Knoppenkist waarbij volgorde van indrukken belangrijk is.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10 14:05
Geachte lezer,

Voor een spel wat ik wil maken voor de tijdelijke escaperoom voor mijn vriendin is er het volgende idee:

5 knoppen, waarbij het indrukken van deze knoppen in de juiste volgorde een resultaat geeft (bijvoorbeeld een kistje opent).
Maar druk je op een knop in een onjuiste volgorde, dan reset de code zich en moet je van vooraf aan beginnen met invoeren.
Het liefste met lichteffect (dus wanneer je de knop indrukt er een lampje gaat branden of uitgaat, en deze doorzet bij het invoeren van de juiste code of ook mee reset bij het invoeren van de onjuiste code).

Ben zelf niet heel handig om schakelingen te bedenken raak vaak in de knoop met dingen maar ben zelf wel enigzins handig al zeg ik het zelf dus wanneer ik een duwtje in de goede richting krijg kan ik wel iets in elkaar zetten.

Bedankt voor enige hulp zo ook van mijn vriendin!

Beste antwoord (via Fugitive2008 op 12-09-2017 15:51)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

Fugitive2008 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:50:
Ja goed idee zat ook al een beetje in die richting te denken. Even bekijken of ik mensen kan vinden die zich hier op willen storten aangezien coding ervaring me ontbreekt. tnx voor je reply! Zou het dan ook zo kunnen worden gemaakt dat de knoppen rood opkleuren wanneer het fout is?
Zeker mogelijk, als je wil kan er een licht-disco starten en muziek afspelen. Met software kan je van alles doen.

Vergeet niet dat je afgezien van de knopjes en lampjes(+ voorschakelweerstand) ook een servo of andere actuator nodig hebt als je een slot wilt openen bijvoorbeeld. En wat bekabeling/voeding. De gemiddelde hobbyist met een soldeerbout kan dit in een avondje voor je in elkaar solderen.

(ook handig om aan te denken, een time-out zodat je niet brute-force de juiste code kan raden. Dat het bijvoorbeeld 5 seconde duurt voordat je een nieuwe poging kan doen, en elke keer fout duurt het langer)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Eerste hit op Google "zelfbouw codeslot": www.hobbyprojecten.nl/projecten_pdf/cijferslot.pdf

Succes!
Fugitive2008 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:26:
[...]

Bedankt voor je antwoord heb ook gezocht maar kon geen goede zoekterm verzinnen om t voor elkaar te krijgen. Maar beantwoord het ook de vraag dat de code wordt gereset?
Zo te zien wel.

[ Voor 60% gewijzigd door evilution op 12-09-2017 18:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Bedankt voor je antwoord heb ook gezocht maar kon geen goede zoekterm verzinnen om t voor elkaar te krijgen. Maar beantwoord het ook de vraag dat de code wordt gereset?

[ Voor 7% gewijzigd door Fugitive2008 op 12-09-2017 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit kan je veel beter in software oplossen. Koop een Arduino, knoop daar 5 schakelaars en een ups LEDjes aan, en klop 10 regels code. Of je kan het uiteraard uitbesteden, er zijn zat mensen die de software binnen een avondje af hebben, dan hoef jij alleen maar draadjes aan te sluiten en een mooi doosje te klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
TommyboyNL schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:41:
Dit kan je veel beter in software oplossen. Koop een Arduino, knoop daar 5 schakelaars en een ups LEDjes aan, en klop 10 regels code. Of je kan het uiteraard uitbesteden, er zijn zat mensen die de software binnen een avondje af hebben, dan hoef jij alleen maar draadjes aan te sluiten en een mooi doosje te klussen.
Ja goed idee zat ook al een beetje in die richting te denken. Even bekijken of ik mensen kan vinden die zich hier op willen storten aangezien coding ervaring me ontbreekt. tnx voor je reply! Zou het dan ook zo kunnen worden gemaakt dat de knoppen rood opkleuren wanneer het fout is?

[ Voor 9% gewijzigd door Fugitive2008 op 12-09-2017 10:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Fugitive2008 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:50:
Zeker mogelijk, als je wil kan er een licht-disco starten en muziek afspelen. Met software kan je van alles doen.

Vergeet niet dat je afgezien van de knopjes en lampjes(+ voorschakelweerstand) ook een servo of andere actuator nodig hebt als je een slot wilt openen bijvoorbeeld. En wat bekabeling/voeding. De gemiddelde hobbyist met een soldeerbout kan dit in een avondje voor je in elkaar solderen.

(ook handig om aan te denken, een time-out zodat je niet brute-force de juiste code kan raden. Dat het bijvoorbeeld 5 seconde duurt voordat je een nieuwe poging kan doen, en elke keer fout duurt het langer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TommyboyNL schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:41:
Huh ja, ik ben nog oldskool maar met zo'n processording zal 't vast makkelijker zijn :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

evilution schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:32:
Huh ja, ik ben nog oldskool maar met zo'n processording zal 't vast makkelijker zijn :P
Zeker makkelijker, zo'n ding hoeft ook maar twee euro te kosten. En achteraf de werking veranderen is veel beter te doen in software. Wel mooie oplossing trouwens! _/-\o_

Verwijderd

Ik heb dat vroeger met 6 relais gebouwd. Geen transistoren, puur en alleen relais. Werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snieky
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 18:48
Misschien nog een optie om voor een paar euro een oude Raspberry op de kop te tikken. Hier kun je ook veel mee aansturen. Er zijn veel kant en klaar producten voor de krijgen. Daarnaast is er veel info qua programmeren/aansturen.

kijk hier eens. Dit is dan voor een deurslot. Maar het principe is leuk. Daarnaast zijn lichten en geluiddefecten ook gemakkelijk met een Rasp. aan te sturen.

succes!

EDIT

link vergeten 8)7

http://www.instructables....r-Lock-using-Rest-API-an/

[ Voor 12% gewijzigd door snieky op 15-09-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het kan natuurlijk, maar volgens mij is een Arduino een makkelijkere en robuustere oplossing voor zoiets.
Pagina: 1