Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik stoei al een tijdje met dit probleem, misschien dat mensen hier nog ideeën hebben.
Sinds een tijdje komt het regelmatig voor dat wanneer ik opstart, mijn hoofdscherm (aangesloten via DisplayPort) maar een heel minimale resolutie weergeeft. Dit is al gelijk te zien op het inlogscherm van Windows 10, deze wordt namelijk geschaald. Eenmaal in Windows aangeland kan ik de resolutie van dit scherm niet verhogen, of ik nu de instelling in Windows zelf probeer aan te passen of via de software van nVidia: de betreffende optie is uitlegrijst. Na een keer of wat rebooten lost het probleem zichzelf wel weer op en kan ik gewoon normaal gebruik maken van het scherm.

Ik heb de volgende opstelling:

Intel core i5 3570K
ASRock Z77 Extreme4 moederbord
16gb Corsair geheugen @ 1600MHz (CML16GX3M4X1600C7)
Samsung 850 EVO SSD (1TB)
ASUS STRIX GeForce GTX 970
Corsair HX750w voeding
2x identieke BenQ 1080p 120hz monitor (eenmaal via DisplayPort, eenmaal via DVI)

Het probleem lijkt al op te treden zodra ik de PC aanzet, want ook het 'wil je naar de bios' schermpje en het windows loadingscreen die beide eventjes voorbijflitsen (lang leve de SSD) lijken al geschaald te worden.

Wat mij zeer verbaast is dat het probleem alleen op de DisplayPort aansluiting lijkt op te treden: wanneer ik het tweede scherm middels DVI ook op de videokaart aansluit (doorgaans zit hij op de onboard videokaart) blijft die wel netjes de volle 1080p weergeven.

Om andere zaken uit te sluiten heb ik al het een en ander geprobeerd, zonder resultaat:
- ik heb de twee schermen eens omgewisseld (DisplayPort kabel in het 2e scherm, DVI kabel in het 'hoofdscherm')
- ik heb de DisplayPort kabel vervangen
- ik heb de nVidia drivers al eens volledig verwijderd (eerst uninstaller van de driver zelf, dan reboot, daarna middels Driver Fusion eventuele resten verwijderd, nogmaals reboot, dan verse install van nieuwste driver)
- ik heb de firmware van de kaart al eens vervangen (dit gaf geen ander resultaat, dus de oude firmware weer teruggezet)

Mijn vermoeden is dat de videokaart langzaam aan het overlijden is, maar wanneer (na een paar keer rebooten...) de situatie weer normaal is, heb ik niet de indruk dat ik in games performance mis en ook benchemarks (3Dmark) lijkt de kaart naar behoren te doorstaan. Tijdens het gamen zie ik geen strepen of artefacten of verkeerde resolutie of wat dan ook, alleen valt het signaal héél af en toe heel eventjes weg (~1-2 sec) om vervolgens gewoon weer terug te komen.

Ik heb helaas geen tweede PC om het beestje als test even in te hangen en ook geen extra videokaart om te kijken of het probleem zich daarmee ook voordoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Cronax op 12-09-2017 15:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 01:47

Orac

Ik mis je papa.

Is je BIOS van je videokaart up-to-date?

https://www.asus.com/us/G...0DC2OC4GD5/HelpDesk_BIOS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Dat was voor mij de trigger om een andere bios te proberen: bij het googlen kwam ik tegen dat er een bekend issue was met DisplayPort, dus ben ik gaan kijken of er bios updates waren. Ik bleek die 'nieuwe' biosversie al te hebben, dus heb eens een andere geprobeerd. Dat maakte helaas geen verschil.

[ Voor 52% gewijzigd door Cronax op 12-09-2017 15:17 ]