Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallllllooodaar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-03-2023
Dag mensen,

Ik zit met een vraagje over de situatie waar ik nu in zit. Ik ben nu meer dan 2j aan 't werk voor een detacheerder, en ik werk nu 19 maanden bij 't bedrijf waar ik gedetacheerd ben. De detacheerder wil mij nu een vast contract aanbieden terwijl ik ook druk bezig ben met een vast contract te krijgen bij 't bedrijf waar ik nu zit. Dit bedrijf zegt ook interesse te hebben in mij over te nemen, alleen is 't er nog niet van gekomen.

Heeft 't gevolgen voor een eventuele overname als ik een vast contract teken bij de detacheerder? Gezien ze mij een salarisverhoging aanbieden ben ik hier wel in geïnteresseerd voorlopig.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Dat ligt eraan wat er in je contract staat... Als de voorwaarde hetzelfde blijven(naast vast dienstverband en een opzegtermijn?) zie ik niet waarom je niet zou tekenen.

Lees alsjeblieft je contract door voordat je m'n advies voor de waarheid neemt.

[ Voor 19% gewijzigd door garriej op 12-09-2017 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 19:35

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Kijk even in je contract of er een boeteclausule of iets dergelijks instaat. Als dat er niet instaat kan je gewoon overstappen met inachtneming van je opzegtermijn.

Vaak staat er iets in de trend van "boeteclausule bij overstappen naar voormalige klant dient de klant x maanden omzet te vergoeden aan detacheerder" of iets van die strekking.

[ Voor 35% gewijzigd door Spacecowboy op 12-09-2017 10:52 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 15:39
Hou wel rekening met een relatie-beding in het contract van je detacheerder. Het gebeurt wel vaker dat opdrachtgevers iemand willen overnemen, maar een detacheerder is daar vaak niet happig op (ze raken een plekje bij een opdrachtgever kwijt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Je kan het ook bij je werkgever voorleggen, alhoewel dat natuurlijk wat gevoelig ligt. Om mij heen heb ik wel vaker gehoord dat dat soort clausules kwijt worden gescholden als het om een goede klant gaat.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Stappenplan:

1. Check je contract (relatiebeding en boeteclausule)
2. Bespreek confidentieel met de klant.
3. Treedt naar buiten naar je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Precies, relatie/concurentie beding is killing in zo een geval.

Voordeel van contract met bepaalde tijd, is dat een concurentiebeding wettelijk niet mag.
Hierdoor zal je dus makkelijk kunnen voerstappen naar het bedrijf wat je inhuurt.

Zodra je tekent, zal je hoogstwaarschijnlijk wel een clausule erin hebben, waarin je dus een X bedrag per maand moet betalen, of zelfs helemaal niet over mag stappen van je huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallllllooodaar
Bedankt voor de antwoorden. Boeteclausule goed doorlezen dus.

Stel dat jullie in deze situatie zitten en in 't contract staat dat je niet mag overstappen, of dat de huidige werkgever niet akkoord gaat met 't overname bedrag, zonder dat ik hier nu nog zekerheid heb. Wat is dan 't beste om te doen? Zekerheid is wel belangrijker maar ik zit er ook niet op te wachten om mijn hele leven via detachering te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hallllllooodaar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:13:

Stel dat jullie in deze situatie zitten en in 't contract staat dat je niet mag overstappen, of dat de huidige werkgever niet akkoord gaat met 't overname bedrag, zonder dat ik hier nu nog zekerheid heb. Wat is dan 't beste om te doen? Zekerheid is wel belangrijker maar ik zit er ook niet op te wachten om mijn hele leven via detachering te werken.
Je hele leven? Je zit net pas 19 maanden op opdracht... en 2 jaar in dienst bij een detacheerder...

Er zijn heel veel vissen in de vijver en je komt heus dan nog wel leuke vacatures tegen (voordeel van detachering is dat je veel meer ervaring kan opdoen...en vaak leaseauto's etc...) overstappen tussen detacheerders levert, na voldoende ervaring, vaak ook nog eens leuke loonsverhogingen op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Ik zou in jouw situatie met Bedrijf B (waar je nu gedetacheerd zit) aan tafel gaan zitten en ze gewoon melden.

