SBS2011 server backup naar externe locatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag aan de tweakers community:

Wij hebben een standalone SBS2011 server staan deze word gebruikt voor Exchange en als file server, hier wil ik graag een backup van naar een externe locatie waar een Synology DS216 NAS aanwezig is. Het probleem waar ik tegen aanloop is dat Windows server backup in SBS2011 niet toestaat om een backup te maken naar een externe locatie. Windows server backup maakt nu dagelijks een backup naar een externe HDD.

De totale grote van de backup bedraagt ongeveer 500GB, in verband met de hoeveelheid data zou ik graag dagelijks een incremental backup willen maken naar de externe NAS.

Ik heb zelf al geprobeert om de FTP locatie van de NAS een drive letter te geven en dan via schijf beheer een virtuele drive te maken op de NAS, dit functioneert en Windows backup maakt ook keurig een backup hier naar toe alleen is deze verbinding op de 1 of andere manier niet stabiel. Mocht de server een keer opnieuw gestart worden is hij de verbinding met de virtuele schijf kwijt en moet dit handmatig hersteld worden. Niet echt een betrouwbare oplossing.

Mijn vraag zijn er oplossingen voor dit probleem, ik heb het internet al afgezocht en het enige waar ik op uitkom is betaalde software. Eventueel is dit ook geen probleem maar een aantal van de backup pakketten die ik heb bekeken kan wel een backup maken naar een externe locatie maar nemen Exchange hier niet in mee. Graag zou ik een totale oplossing hebben, wat betrouwbaar is en alle data op de server backupt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 19:44
Je kan toch cloudstation backup gebruiken?
https://www.synology.com/...C_Mac_using_Cloud_Station
Edit: zie dat je Exchange mee wil backuppen, dan wordt een "gratis/goedkope" oplossing wel lastig vinden denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Bushie op 12-09-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Veritas Back-up exec kan dit prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan een ISCSI target+LUN aanmaken op de Synology en deze koppelen aan de SBS server, dan kan je die ISCSI disk gebruiken voor Server Backup.

Deze ISCSI is niet direct in te lezen, maar dan staat deze tenminste op je NAS.

Daarnaast kan je met HyperBackup een back-up maken van het ISCSI lun

https://www.synology.com/...elp/HyperBackup/lunbackup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties,

Cloudstation backup zou kunnen alleen het probleem is de grote van de data 500GB wat elke dag geupload moet worden aangezien Cloudstation het VHD bestand als 1 file ziet.

Veritas Backu-up exec ben ik niet bekend mee en ga ik mij eens in verdiepen.

ISCSI+LUN zou inderdaad een goede oplossing zijn, ik ga hier eens in duiken. Het is niet erg dat deze niet direct in te lezen is maar dan is er in ieder geval een kopie.

Is er misschien iemand bekend met software dat het VHD bestand, die Windows Server Backup maakt, incremental kan backuppen. Naar mijn idee doet Windows Server Backup dit zelf ook, past alleen de gewijzigde data aan en maakt niet elke dag een nieuwe VHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Seriously, SBS2011? Het is ondertussen bijna 2018. Ik snap dat vervangen om het vervangen weinig zin heeft, maar de support is niet oneindig en juist tijdens de supported periode nog migreren is toch wel wenselijk.

Wat je backup betreft: de VHD kan je niet incremental 'aanvullen', daar zal je helaas toch echt een specifiek backup pakket voor moeten aanschaffen. Het probleem zit hem in de manier waarop sommige Microsoft producten werken (Exchange, SQL Server) wat speciale behandeling vergt om dat het vrij makkelijk stuk gaat.

Er zijn naast Veritas nog wel wat andere opties, maar het komt er op neer dat je een specifieke oplossing voor Windows Server + Exchange nodig gaat hebben, allebei hebben ze special needs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:11:
Bedankt voor de snelle reacties,

Cloudstation backup zou kunnen alleen het probleem is de grote van de data 500GB wat elke dag geupload moet worden aangezien Cloudstation het VHD bestand als 1 file ziet.

Veritas Backu-up exec ben ik niet bekend mee en ga ik mij eens in verdiepen.

ISCSI+LUN zou inderdaad een goede oplossing zijn, ik ga hier eens in duiken. Het is niet erg dat deze niet direct in te lezen is maar dan is er in ieder geval een kopie.

