Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Troubleshooten plots unresponsive moederbord

Pagina: 1
Acties:

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

Van het ene op het andere moment ('s avonds uit en 's ochtends weer aan) lijkt mijn moederbord H77-Pro4-M de geest te hebben gegeven. Hij reageert totaal niet meer op de aan-/uitknop: geen fan spin, leds, voeding gaat niet aan, alles blijft stil. Ik ben natuurlijk al even aan het troubleshooten geweest, maar er lijkt zo gauw niks obvious aan de hand. Ik zou graag wat advies van jullie willen vragen.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Alles even los en weer vast.
- Voeding los getest (pin op de ATX-connector overbrugd): werkt .
- Spanning nagemeten rondom BIOS: overal 3.3V.
- Spanningen op overige rails gemeten: spanningen kloppen.
- BIOS-batterijtje even eruit en power cycle: doet niks.
- Alle niet nodige IO losgekoppeld (drives, case USB, audio, etc.): geen effect.
- ATX overbrugd met mobo aangesloten: fans gaan draaien maar geen BIOS via HDMI.
- Geheugen eruit, wachtend op piepje: komt geen piep.
- Power-button gecontroleerd op continuïteit: deugd.

OK tot zo ver. Maar nog even voor mijn beeldvorming, kan dit een CPU issue zijn, of moet de BIOS op z'n minst de power aangooien? (Vergelijkbaar met als er geen geheugen in de slots zit?)

Wat zijn eventuele volgende stappen en vooral: hoe kan ik nu uitsluiten welk onderdeel de boosdoener is?

Bedankt!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Uitsluiten is een kwestie van dubbele onderdelen gebruiken. D.w.z. andere CPU, ander geheugen, andere voeding en ander moederbord. Wat ontbreekt zou je kunnen lenen van anderen allicht.

Ik zou eerst beginnen met een andere voeding te testen (papercliptest bewijst niet dat er onder load ook voldoende peut is). Als dat niets uithaalt zou je een andere CPU kunnen proberen. Idealiter ook een ander mobo.

RAM lijkt me in dit geval sterk, want het bord komt niet eens bij de geheugen-zelftest. CPU's gaan zelden stuk, dus mijn vermoeden ligt bij het mobo of de voeding.

Ook al buiten een behuizing op een stuk karton of hout opgebouwd en getest?

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 12-09-2017 15:40 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold