Mediaserver op NAS - besturen via Plex?

Pagina: 1
Acties:

• PGCaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05-2025
Geachte Tweakers,

Ik heb geprobeerd mijn research te doen (op het forum, bij de reviews en op andere websites), maar ik heb mijn specifieke situatie nog niet voorbij zien komen. Derhalve wend ik mij tot jullie, in de hoop dat iemand mij wat bij kan leren.

De setup
  • 1x PC (Gaming, Films, Series, Muziek, Privé Documenten
  • 1x LAN-PC (Gaming, secundair, LAN-parties)
  • 1x 55" 4K TV (verbonden aan receiver)
  • 1x XBOX ONE (verbonden aan receiver)
  • 1x Settop-box van KPN (verbonden aan receiver)
  • 1x Receiver met 2x HDMI in (Settop + XBOX), 1x HDMI out (TV) en 5.1 surround sound
  • 1x Plex Media Server om content van PC te streamen naar Xbox
De vraag
Ik wil graag een manier vinden om content (al dan niet 4K, maar dat heeft vooralsnog geen prioriteit) dat nu op mijn PC staat, naar de TV in de woonkamer te streamen. Nu moet de PC aanstaan (anders draait Plex Media Server niet) om content op de TV te kunnen streamen. Dit verloopt PC - XBOX - Receiver - TV, om de 5.1 te garanderen.

Mijn idee
Een NAS waar alle content op gaat, en die aansluiten op het netwerk. Op de één of andere manier wil ik deze content dan via de XBOX naar de receiver afspelen, zodat ik zowel kan genieten van de fijne user interface van Plex, alsook de 5.1 surround sound. Vaak komt een media server met een eigen UI, die ik doorgaans niet prettig vindt, maar ik wil best een overtuigend argument horen.

Is er iemand die eenzelfde situatie heeft meegemaakt en ook opgelost?

Alvast bedankt,
PGCaris

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je op de Plex download pagina kijkt, kun je direct zien voor welke NASsen er een versie van de media server beschikbaar is.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:41
Al moet je er dan wel op letten dat de meeste Nasjes, zeker de goedkope versies, niet geschikt zijn om te transcoden.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Als het je alleen om media streamen gaat kan je toch beter met een WOL package vanaf de bank je pc starten als je een keer een film wilt kijken? Ik denk dat een NAS een beetje overkill is voor wat jij zoekt.