BTW naheffing aankoop software licentie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:13
Mijn vraag
Vanochtend een e-mail gehad van een softwareontwikkelaar waar ik in 2015 een licentie heb gekocht voor een stukje software (aankoop als consument). Deze e-mail geeft aan dat er destijds geen BTW is gerekend bij de aankoop met het dringende verzoek dit alsnog te betalen (2,5 jaar na aankoop).

Ik heb reeds geantwoord dat ze rijkelijk laat zijn hiermee en ik de koop als gesloten acht, plus dat ik niet de kosten ga betalen voor een fout in hun webshop; de wetgeving bestond in 2015 ook al een tijdje.

Ik heb ze het voorstel gedaan de koop ongedaan te maken en de volledige prijs te crediteren. De huidige licentieprijs is daarnaast dusdanig aangepast dat het nu inclusief BTW op ongeveer hetzelfde bedrag uit zou komen.

TL;DR: Moet ik mij hier verder druk om maken, of is dit meer het probleem van de shop in kwestie? Dit betrof een privé-aankoop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Enkele topics over naheffing inzake thuiskopieheffing, waar de koper geen extra betaling heeft gedaan na verzoek van de verkopende partij. Daaruit de inspiratie gehaald voor de eerste response.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicWing op 12-09-2017 11:41 . Reden: Details ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Beste antwoord (via AtomicWing op 12-09-2017 12:31)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De belastingdienst is hier vrij duidelijk over wanneer het gaat om verkoop aan particulieren;
Bij de verkoop van goederen aan particulieren, moet u voor die verkopen Nederlandse btw betalen.
Of te wel; het verkopende bedrijf is belasting schuldig. Als particulier mag je er van uit gaan dat het aankoopbedrag inclusief BTW is. Over het ontvangen bedrag moet het bedrijf BTW betalen. Wanneer ze dat niet gedaan hebben dan zullen zij dat als nog moeten doen en mogen dit niet verhalen op de kopende partij.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je ondernemer bent, mogen ze dit volgens mij nog 3 (of 5) jaar later doen. Ik vermoed dat een belletje met de belastingtelefoon je zekerheid kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:17
Buiten dat ik het met je eens ben dat het rijkelijk laat is:

Heb je als consument of als bedrijf de software gekocht?

https://www.webwinkelkeur...-exclusief-btw-vermelden/
https://ictrecht.nl/2010/...usief-btw-getoond-worden/
https://www.volkskrant.nl...at-doe-je-eraan~a3803212/

Als consument zit je dus sowieso goed.

En als ondernemer hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken, want dan kun je de afdracht uiteraard verrekenen bij je BTW-aangifte.

[ Voor 14% gewijzigd door celshof op 12-09-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

emnich schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:28:
Als je ondernemer bent, mogen ze dit volgens mij nog 3 (of 5) jaar later doen. Ik vermoed dat een belletje met de belastingtelefoon je zekerheid kan geven.
Beetje kort door de bocht. Maar het maakt idd nogal uit of het B2B of consumentenverkoop is en wat de koopovereenkomst / factuur vermeldt. Daarnaast heeft het niets met CSA te maken. Schopje naar Algemene Zaken Shopping

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Lustucru schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:36:
[...]

Beetje kort door de bocht. Maar het maakt idd nogal uit of het B2B of consumentenverkoop is en wat de koopovereenkomst / factuur vermeldt. Daarnaast heeft het niets met CSA te maken. Schopje naar Algemene Zaken Shopping
Hoezo kort door de bocht, het antwoord is ja of nee en volgens mij dus ja (indien bedrijf).

Maar goed, aanvullend:
Artikel 3: 307 lid 1 BW:
Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
en
Mag je een factuur herzien?

Ja, een factuur mag herzien worden. Het is namelijk geen wettelijk bindend document, een factuur is niet meer dan een betaalverzoek.

De factuur ligt ten grondslag aan een onderliggende overeenkomst die schriftelijk al dan niet mondelijk gemaakt is. De factuur komt dus voort uit deze overeenkomst. Als je een fout maakt op de factuur, verandert er niets aan de onderliggende overeenkomst, de afspraak geldt namelijk nog steeds dat jij een product of dienst zou leveren tegen de afgesproken prijs.