"Hi,

Dit is het aanbod wat ik krijg van mijn huidige detacherings bureau. Mochten jullie serieus interesse in mij hebben moeten we binnen een week een contract op gaan stellen.
Ik zan dan mogelijk per 1 November in dienst kunnen treden

Gr,

Halllllooodaar"

Wat ik wel zie:
Je werkt nu 19 maanden voor dit bedrijf? Dus 1 jaar en 7 maanden.
Wat voor contract heb je nu? 1X 1 jaar gehad en 1X 6 maanden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Stap 1 is toch echt: bedenk bij welk bedrijf je liever in dienst wilt gaan/blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallllllooodaar
Vorkie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:18:
[...]

Je hele leven? Je zit net pas 19 maanden op opdracht... en 2 jaar in dienst bij een detacheerder...

Er zijn heel veel vissen in de vijver en je komt heus dan nog wel leuke vacatures tegen (voordeel van detachering is dat je veel meer ervaring kan opdoen...en vaak leaseauto's etc...) overstappen tussen detacheerders levert, na voldoende ervaring, vaak ook nog eens leuke loonsverhogingen op...
Klopt ook helemaal wat u zegt. Het is dat het huidige bedrijf mij gewoon erg goed bevalt met ingewikkelde technieken waardoor 't telkens een leuke uitdaging blijft. Eigenlijk precies wat ik wil.

@BennyV Ik heb inderdaad al gemeld dat het detacheringsbureau mij een vast contract heeft aangeboden. Qua contracten weet ik eigenlijk niet. Aanvankelijk was het een 1-jarig contract, maar dat is destijds stilzwijgend verlengd naar een ?-contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

hallllllooodaar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:13:

Over het algemeen komen ze daar wel uit. Het is niet ongebruikelijk dat gedetacheerde mensen overstappen naar een klant/opdrachtgever. Daarnaast houdt een contract waarin staat dat je niet mag overstappen absoluut geen stand voor een rechter. Alles met redelijkheid en billijkheid.
Vorkie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:18:
[...]

Salaris bij een detacheerder is vaak anders opgebouwd, omdat er bijvoorbeeld een leaseauto bijzit. Staar je niet blind op dat soort dingen, maar kijk waar voor jou de beste kansen en mogelijkheden liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Spacecowboy op 12-09-2017 11:36 ]

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

@BennyV Ik heb inderdaad al gemeld dat het detacheringsbureau mij een vast contract heeft aangeboden. Qua contracten weet ik eigenlijk niet. Aanvankelijk was het een 1-jarig contract, maar dat is destijds stilzwijgend verlengd naar een ?-contract
Als de sodemieter je 1e contract doorlezen wat daar staat qua verlengingsvoorwaarden.

In jouw geval zou ik iemand met verstand van zaken (edit:) zoeken om het aanbod van je detacheerder door te lezen. (En ook dat van je mogelijke contract van het bedrijf waar je nu werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
hallllllooodaar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:33:

Zoek dit ook uit in je originele contract! Staat hier niet in dat het automatisch een vast contract wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallllllooodaar
Merk inderdaad dat ik er vrij weinig van weet momenteel, heb mezelf er ook totaal niet in verdiept om eerlijk te zijn. Ik zal dit alles met iemand doornemen die er meer weet van heeft.

Toch bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Spacecowboy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:34:
[...]

Over het algemeen komen ze daar wel uit. Het is niet ongebruikelijk dat gedetacheerde mensen overstappen naar een klant/opdrachtgever. Daarnaast houdt een contract waarin staat dat je niet mag overstappen absoluut geen stand voor een rechter. Alles met redelijkheid en billijkheid.

[...]

Salaris bij een detacheerder is vaak anders opgebouwd, omdat er bijvoorbeeld een leaseauto bijzit. Staar je niet blind op dat soort dingen, maar kijk waar voor jou de beste kansen en mogelijkheden liggen.
Dit klopt niet, een relatiebeding houdt bijna altijd stand, concurrentie beding kan worden afgewezen. Dit is alleen een zeer lang en kostbaar proces. Geloof me je wilt niet een nieuw contract tekenen als je een relatiebeding hebt. Slapeloze nachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Jij werkt dus voor een detacheerder. Die verhuurt je aan een ander bedrijf en die neemt je over. Dat is niet erg chique van dat bedrijf als dat zonder overleg gebeurt. Je hoeft ook niet weer bij je huidige werkgever aan te kloppen in de toekomst denk ik. Ik weet dat het vaker gebeurd, maar erg fraai is het niet.

