Led verlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Heb 5 led lampjes (woonkamer hanglamp) van 4.3 watt op een Gira dimmer. Na 2 weken "probleemloos" gebruik na reduceren lichtsterkte op dimmer een knal waarbij 1 led zwart en dimmer zekering eruit. Defecte led verwijderd en nieuwe zekering in dimmer, bij inschakelen el. weer een knal en 2e led defect incl. dimmer zekering. defecte led lamp verwijdert en dimmer uitgebouwd en bekabeling bruin en zwart aan elkaar verbonden. el spanning erop en 3e led geeft de geest incl. de in dezelfde groep elders in de woonkamer in werking zijnde halogeen lamp defect. Alle led lampen verwijdert en op 1 van de 5 aansluitkabels een gewone dimbare led (E27) gemonteerd en alles werkt zoals het moet dus incl. dimmer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Geen extra software. leds zijn van het niet vervangbare type.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie boven.
Wat is de oorzaak en evt. oplossing alvorens nieuwe led's te monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:35
De glazen bol kan weer op tafel! ;)

Kan je wat meer informatie geven? Merk en type van de lamp, de voeding e.d.
Waarom heb je "bruin en zwart" aan elkaar verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leds zijn geschikt voor 230 volt wisselspanning. bruin en zwart (t.p.v. dimmer) door verbonden om de resterende leds zonder tussenkomst van een dimmer of schakelaar, dus direct op het lichtnet) in te schakelen door de groepsschakelaar in de meterkast in te schakelen. Lampen (5) zijn van Puur Design & Interieur type Kundaline DEW. Exacte type Led kan ik niet herleiden. Geheel zit in een rond kokertje welk in de glazen lamp bol bevestigt is. Led is van het niet vervangbare type. dus bij defecte led moet het gehele omhulsel van de led incl. bijbehorende elektronica vervangen worden. Kern van mijn vraag is feitelijk waar ligt het aan dat bij defect gaan van 1 led de andere leds waarschijnlijk een elektrische opdonder gekregen hebben zodat bij weer inschakelen de volgende zwakste led er ook uit gaat. Dit gaat dan door tot alle vijf de leds gehemeld zijn. Het stuk gaan van de halogeenlamp en een van de leds ligt gelegen in het feit dat op dat moment de dimmer met zekering doorverbonden zijn zodat de zekering in de groepenkast 16 amp. eer ook uitgaat. Heb ik hier te maken met mogelijk inferieure leds: en hoe kan ik dit dan controleren. vervangen heeft dus m.i. geen zin want zodra er 1 led stuk gaat gaat de rest ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:49
Welke type Gira dimmer gaat het om? Het lijkt erop dat de 5 led lampjes wel gewoon dimbaar zijn volgens de fabrikant.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor: met zo'n verhaal zou ik in eerste instantie naar de leverancier stappen

Alhoewel het gedeelte van niet vervangbare LED's die jij toch weet te vervangen, me ontgaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ledje zit op een printplaatje met de benodigde elektronica. Dit geheel zit ingebouwd in een rond kokertje.
Betreffend kokertje is uitneembaar en kan dan in zijn geheel vervangen worden. Normaliter zit led elektronica in de lamp fitting ingebouwd dus bij vervanging vervang je dus de led en elektronica. In mijn geval is het printplaatje met de led elektronica op maat gemaakt voor het kokertje dus maatwerk welk niet vervangbaar is door de normaal in de handel verkrijgbare led verlichting. Wat ik zoek is een verklaring/reden waar om bij uitval van 1 led alle verdere aangesloten leds de geest geven. Denk zelf dat bij uitval van 1e led er een extreem hoge kortsluitpiek gegenereerd wordt waardoor alle verdere leds een opdonder krijgen waardoor bij inschakelen el. spanning de eerstvolgende zwakkere led de geest geeft. Is dit een bekend euvel of heeft het te maken met een slechte led constructie. De kortsluitpiek moet van een extreem hoge energie zijn daar bij gebruik van de Gira dimmer de dimmer zekering doorbrand. Bij doorverbinden dimmer is de eerstvolgende veiligheid de zekering automaat in de meterkast zijnde 16 amp. zie boven. In mijn geval is dus bij doorverbinden dimmer ook de aangesloten halogeenlamp op dezelfde el. groep 50 watt doorgebrand. maw als ik zou kiezen om de dimmer te vervangen door een aan uit schakelaar en er op enig moment een led doorbrand alle verdere aangesloten verlichting op deze groep gewoon doorbrand. (Info: buiten de betreffende hanglamp met 5 leds zijn er nog 4 andere lampen aangesloten op deze groep.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 11:24

pmeter

Poes!

Een eerste vraag is of de lampen wel dimbaar zijn. Een tweede is op welke wijze. Er zijn dimmers die werken op fase-aansnijding en er zijn dimmers die werken of fase-afsnijding. Je moet het juiste type hebben. Dat moet door de fabrikant van de led-lampen worden vermeld. Uitleg.

[ Voor 8% gewijzigd door pmeter op 15-09-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14
Kundalini is Italiaans, historisch gezien is Italiaanse electronica kwalitatief niet de beste. :+

Heb je een foto van de printplaatjes?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een dergelijk fenomeen heb ik eerder voorbij zien komen in een ander topic. Ik had er wel een theorie over, maar weet de precieze details niet meer dus ik probeer het even opnieuw te bedenken.

Misschien dat je een TL balk of (halogeen) trafo of andersoortige inductieve belasting tegelijk met de leds schakelt. Bij het afschakelen kan er een inductieve 'kickback' ontstaan waardoor de spanning op de schakelgroep heel kort even oploopt tot een heel hoge waarde.

Indien de LED lamp maar één diode heeft als gelijkrichter en deze in sper richting de spanning voor de kiezen krijgt zal de zwakste diode stuk gaan en gaan kortsluiten. Zodra je de schakelaar weer aan zet dan KNAL->LED lamp stuk en zekering er uit. Daarna is de volgende aan de beurt, etc.

Schuldige is dan de LED printplaat die niet tegen hoge piek spanning kan. In dat geval sluit ik me aan bij @MewBie en heb je de Fyra onder de LED lampen angeschaft :+
Pagina: 1