Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Hi,

Ik heb vorige week m'n installatie besteld na behoorlijk wat gespit op internet, en dan vind ik een paar dagen later de activiteit op Tweakers... hopelijk heb ik geen (te grote) fouten gemaakt, en hopelijk is het handig voor andere mensen die rondkijken.

Uit 3 quotes heb ik de volgende gespecificeerd:
  • 39x s-energy 300wp (sn300m-10)
  • 20x solar edge optimizer (p600 volgens mij, stond niet in deze quote, wel in een eerdere)
  • solar edge 15k 3 fase omvormer
  • clickfit portrait 39x
  • installatie
  • totaal prijs ca €12800 ex (€1,09/wp)
Indicatie opbrengst 9600kwh/jaar, richting west-zuid-west (~240 graden), hoek 45 graden

De afgevallen opties waren 30xpanasonic 330hit met individuele SE p405 en solaredge 9k omvormer (€17000+ ex), en 34xlg315 met dezelfde SE Combi (€13200 ex)

Beide fors minder vermogen, de oorspronkelijke quote was met all black 290 panelen, maar voor nog geen 300 euro had ik liever iets meer vermogen. Tevens was de response, oplossing en professionaliteit van de uiteindelijke partij heel veel beter (gaf ook aan dat de LG's erg slecht leverbaar zijn met waarschijnlijk 16 weken lead time)

Ik wil de PE's ivm een slangeden die een paar strepen over het dak geeft in de middag en schaduw in de winter, mogelijk nu nog niet essentieel, maar die boom groeit nog wel even door.

Mijn gebruik ligt rond de 9400-9600, mogenlijk iets lager na vervanging aquarium verlichting (9000kwh), zelf kijkend naar verwacht vermogen kom ik op 10.5 MWh/jaar

Reden voor over specificatie is de aftakeling van het systeem, en de gering kosten om iets meer te leggen wat financiaal de aansluitkosten weer iets dekt (daarnaast ook om milieu technische reden :) ). En ik verwacht een elektrische auto binnen de levensduur van de panelen.

Terugverdien tijd is iets langer dan 6 jaar.

Na al dit geratel ben ik benieuwd of er nog ervaringen zijn met een goede monitoring (ik zag al aan pvout topic/groep) en of ik voor de btw terugvraag een bedrijfje moet inschakelen (95€), het ziet er simpel genoeg uit, al val ik buiten de tabel van de belasting dienst. En uiteraard of ik geen grote fouten heb gemaakt...

Edit, nog geen namen van leveranciers omdat het nog niet gelegd is, als er iets mis gaat los ik het het liefst eerst 1:1

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hiermee heb je geen optimizers nodig en daarmee bespaar je 1000 euro.
http://shop.winkelman-zon...et-maxim-integrated-.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Volgensmij heeft ie al besteld.

Winkelman is btw duur met die panelen ik had ze onder de 200 p.stk :).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jan-man
Oh das dan jammer inderdaad.
Werkt wel goed denk ik die paneeltjes?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:15:
@Jan-man
Oh das dan jammer inderdaad.
Werkt wel goed denk ik die paneeltjes?
Lijken nu na 9 dagen prima te werken zonder optimizers :) kunnen het pas echt zeggen over een paar maanden. Maar tot dusver ruim 100 kWh in die 9 dagen ik klaag niet 😁

• 01001000
Jan-man schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:14:
[...]

Volgensmij heeft ie al besteld.

Winkelman is btw duur met die panelen ik had ze onder de 200 p.stk :).
Yep, heb al besteld, maar het is altijd goede feedback voor andere gebruikers.

• 01001000
Het verwachte oververmogen zal waarschijnlijk in een warmtepomp worden gestoken, al vermoed ik dat ik dan iets te kort ga komen, dus ik zal m'n huis nog een goed nalopen op verspilling. Ik heb nu een paar MWh die ik nog niet kan verklaren..dus toch maar weer eens naar m'n leraar luisteren...meten is weten.

Zijn er overigens nog goede sites voor een opbrengst calculatie? tussen de installateurs zat een enorm verschil waar ik met de meest pessimistische ben mee gegaan.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 23:19
@01001000
PVGIS 5 geeft een aardig realistische schatting:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• 01001000
Merci Skipper, met hun standaard 14% kom ik al uit op 10.9, goed nieuws voor de warmtepomp.

Ik hoop dat ik het wat beter doe dan die 14%, al kan ik nergens de ingrediënten vinden waar dat getal vandaan komt/uit bestaat, omvormer zit op 97.6% geloof ik, kabel werk/verbindingen hopelijk geen 11.6% :)

Pagina: 1