Overigens vind ik het ook niet erg sjiek dat je met twee bedrijven in overleg gaat over een vast contract. Maak gewoon een keuze wat je leuk en leerzaam lijkt en kijk niet als eerste naar het salaris. Met name in het begin is detachering erg leuk en afwisselend. Alleen het reizen en de verschillende klanten moet je wel liggen.

Je komt elkaar vaak weer tegen in de toekomst en relaties opbouwen is belangrijk. Jouw acties zou bij mij (als ik je werkgever/opdrachtgever was) niet in goede aarde vallen. Ik vind dat je er erg makkelijk over denkt en vooral uit jouw eigen perspectief kijkt. Probeer je ook eens te verplaatsen in je huidige werkgever en opdrachtgever...
DeveloperNL schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:25:
Dit klopt niet, een relatiebeding houdt bijna altijd stand, concurrentie beding kan worden afgewezen. Dit is alleen een zeer lang en kostbaar proces. Geloof me je wilt niet een nieuw contract tekenen als je een relatiebeding hebt. Slapeloze nachten
Daarbij gooi je ook voor jezelf de ramen in. Je komt elkaar veel tegen. Ik werk nu 20 jaar+ in de IT (deels detachering) en ik ben blij dat ik altijd netjes heb gehandeld. Ik kom overal prettig binnen en dat heeft mij op den duur meer opgeleverd dan de snelle winst...

[ Voor 24% gewijzigd door BugBoy op 12-09-2017 17:42 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

DeveloperNL schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:25:
[...]

Je hebt gelijk. Mijn ervaring is dat als je de insteek hebt er met elkaar uit wil komen, dat het over het algemeen lukt zonder juridisch gedoe; uiteraard ligt dat heel sterk aan je werkgever en hoe strikt deze met alle kleine lettertjes omgaat.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat heb je afgesproken toen je in dienst kwam bij de detacheerder?
Ik heb in een zelfde situatie gezeten, zie hieronder mijn verhaal / ervaring:
Ik heb mijn eerste jaar gewerkt via een detacheerder, maar daarbij was ook besproken dat mocht het bedrijf waar ik geplaatst was interesse in mij hebben, zij mij mochten overnemen (natuurlijk met een bepaalde fee van het bedrijf aan de detacheerder).

Ik heb na 1 jaar toen ook van beide een aanbod gekregen en uiteindelijk gekozen om bij het bedrijf in dienst te treden. Dit omdat ik hier "vastigheid" kreeg (geen wisselende werkgever of onderdeel van de flexibele schil van het bedrijf). Bij de detacheerder kon ik iets meer bruto salaris krijgen (geloof 200 euro pm meer).
Maar behalve salaris zijn er natuurlijk tal van andere zaken die belangrijk zijn. Zo bouwde ik bij de detacheerder nog geen 100 euro pm pensioen op, terwijl bij het bedrijf ik "gewoon" via de CAO een pensioen opbouwde. Als ik nu via mijnpensioenoverzicht.nl kijk ben ik daar erg blij :)
Daarnaast kreeg ik bij het bedrijf een iets luxere auto (van een 107 naar een polo) en iets betere secundaire arbeidsvoorwaarden (meer vrije dagen bijvoorbeeld).
En zoals gezegd, ik was geen onderdeel meer van de flexibele schil! Dat was voor mij de belangrijkste reden om in dienst te treden. En uiteindelijk een goede keus, want vlak daarna stortte de bouwsector in en werd een groot deel van de flexibele schil stopgezet...

Maar het allerbelangrijkste is: waar voel jij je goed bij? Ga in ieder geval niet over 1 nacht ijs, maar denk er rustig over na. Laat ook alles goed op papier zetten, zodat je ook beide voorstellen met elkaar kan vergelijken.

Succes met je keuze!
Pagina: 1