De foutieve factuur mag dus herzien worden conform de onderliggende afspraak. Is er te weinig in rekening gebracht, dan is de klant verplicht om het restant alsnog te voldoen. Omgekeerd geldt precies hetzelfde: heb je teveel in rekening gebracht en de klant heeft al betaald, maar vraagt het teveel betaalde bedrag later terug? Dan ben je verplicht om een creditfactuur uit te schrijven en het teveel ontvangen bedrag terug te storten.
bron

Voor consumenten geldt overigens een termijn van 2 jaar:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
emnich schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:57:

Voor consumenten geldt overigens een termijn van 2 jaar:
Bedankt voor het opzoeken! Aanschafdatum was een consumenten aanschaf op 26 januari 2015, dus 2 jaar en zeg 7 maanden geleden. Ik ga afwachten wat ze ermee gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicWing op 12-09-2017 11:04 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Bovenop dat de termijn dus verstreken is, geldt dat bij een prijsopgave richting een consument altijd de prijs inc btw moet worden opgegeven.
Dus als de factuur niet afwijkt van de prijsopgave kunnen ze nu niet alsnog btw gaan eisen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

De belastingdienst is hier vrij duidelijk over wanneer het gaat om verkoop aan particulieren;
Bij de verkoop van goederen aan particulieren, moet u voor die verkopen Nederlandse btw betalen.
Of te wel; het verkopende bedrijf is belasting schuldig. Als particulier mag je er van uit gaan dat het aankoopbedrag inclusief BTW is. Over het ontvangen bedrag moet het bedrijf BTW betalen. Wanneer ze dat niet gedaan hebben dan zullen zij dat als nog moeten doen en mogen dit niet verhalen op de kopende partij.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

emnich schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:57:
[...]

Hoezo kort door de bocht, het antwoord is ja of nee en volgens mij dus ja (indien bedrijf).

Maar goed, aanvullend:
[artikelen over herzien van factuur]
Een factuur mag herzien worden, een overeenkomst in principe niet. Omdat in de TS niet duidelijk was of de factuur conform overeenkomst was, de opstelling van de factuur, noch welk aanbod eraan voorafgegaan was vond (en vind) ik je stelling "Als je ondernemer bent, mogen ze dit volgens mij nog 3 (of 5) jaar later doen" kort door de bocht. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Han schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:25:
[...]
Dit lijkt me het enige juiste antwoord. Het is de fout van de leverancier geweest dat ie blijkbaar zonder BTW heeft geleverd en hij zoekt het maar lekker uit met z'n accountant ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

RodeStabilo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:55:
Dit lijkt me het enige juiste antwoord. Het is de fout van de leverancier geweest dat ie blijkbaar zonder BTW heeft geleverd en hij zoekt het maar lekker uit met z'n accountant ofzo.
Ze hebben het gewoon voor een te laag bedrag verkocht waardoor er na de verplichte afdracht van BTW niet het beoogde bedrag overblijft...
€ 100,00 + 21% BTW -> € 121,00
€ 100,00 - 21% -> 79,00

Zoiets.
RodeStabilo schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:55:
Je kan als bedrijf niet iets zonder BTW leveren. Ze zijn het gewoon vergeten door te berekenen. BTW is een kostenpost die doorgaans wordt doorberekend aan particulieren. Ze hadden er (fictief) € 100,00 aan over willen houden maar komen nu bedrogen uit. Dikke vette pech. Zoiets als een BTW naheffing aan particulieren door bedrijven bestaat niet, dat mag alleen de overheid doen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Han op 12-09-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Han schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:00:
Je kan als bedrijf niet iets zonder BTW leveren.
Ja dat bedoelde ik ook uiteraard. Dank voor de toelichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vermoed dat het bedrijf nooit BTW afdracht heeft gedaan en nu een boze brief van de belastingdienst heeft gekregen. Op deze manier proberen ze wat geld bij elkaar te scharrelen met een onzin verhaal.

imo kansloos.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 20:21
Ik heb denk ik van hetzelfde bedrijf een mail gekregen met de vraag om even btw op te hoesten vandaag (anders is het wel erg toevallig). Mijn aankoop dateert van maart van dit jaar. Dus de "fout" in de webshop heeft er dan wel erg lang ingezeten.

Buiten het feit dat mijn totale aankoop bedrag 0 euro was vanwege het gebruik van een kortingscode, en er dus helemaal niets is om BTW over te heffen en terug te vragen, is het wel lef hebben hoor!

edit:
Ik moet overigens zeggen dat de engelse versie van de belasting dienst niet zo sterk is in bewoording waar de verantwoordelijkheid ligt.
Supplying to private individuals or foreign entrepreneurs

Do you supply goods to private individuals or other foreign entrepreneurs in the Netherlands? Then you must charge VAT. You are also required to file a VAT return in the Netherlands. In order to do so, you must register yourself with the Netherlands Tax and Customs Administration.

[ Voor 44% gewijzigd door Daanoz op 12-09-2017 14:38 . Reden: linkje belasting dienst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Daanoz schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:30:
Ik moet overigens zeggen dat de engelse versie van de belasting dienst niet zo sterk is in bewoording waar de verantwoordelijkheid ligt.
Ik zie in de quote die je plaatst toch duidelijk staan: ' Then you must charge VAT.' Veel duidelijker dan opgelegd krijgen dat je VAT in rekening moet brengen, kan bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-07 20:21
Bedoel ook meer, door het nu achteraf te doen voldoen ze aan bovenstaand statement. Terwijl in het Nederlands er staat "bij de verkoop", kwestie van interpretatie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Wanneer zou je het anders willen doen dan bij de verkoop?
Dat lijkt me het enige juiste moment om het in rekening te brengen. Dat zal in het buitenland niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat het om een shop in Nederland of in het buitenland? Dat maakt ook nog een hoop verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:31:
Gaat het om een shop in Nederland of in het buitenland? Dat maakt ook nog een hoop verschil
Buitenlandse shop. Ohio, USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
En wat zijn de gevolgen als je er geen gehoor aan geeft? En moet je het naar het bedrijf overmaken?

