 5ghz band, volgens een telefoon app).

De router van ziggo staat in de meterkast, en ook hiervoor geld dat deze niet verplaatst kan worden. Deze router geeft op de begane grond een goed/acceptabel bereik, en werken met een laptop is dan ook geen probleem.
Op de eerste etage (vrij dicht bij de trap) staat een computer. Deze heeft via de router van ziggo geen stabiel bereik.
Op dezelfde eerste etage, verder weg van de trap staat een tweede computer/werkplek. Op de computers wordt licht gewerkt (e-mail, internet, etc. Geen gaming, downloads, servers, oid).

Nou was mijn eerste idee om een powerline adapter te gebruiken. Ik heb via via een oud tp-link poweradapter setje geregeld, die enkel een kabel doorvoert (dus geen wifi), puur om te kijken of deze zou werken in een oud huis (ivm elektriciteits netwerk). Helaas heb ik geen type, maar het is een setje van +- 3 jaar oud. Ik kreeg dit setje niet aan de praat, in geen enkel geval. Ook twee stopcontacten aan wederzijden van de kamer konden niet verbinden. Is in dit geval het setje waarschijnlijk niet goed/kapot, of kan dit aan het huis liggen?

Als een powerline adapter niet werkt, wat zou dan een goede optie zijn. Een repeater wordt over het algemeen niet gewaardeerd, en daar zat ik zelf ook niet aan te denken.
Wat mij wel een optie leek was een multiroom wifi setje (bv: TP-Link Deco M5), echter zijn deze erg duur. Is dit het waard, of zijn er goedkopere alternatieven?

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Zijn de 2 adapters wel gepaired met elkaar?
Indien mogelijk zou ik Devolo adapters adviseren om te testen.
Misschien is er een computerboer in de buurt die ze heeft liggen en die je terug kan brengen indien het niet werkt.

PSN: plexforce (ps4)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 17:11
Als er meerdere stroomfases in het huis aanwezig zijn kan dat ook voor problemen zorgen bij simpele powerline setjes

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
@nooberke Zou dit verholpen zijn bij betere setjes? Of zou het in ieder geval werken?
@WeHoDo Daar zat ik ook al aan te denken, ga ik even vragen. De adapters hebben in het verleden samen gewerkt in een huis. Het linken lukte me nu niet, dus het indrukken van de pairingknop op beide eenheden resulteerde in niets anders dan een bljivend knipperend lampje.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
mark_adie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:37:
@nooberke Zou dit verholpen zijn bij betere setjes? Of zou het in ieder geval werken?
@WeHoDo Daar zat ik ook al aan te denken, ga ik even vragen. De adapters hebben in het verleden samen gewerkt in een huis. Het linken lukte me nu niet, dus het indrukken van de pairingknop op beide eenheden resulteerde in niets anders dan een bljivend knipperend lampje.
Pairen op dezelfde groep of kamer lukt wel? Indien niet, zijn de adapters niet helemaal 100%.

PSN: plexforce (ps4)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mark_adie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:37:
Low-end/legacy setjes verbinden alleen over de fase-nulpaar. Andere fase = per default geen verbinding. Modernere setjes doen MIMO, met een signaal over de fase-nulpaar en een tweede over de aarde-nulpaar. Aangezien de meeste huizen met meerdere fases wel een enkel aardepunt hebben werkt dit vaak een stuk beter. Vereiste is wel: werkende randaarde op beide locaties.

Maar goed, in plaats van ons te laten gokken en redeneren vanaf theorie:
- hoeveel fases zijn in het gebouw aanwezig?
- zitten de beide stopcontacten op zelfde fase of niet?
- hebben de beide stopcontacten randaarde? Zo nee, zijn er andere contacten in de buurt die dat wel hebben?
Ook hier: in plaats van vragen, testen. Neem een verlengsnoer en sluit beide adapters pal naast elkaar aan. Dan wel verbinding? Dan ligt het aan de bekabeling in huis dat het daar niet werkt. Pal naast elkaar geen verbinding? Dan is er iets mis met (de configuratie van) de PLC-adapters. Doe daar wat aan, test dan opnieuw.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou alleen willen zeggen een kabel is altijd te trekken alleen hoe belangrijk vindt je het zicht ten opzichte van het nut. Vraag anders eens een installateur naar de mogelijkheden. Die zijn vaak tot meer in staat dan dat je denkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:14
Wij hadden een soortgelijk probleem, precies dezelfde omstandigheden. Monumentaal pand, hoge plafonds, dikke muren en veel afstand.

Wij hebben eerst een asus router in het trappenhuis geplaatst voor een betere verbinding maar reikte nog steeds slecht tot boven.

Uiteindelijk heeft een bovenbewoner Moca geplaatst, dus internet via de kabel. Hetzelfde idee als powerline maar dan via coax ipv stroom en dat werkt echt prima. Handig systeem dat gebruik maakt van het idee dat de meeste huizen vaak wel een tv verbinding hebben in meerdere kamers.

Stabiele connectie, vrijwel volle snelheid. Ik heb uiteindelijk ook een moca kastje gekocht om er gebruik van te maken.

Als coax al ligt zou dit een optie kunnen zijn.
Pagina: 1