Is er misschien iemand bekend met software dat het VHD bestand, die Windows Server Backup maakt, incremental kan backuppen. Naar mijn idee doet Windows Server Backup dit zelf ook, past alleen de gewijzigde data aan en maakt niet elke dag een nieuwe VHD.
Opzich is dit vrij simpel in te richten, koop een 2de Synology ipv de losse harddisk, zet die naast de server neer, richt daar een lun op in, koppel als disk deze via de scsi initiator van windows aan de SBS server en laat Windows de backups wegschrijven naar die disk. Richt op de synology een replicatie in naar de Synology op afstand.

Zo heb je 1 backup op de zaak die als het goed is incrementeel is waaruit je snelle restores kan doen, en een 2de backup op afstand voor disaster recovery.

Wil je echt crash consistente backups for Exchange dan zal je echt moeten kijken naar andere oplossingen geloof ik, daar WSB dit niet echt kan uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennism schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:32:
[...]

Opzich is dit vrij simpel in te richten, koop een 2de Synology ipv de losse harddisk, zet die naast de server neer, richt daar een lun op in, koppel als disk deze via de scsi initiator van windows aan de SBS server en laat Windows de backups wegschrijven naar die disk. Richt op de synology een replicatie in naar de Synology op afstand.

Zo heb je 1 backup op de zaak die als het goed is incrementeel is waaruit je snelle restores kan doen, en een 2de backup op afstand voor disaster recovery.

Wil je echt crash consistente backups for Exchange dan zal je echt moeten kijken naar andere oplossingen geloof ik, daar WSB dit niet echt kan uit mijn hoofd.
Als je de NAS fysiek naast de server zet is iSCSI niet eens handig. Dan kan je beter alles over SMB gooien. Dat loopt naar mijn ervaring een stuk lekkerder op de goedkopere modellen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 09:02
@nelizmastr

Ik heb andere ervaringen, laatst een NAS met iSCSI geconfigureerd voor WSB en dat loopt prima!

Zal zo 'ns kijken wat voor NAS dat was, volgens mij gewoon een simpele 2-bay NAS.

[ Voor 27% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 12-09-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

234FaTaLiTy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:56:
@nelizmastr

Ik heb andere ervaringen, laatst een NAS met iSCSI geconfigureerd voor WSB en dat loopt prima!

Zal zo 'ns kijken wat voor NAS dat was, volgens mij gewoon een simpele 2-bay NAS.
Ik heb zelf een DS215j en dat ding staat echt constant tegen 100% CPU aan te hikken. Dus een dergelijke instapNAS moet dan wel echt maar één taak te verwerken hebben voor de beste resultaten imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 09:02
@nelizmastr

Hij heeft idd ook maar 1 taak en dat is de back-up verwerken, vandaar ;)

En al zou dat niet zo zijn, wij laten back-up's (voornamelijk om server performance) altijd 's nachts draaien.

[ Voor 40% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 12-09-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
nelizmastr schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:54:
[...]

Als je de NAS fysiek naast de server zet is iSCSI niet eens handig. Dan kan je beter alles over SMB gooien. Dat loopt naar mijn ervaring een stuk lekkerder op de goedkopere modellen.
Dat klopt, maar volgens mij kan WBS (iig de 2008R2 versie die ook in SBS 2011 moet zitten) geen incrementele backups schrijven naar SMB, dan krijg je iedere keer een full backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennism schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:16:
[...]

Dat klopt, maar volgens mij kan WBS (iig de 2008R2 versie die ook in SBS 2011 moet zitten) geen incrementele backups schrijven naar SMB, dan krijg je iedere keer een full backup.
Helder. Wel bijzonder, maar goed, het blijft Microsoft software :+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gekeken naar de iSCSI oplossing, de server maakt wel verbinding met de NAS maar de verbinding is niet stabiel.

Ben er wel een beetje klaar mee, het word waarschijnlijk een 2e NAS aanschaffen en deze lokaal in het netwerk plaatsen. Deze lokale NAS laat ik via Hyper-V of rsync backups maken naar de externe NAS op een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Je zou nog kunnen kijken of Veeam Agent for Windows het goed doet.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 10:26
In deze situatie gebruik ik altijd Veeam backup. Kost wel wat geld maar je bent wel zeker dat backups goed lopen en naar alle mogelijke opslagmedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je VHD-inhoud incrementeel wil backuppen: kijk even of Microsoft Azure Backup Services iets voor je is.

Let wel; je bent niet verplicht om naar Azure te backuppen (het kan dus ook naar een iSCSI-target) maar het plugt wel in in je Hyper-V host en je kan dus VM's en/of delen daarvan netjes incrementeel wegschrijven.

/edit: mogelijk dat ik wat heb gemist maar waar is je "database strategie"? Zomaar een backupje schrijven, levert over het algemeen geen restoreable Exchange-database op.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 15-09-2017 19:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1