/edit. En bieden hun een Nederlandse versie van hun website aan? Of is de Software met Nederlandse taal te krijgen? Of misschien hun ondersteuning? Want als ze op de Nederlandse markt richten(onderanderen) moeten ze zich ook aan die wetten houden.

[ Voor 55% gewijzigd door loki504 op 12-09-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
loki504 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:30:
En wat zijn de gevolgen als je er geen gehoor aan geeft? En moet je het naar het bedrijf overmaken?

/edit. En bieden hun een Nederlandse versie van hun website aan? Of is de software met Nederlandse taal te krijgen? Of misschien hun ondersteuning? Want als ze op de Nederlandse markt richten (onder andere) moeten ze zich ook aan die wetten houden.
Dan kunnen ze een incassobureau inschakelen of een civiele procedure aanspannen.

Klink eerlijk gezegd alsof ze er zelf een potje van hebben gemaakt of wat creatief boekgehouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit mailtje heb ik ook gekregen. Nu heb ik mijn licenties in februari van dit jaar gekocht.

Nu klopt er sowieso niet veel van, gezien ik 't via een humble bundle kocht, en voor $1 een coupon kocht voor 100% korting op 2 licenties. Dus ik heb feitelijk $0.00 betaald voor 2 licenties. En toch vragen ze me 2 keer $2.73 te betalen. Die bedragen kloppen dus sowieso voor geen meter.

Ik ga het ding in elk geval lekker negeren. Voor in totaal nog geen $6 gaan ze echt geen incassobureau langssturen, al zou het bedrag terecht zijn.
Dat zij geen BTW afdragen is niet mijn probleem. Sturen ze me er een herinnering over dan ga ik misschien eens nadenken over een antwoord, maar ik heb het idee dat dit een manier is om zoveel mogelijk geld binnen te harken voor hun eigen fuckup.

Ze kunnen de licentie natuurlijk intrekken (geen idee of dat zomaar lukt bij dit product), maar dat zien we dan wel. Die ene dollar overleef ik dan ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Royenroy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:00:
[...]

Dan kunnen ze een incassobureau inschakelen of een civiele procedure aanspannen.

Klink eerlijk gezegd alsof ze er zelf een potje van hebben gemaakt of wat creatief boekgehouden hebben.
Ik doelde meer op wat het bedrijf aangaf te gaan doen. Een bedrijf uit de VS gaat echt niet een incasso sturen. En met een civilie rechtszaak in Nederland zie ik ze ook niet zo snel doen. Ja ze kunnen er 1 in de VS houden tegen TS. Maar dat gaat weinig uithalen. En dat weet het bedrijf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 00:07

JdM

Humbled

Han schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:00:

[...]
Je kan als bedrijf niet iets zonder BTW leveren.[....]
Niet geheel waar, de onderneming van mijn vrouw (vaktherapeut) is vrijgesteld van BTW. Ik weet niet welke ondernemingen dat allemaal nog meer hebben in andere branches (GGZ instellingen hebben ook vrijstelling), maar het bestaat dus wel.

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 12-09-2017 19:32 ]

• Han
  • Niet online

Han

JdM schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:30:
Niet geheel waar, de onderneming van mijn vrouw (vaktherapeut) is vrijgesteld van BTW. Ik weet niet welke ondernemingen dat allemaal nog meer hebben in andere branches (GGZ instellingen hebben ook vrijstelling), maar het bestaat dus wel.
Klopt... er zijn inderdaad uitzonderingsgevallen;
https://www.belastingdien...stellingen/vrijstellingen

Maar bedrijven zoals het in deze casus betreft gaan daar nooit voor in aanmerking komen :)

Verwijderd

Het is een bedrijf in het buitenland. Software is nogal een apart verhaal zakelijk gezien. Veelal gaat dit administratief fout. Zelf heb ik een eigen zaak en heb 2 boekhouders gehad die het allebei anders deden op dat vlak. Maar veel landen hanteren dat software met btw van het land van verkoop geleverd moet worden tenzij export met btw nummer. In tegenstelling tot goederen die worden zonder btw geexporteerd.

Daarnaast kan het zijn dat het bedrijf teveel buitenlandse verkoop heeft gehad waardoor ze in het buitenland in ene btw plichtig worden.

Maar je klanten na 2.5 jaar ermee op zadelen is slordig. Zeker met software.
Pagina: 1