hoe werkt deze .htaccess

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollinLambers
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-06-2021
Mijn vraag:

Ik ben bezig met htaccess files en ben dit tegen gekomen

RewriteRule ^wp-content/uploads/(.*) wordpress/wp-content/uploads/$1
RewriteRule ^uploads/(.*) wordpress/wp-content/uploads/$1

RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

Boven de bovenste RewriteRule staat geen RewriteCond dus waneer word deze aangeroepen? en wat doet de "^" dan?

Ook vind ik het bijzonder dat bij de onderste RewriteRule geen "^" staat..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :D

Beste antwoord (via CollinLambers op 12-09-2017 10:24)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een RewriteRule herschrijft de URL voor je als deze matcht met de eerste parameter die je specificeert. Met een RewriteCond kun je er nog een extra voorwaarde voor matching aan hangen. Het is dus volkomen normaal dat er RewriteRules zijn die geen RewriteCond hebben.

Wat betreft het "^" teken, dat heeft te maken met de "regular expression" syntax. Dit is een taaltje ontworpen om heel flexibel tekst te kunnen matchen. Specifiek betekent het "^" teken in Regular Expressies het begin van de string.

De eerste RewriteRule uitgelegd (in regular expression):
^wp-content/uploads/(.*)
[begin van de string]wp-content/uploads/[match nul of meer karakters en zet in variabele $1]

Regular expressions zijn voor een beginner erg lastig en dit is slechts een eenvoudige uitleg. Er is gelukkig genoeg over te vinden op internet.

[ Voor 9% gewijzigd door DexterDee op 12-09-2017 09:59 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Een RewriteRule herschrijft de URL voor je als deze matcht met de eerste parameter die je specificeert. Met een RewriteCond kun je er nog een extra voorwaarde voor matching aan hangen. Het is dus volkomen normaal dat er RewriteRules zijn die geen RewriteCond hebben.

Wat betreft het "^" teken, dat heeft te maken met de "regular expression" syntax. Dit is een taaltje ontworpen om heel flexibel tekst te kunnen matchen. Specifiek betekent het "^" teken in Regular Expressies het begin van de string.

^wp-content/uploads/(.*)
[begin van de string]wp-content/uploads/[match nul of meer karakters en zet in variabele $1]

Regular expressions zijn voor een beginner erg lastig en dit is slechts een eenvoudige uitleg. Er is gelukkig genoeg over te vinden op internet.

[ Voor 9% gewijzigd door DexterDee op 12-09-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollinLambers
DexterDee schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:58:

^wp-content/uploads/(.*)

Ontzettend bedankt voor de reactie en het heeft me veel geholpen, alleen is nog de vraag:
Wanneer is een RewriteCond afgelopen? gaat hij door totdat er een nieuwe RewriteCond komt of zodra er een lege regel tussen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

RewriteCond statements stapelen zichzelf op tot de eerste RewriteRule. Het is dus en/en. Met het [L] vlaggetje geef je aan dat het de laatste ([L]ast) rule is en je niet meer wil stapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollinLambers
Oke, ontzettend bedankt.